• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • Czarowanie (1)

    Kiedy ruszą prace chodnika skrzyżowanie Hallera do morza drzewa zabezpieczyli i co nic nigdzie nie mogę o tym przeczytać kto wie

    • 1 1

    • było o tym artykuł. będzie tam ddr i chodnik

      • 1 0

  • Grabara dulkiewitz będzie wiedzieć za nich

    Zlikwidować te alejki i po sprawie

    • 0 3

  • wszędzie smród przepoconych gaci rowerowych (2)

    Sio!

    • 3 10

    • Prostak

      • 1 0

    • to zmień na świeże

      • 2 0

  • (2)

    Po uruchomieniu mevo , podobnie jak na wielu innych podobnych odcinkach dróg rowerowych, będzie tu bardzo niebezpiecznie. Po kilku poważniejszych wypadkach urzędnicy dostaną argument za zmianą i już głos mieszkańców nie będzie tak istotny. Uroki demokracji i braku konsekwencji urzędników w forsowaniu bezpieczniejszego rozwiązania - choćby przez rzeczowe konsultacje społeczne.

    • 2 5

    • otóż to (1)

      Teraz jednak po gdańskiej dżungli jeżdżą zaprawieni rowerzyści, jak wyjadą niedzielni wszędzie to będzie wypadków w piz**du

      • 1 2

      • takie prognozy snuto przed uruchomieniem systemu rowerów publicznych w Nowym Jorku

        nic się nie sprawdziło

        • 0 0

  • nic nowego (2)

    w najprostszych sprawach polacy nie umia sie dogadac. Jak zawsze, jak zwykle

    • 10 3

    • (1)

      Nie Polacy, lecz urzędnicy mącący w imię nie wiadomo czego.

      • 3 2

      • Zgoda. Różnimy się. To nie znaczy, że się nie potrafimy porozumieć.

        Porozumienie jest bardziej prawdopodobne po wyjściu z samochodu i spotkanie połączone kontaktem wzrokowym. Kontakt wzrokowy z kierującymi samochodami jest dość trudny, ale też możliwy.

        • 1 0

  • Bardzo często jeżdżę tym odcinkiem drogi rowerowej. (5)

    Jeździ się całkiem dobrze. Tylko trzeba uważać na samochody wyjeżdżające z tzw. koloni. Samochody mają znak "stopu", ale czasami kierowcy go nie widzą.
    Za kasę przeznaczoną na przebudowę proponuję zbudowanie jakiejś nowej drogi dla rowerów w Dolnym Wrzeszczu.

    • 51 2

    • kierowcy nie widzą znaków

      bo grzywny za ich niewidzenie są za niskie.
      W momencie ich ustalania były śmieszne, a czas pokazał, że ryzyko ujawnienia wykroczenia jest na tyle niskie, że nie warto ich przestrzegać.

      • 3 0

    • (3)

      Proponuje rozebrać ten bubel wzdłuż Wyspiańskiego od początku rynku do samej grunwaldzkiej. szmelc nad szmelcem.

      • 9 3

      • Masz rację. (2)

        Każdy kto jeździ rowerem po Wyspiańskiego to wie.

        • 5 5

        • mi się dobrze jeździ (1)

          • 2 0

          • no ja też tam jezdnią jade to mi sie też dobrze jedzi.

            • 2 0

  • Ludzie przesiądźcie się z tych poniemieckich 15-letnich szrotów na rowery (4)

    na zdrowie tylko wam wyjdzie i portfele też odpoczną.

    • 8 6

    • A jak ktoś nie ma poniemieckiego 15-letniego szrota? (3)

      To też musi?

      • 2 4

      • ile jest takich? 5%? (2)

        • 3 2

        • (1)

          W urojeniach cyklistów pewnie tak. W rzeczywistości sprzedaż nowych samochodów w PL rośnie w piorunującym tempie.

          • 2 1

          • Jeszcze bardziej "piorunująco" rośnie ściąganie starych trupów których średni wiek to 12 lat, a średni wiek wszystkich aut to 18lat. Tak dla przypomnienia.

            • 2 0

  • (6)

    Przecież i tak rowerzyści jeżdżą jezdniami, a bo tak. Bo można pokazać jak bardzo gardzi się innymi.

    • 16 17

    • (2)

      mają prawo jeździć jezdniami

      • 4 0

      • (1)

        Ale nie kiedy jest nakaz jazdy ścieżką. Takie jest prawo i opinie niedouków nic tu nie mają do rzeczy.

        • 1 5

        • nie ma nakazu jazdy ścieżką

          choćby wtedy, gdy infrastruktura rowerowa jest poza osią jedni - prowadzi w przeciwnym kierunku. (art1. z. Konw.)
          Niedouku przepisy dla rowerzystów są warunkowe tj. zawierają zapisy np "jeżeli jedzie w kierunku" itd., czyli może jechać jezdnią i nic ci do tego gamoniu.

          • 2 0

    • (2)

      Nie oceniaj wszystkich po pojedynczych wariatach. Bo rownie dobrze moge stwierdzic,ze kierowcy to zabojcy

      • 5 6

      • Wszyscy rowerzyści to wariaci = wszyscy kierowcy to zabójcy.

        • 2 1

      • Jako biegacz widzę ze jest to zjawisko masowe ..... rowerzyści są wyjątkowo roszczeniowi

        • 0 5

  • Ropuchae

    Nie trzeba zmieniać bo tak jak jest jest dobrze. Ale koniecNie trzeba położyć nowa
    NawierChnie bo są
    StrasNe dziury których po ciemku nie widać.

    • 2 3

  • czy piesi czy rowerzysci bedą sie cisnąć na mniejszej przestrzeni to nie ważne (5)

    ważne że kierowcy mają szerokie 4pasy . ;)

    • 9 7

    • Ale jak to? (1)

      To 5% dojeżdżających do pracy dysponuje mniejszą przestrzenią niż 42% dojeżdżających do pracy?! To skan-da-licz-ne!!!!

      • 2 4

      • co tam znowu wymyśliłeś intelektualisto? Że rower to nie pojazd i nie może służyć do komunikacji, dlatego powinien być bliżej chodnika, bo nie potrafisz bezpiecznie się przemieszczać?

        • 2 0

    • (2)

      dokładnie; Ciekawe kiedy skończy się ta patologia.

      • 4 3

      • No niestety (1)

        Patologia dwóch pedałów się nie kończy. Dobrze chociaż, że od paru lat już nie rośnie.

        • 2 6

        • po zadeklarowanej wiośnie ty jesteś tym drugim

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum