• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy dla rowerów i pieszych. Rozwiązanie jest, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
2 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną. Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną.

Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą rowerzyści i piesi nie mogą się nim poruszać. Ruszyła więc specjalna linia autobusowa nr 258. Przejazd jest płatny, co mocno skrytykowali nasi czytelnicy. Do przejazdów rowerowych w rejon Stogów i Przeróbki zniechęcają też, oprócz opłat, zakazy dla rowerów i pieszych na moście wantowym zobacz na mapie Gdańska. Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.



Czy miasto powinno umożliwić poruszanie się po moście wantowym rowerzystom i pieszym?

Udostępnienie tunelu pod Martwą Wisłą i puszczenie w nim specjalnego autobusu płatnego dla rowerzystów i pieszych, który jest mocno krytykowany głównie za brak darmowych przejazdów, powinno zmobilizować władze Gdańska do rozbudowy mostu wantowego im. Jana Pawła II. Ma to ułatwić i tym samym stymulować ruch pieszych i rowerzystów w kierunku wschodniej strony miasta.

Po otwarciu tunelu rowerzyści (za opłatą 3 zł od osoby) mogą autobusem z Letnicy dotrzeć do Przeróbki, a stamtąd w kierunku Westerplatte, czy plaży na Stogach. Niestety tereny Rudników, Olszynki, czy nawet Wyspy Sobieszewskiej nie będą kierunkiem podróży, bowiem tam droga prowadzi okrężnym szlakiem - przez Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska.

Jest pomysł, ale co dalej z realizacją?

Od kilku miesięcy jest gotowa opinia techniczna, dotycząca możliwości dostosowania chodników rewizyjnych mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku do ruchu pieszego i rowerowego.

- Przeprowadzone analizy oraz konsultacje wskazują, że przy ograniczeniu ingerencji w konstrukcję mostu - m.in. braku konieczności powtórnego badania mostu w tunelu aerodynamicznym oraz regulacji sił w wantach - możliwe będzie dostosowanie mostu do ruchu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamówiła opinię.
Polegałoby ono na poszerzeniu chodników po obu stronach mostu z 80 cm do 150 cm. Ponadto należy też o kilkadziesiąt centymetrów podwyższyć balustrady.

Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju. Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju.
Ślimakiem na most wantowy

- Dla zadania inwestycyjnego należy wykonać dojścia w postaci ścieżek rowerowych. Przygotowanie inwestycji wymaga opracowania dokumentacji technicznej o wysokim stopniu skomplikowania - obliczenia i analizy statyczno-wytrzymałościowe, dynamiczne i aerodynamiczne, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne - wylicza Kucińska.
Aby rowerzyści bez zsiadania z rowerów mogli pokonać most, miasto musiałoby zlecić budowę czterech tzw. ślimaków - powinny powstać po dwa z każdej strony mostu.

Dodatkowo trzeba będzie poprowadzić ok. 700-metrową drogę rowerową od mostu do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska.

Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy. Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy.
Nie ma pieniędzy

Szacowany całkowity koszt opisanego przedsięwzięcia ocenia się na 3,5-4 mln zł. Dla porównania: w tej cenie można wykonać ok. 5 km zwykłej drogi rowerowej, a także wyremontować ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

- W planie finansowym na rok 2016 nie przewidziano środków na realizację tego zadania - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miasto nie przeprowadziło też jeszcze analiz ruchowych rowerzystów, które miały odpowiedzieć, ile osób będzie mostem wantowym podróżować.

Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego. Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego.

Miejsca

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

  • BEZEDURA

    Głupie gadanie ; za 4 miliony można wyremontować ul. Sobieskiego . A ile operacji dzieciom można zrobić , ile bułek można kupić itd. . Totalna bzdura . Jakiś gamoń nie dopatrzył ścieżek na etapie projektu i to wszystko . Ta sama sytuacja jest na wiadukcie przy Bramie Oliwskiej . Projektowali Duńczycy , którzy u siebie mają ścieżek w bród . Do Sobieszewa również biegnie ścieżka wzdłuż drogi dojazdowej z Przejazdowa po lewej stronie - ma ze 40 lat . Tyle , że asfalt jest prawie zarośnięty . Niedużym kosztem można by uruchomić odcinek Przejazdowo - Most w Sobieszewie .

    • 7 4

  • wiecznie nie zadowoleni

    Rowerzysci i piesi plyneli promem tez za oplata nigdy nie dogodzisz zawsze znajda sie marudy .

    • 11 8

  • Jak zwykle

    ...nie ma winnych i odpowiedzialnych za te rzeczy na etapie projektu, zawsze za drogo, bez wizji przyszlosciowego rozwoju a potem...mamy was w d... i urzedasy robia inna inwestycje, dostaja premie a ludzie niech sobie radza

    • 6 6

  • W porównaniu do Gdyni to i tak są u nas ścieżki rowerowe prawie wszędzie (2)

    BTW Wolałbym ścieżkę wzdłuż całej obwodnicy niż do jakiegoś Sobieszewa na peryferiach miasta gdzie bywam raz na 3 lata

    • 20 10

    • Też bym wolał ścieżkę wzdłuż obwodnicy bo mógłbym śmigać na rowerze do pracy (1)

      • 10 1

      • Ja bym woła w poprzek jakieś kładki

        ani przejść technicznych ani nic spacerowa owczarnia i dopiero słowackiego to mało.

        • 5 1

  • (1)

    Za 4 mln zl 5 km ścieżki rowerowej? Chyba zacznę je budować. Ja skasuje tylko 2 mln więc jak można zgłosić się do przetargu.

    • 6 6

    • proszę bardzo, jak zrobisz to taniej z zachowaniem jakości to wszyscy będą zadowoleni. Ale skoro pytasz się jak się zgłosić, to sukcesu Ci nie wróżę.

      • 10 1

  • złożyliśmy projekt ogólnomiejski (1)

    do budżetu obywatelskiego, na ten właśnie cel. To nie są wielkie pieniądze, tylko trzeba zagłosować.

    • 7 7

    • podaj proszę tytuł projektu, szukam i nie widzę.

      • 5 0

  • Zamiast rozdawnictwa 500+ (2)

    kasa powinna pójść na inwestycje.

    • 22 7

    • Na inwestycje

      Czyli proponuje kasę wydać, zainwestować, w obchody 30-lecia komunistycznej partii... Upps przepraszam w obchody 30-lecia Trybunału Konstytucyjnego w Gdańsku.
      Kasa dobrze zainwestowana, towarzysz Rzepliński zadowolony będzie i nawet wyrok miesiąc przed rozprawą wyda PO myśli przegranych.

      • 5 10

    • Inwestycja nie pójdzie zagłosować w następnych wyborach.

      A rozpieszczona "pińcetem" dzieciorobna patola owszem. Przecież taki był zamysł tej akcji - stworzyć sobie żelazny elektorat, który będzie co wybory nabierać się na populistyczne komunałki.

      • 12 4

  • No już jaj z tymi towarzyszami to sobie nie róbcie. Ile było tych protestów i głosów oburzenia, że miasto wyda kilka milionów na konstrukcje podobna do tej co powstała w Gdyni? Niby gdzie rowery jadą mostem walutowym? Do Elbląga ekspresowką?

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum