• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • Druga strona

    Czy ktoś w ogóle pomyślał o tym, że po przeciwnej stronie jezdni również jest chodnik?

    • 2 0

  • Lepiej by miasto (3)

    Zastanowiło się nad drogą od ulicy Gdańskiej do ul.Krasickiego (wiadukt)

    • 15 4

    • Brzeźno (2)

      Prawda, nie ma jak bezpiecznie przejechać przez Brzeźno do N.Portu a i dla mieszkańców Brzeźna słabe to połączenie z Hallera. Tu mieszkają też normalni ludzie, nie tylko letnicy jeżdżący na spacery nad morze...

      • 3 2

      • (1)

        Co ty za głupoty piszesz? Połączenie Brzeźno-Nowy Port jest bardzo dobre. Masz ścieżkę przy plaży, przez park. Jedynie na drugą stronę ulicy musisz przejechać (po wyjechaniu z parku) i dalej masz znowu ścieżkę rowerową. Opcjonalnie możesz jechać ulicą - wbrew pozorom jedzie się nią bardzo dobrze i bezpiecznie (wiem z doświadczenia). Tak samo dobre, jeśli nie lepsze masz połączenie z Hallera w stronę Wrzeszcza

        • 5 0

        • To mam do domu na Dunikowskiego z Hallera

          przez plażę i park jechać ?
          Jedź sobie sam opcjonalnie wąską Gdańską i zakręt Krasickiego, ja tam się boję.

          • 1 0

  • (19)

    W roku 2017 doszło też do 1 546 wypadków spowodowanych przez rowerzystów. W zdarzeniach tych zginęło 119 osób, a 1 481 osób doznało obrażeń ciała. Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów było: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (518 wypadków), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (188 wypadków) i - uwaga - "niedostosowanie prędkości do warunków ruchu!" (116 wypadków).
    Źródło: interia.pl

    • 36 19

    • (4)

      Tylko te 119 osób to sami rowerzyści. Nikt postronny nie zginął.
      Taka różnica miedzy rowerzystami i kierowcami.

      poza tym: W 2017 roku rowerzyści uczestniczyli w 4 212 wypadkach drogowych, w których
      zginęło 220 rowerzystów.

      To znaczy ze głównymi sprawcami wypadków z udziałem rowerzysty są kierowcy samochodów.

      • 15 7

      • zdarza się, że rowerzysta zabije pieszego (3)

        • 0 11

        • (2)

          w 2016 i w 2017r w Polsce sie to nie zdażyło

          • 8 2

          • (1)

            w 2018 roku w Warszawie rowerzysta śmiertelnie potrącił kobietę na chodniku

            • 0 1

            • w tym samym roku kierowcy cofający samochodami na chodnikach

              zabili ok 70 osób. Tak, to nie żart. 70 pieszych zginęło pod kołami samochodów jadących sobie wolno/tyłem po chodniku, w miejscu gdzie w ogóle nie powinny się znaleźć.

              • 2 0

    • Wypada podać dane o pieszych i samochodach a nie tylko o rowerzystach oraz źródło ich pochodzenia

      • 2 0

    • Z udziałem rowerzystów- nie znaczy, że spowodowanych przez nich. Bardzo dużo jeżdżę na rowerze i niestety większość kierowców wymusza pierwszeństwo i w ogóle nie patrzy na rowerzystów. Szkoda, że ciągle hejtuje się rowerzystów

      • 4 0

    • To nie byli rowerzyści, a kierowcy którzy przesiedli się na rower.

      Jechali jak zwykle - wymuszając na innych.

      • 0 3

    • Jak na osoby, które poruszają się bez konieczności posiadania uprawnień (3)

      ani nawet znajomości przepisów, to bardzo mało wypadków spowodowali. Aż dziwne, że większość wypadków z udziałem rowerzystów spowodowali kierowcy, którzy posiadają uprawnienia.

      • 10 5

      • po co kłamiesz? (2)

        • 3 5

        • Nie kłamie

          W 2017 roku rowerzyści uczestniczyli w 4 212 wypadkach
          Przy czym sprawcami byli tylko w przypadku 1 546 wypadków.

          • 3 1

        • broń "borze"

          • 1 1

    • To teraz sprawdź jak zginęło pozostałe 2880 osób (4)

      kierofczyku zasr*ny. Paproch w oku innego widzisz, ale kija w swojej d*pie to nie czujesz.

      • 3 7

      • (3)

        Zapomniales siodełka i stąd taka agresja?

        • 7 5

        • (2)

          A Ty zapomniałeś mózgu do auta? Tak reaguje na manipulację rodem z TVP. Przytaczanie jakichś wybranych danych, "zapominając" o innych.

          • 4 5

          • (1)

            Tak. Ewidentnie zapomniałeś siodełka. Stąd taki kwik rozkoszy.

            • 5 5

            • Sprawdziłeś już jak zginęło pozostałe 2880 osób, czy będziesz się onanizował moim siodełkiem?

              • 5 3

    • leming ale ty te brednie przestan wymyslac bo przez zsame spaliny głabie umarło w 2018 40tysiecy ludzi w Polsce (1)

      i kilkanascie tyysiecy zgineło w wypadkach spowodowanych przez takich piratów drogowych jak ty.90% wypadków spowodowana przez wymuszenie pierwszeństwa na pieszym,na rowerzyscie ,na innych kierowcach!

      • 8 9

      • A po polsku jak to będzie?

        • 5 7

  • Roszczenia

    Tak czytam te komentarze i aż śmiać mi się chcę jak widzę roszczenia tych wszystkich rowerzystów "zabrać 2/3 chodnika " zamienić miejscami żebyśmy mieli więcej miejsca " naprawdę jakim prawem śmiecie mówić że to kierowcy samochodów mają roszczenia .

    • 2 2

  • Rowerzystom przypominam, że jadąc jezdnią waszym zafajdanym obowiązkiem jest ustąpić pieszemu na pasach. (10)

    A nie, że pieszy jest w połowie przejścia, a wy sobie śmigacie mu przed nosem i jeszcze macie pretensje!

    • 27 9

    • Wszędzie są czarne owce i tego raczej nie zmienimy.

      Rowerzyści łamią przepisy.
      Piesi łamią przepisy.
      Kierowcy łamią przepisy.

      • 1 0

    • napisał po czym sam przejechał pieszemu samochodem po palcach (3)

      niech kierowcy zaczną od siebie najpierw.

      • 11 3

      • Przecież to pieszy pisał. (2)

        • 2 3

        • bywają piesi uzależnieni mentalnie od samochodów (1)

          niektórzy kierowcy udają rzeczników interesów pieszych na tym portalu i piszą dyrdymały na temat prędkości rozwijanej przez rowerzystów w czasie jazdy drogami dla rowerów lub w strefach pieszych z dopuszczeniem ruchu rowerów. Bywają rowerzyści nie tolerujący sporadycznego ruchu pieszych na drogach dla rowerów. Warto promować wzajemny szacunek różnych uczestników ruchu wobec siebie.

          • 3 0

          • dfokladnie tak wiekszosc tutaj udaje pieszych a gdnije w autach i zatruwa wszystkich spalinami

            • 1 1

    • Może przypomnij też pieszym

      Przed wejściem na pasy należy się rozejrzeć czy nie włazi się pod koła np roweru.
      Dzisiaj gdy jechałem rowerem 3 osoby weszły na ddr nie patrząc co się dzieje wokół nich.
      Przewidziałem to i nie było problemu ale kiedyś może być.

      • 3 1

    • (2)

      Dokladnie tak samo jak kierowcy samochodow

      • 10 5

      • Mówimy o rowerzystach. (1)

        • 3 5

        • i o kierowcach zabijających setki ludzi rocznie na pasach.

          • 6 3

    • obowiązek jedzie jezdnią?

      i zanim postawisz minus zastanów się.

      • 0 5

  • (12)

    Obecny uklad jest ok. Tylko niech Straz Miejska zrobi porzadek a samochodami tam parkujacymi

    • 129 38

    • (5)

      Obecny układ nie jest ok, bo zagraża bezpieczeństwu rowerzystów. Wyjeżdżający samochód z działek nie ma żadnej widoczności na ddr. Kierowcy nawet jak mają widoczność, to nie zachowują ostrożności, a co dopiero gdy tej widoczności nie ma.

      • 22 6

      • (4)

        Skoro wszystko jasne, a ludki protestują, że jest git, a miasto boi się przedwyborczo, to wygrało niedasiostwo i może tak tam zostać kolejne 25 lat aż kogoś zmiażdży auto.

        • 7 5

        • (3)

          jaki problem aby rowerzyści po prostu zwolnili? Wystarczy zmienić przepisy by zachowali odpowiednie środki ostrożności dojeżdżając do skrzyżowań z drogami dla aut

          • 6 9

          • (2)

            Jaki problem aby kierofczyki po prostu zwolnili? Wystarczy zmienić przepisy by zachowali odpowiednie środki ostrożności i nie ma potrzeby budowania "ściezek". Rowerzyści mogą jeździć po jezdni.

            • 7 2

            • przecież przepisy są już dawno zmienione na korzyść rowerzystów. Tutaj chodzi o widoczność gdy kierowca nie jest w stanie zobaczyć pędzącego rowerzysty.

              • 1 0

            • Sam jeżdżę rowerem i to sporo ale...

              niektórzy rowerzyści zachowują się jak święte krowy. Mają obowiązek zwolnić przed każdym przejściem dla pieszych i każdym przejazdem dla aut. Jeśli im się nie chce to zejść z rowerów.

              • 2 1

    • Też uważam, że obecny układ jest ok

      Może przydałyby się poszerzenia drogi rowerowej co jakiś odcinek tak by łatwiej było się wymijać. Poza tym gdyby wzdłuż szpaleru drzew ustawić ładne lampy ogrodowe byłoby to niesamowite miejsce do spacerów nad morze.

      • 1 0

    • Moim zdaniem powinni zamienić

      Bez przesady, aż tylu pieszych tam nie chodzi by musieli mieć szerszy chodnik niż ścieżkę. To nie jest Marszałkowska. Ta zamiana była rozsądnym pomysłem.

      • 4 1

    • (2)

      W Szwecji zdobiliby wspólną drogę dla pieszych i rowerzystów, wszyscy byliby zadowoleni, nikt na nikogo by nie krzyczał kto ma pierwszeństwo, kto komu ma ustąpić, ale oczywiście nie w Polsce, bo każdy uważa, że mu się należy. Osobno musi być dla rowerzystów, rolkarzy, El rowerów i jeszcze hulajnogi no i piesi, biegacze, inwalidzi, lgbt i osobno dla piesków.

      • 13 7

      • (1)

        w szwecji to sie jezdzi po jezdni, a chodzi po chodniku.

        • 6 2

        • Napisał w koniunktywnie - zrobiliby.

          • 1 0

    • Niech poszerzą DDR od strony działek, ale to pewnie za duży koszt.

      • 1 3

  • Noo, noo dekielewiczowka

    Tracisz i tak juz maly elektorat,oby tak dalej :D

    • 2 2

  • Jednokierunkowe DDR, doświetlenie i wybudowanie DDR wprost do Brzeźna

    Ze względu na spory ruch w sezonie wakacyjnym warto zrobić jednokierunkowe ścieżki. Drugą można wybudować tuż przy jezdni. Koszt chodnika niewielki. Poszerzenie nie wchodzi w grę, bo nie ma miejsca. A zamiana DDR z chodnikiem jest bez sensu. Trzeba je również doświetlić, bo przez drzewa światło z latarni nie dochodzi. Konieczne jest również stworzenie ścieżki od poziomu Czarnego Dworu wprost do Brzeźna. Przeciskanie się pomiędzy pieszymi jest i**otyczne. Dodatkowo wyremontować chodnik zniszczony przez korzenie. Ta okolica aż się prosi o remont, zwłaszcza że pojawia się tam sporo turystów.

    • 2 3

  • Chodniki i drogi rowerowe po winny byc jak najdalej od spalin z ulic.jesli ktos protestuje przeciwko temu jest i**otą!

    • 0 2

  • Zwolnić w końcu Kitlińskiego, oficera rowerowego! (3)

    Nie zapyta się mieszkańców i rowerzystów o zdanie i modzi sam, bo wie oczywiście najlepiej.

    • 21 9

    • Czytanie ze zrozumieniem się kłania

      On jest już oficerem tylko kierownikiem

      • 0 0

    • szkoda, że nie zauważyłeś, że mieszkańcy miewają różne opinie

      opinie rowerzystów i pieszych też są podzielone. Co konkretnie sam proponujesz oprócz zmian personalnych? Jakie masz kryteria podejmowania decyzji w sprawach infrastruktury rowerowej?

      • 1 1

    • a kogo ma pytać, Jackowskiego?

      który w jednym roku podpisuje się rękami i nogami pod kształtem inwestycji, żeby w wyborczym roku na nią pluć?

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum