• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • jasne zamknac chodnik (1)

    tamtedy latem maszeruja rozneglizowane panie idace na lub wracajace z plazy !
    wabia porzadnych rowerzystow zpobiegajac ich skupieniu sie na drodze i zachowaniu rownowagi.
    stad wypadki i czeste zlamania wiadomo czego

    • 2 3

    • te smoczyce powinny mieć troszkę samokrytyki

      • 0 1

  • Ciekawe

    62 tys. za pomysł zamiany miejsc?

    • 3 1

  • Piękna jest za to inwestycja Robyga zajezdnia Wrzeszcz, szare beznadziejnie skompresowane blokowisko (1)

    Idelanie pasuje do Hallera z tymi dziurami.

    • 24 7

    • ale one nie są szare :0

      dalton

      • 3 1

  • Przed wyborami 1mln dla TVN znalazł się bez problemów.

    • 4 2

  • Zmarnowane 62tyś

    czy Pani Dulkiewicz odda te pieniążki wyborcom?

    • 5 2

  • Rowerzyści na tory (14)

    Zrobić ograniczenie do 15km/h i po problemie

    • 53 124

    • Nie ma problemu. (2)

      pod warunkiem że kierowcom też wprowadzi się ograniczenie do 15kmh lub infrastruktura rowerowa będzie nieobowiązkowa dla rowerzystów.

      • 17 13

      • w założeniu była nieobowiązkowa za wyjątkiem dróg i pasów. (1)

        Jednak patologia motopederastyczna nie mogła tego przełknąć, gdyż nie potrafią żyć wśród ludzi z poszanowaniem wolności.
        Motokanalie antyludzkie nie mogąc wyładować wobec nienawiści inaczej, będą wobec innych stosować terror, bo akurat jeżdżą samochodem najwięcej i problemów po swojej stronie nie zamierzają rozwiązywać.

        • 5 1

        • Biała Księga Prześladowań Trójmiejskich Rowerzystów

          Odcinek 13022.

          • 0 6

    • Janusz, idź lepiej już do Biedronki po cebulę

      • 3 1

    • Nie karmić trolla (2)

      • 5 3

      • chyba, że kamieniami (1)

        one to lubią

        • 2 1

        • Dzwonię do płokułatuły

          • 2 2

    • (3)

      Ale kierowcom pedzacycm 100km/h na Hallera

      • 28 17

      • Ciekawe kto pędzi na Hallera 100km/h (2)

        Chyba czołgiem bo normalny samochód powyżej 50 pogubi tam koła i ludzie jeżdżą nawet poniżej dopuszczalnej.

        • 26 11

        • (1)

          Chyba szrotem za 2,5 k. Normalne auto nawet nie czuje tych dziur. Ale do tego to trzeba mieć sprawne zawieszenie.

          • 5 21

          • Szrotem omijałem tą drogę z daleka, nowym tym bardziej omijam. Szrot kiedyś też miał sprawne zawieszenie

            • 17 0

    • co masz w głowie, że taki chaos?

      • 3 5

    • Twój mózg ma ograniczenie IQ do 15. (1)

      • 26 16

      • ta ameba nie ma mózgu.

        15 nie osiągnie nigdy

        • 8 10

  • aleja dla spacerowiczów (5)

    rowerzyści na drogę

    • 13 16

    • Z chęcią pojadę jezdnią. Stawiam jednak warunek: ograniczenie do 50 km/h dla samochodów z pełnym respektowaniem przez kierowców i Policję prawa drogowego. Wtedy nie ma problemu.

      • 2 0

    • (3)

      Lubisz spacerowac w spalinach?

      • 3 2

      • a ty pedałować? (2)

        • 6 3

        • w twoim wypadku, to jedno

          • 1 0

        • lubię jeździć rowerem korzystając z siły bezwładności

          pedałuję tylko wtedy, gdy zachodzi potrzeba. Jak jadę z górki nie robię tego, bo nie potrzebuję { potrafię nawet mijać sznury samochodów stojących w kolejce do zmiany świateł bez pedałowania.

          • 2 1

  • widocznie kasy zabrakło w kasie miasta na to, a nie ze mieszkańcy..... (2)

    Jeżeli się mylę to na co zaoszczędzone środki pójdą?

    • 6 3

    • Drzewa

      Czyli popierasz pierwotny pomysł urzędników, aby wyciąć całą kilkukilometrową aleję drzew? To było głównym powodem sprzeciwu bardzo dużej grupy mieszkańców.

      • 0 1

    • Na ECS bo trzeba wspierać, kosztochłonnego molocha.

      Aby co niektórym żyło się lepiej.

      • 1 1

  • Lipa

    I nici z wyprowadzenia miejskich pieniążków

    • 3 1

  • Estakada na AK / łączącą Łostowicką-Havla

    Kiedy to urzędnicy zaproponują ???????

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum