• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na ścieżkach rowerowych będzie bezpieczniej

Michał Sielski
24 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nieopodal gdańskiego dworca głównego piesi beztrosko spacerują po ścieżkach rowerowych. Nieopodal gdańskiego dworca głównego piesi beztrosko spacerują po ścieżkach rowerowych.

Piesi wciąż beztrosko spacerują po ścieżkach rowerowych nieopodal gdańskiego dworca. Wszystkie miejsca, w których ludzie wchodzą na ścieżki zostaną więc ogrodzone.



To codzienny obrazek i powód frustracji dla rowerzystów, którzy muszą przejechać przez centrum Gdańska: tłum wylewający się z pociągów SKM czy ludzie czekający na autobus nie na przystanku, a właśnie na ścieżce. I rowerzyści lawirujący pomiędzy zdziwionymi och obecnością ludźmi, nie zawsze skutecznie.

- Na początku próbowałem zatrzymywać się i tłumaczyć, ale to walka z wiatrakami. Dałem sobie spokój, gdy jedna z mam powiedziała mi, że ona woli chodzić z dzieckiem po czerwonej kostce niż szarej. Ręce opadają - kręci głową Marek, który niemal przez cały rok dojeżdża tamtędy do pracy.

Edukacja nie pomogła, kampanie medialne zdały się na nic, więc ratunek jest tylko jeden - ogrodzenie ścieżek. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już we Wrzeszczu. Przy ścieżce wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na wysokości centrum handlowego Manhattan łańcuchy i barierki świetnie spełniają swoją rolę. Skończyły się potrącenia, kolizje i kłótnie.

Zamontowanie kolejnych barierek zaakceptowała już Komisja Turystyki i Promocji Rady Miasta Gdańska. Teraz projekt uchwały trafi do Wydziału Gospodarki Komunalnej.

- Chcemy zająć się problem szerzej. Na pierwszy ogień pójdzie oczywiście ścieżka przy Podwalu Grodzkim, ale potem zajmiemy się kolejnymi - zaznacza Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego urzędu.

Budowę ogrodzeń ścieżek będzie realizował Zarząd Dróg i Zieleni. Barierki staną we wszystkich miejscach, w których z drogami rowerowymi krzyżuje się wzmożony ruch pieszych - np. przy przystankach autobusowych.

- Dostajemy sporo sygnałów od mieszkańców, którzy wskazują niebezpieczne miejsca. Wszystkie przeanalizujemy i z pewnością zrealizujemy potrzebne inwestycje - podkreśla Michał Piotrowski.

Opinie (529) 8 zablokowanych

  • zasady ruchu - kodeks (3)

    Art. 33. 1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

    1a. W razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 5, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni.

    2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

    3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:

    1. jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu;

    2. jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;

    3. czepiania się pojazdów.

    4. Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:

    1. wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;

    2. zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.

    5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

    1. opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub

    2. szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.

    6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

    7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1-3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

    • 5 0

    • przecież nikt z tych dzieciaków, które tu chciałyby rozjechać przechodniów na ścieżkach, nie ma pojęcia co to kodeks, przepisy, itp pierdoły :))

      • 0 0

    • wykuć na pamięć

      • 0 0

    • są 2 znaki drogowe dotyczące ścieżek rowerowych

      • 0 0

  • ku przestrodze 2 (14)

    Wyciąg najważniejszych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Rowerzysta powinien poruszać się drogą dla rowerów lub drogą dla rowerów i pieszych. Jeśli takiej nie ma winien jechać poboczem. Gdy nie nadaje się ono do jazdy lub rowerzysta utrudniałby ruch pieszych, dopiero wówczas może zjechać na jezdnię.
    Jazda rowerem chodnikiem lub drogą dla pieszych jest dozwolona wyjątkowo. Kodeks drogowy stanowi, że jest to możliwe wówczas, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i jednocześnie brakuje drogi dla rowerów, nadto w przypadku, kiedy jeśli rowerzysta opiekuje się dzieckiem do 10 lat jadącym obok niego na swoim rowerze. Pamiętajmy, że korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, musimy jechać zachowując szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
    Zabroniona jest jazda wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych, jazda po jezdni obok innego uczestnika ruchu, jazda bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach. Zabronione jest także czepianie się pojazdów.
    Niedozwolone jest przejeżdżanie po przejściu dla pieszych w poprzek jezdni. Aby dostać się na drugą stronę ulicy, powinno się zawsze zsiąść z roweru i przeprowadzić go przez pasy. Jest to jedno z najczęściej popełnianych przez kierowców jednośladów wykroczeń.
    W czasie od zmierzchu do świtu należy używać świateł, które stanowią obowiązkowe wyposażenie roweru.
    Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że będzie umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

    Jakie przepisy może złamać rowerzysta?
    * Naruszenie obowiązku poruszania się po poboczu (mandat karny w wysokości 100 zł)
    * Przewożenie na rowerze osoby w stanie nietrzeźwości, stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu (150 zł)
    * Jazda wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych (50 zł)
    * Naruszenie obowiązku przewożenia dziecka do lat 7 na dodatkowym siodełku (50 zł)
    * Nieustąpienie pierwszeństwa pieszym na drodze dla rowerów i pieszych (50 zł)
    * Jazda rowerem po jezdni obok innego uczestnika ruchu (50 zł)
    * Jazda bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach (50 zł)
    * Czepianie się pojazdów (100 zł)
    * Naruszenie przez kierującego rowerem na przejeździe dla rowerzystów zakazu wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd (150 zł)
    * Naruszenie przez kierującego rowerem na przejeździe dla rowerzystów zakazu zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny (100 zł)
    * Niezgodne z przepisami korzystanie z chodnika (50 zł)
    * Jazda bez świateł od zmierzchu do świtu (50 zł)

    • 6 1

    • gdy (5)

      Dodaj, że Polska jest jedynym krajem, gdzie za jazdę rowerem po wypiciu piwa można trafić do więzienia.

      • 0 0

      • jedynym? czyżby.. (4)

        może zrobimy tak - ty pojedziesz pijany rowerem w Niemczech, zatrzyma cię policja i potem nam opowiesz, jak to się skończyło

        • 0 0

        • gdy (3)

          W Niemczech dopuszczana ilość alkoholu dla rowerzysty we krwi wynosi 1,6 promila, w Danii (kraju rowerowym) nie ma ograniczeń. Rozwiązania są różne. W większości krajów rowerzystę na podwójnym gazie karze się mandatem, tak jak było to w PL do roku 2000. Obecnie za stwierdzenie u rowerzysty powyżej 0,2 promila alkoholu można trafić do więzieniana 1 rok co zresztą się czyni przez co większość osadzonych w polskich więzieniach to pijani rowerzyści blokujący miejsca prawdziwym przestępstcom. Brawo! Przecież taki rowerzysta stanowi większe zagrożenie niż kierowca TiR-a, albo pijany małolat jadący 200km/h swoją BMką. Więc należy ich przykładnie karać.

          • 0 0

          • rozumiem, że w Niemczech przy 1.7 promila policja przeprasza cię, że cię zatrzymała? (2)

            • 0 0

            • gdy (1)

              1,7 promila to trzeba być narąbanym, a u nas wystarczy wypić piwo i trzymać się prosto jak drut, żeby trafić do więzienia. O to Ci chodzi?

              • 0 0

              • jak po wypiciu piwa masz 0.8 czyli w Niemczech po 2 piwach

                • 0 0

    • zwlaszcza to jest fajne! (7)

      * Jazda rowerem po jezdni obok innego uczestnika ruchu (50 zł)
      monty python

      • 0 0

      • A co w tym fajnego? (2)

        • 0 0

        • smieszne (1)

          jesli obok rowerzysty jedzie powoli samochod to dlaczego nalezy ukarac rowertzyste?

          • 0 0

          • EEEEEtam...to jest jakiś wyciąg z taryfikatora...w KD masz napisane, ze nie mozna jechać obok siebie....dot. rowerzystów.....a jak jest w praktyce to każdy wie....co chila zakochane pary.....chłopcy, dziewczęta.....czasem pary mieszane :-)

            • 1 0

      • to po prostu oznacza, że nie może obok siebie jechać 2 rowerzystów (3)

        gdyby karty rowerowe były obowiązkowe, nikt nie dziwiłby się na tego typu sformułowania

        kolumna rowerzystów (jeżdżących obok siebie) występuje tylko podczas wyścigów - w 'realu' przepisy jednoznacznie mówią, że ma się jechać 'gęsiego'

        • 0 0

        • nie - to tego nie oznacza (2)

          inny uczestnik ruchu to nie koniecznie inny rowerzysta

          • 0 0

          • słyszałeś o wymijaniu? (1)

            • 0 0

            • tak i co?

              • 0 0

  • i bardzo dobrze!
    a gdyby udalo sie to samo wykonac na trasie rowerowej nad morzem, z Sopot do Brzezna, byloby super. dwa lata temu siostra moja jadaca rowerem zderzyla sie ze spacerowiczkami, wlasnie na sciezce rowerowej. zlamala kosc lokciowa i uszkodzial moj rower..... pieszym nic sie nie stalo. a ponoc wtargniecie pieszych na sciezke rowerowa grozi 50 zlotowym mandatem...
    i gdzie byla Straz Miejska w takim wypadku? na ulicy Bialej mandaty za parkowanie wesolo wstawiala...........

    • 2 1

  • !!

    tych pieszych co chodza po drogach dla rowerow trzeba przejeżdzać !!!
    debile ... ;/

    • 0 0

  • jaki idiota wymyslil sciezki rowerowe na chodniku?

    prosze spojrzec na zdjecie - aby przejsc na przystanek wchodzimy wprost pod kola nadjezdzajacych rowerzystow. ciekawie sa rowniez proporcje szerokosci chodnika i sciezki rowerowej..... To musial wymyslec jakis idiota. Dlaczego te sciezki nie sa wytyczane na drogach publicznych?

    • 4 0

  • GDYNIA- MIASTO NIE DLA ROWERÓW

    Zazdroszczę Gdańszczanom ścieżek. W Gdyni nie ma praktycznie żadnej sensownej ścieżki, ani żadnej koncepcji. Syf, kiła i mogiła.

    • 2 2

  • A w Holandii widziałem... (3)

    Jestem architektem. Ostatnio w sprawach służboywch wyjechałem do Holandii... Widziałem tam coś z moich snów. Ciąg pieszo-rowerowo-tramwajowy!!! Wszystko w jednej płaszczyźnie, bez progów, rozgraniczeń, specjalnych różnic w kolorach nawierzchni... Ludzie byli dla siebie uprzejmi i na siebie uważali. Aż trudno uwierzyć, że tylko 1200km a taka zmiana jakościowa jest możliwa.

    • 12 0

    • ROWEROWA SZKOŁA PRZEŻYCIA !!

      Zapraszam na Gdańską Idiotyczną Drogę Rowerową im. Szczyta i Kotłowskiego - ul. Obrońców Wybrzeża 4 !!

      • 0 0

    • zgadzam sie to jest marzenie (1)

      właśnie w poprzedni piątek wróciłem z Amsterdamu, ale to jest inna kultura oczywiście piesi chodzą też po ścieżkach ale jak usłyszą dzwonek to zaraz schodzą bez bluźnierstw itp, poza tym po ścieżkach rowerowych jeżdzą również skutery i motory ogólnie rowerzyści pędzą a piesi muszą uważać, ilość rowerzystów jest tam po prostu olbrzymia

      • 2 0

      • Co?

        Tylko tam wszyscy palą Mary Jane i s wzluzowani.

        • 4 0

  • Rowerzystów ekstremalnych zapraszam !!!

    Zapraszam na Gdańską Idiotyczną Drogę Rowerową im. Szczyta i Kotłowskiego - ul. Obrońców Wybrzeża 4 !!! Jazda jak na rodeo !! Szkoła przeżycia !!! Wyrzucenie pieniędzy i popis głupoty !! A urząd Kotłowskiego na to - wszystko w porządku, są uzgodnienia

    • 2 0

  • Tak to jest jak w mieście nie ma osoby która zajmowałaby się tylko rowerami (1)

    Nasze miasto oszczedza na pensji dla osoby, która zawodowo zajmowałby się tematyką rowerową w mieście.
    Ignorantom wydaje się ona zbędna i mamy to co mamy.

    Scieżka przy Krewetce jest tego znakomitym przykładem. Ta ściezka to jedno wielkie nieporozumienie i marnotrastwo pieniędzy.
    1. Scieżka została wykonana z kostki gdyż na asfalt nie zgodził się konserwator, niby nie wielka różnica ale z czasem zaczną się problemy.
    2. Na ścieżce jest ciekawostka - kratka ściekowa jakieś 3/4 cm niżej od nawierzchni, brawa dla wykonawcy i osoby która to odbierała.
    3. Została zrobiona w miejscu bardzo dużego ruchu pieszych przy przystankach autobusowych.
    4. Prowadzi do nikąd a ściślej kończy się praktycznie pod drzwiami kościoła, kiedyś ktoś w końcu tam wjedzie w osobę wychodzącą z kościoła i nie ma miejsca na jej kontynuacje.
    A przecież mozna było poprowadzić ścieżkę ul.Rajską, która jest dosyć szeroka, a przede wszystkim można by ją poprowadzić dalej.

    • 4 1

    • Szczyt Antoni - taka osoba odpowiadała w mieście za drogi rowerowe !!

      Zapraszam na Gdańską Idiotyczną Drogę Rowerową im. Szczyta i Kotłowskiego - ul. Obrońców Wybrzeża 4 !!! Jazda jak na rodeo !! Szkoła przeżycia !!! Wyrzucenie pieniędzy i popis głupoty !! A urząd Kotłowskiego na to - wszystko w porządku, są uzgodnienia !!

      • 1 0

  • Mimo, że PIESZYCH JEST WIĘCEJ (1)

    ta ścieżka rowerowa jest SKANDALICZNIE SZERSZA od chodnika. Nic więc dziwnego, że jeśli dwie osoby idące obok siebie zatarasują chodnik, to ktoś zwyczajnie spieszący się wejdzie na tę nieszczęsną ścieżkę. Może sensowniej było w czasie planowania przebudowy ulicy zadać sobie pytanie, czy w takim miejscu nie należało sobie odpuścić ścieżki rowerowej. Pomysł z ogradzaniem uważam za skrajnie durny.

    • 4 0

    • faktycznie poczekajmy aż na taki słupek nadzieje sie jakis nadziany rowerzysta...

      bedzie afera i zlikwidują. POpatrzcie w Gdyni na słupki na Swietojanskiej. Kazdy pierwszy i ostatni są przytarte wielokrotnie. A dlaczego? Dlatego ze ktos inteligentny nie przewidział ze są zbyt niskie aby je zauwazyc parkując.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum