• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dołoży 9 mln zł do przebudowy Podwala

Michał Brancewicz
9 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną będzie kosztowała blisko 16 mln zł. Urzędnicy postanowili dołożyć brakującą kwotę - ponad 9,4 mln zł - i rozstrzygnąć przetarg. Wykonawcą została firma MTM z Gdyni.



Wydawało się, że Podwale Przedmiejskie nigdy nie doczeka się przebudowy. Pierwsze zapowiedzi pojawiły się już trzy lata temu i jak dotąd w tej sprawie nie wydarzyło się nic.

Co prawda przetarg na przebudowę pięciu skrzyżowań został ogłoszony, ale kwestie finansowe nie pozwoliły go rozstrzygnąć. Okazało się bowiem, że kwotę jaką na ten cel chce przeznaczyć miasto, a jakiej życzy sobie wykonawca, dzieli 17 mln zł (budżet 21 mln wobec oferty 38 mln zł).

Urzędnicy postanowili podzielić inwestycję na etapy i jako pierwsze do realizacji wytypowali skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną. I po raz kolejny mocno się zawiedli. Oferty względem budżetu znowu dzieliła przepaść. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamierzała wydać na ten cel 6,6 mln zł, a propozycje wykonawców opiewały na blisko 16 mln (MTM) oraz 17,4 mln zł (Budimex).

Wydawało się, że los inwestycji jest przesądzony. Okazuje się jednak, że DRMG postanowiło wybrać na wykonawcę firmę MTM, która złożyła korzystniejszą cenowo ofertę.

- Dostaliśmy informację z miasta, że udało się wygospodarować środki, więc możemy rozstrzygnąć przetarg i przystąpić do realizacji - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.

Co zmieni przebudowa Podwala Przedmiejskiego



W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również z przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia w kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września.

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego to kolejna inwestycja, która będzie realizowana, mimo że oferty znacznie przekroczyły budżet. Również remont trasy tramwajowej na Stogi ma zostać przeprowadzony, chociaż trzeba do niego dołożyć aż 40 mln zł.

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • (15)

    Głupota ta przebudowa. Żeby nie było i osoby poruszające się komunikacją miejską będą dojeżdżać dłużej, prze dodatkowe światła, skrzyżowania i przejścia naziemne.

    • 148 113

    • Faktycznie (1)

      Życia Ci nie starczy na to stanie na światłach... ile stracisz na 4 krzyżówkach (docelowo)? 3 min, 4 min?

      • 12 14

      • Za dużo.

        • 3 2

    • Wystarczy zlikwidować schody do tuneli i wybudować łagodne wejścia (6)

      Ale jak to zrobić skoro koszty będą za małe?

      • 29 26

      • (2)

        Tam są łagodne zjazdy do tunelu. Wystarczy zainstalować dwie windy do przystanków, a to jest wydatek mniejszy od planowanych 16 mln.

        • 4 9

        • (1)

          Pokaż mi które windy działają w tym mieście. Zrób zestawienie wszystkich i tych czynnych i tych nieczynnych.Mógłbyś się zdziwić. A koszt ich serwisu wcale nie jest mały.

          • 10 3

          • Jeśli windy są tak zawodne i w Gdańsku nie działają, to wytłumacz mi dlaczego montują tyle wind przy przystankach na Węźle Grodecka? Tam będą inne? Niezawodne? A jeśli chodzi o koszty konserwacji, to nawet gdyby doliczyć stuletni okres eksploatacji, to byłoby taniej niż przebudowa skrzyżowania.

            • 3 1

      • zgodnie z przepisami te "łagodne zejścia musiałyby mieć ze 200 metrów (max spadek) :D (2)

        • 17 7

        • (1)

          Czyli kaniony od Toruńskiej :)

          • 8 3

          • a ile podejście ma do nowego tunelu od Toruńskiej?????

            • 6 1

    • A na Chmielnej nie ma teraz świateł? (3)

      • 11 2

      • (2)

        Ale wielu komentujących dostaje piany na samą mysl, że można ułatwić życie pieszym, rowerzystom, oraz innym kierowcom. Taki naród.

        • 19 10

        • (1)

          Bzdury opowiadasz, bo każdy kierowca też jest pieszym. To nie chodzi o robienie komuś na złość, tylko o kolejne kroki wydłużające codzienną podróż do roboty. I to również dla tych jeżdżących tramwajem czy autobusem. Naprawdę nie ma potrzeby prowokować i szczuć ludzi na siebie.

          • 11 10

          • Zawsze można zamieszkać gdzieś w mieście

            Kupuje ktoś dom za miastem, płaci mniej, nie płaci podatków do miejskiej kasy, ale oczekuje, że miasto będzie budowane pod niego.

            Jak nazwiemy kogoś takiego?

            • 10 8

    • Proponuję aby wszystkie tramwaje miały priorytet na skrzyżowaniach. Zamontować pętle indukcyjne i niech zbliżając się do skrzyżowań uruchamiają sobie zieloną falę.

      • 13 2

    • Spokojna twoja rozczochrana,

      ty sie nie martw o pasażerów kom. miejskiej.Autobusy będa miały buspasy,a jedne swiatła wiecej,jedne mniej...Poza tym tramwaje przez uprzywilejowanie blachosmrodów i tak wiecej stoja na światłach niż jadą...

      • 17 12

  • (3)

    A może by tak przeznaczyć pieniądze z naszych podatków na bezpłatne parkingi, które umożliwiały by kierowcom pozostawiać pojazdy przed wjazdem do Centrum Gdańska.

    • 11 10

    • z gdanskich podatkow budowac parkingi zeby wsioki od elblaga .tczewa po kartuzy zostawialy za darmo swoje passerati ....czas sie leczyc

      • 4 1

    • Jakim prawem chcesz parkowac za darmo? Kup sobie dzialke i na niej parkuj.

      • 6 1

    • i darmowe paliwo żeby na nie dojechać

      • 8 2

  • (5)

    Powinni zostawić po jednym pasie w każdą stronę plus tory. Taka autostrada w środku miasta jest niepotrzebna

    • 10 12

    • Tak samo z Grunwaldzką (1)

      po jednym pasie.

      • 4 1

      • Dużo pewnie czadu minie zanim ludzie zrozumieją że to lepsza opcja

        • 1 0

    • Dokładnie. A zaoszczędzony teren zabudować pierzeją tak by dolne miasto było połączone z głównym tak jak było kiedyś zanim zepsuło to budową podwala

      • 4 2

    • Czy zostanie tam 1 pas czy pięć to i tak nic nie zmieni ze bedzie ta część miasta odzielona. Bezsensowne wydane pieniądze.

      • 6 3

    • Oczywiście, te samochody które codziennie od 14.00 stoją tam w korku można ustawić piętrowo na jednym pasie a z boku podeprzeć kijami.

      • 5 5

  • Rowery (1)

    Za miasto do lasu

    • 8 9

    • samochody na autostrady za miasto.

      • 7 1

  • Najbardziej syfiaste skrzyżowanie w Gdańsku.

    • 3 4

  • Kolejne absurdalne pomysły na jeszcze większe zakorkowanie miasta.

    • 7 8

  • idzie nowe

    I d*pa blada, ooo

    • 5 2

  • Kiedy urzędnicy powiedzą wprost, że po przebudowie tramwaje będę jechały jeszcze wolniej bo dojdą im kolejne światła?

    • 10 8

  • A kiedy (2)

    remont Chmielnej? Osiedla powstają a ulica jak na wiejskim zad....u.

    • 6 6

    • Maja robić w tym roku o ile dobrze pamiętam

      • 1 0

    • Niech zrobią ci od Osiedli

      • 5 1

  • (3)

    Super .coraz wieksza szansa ze bedzie normalne miasto a nie skrzyzowanie autostrad zeby wsioki mogly 2 min oszczedzic

    • 117 92

    • taaaa, tu likwidują tunel bo nieprzyjazny a na Okopowej będzie nowy, znacznie dłuzszy (2)

      jaki to sens mają takie działania poza wywalaniem kasy

      • 16 7

      • (1)

        Przeciez tu chodzi o to zeby polaczyc miasto rozwalone przedwalem . Na okopowej tunel laczy miasto ze stacja srodmiescie skumal ?

        • 15 11

        • mówiąc szczerze wolałbym kładkę, która szła by potem aż do Biskupiej Górki

          znacznie przybliżając tę dzielnicę do cywilizacji :)

          • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum