Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu
Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.
Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.
To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.
Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.
Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc
Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.
- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy
Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
- przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
- wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
- objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej aż do Wczasy .
Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania
- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.
Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy
Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.
- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.
Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?
- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Rowery - ogłoszenia z Trójmiasta i okolic
Opinie (335) 9 zablokowanych
-
2019-02-25 12:30
Czarowanie (1)
Kiedy ruszą prace chodnika skrzyżowanie Hallera do morza drzewa zabezpieczyli i co nic nigdzie nie mogę o tym przeczytać kto wie
- 1 1
-
2019-02-25 13:04
było o tym artykuł. będzie tam ddr i chodnik
- 1 0
-
2019-02-25 12:53
Grabara dulkiewitz będzie wiedzieć za nich
Zlikwidować te alejki i po sprawie
- 0 3
-
2019-02-24 23:25
wszędzie smród przepoconych gaci rowerowych (2)
Sio!
- 3 10
-
2019-02-25 12:52
Prostak
- 1 0
-
2019-02-25 10:41
to zmień na świeże
- 2 0
-
2019-02-24 19:36
(2)
Po uruchomieniu mevo , podobnie jak na wielu innych podobnych odcinkach dróg rowerowych, będzie tu bardzo niebezpiecznie. Po kilku poważniejszych wypadkach urzędnicy dostaną argument za zmianą i już głos mieszkańców nie będzie tak istotny. Uroki demokracji i braku konsekwencji urzędników w forsowaniu bezpieczniejszego rozwiązania - choćby przez rzeczowe konsultacje społeczne.
- 2 5
-
2019-02-24 21:16
otóż to (1)
Teraz jednak po gdańskiej dżungli jeżdżą zaprawieni rowerzyści, jak wyjadą niedzielni wszędzie to będzie wypadków w piz**du
- 1 2
-
2019-02-25 11:42
takie prognozy snuto przed uruchomieniem systemu rowerów publicznych w Nowym Jorku
nic się nie sprawdziło
- 0 0
-
2019-02-24 17:37
nic nowego (2)
w najprostszych sprawach polacy nie umia sie dogadac. Jak zawsze, jak zwykle
- 10 3
-
2019-02-24 17:43
(1)
Nie Polacy, lecz urzędnicy mącący w imię nie wiadomo czego.
- 3 2
-
2019-02-25 11:36
Zgoda. Różnimy się. To nie znaczy, że się nie potrafimy porozumieć.
Porozumienie jest bardziej prawdopodobne po wyjściu z samochodu i spotkanie połączone kontaktem wzrokowym. Kontakt wzrokowy z kierującymi samochodami jest dość trudny, ale też możliwy.
- 1 0
-
2019-02-24 15:31
Bardzo często jeżdżę tym odcinkiem drogi rowerowej. (5)
Jeździ się całkiem dobrze. Tylko trzeba uważać na samochody wyjeżdżające z tzw. koloni. Samochody mają znak "stopu", ale czasami kierowcy go nie widzą.
Za kasę przeznaczoną na przebudowę proponuję zbudowanie jakiejś nowej drogi dla rowerów w Dolnym Wrzeszczu.- 51 2
-
2019-02-25 11:01
kierowcy nie widzą znaków
bo grzywny za ich niewidzenie są za niskie.
W momencie ich ustalania były śmieszne, a czas pokazał, że ryzyko ujawnienia wykroczenia jest na tyle niskie, że nie warto ich przestrzegać.- 3 0
-
2019-02-24 15:34
(3)
Proponuje rozebrać ten bubel wzdłuż Wyspiańskiego od początku rynku do samej grunwaldzkiej. szmelc nad szmelcem.
- 9 3
-
2019-02-24 15:48
Masz rację. (2)
Każdy kto jeździ rowerem po Wyspiańskiego to wie.
- 5 5
-
2019-02-24 21:48
mi się dobrze jeździ (1)
- 2 0
-
2019-02-24 22:10
no ja też tam jezdnią jade to mi sie też dobrze jedzi.
- 2 0
-
2019-02-25 07:42
Ludzie przesiądźcie się z tych poniemieckich 15-letnich szrotów na rowery (4)
na zdrowie tylko wam wyjdzie i portfele też odpoczną.
- 8 6
-
2019-02-25 09:01
A jak ktoś nie ma poniemieckiego 15-letniego szrota? (3)
To też musi?
- 2 4
-
2019-02-25 10:27
ile jest takich? 5%? (2)
- 3 2
-
2019-02-25 10:40
(1)
W urojeniach cyklistów pewnie tak. W rzeczywistości sprzedaż nowych samochodów w PL rośnie w piorunującym tempie.
- 2 1
-
2019-02-25 10:58
Jeszcze bardziej "piorunująco" rośnie ściąganie starych trupów których średni wiek to 12 lat, a średni wiek wszystkich aut to 18lat. Tak dla przypomnienia.
- 2 0
-
2019-02-24 17:15
(6)
Przecież i tak rowerzyści jeżdżą jezdniami, a bo tak. Bo można pokazać jak bardzo gardzi się innymi.
- 16 17
-
2019-02-24 23:58
(2)
mają prawo jeździć jezdniami
- 4 0
-
2019-02-25 08:44
(1)
Ale nie kiedy jest nakaz jazdy ścieżką. Takie jest prawo i opinie niedouków nic tu nie mają do rzeczy.
- 1 5
-
2019-02-25 10:56
nie ma nakazu jazdy ścieżką
choćby wtedy, gdy infrastruktura rowerowa jest poza osią jedni - prowadzi w przeciwnym kierunku. (art1. z. Konw.)
Niedouku przepisy dla rowerzystów są warunkowe tj. zawierają zapisy np "jeżeli jedzie w kierunku" itd., czyli może jechać jezdnią i nic ci do tego gamoniu.- 2 0
-
2019-02-24 17:28
(2)
Nie oceniaj wszystkich po pojedynczych wariatach. Bo rownie dobrze moge stwierdzic,ze kierowcy to zabojcy
- 5 6
-
2019-02-25 08:52
Wszyscy rowerzyści to wariaci = wszyscy kierowcy to zabójcy.
- 2 1
-
2019-02-25 08:47
Jako biegacz widzę ze jest to zjawisko masowe ..... rowerzyści są wyjątkowo roszczeniowi
- 0 5
-
2019-02-25 10:42
Ropuchae
Nie trzeba zmieniać bo tak jak jest jest dobrze. Ale koniecNie trzeba położyć nowa
NawierChnie bo są
StrasNe dziury których po ciemku nie widać.- 2 3
-
2019-02-24 22:35
czy piesi czy rowerzysci bedą sie cisnąć na mniejszej przestrzeni to nie ważne (5)
ważne że kierowcy mają szerokie 4pasy . ;)
- 9 7
-
2019-02-25 09:03
Ale jak to? (1)
To 5% dojeżdżających do pracy dysponuje mniejszą przestrzenią niż 42% dojeżdżających do pracy?! To skan-da-licz-ne!!!!
- 2 4
-
2019-02-25 10:40
co tam znowu wymyśliłeś intelektualisto? Że rower to nie pojazd i nie może służyć do komunikacji, dlatego powinien być bliżej chodnika, bo nie potrafisz bezpiecznie się przemieszczać?
- 2 0
-
2019-02-25 00:12
(2)
dokładnie; Ciekawe kiedy skończy się ta patologia.
- 4 3
-
2019-02-25 09:04
No niestety (1)
Patologia dwóch pedałów się nie kończy. Dobrze chociaż, że od paru lat już nie rośnie.
- 2 6
-
2019-02-25 10:37
po zadeklarowanej wiośnie ty jesteś tym drugim
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.