• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • 60 tyś. bez analizy czy się da? Brawo Pani P.O. prezydenta.

    Tam jest tak mało pieszych, że wystarczy dopuszczenie rowerów z ograniczeniem prędkości.

    • 2 2

  • (3)

    Układ gdański trwa w najlepsze

    • 48 54

    • Sam jesteś układ

      • 0 0

    • Braun?

      I tak tu przegrasz bo to nie polska B

      • 7 1

    • Hahahahahahahahahaha

      • 1 1

  • to prawda , że !!... (2)

    ...na tym odcinku tego deptaku ruch rowerowy jest większy od pieszego prze cały rok i 24 godziny na dobę . Wiem co piszę , bo jestem mieszkańcem tej dzielnicy i obserwuję to na co dzień , nawet korzystam ze ścieżki rowerowej. To prawda , że jazda rowerem po tym szlaku jest niebezpieczna z prostej przyczyny , ponieważ jest tam za wąsko w stosunku do natężenia ruchu rowerowego na nim. Sprawę można załatwić tanio i prosto . Mamy ruch prawostronny , więc istniejąca ścieżka rowerowa w pasie między drzewami , a płotem ogródków działkowych, powinna być kierunkiem jazdy w stronę ulicy Gdańskiej . Drzewa zostawiamy w spokoju . A powrotny kierunek do ulicy Kościuszki należy wydzielić z traktu pieszego . Tym bardziej , że jest z czego zabierać, wydzielać... To widać nawet na zdjęciu . W efekcie jakby dobrze pomierzyć i pokombinować to piesi maksymalnie straciliby pół metra na szerokości tego deptaku . Nikt nawet by tego nie zauważył , tym bardziej kiedy tam tłumów nigdy nie było, nie ma i nie będzie raczej. A to co się tam teraz buduje , te sypialnie , to raczej będzie obciążało ruchem pieszym drugą (czyli tamtą gdzie budują) stronę tej arterii komunikacyjnej ...., bo taka jest logika ergonomii . ... i tyle . Więc po co te szumy i ten jazgot . Wzięliby się do roboty zamiast mielić jęzorami . Wystarczy chcieć i mieć pozytywne nastawienie.

    • 14 7

    • Mylisz się

      " W efekcie jakby dobrze pomierzyć i pokombinować to piesi maksymalnie straciliby pół metra na szerokości tego deptaku " Weź miarkę wykonaj pomiary a potem przeproś za to co napisałeś

      • 0 1

    • w przeciwnym kierunku wydzielić pas na jezdni.
      rowerzysta i tak ma prawo nie korzystać z infrastruktury poza osią jezdni i mówią o tym przepisy.

      • 2 1

  • ja tam chce jeździć tylko z górki (1)

    Zagłosuje na tego co mi to umożliwi ;)

    • 1 5

    • Właśnie montują stojaki z rowerami elektrycznymi to tak jakbyś jechał z górki. Tylko ze zwykły rower daje Ci doskonałą opcję aktywności fizycznej. Organizm potrzebuje wysiłku.

      • 0 0

  • (2)

    Trochę zwolnić, uśmiechnąć się do drugiej osoby i będzie normalnie. Będzie bezpiecznie i miło.

    • 2 3

    • No no do tego nie kraść, nie kłamać, nie mordować itd i będzie super normalnie.
      Może idź kolego do więzienia i spytaj się dlaczego osadzeni byli niegrzeczni.

      • 1 1

    • uśmiechnąć się?

      Jestem Pol..m i dlatego śmieję się tylko jak kolega rowerzysta złapie gumę a budowę drogi rowerowej zablokują zwolennicy rzęchów.

      • 1 1

  • i tak z "rekordowego" w inwestycje rowerowe roku będzie..... zwykły rok :D (2)

    • 33 17

    • i całe szczęscie (1)

      rowerzyści to najbardziej roszczeniowa grupa ludzi, a jeżdżą wszędzie: po chodnikach, ulicach tylko nie na ścieżkach. Myślą ,że jak mają ściśnięte przyrodzenie to wolno im jeździć pod prąd na czerwonym i nie uznawać żadnych przepisów ruchu drogowego. Ale za to mieć do wszystkich pretensje to jak najbardziej

      • 0 0

      • No wiadomo, nie to co kierowcy.

        To rowerzyści parkują na chodnikach, ddr, trawnikach na drzewach.. na wszystkim gdzie się fizycznie da wjechać niszcząc i rozjeżdżając jednocześnie. Tak ci źli rozszczeniowi rowerzyści

        I oczywiście to rowerzyści nie "uznają" żadnych przepisów. Może i nie ale 45tys wypadków i ponad 400tys kolizji (to tylko te zgłoszone policji) rocznie to nie rowerzyści powodują tak dla twojej wiedzy.

        • 1 0

  • (1)

    Po drugiej sronie zrobić drogę rowerową na całej długośći, a starą wyremontować.

    • 2 1

    • A co na to powiedzą mieszkańcy domów przy drugiej sronie

      • 0 0

  • Kilka spraw

    1. Rada Dzielnicy chce analizy od Klinicznej do Wczasy. Tylko że od Klinicznej do Reja DDR jest mocno oddalony od chodnika bo jest poprowadzony przez park i tu nie ma problemu z szerokością ścieżki czy chodnika. W zasadzie może być dowolna.
    2. Prawdą jest że z różnych posesji piesi wchodzą wprost na DDR i nie jest to najlepsze rozwiązanie. Zwłaszcza że standardowo piesi niezależnie od wieku i miejsca nie zwracają uwagi że wchodzą na ścieżkę rowerową.
    3. Światła są ustawione pod samochody i żeby załapać się na zieloną falę rowerzysta musi jechać około 30 km/h. (Mickiewicza i Kościuszki). Jest to już duża prędkość.
    4. Wyjazdy z działek i szykany dla rowerzystów to nieporozumienie. Same działki w mieście zwłaszcza przy oczyszczalni ścieków to też jakieś dziwactwo.
    5. Poza sezonem ruch pieszych na tej trasie jest symboliczny, a i w sezonie piesi zmieszczą się na obecnym ddr ale przy zamianie szeroka trasa powinna być rowerowo - wrotkarska.

    • 3 3

  • Niech kalesoniarze sami płacą za swoje dróżki (7)

    podobnie jak kierowcy

    • 9 15

    • Żałosne

      Szkoda słów dla otyłych prostaków, którzy nieustannie hejtują dbających o siebie i prowadzących zdrowy i aktywny tryb życia rowerzystów

      • 1 1

    • (2)

      wg Ciebie jak ktoś używa roweru to nie ma samochodu, nie płaci podatków, mieszka pod mostem?

      • 8 3

      • Zazwyczaj tak, tylko nie pod mostem a u mamusi, albo wynajmuje w kilku mieszkanie w bloku. (1)

        • 3 8

        • skończ mitomanie wymyślać bzdury

          • 3 1

    • (1)

      jak smrodziarze zaczną płacić jakieś podatki to i ja też moge oczywiscue sie proporcjonalnie dołozyc.

      • 5 5

      • Chodzi o pierdzących rowerzystów?

        • 2 5

    • ciekawe czy ty płacisz za chodniki po których sie poruszasz rozumiem ze sa na wyłącznośc

      • 6 1

  • Bardzo potrzebna jest ścieżka rowerowa wzdłuż u. Chrobrego (2)

    • 5 3

    • Po takich osiedlówkach się jezdnia jedzie

      • 1 0

    • Koniecznie

      I w zasadzie zróbmy same ścieżki rowerowe i zamknijmy całkowicie miasto dla samochodów (za wyjątkiem eko-ciężarówek dowożących żarcie do marketów). Będziemy sobie jeździć na wycieczki rowerowe na westerplatte i inhalować się zdrowymi wyziewami wiadomo skąd :) cieszę się że to miasto zaczyna być eko

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum