• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dołoży 9 mln zł do przebudowy Podwala

Michał Brancewicz
9 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną będzie kosztowała blisko 16 mln zł. Urzędnicy postanowili dołożyć brakującą kwotę - ponad 9,4 mln zł - i rozstrzygnąć przetarg. Wykonawcą została firma MTM z Gdyni.



Wydawało się, że Podwale Przedmiejskie nigdy nie doczeka się przebudowy. Pierwsze zapowiedzi pojawiły się już trzy lata temu i jak dotąd w tej sprawie nie wydarzyło się nic.

Co prawda przetarg na przebudowę pięciu skrzyżowań został ogłoszony, ale kwestie finansowe nie pozwoliły go rozstrzygnąć. Okazało się bowiem, że kwotę jaką na ten cel chce przeznaczyć miasto, a jakiej życzy sobie wykonawca, dzieli 17 mln zł (budżet 21 mln wobec oferty 38 mln zł).

Urzędnicy postanowili podzielić inwestycję na etapy i jako pierwsze do realizacji wytypowali skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną. I po raz kolejny mocno się zawiedli. Oferty względem budżetu znowu dzieliła przepaść. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamierzała wydać na ten cel 6,6 mln zł, a propozycje wykonawców opiewały na blisko 16 mln (MTM) oraz 17,4 mln zł (Budimex).

Wydawało się, że los inwestycji jest przesądzony. Okazuje się jednak, że DRMG postanowiło wybrać na wykonawcę firmę MTM, która złożyła korzystniejszą cenowo ofertę.

- Dostaliśmy informację z miasta, że udało się wygospodarować środki, więc możemy rozstrzygnąć przetarg i przystąpić do realizacji - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.

Co zmieni przebudowa Podwala Przedmiejskiego



W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również z przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia w kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września.

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego to kolejna inwestycja, która będzie realizowana, mimo że oferty znacznie przekroczyły budżet. Również remont trasy tramwajowej na Stogi ma zostać przeprowadzony, chociaż trzeba do niego dołożyć aż 40 mln zł.

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • Paraliż miasta

    już na wiosnę?

    • 5 2

  • przejście podziemne Chmielana.....

    jedyne przejście pod Podwalem Przedmiejskim z pochylniami...
    i to ma być zmieniane na przejście naziemne ?

    • 3 3

  • Jak ja uwielbiam tych mentalnych niewolników budyniowych rządów! (1)

    Powiem ci, że jak budują kolejne centrum handlowe lub przelotówkę to mnie się nie żyje lepiej. A wszechwładzy deweloperów i korporacji outsourcujących usługi nie nazwałbym rozwojem. Gdańsk nie rozwija się tylko tanio wyprzedaje - masz efekty w postaci brzydowców na wałowej lub wspomnianego sarkofagu.
    Każdy potrafi robić to, co Budyń - ale dodajmy, że w innych miastach potrafią to robić lepiej i ładniej. Aha i jeszcze taniej - dla podatników (ceny uzyskiwane w przetargach, dodatkowe koszty robienia dobrze deweloperce), drożej - dla deweloperów (wyższe wymagania dla zabudowy, lepsze architektonicznie projekty).

    • 6 5

    • to wyjedź do tych innych miast

      i tu nie wracaj.
      im mniej zrzędzacych dziadów tym lepiej dla Gdańska, mnie no i Ciebie

      • 5 2

  • Tyle kasy w bloto (1)

    Można wydać te pieniądze na budowę nowych dróg na które nie ma forsy. A tak mamy .....przejście dla pieszych chodź jest już jedno w tunelu..marnotrastwo

    • 8 2

    • Nie wiesz o co chodzi ? O kasę...

      Przez lata budyń i jego sfora miała głęboko w d.... te rejony miasta (po drugiej stronie Podwala), ulice się sypały, kamienice niszczały, było tam sporo menelstwa - ogólnie smród. Pamiętam te ulice jak wyglądały kiedyś i ze zdjęć jak wyglądała ta część miasta. Potem dziwnym trafem wiele działek miasto sprzedało cwaniakom, z biegiem czasu tereny przechodziły (przynajmniej oficjalnie) z rąk do rąk, Teraz gdy planowane są nowe osiedla, rewitalizacje, zabudowano (często totalnie bezmyślnie) działki a miasto robi dobrze deweloperom (oczywiście cały czas w tle te same nazwiska - co można sprawdzić....). Pomijam już zabytki które dziwnym trafem ulegają spaleniu co róż lub pomimo ogromnego potencjału cały czas niszczeją (np dawne koszary przy Akademii Muzycznej)

      • 2 1

  • Do czego dążymy? (1)

    Czy wszystkie ulice w gdańsku dużym mieście mają mieć przejścia w poziomie ulicy? Większe korki to również większe zanieczyszczenie powietrza ! Co na to Zieloni( ale nie UFO ) ?
    Cofamy się do 20go wieku. Ale wtedy już budowano przejścia podziemne, dla bezpieczeństwa !!
    Jeszcze czas na zmianę , są przecież zamiast pochylni windy , ruchome schody.
    Tego typu zmiany stosuje się na ulicach osiedlowych, nie na głównych arteriach miasta.

    • 5 2

    • większe zanieczyszczenie powietrza wynika przede wszystkim z nadmiaru skłonności do korzystania z samochodu

      nawet na krótkie odległości.

      Jak się poprawi warunki ruchu pieszych i rowerzystów, będzie szansa na skuteczną promocję tych środków lokomocji i poprawę jakości życia wszystkim.

      • 2 0

  • a po co przy Chmielnej przejście naziemne ?

    przecież tam nikt nie chodzi i jest przejście podziemne z pochylniami

    • 1 3

  • w jakim celu zwężają jezdnię do dwóch pasów ? (1)

    szersze chodniki ?... przecież tam nikt nie chodzi i to po obu stronach jezdni
    miejsce na ścieżkę rowerową ?...przecież jest, również po jednej i drugiej stronie

    • 1 4

    • nie ma drogi rowerowej po obu stronach, a by się przydała

      Zauważ, że jezdnie się zwęża także po to, by wygospodarować miejsce do parkowania samochodów.

      Zauważ także, że samochód jest najbardziej terenochłonnym sposobem poruszania się po mieście.

      Warto jego dominację zakwestionować.

      • 1 0

  • PODWALE

    to pod twoja matke a ona to zliże kurka jedna

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum