• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na rowerze przez Gdańsk: jeszcze dalej

Izabela Jopkiewicz
13 lipca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 22:13 (13 lipca 2008)

Przy okazji oficjalnego otwarcia ścieżki między Brzeźnem a Jelitkowem trójmiejscy rowerzyści poznali plany kolejnych takich inwestycji.



Prezydent Paweł Adamowicz (na rowerze miejskim), marszałek województwa Jan Kozłowski (na wysłużonej kolarzówce) oraz Antoni Szczyt, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej w Gdańsku i koordynator budowy dróg rowerowych (na rowerze turystycznym) - otworzyli nowy fragment nadmorskiej ścieżki dla jednośladów.

Ten leśny odcinek biegnie od przedłużenia ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska do przedłużenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska w Brzeźnie. Ma trzy kilometry i jest wystarczająco szeroki, by pomieścić czterech rowerzystów jadących obok siebie. Budowa czerwonej bitumicznej drogi kosztowała 9,6 mln zł. Inwestycję zaplanował i koordynował Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku.

- Musieliśmy się trochę natrudzić, by wytyczając ścieżkę, oszczędzić jak najwięcej drzew nadmorskiego lasku - Romuald Nietupski, dyrektor ZDiZ, tłumaczył wijący się serpentyną przebieg nowej drogi rowerowej.

Na otwarcie przyjechali także przedstawiciele Gdańskiej Kampanii Rowerowej, Grupy Rowerowej 3miasto, Kwidzyńskiego Towarzystwa Rowerowego i Trójmiejskiej Inicjatywy Rowerowej. Reprezentanci tej ostatniej organizacji wręczyli Pawłowi Adamowiczowi swoją członkowską koszulkę.

Jeszcze w tym roku władze Gdańska, Gdyni i Sopotu wystąpią wspólnie z projektem budowy kolejnych ścieżek dla Trójmiasta. Chcą startować o fundusze z unijnego Regionalnego Projektu Programu Operacyjnego na (64 km dróg rowerowych dla Gdańska (30 km dla Gdyni (10 km dla Sopotu.

A Gdańsk starać się będzie o organizację światowego kongresu Velo-City w 2013 r. Rok temu kongres odbył się w Monachium, zgromadził tysiąc delegatów z 50 krajów, którzy prezentowali dobre przykłady rozwiązań rowerowych ze swoich miast. W przyszłym roku Velo-City zagości w Brukseli.
Gazeta WyborczaIzabela Jopkiewicz

Opinie (162) 7 zablokowanych

  • Bardzo fajna ścieżka

    Dobrze byłoby gdyby Sopot i Gdynia wzięły przykład z Gdańska.

    • 0 0

  • Czy oni poszaleli? (11)

    3 km za prawie 10 milionow zlotych? Przeciez to kradziez w białby dzien! Nieźle, naprawde nieźle rzadzi pan Adamowicz...teraz wiem czemu ul.Grunwaldzka jest dziurawa jak "ser szwajcarski" - bo mamy nowe 3 km ścieżki rowerowej...

    • 0 0

    • Polakowi to nie dogodzisz... (6)

      Zawsze znajdzie się jakaś płaczka. Rowerzysta też człowiek. Też chce w miarę bezpiecznie "podróżować", więc dlaczego nie miąłby mieć zarąbistej ścieżki (z rondem!!)? A ty, Czesiu, jak chcesz pojeździć po równym i niedziurawym to się śmignij na Obwodnicę

      • 0 0

      • Droga dziewczyno (3)

        na rowerze ja każdą wolną chwile spedzam. Bardzo się cieszę, że remontowane są stare i budowane nowe scieżki rowerowe. Ale jako gdaszczanin i osoba, z której podatki wysysane są do ostatniego grosza nie zgadzam się na tak złodziejskie przetargi! To jest 10 milionow zlotych! Tyle nie kosztuje wyrównanie i przygotowanie ziemi na wylwkę z masy bitumicznej! Pocztaj sobie trochę o tym w internecie bo z przerazeniem patrze na to co sie dzieje w kraju i na takie osoby jak Ty, które to popierają. LIBERUM VETO!

        • 0 0

        • Czesławie...

          Widziałeś tę ścieżkę? Myślisz, że chociażby mur oporowy przy wydmach to pare cegieł?? Sprawdz w internecie ile kosztuje mb takiej konstrukcji. Dodatkowo wez liczbę dni razy koszt jednostkowy pracownika razy liczbe pracowników i też nie mała kwota wyjdzie. Zaraz posypia sie pewnie obelgi, ze sam to budowałem - otóz nie. Do tego wystarczy elementarna wiedza z zakresu budownictwa, naprawde podstawy.
          I polecam sprawdzic też ile kosztuje 1km autostrady, bo wg niektórych to ta ścieżka powinna być jak A1 za te pieniadze...

          • 0 0

        • Drogi Czesiu!

          "Pocztaj sobie trochę o tym w internecie bo z przerazeniem patrze na to co sie dzieje w kraju i na takie osoby jak Ty, które to popierają. LIBERUM VETO!"

          W internecie to równie dobrze mogliby napisać, że 1 km takiej ścieżki można położyć za dwa tysiące PLN i takie osoby jak Ty w to uwierzą. Bo zrobione PO POLSKU (czyli satysfakcjonująco DLA POLAKÓW) to zrobienie na "odpieprz", po jak najmniejszych kosztach (oszczędność - to brzmi dumnie!!). Zgubna to polityka, wszakże, coś co zrobione jest z gówna, wciąż wymagać będzie nakładów finansowych, by mogło służyć ludziom, lub w krótkim czasie stanie się zupełnie bezużyteczne - i w tym przypadku śmiało można rzec, że pieniądze podatników poszły w błoto, ale na to skrupulatny Czesio uwagi chyba nie zwrócił!!
          Mówiłam ja:

          • 0 0

        • Hola Hola!! SKNERO!!

          Człowieku pomyliłeś się w duużej rzeczy.. nie mów o dziurach na grunwaldzkiej bo sam je robisz. raz nie zrobili porządnie drogi to teraz trudno.. męczcie się.. a przynajmniej porzzadnie sa zrobione drogi rowerowe i posłużą nam na pewno dłużej niż aleja grunwaldzka "samochdziarzom".
          sama wole zapłacic za jakąś rzecz drożej a mieć pewność że będzie zrobiona bezpiecznie i solidnie.

          • 0 0

      • (1)

        problem w tym, ze sciezka juz tam byla-wprawdzie w jednym ciagu z chodnikiem, ale byla i to nienajgorsza, porownujacz z np. ta od etc do szpitala na zaspie...a na slowackiego nadal ściezki nie ma i trzeba jexdzic po rozwalonych chodnikach-dlatego ja nad morze z niedźwiednika nadal samochodem jeżdże:D:D:D(inna sprawa, ze oddalbym wszystkie ściezki w trojmiescie za dokonczenie tej nieszczesnej slowackiego...

        • 0 0

        • Ścieżka

          Tak, była ścieżka w jednym ciągu z pieszymi, gdzie non stop konflikty były i małe dzieci wbiegające pod koła.
          Bardzo dobrze, że w końcu wybudowali bezpieczną ścieżkę oddzieloną od ludzi. A cena?
          Wyrównać teren, wyciąć parę zdjęć, pociągnąć energię, postawić oświetlenie, asfalt, praca ludzi itd. to wszystko kosztuje nie ma nic za darmo. Do tego firma wykonująca prace też musi zarobić, aby opłacić pracowników...

          • 0 0

    • za 10 mln na Grunwaldzkiej załataliby dwie dziury, (1)

      a tak przynajmniej rowerzyści mają używanie :) I to na odcinku trzech km!!

      • 0 0

      • jak długo się tym jedzie?

        8-10 minut?

        • 0 0

    • zbuduj taniej :D

      • 0 0

    • zgadzam sie!!!

      czasem sie zastanawiam czemu nie podają kosztorysów, dla wszystkich chętnych wiezy na temat kosztów,,,,
      wychodzi pewien spis cen i kosztów roboczogodzin (jest to ja dziennik ustaw co chwila uaktualizowany) każy kto trochę pośiedzi nad tym sam jest w stanie wyliczyć co i jak "kosztuje" zachecam mocno!!!!!!!!

      • 0 0

  • Tak zamiast zrobic odrazu dobrze!!

    gdy pisałem do nich by odrazu taka droge zrobili to barany zpalacili kupe forsy za fuszerke z kostki!! taksamo sopot bo gdynia niema ścierzek rowerowych wogle!!
    Matoly latały zagranice na nasz koszt by ogladać jak sa zrobione zagranica ale i tak zrobili po swojemu nadodatek jeszce pełno betonowych progów na scierzkach brukowanych i niktórychasfaltowych jedynie ta nowa nad morzem jest idealna!!

    • 0 0

  • 1km=3,2 mln PLN... (4)

    ...czyli 64km w Gdańsku to 204,8 mln PLN, 30km w Gdyni to 96 mln PLN, a w Sopocie 32mln PLN...

    jednym słowem, Velo-City jest tylko przykrywką, aby Antoni S. ustawił kilka przetargów dla swoich kolegów budowlańców

    PS. szkoda, że Prezydent Karnowski nie przyjechał dzisiaj na rowerze, choć ma podobno urlop

    • 0 0

    • (3)

      to sobie pojedź ta drogą ,jak taki mądry jesteś,nie dziwnie sie ,że tyle kosztowało.

      • 0 0

      • 1km=3,2mln PLN czyli...

        ... 1000m=3,2 mln PLN czyli 100m=320 tys. PLN czyli 10m=32 tys. PLN czyli 1m=3,2 tys. PLN, co oznacza, że 100cm=3,2 tys.PLN, czyli 10 cm=320 PLN, czyli 1 cm=32PLN,co oznacza, że 100mm=32PLN, czyli 10mm=3,2 PLN, czyli 1mm=0,32 PLN

        przekonałeś mnie, za każdym razem jak będę jechał tą drogą, to będę czuł każdy jej milimetr, którego koszt wynosi 32 grosze

        • 0 0

      • same lampy to pewnie 10 tys. od sztuki... (1)

        • 0 0

        • Poprzednie jeszcze sprawne i całkiem dobre zlikwidowano

          a ja się pytałem likwidatora, teraz to pewnie będą jakieś nowoczesne halogenowe a on na to te same tylko trochę wyższe:((
          Śmiech przez łzy, ot gospodarka za naszą kasę.

          • 0 0

  • a Karnowski gdzie ma swojego składaka? (1)

    pewnie na strychu:)

    • 0 0

    • na strychu...

      • 0 0

  • ale

    a może tak droga z Pruszcza Gdańskiego do centrum gdańska?? bo w Pruszczu są ale Orunia dolna chyba zapomniana.....

    • 0 0

  • Zastanawie mnie (11)

    Z tego co widziałam w telewizji to zbudowali tą drogę wzdłuż istniejącej drogi połączonej z chodnikiem. Rozumiem, że głównym czynnikiem był fakt, że piesi wchodzili na drogę a rowerzyści wjeżdżali na chodnik. Jednak czy nie taniej by było wybudować barierkę między drogą rowerową a chodnikiem niż całkiem nowa drogę??

    • 0 0

    • Narielu (7)

      A jechałeś tam kiedykolwiek na rowerze?? Czy wiesz jak się jedzie blisko barierki na rowerze? Tam było wąsko i dla pieszych i dla rowerów. Czy wiesz jak zachowuje się rower, gdy kierownica trafi w barierkę??
      Najlepiej narzekać gdy się pierdzi w fotel...
      Teraz dopiero jest to zrobione dobrze, bo kiedyś ktoś zaoszczędził. Mam nadzieję, że posłuży nam długie lata. Oby tylko jeszcze rolkarzy wyrzucili, bo stanowią niebezpieczeństwo dla ruchu. Może straż miejska i mandaty?

      • 0 0

      • dla rolkarzy (6)

        wybudować za następne 10 mln. dlaczego tylko dla rowerzystów?

        • 0 0

        • (5)

          Masz w kodeksie drogowym coś o rolkarzach?? Wg naszego prawa są pieszymi, więc na chodniki. A chodników jest sporo w mieście.
          Pakują się na rolkach pod koła rowerów, ciekawe, że nie są już tak chętni by wybrać się na Grunwaldzką między samochody...

          • 0 0

          • Jak rowerzyści ... (4)

            Jak rowerzyści znikną z chodników to wtedy zacznij się czepiać rolkarzy n aścieżkach rowerowych.

            • 0 0

            • (3)

              Jeśli rowerzysta musi przejechać chodnikiem to zachowuje się tam jak gość, czyli uważa na pieszych. Ja tak robię zawsze. Powoli i ustępując pierwszeństwa pieszym. Natomiast rolkarz na ścieżce rowerowej czuje się panem i ma wszystkich w dupie, bujając się z słuchawkami na uszach. I tak właśnie może trzeba zacząć z nimi postępować. Robić im z dupy garaż, aż się nauczą, że ścieżka rowerowa jest dla rowerów.
              Jak wam chodniki zbyt nierówne, to znajdźcie inne miejsca, bo wchodząc na ścieżki rowerowe postępujecie jak pieszy, któremu chodnik nierówny więc lezie środkiem ulicy.

              • 0 0

              • amigo z niczym nie trafiłeś (2)

                Po pierwsze jestm kobieta nie mężczyzną.

                Po drugie jestem miłośniczka jazdy na rowerze i nie mam zwyczaju "pierdzieć w fotel".

                Po trzecie tak jechałam tamtą drogą rowerem i to nie raz.

                Z kolejnych to barierka wcale nie musiała by byc tak wysoka żeby segać kierownicy. Wystarczyło by coś miedzy 50 a 100 cm. Wystarczająca wysokośc ay piesi nie wchodzili na drogę. A jeśli ci już droga aż tak za wąska to wystarczyło do istniejącej dorobić pas i masz autostrade rowerową.

                • 0 0

              • Narielo (1)

                Skoro tą ścieżkę widziałaś tylko w TV (jak sama piszesz) to "pierdzisz w fotel". Trasa jest zbudowana i używana od wielu tygodni była okazja nie raz ją zobaczyć.
                I ciągle wypisujesz o poszerzaniu i barierkach. Nie ma co oszczędzać i potem poprawiać i przepłacać. Dla pieszych było za wąsko, bo się nie mieścili więc mają szerzej, a i rolkarze mogliby się wynieść na ten szeroki chodnik. Dla rowerów też było za wąsko, bo ciężko było się wyminąć. Teraz jest tak jak być powinno od początku i niech nam służy przez lata.
                A co do barierki to w razie wypadku wole zaliczyć trawnik lub nawet płaski beton, niż zawisnąć na barierce, przyhaczyć kierownicą lub pedałem.

                • 0 0

              • Nie jechałam nową drogą nie napisałeś, o która ci chodzi. A na plaży czy choćby jej okolicach jeszcze w tym roku nie byłam nawet pieszo. Na rowerze jeżdżę gdzie indziej.

                • 0 0

    • Ja myślę, (2)

      że sugerowano się wzmożonym ruchem pieszych w sezonie. Gdyby chodnik stanowił połowę szerokości teraźniejszego ciężko byłoby się przebić przez zwartą ciżbę...

      • 0 0

      • (1)

        Też mi argument lata tamu jak nie było drogi rowerowej chodnik był równie szeroki co obecny a może i węższy i jakoś dziesiątki lat to funkcjonowało i ludzie się mieścili. Raptownie zrobiło się za ciasno. A wydaje mi się, że obecnie jest mniej turystów niż wtedy bo w tamtych czasach nie jeździło się za granicę. Jeździło się w góry albo nad morze. Teraz sporo ludzi lata do Tunezji czy Grecji więc turystów do podziału na morze/góry mniej. No ale nie swoje pieniądze łatwo wydawać.

        • 0 0

        • skandal

          Dobrze gadasz. To samo robią z ulicami. Całe lata była normalna Słowackiego i jakoś się wszyscy mieścili. A tu raptem drugi pas zbudowali przez las, i dalej chcą do miasta. Skandal za nasze pieniądze! A ludzie chcą rowerami jeździć...

          • 0 0

  • 9,6 mln (5)

    Niezły wałek

    • 0 0

    • czy istnieje procedura pozwalająca na sprawdzenie tych wydatków? (4)

      Czy możliwy jest jakiś społeczny wniosek do sądu/innego ustrojstwa o sprawdzenie tych kosztów?

      Na mój inżynierski nos - koszt jest mega-kosmiczny... chętnie wystosowałbym jakieś pismo do prokuratury, ale niestety nie wiem w jaki sposób można to zrobić.

      Jacyś prawnicy może dopomogą społecznie?

      Pozdrawiam.

      • 0 0

      • Izba

        Myślę, że cały proceder czyli przetarg i itp powinny być dostępne publicznie. W końcu to otwarty przetarg. Na tym etapie Urząd Miejski. Jeśli masz jakieś uzasadnione wątpliwości można zgłosić się także do Regionalne Izby Obrachunkowej. Nie przypadkowo tam. Budowa na pewno w części była finansowana z funduszy europejskich. Władze muszą się z tego rozliczyć. Tam niestety nie będzie nic napisane o wałkach. W dalszej kolejności można zgłosić na prokuraturze zawiadomienie o przestępstwie lub zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

        • 0 0

      • gw (2)

        Ty najpierw zgłoś sie do psychiatry a później bredź o inżynierskich nosach.

        • 0 0

        • (1)

          widac Polaczki lubia byc okradani na okraglo

          • 0 0

          • Sprawozdanie, budzet, cokolwiek??!!

            Ktos robi z tego sprawozdania?? Moze jest na forum ktos kto sie zna na urzedzie ktory to finansuje. Takie raporty powinny byc dostepne w internecie. Pozdro

            • 0 0

  • linia rowerowa między Multikinem a Bramą Oliwską (2)

    Kiedy ktoś wreszcie porządnie oznaczy trasę między Multikinem a Placem zebrań???.
    Narysowano kiedyś białą linię srodkiem chodnika. Rowerzysci myslą że to jest dwupasmówka dla nich a to jest scieżka rowniez dla pieszych. Oczywiscie brak jest znakow czy rysunkow oznaczajacych to. Za to wzdłuz opery gdzie droga jest nawet inna kolorystycznie bo z czerwonej nawierzchni rowery namalowano co 5 metrow jeden na drugim.
    Jezeli nie ma pieniedzy na zrobienie porzadnej sciezki to chociaz wziąść kubel olejnej i oznaczyc piktogramami na asfalcie. Tylko nie jak w zeszlym roku gdzie idąc od Multikina ścieżka zaczynała się po prawej a idąc od gdańska po lewej stronie.
    Uprzedze rowniez pomysł aby nie kierowac ruchu pieszego w głąb parku "bo przeciez tam jest pelno sciezek i rowerzysci nie jezdza". Okolica jest podejrzana i w parku jest pełno rozbojów. Ludzie chodzacy na tej trasie idą do akademii lub do centrum a nie na spacer

    • 0 0

    • rowery po lewej (1)

      "Tylko nie jak w zeszlym roku gdzie idąc od Multikina ścieżka zaczynała się po prawej a idąc od gdańska po lewej stronie."
      To jak to sobie wyobrażasz? W połowie mają się krzyżować?

      • 0 0

      • Może źle sie wyslowiłam; Miałam na mysli to, że jak sie wchodziło sie na ścieżkę dla pieszych koło stacji lotosu i szlo w strone gdanska to sciezka dla pieszych była po lewej a dla rowerów po prawej. I tam sa te drozki oddzielone kawalkiem zieleni, potem dwie drozki łaczą sie w chodnik asfaltowy na ktorym narysowana jest biała linia. Czyli idącdalej pieszy idzie po lewej a rowerzysta po prawej.
        I nagle z naprzeciwka moją stone wprost na mnie jedzie rowerzysta. Okazało sie że przy wyjeździe z basenu na wysokosci traugutta jakis głąb zaznaczył ta strone dla rowerow. Teraz zostało to specjalną maszyna zdarte z asfaltu.
        Jednak cała opisana trasa Multikino -Plac Zebran jest nie oznaczona.
        Zapraszam wszystkie madrale na niedzielny spacer ta droga lub na próbę zwyklego szybkiego przejscia w godzinach po 15tej gdy ludzie ta droga wracaja z pracy. Moze wtedy zrozumiecie i ciekawi mnie czy sie nie wkur%&$ gdy idąc strona dla pieszych bedziecie obdzwonieni przez jadacego rowerzyste ktoremu sie wydaje ze jestescie na jego czesci drogi

        • 0 0

  • Cena

    az w glowie sie kreci. Obstawiam ze co najmnije 50% poszlo do prywatnych kieszeni.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum