Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu
Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.
Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.
To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.
Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.
Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc
Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.
- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy
Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
- przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
- wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
- objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej aż do Wczasy .
Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania
- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.
Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy
Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.
- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.
Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?
- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.
Opinie (335) 9 zablokowanych
-
2019-02-24 16:01
(1)
A może zlikwidować jeden szereg ogródków działkowych. Starczy na szeroki chodnik.
- 18 8
-
2019-02-24 17:30
Niby dlaczego na chodnik?
to nie można poszerzyć drogi rowerowej w stronę działek?
- 7 3
-
2019-02-24 17:27
To straszne...
- 1 3
-
2019-02-24 16:11
Chyba czas założyć jakąś organizację aktywistów samochodowych (2)
Punkty programu:
1) drogi dla rowerów przejeżdżające na każdym skrzyżowaniu na drugą stronę ulicy przez podwójne światła na przycisk
2) nawierzchnia szutrowa dróg dla rowerów - ogranicza prędkość, podnosi bezpieczeństwo
3) opłaty za wjazd rowerem do miasta
4) ograniczenie ilości stojaków rowerowych w miastach
5) dopuszczenie pieszych do chodzenia drogami dla rowerów, bezwzględne pierwszeństwo pieszych na drogach dla rowerów
itp. itd.- 26 27
-
2019-02-24 17:04
atomowy mecz
wariat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 3 3
-
2019-02-24 16:28
słabe. wymysl cos lepszego
- 10 9
-
2019-02-24 16:43
Mieszkańcy nie zawsze mają rację!
- 13 6
-
2019-02-24 16:37
z artykułu wynika jasno że "miasto" to nie mieszkańcy
urzędasy mają w d..e mieszkańców, prawo i wyroki sądów (np. parkowanie nad morzem). No ale zagłosujemy i tak za konstytucją i państwem obywatelskim
- 10 6
-
2019-02-24 16:26
Trzeba zrobić coś z kierowcami
Którzy stwarzając zagrożenie nagle hamują i wypuszczają dzieci do szkółki
- 10 6
-
2019-02-24 15:59
(2)
Dobra decyzja. Jeżeli chodzi o ruch to liczby to jedno a jakość to drugie. Czym innym jest rodzina na rowerze jadąca gęsiego a czym innym rodzina na spacerze raczej chcąca iść obok siebie. Na pewno nie zachęci do spaceru waski chodnik. Jest sporo miejsc w Gdańsku gdzie ścieżki rowerowe powodują że spacer nie jest komfortowy (np. lostowicka, marynarki polskiej itd)
- 20 17
-
2019-02-24 16:10
spacer wzdłuż Hallera (1)
litości. Jakby w Gdańsku nie było gdzie spacerować,
- 5 13
-
2019-02-24 16:19
Pewnie. Najlepiej samochodem cale miasto przejechać smrodząc wszystkim żeby pospacerować gdzieś. Typowy polski Janusz. W okolicach miejsca zamieszkania nie można. Najważniejsze żeby gdzieś podjechać.
- 11 0
-
2019-02-24 15:53
przebudować, zenex sp. z o.o i witexbud muszą zarobić
- 10 6
-
2019-02-24 15:51
I słusznie
- 5 7
-
2019-02-24 15:29
Pomysly miasta na drogi rowerowe. Zamienic miejscami z chodnikiem. Brawo
- 25 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.