• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec remontu leśnych dróg rowerowych

Joanna Karjalainen
19 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (55)
W ramach inwestycji wyremontowano prawie 10 km leśnych dróg rowerowych na terenie Sopotu. Zdjęcie poglądowe. W ramach inwestycji wyremontowano prawie 10 km leśnych dróg rowerowych na terenie Sopotu. Zdjęcie poglądowe.

Zakończyły się prace związane z modernizacją leśnych dróg rowerowych na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego w Sopocie. Wyremontowano drogi rowerowe o łącznej długości niemal 10 km.



Jakiego typu rowerem zwykle jeździsz?

Modernizacja leśnych dróg rowerowych na terenie Sopotu odbyła się w ramach projektu pod nazwą "Szlak Turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami". Drogi o łącznej długości 9.14 km utwardzono naturalnym materiałem i wykonano ich miejscowe odwodnienia, dzięki czemu nie będą rozmywane przez deszcze. Remontem objęto także łączniki szlaków z osiedlami miejskimi.

Sposób modernizacji miał na celu nie tylko poprawę komfortu poruszających się nimi rowerzystów, lecz także ochronę bioróżnorodności i zmniejszenie oddziaływania człowieka na środowisko.

- Leśne szlaki rowerowe to świetne miejsce do rekreacji, nie tylko latem - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Chcemy jak najpełniej wyzyskać ich potencjał, ale tak, by jednocześnie ochronić te przyrodniczo cenne miejsca. Dzięki modernizacji znacznie poprawił się komfort podróżowania tymi ścieżkami, zwłaszcza rowerem. Natomiast same drogi są mocniejsze i bardziej odporne na warunki atmosferyczne.

Za 1,6 mln zł wyremontują szlaki turystyczne w lesie



Za czwartym podejściem



Wykonawca remontu, konsorcjum firm Balmora Andrzej Czupryński i FHU Cris-Han Krzysztof Józef Niedzielski, został wyłoniony za czwartym podejściem, tj. po trzech nieudanych przetargach. Miasto musiało też ostatecznie dołożyć ponad pół miliona złotych do realizacji tej inwestycji, ponieważ według planu do wydania na ten cel było 1,1 mln zł.

W ramach inwestycji realizowano następujące odcinki dróg rowerowych:

  • odcinek nr 2 i odcinek nr 3 - wykonanie oznakowania kierującego do szlaku o łącznej długości 1889 m przebiegającego od sanatorium Leśnik do Wielkiej Gwiazdy,
  • odcinek nr 4 - remont szlaku biegnącego wzdłuż Drogi Nadleśniczych o długości 554 m: wykonanie lokalnego profilowania i zagęszczenia istniejącej utwardzonej nawierzchni z kruszywa naturalnego, oczyszczenie i udrożnienie rowów i zbiorników odparowujących,
  • odcinek nr 5 - remont szlaku biegnącego od ul. Kolberga do Drogi Wielkokackiej o długości 600 m: wykonanie nawierzchni oraz wykonanie oznakowania,
  • odcinek nr 6 - remont szlaku biegnącego wzdłuż ul. Reja wraz z Pętlą Reja (odcinek sopocki) o długości 4174 m: wykonanie bieżących robót na nawierzchni asfaltowej oraz wykonanie oznakowania,
  • odcinek nr 7a - wykonanie oznakowania szlaku oraz remont szlaku będącego łącznikiem ul. Spacerowej i Drogi Nadleśniczych znajdujących się na terenie administracyjnym Sopotu o długości 1966 m,
  • odcinek I - wykonanie drobnych robót, takich jak: uzupełnienie ubytków, oczyszczenie i udrożnienie rowów i zbiorników odparowujących,
  • odcinek II - ułożenie dwuwarstwowej nawierzchni szutrowo-gruntowej: nawierzchnia z kruszywa skalnego granitowego 0/31,5 grubości 10 cm na podbudowie z kruszywa skalnego 0/63 o grubości 20 cm, oczyszczenie i udrożnienie rowów i zbiorników odparowujących,
  • odcinek III - ułożenie nawierzchni dwuwarstwowej: nawierzchnia z kruszywa skalnego granitowego 0/31,5 grubości 8 cm na podbudowie z kruszywa skalnego 0/63 grubości 15 cm, odwodnienie szlaku zabezpieczającego przed wodami opadowymi i roztopami ul. Spacerową w Gdańsku,
  • odcinek nr 8 - wykonanie oznakowania szlaku oraz remont szlaku biegnącego od skrzyżowania Drogi Nadleśniczych z granicą Sopotu, wzdłuż granicy Sopotu i Gdyni o długości 479 m,


Zakres zamówienia obejmował również wykonanie i montaż sześciu tablic informacyjnych zgodnych z wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Koszt realizacji ścieżek rowerowych wraz z nadzorem wyniósł 1 677 500 zł. Dofinansowane wyniesie 549 tys. zł i pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Opinie (55) 1 zablokowana

  • Najpierw PRowy tekst o ochronie bioróżnorodności, a następnie wysypywanie kruszywa w lesie... co za bzdury (2)

    Nie ma to jak utwardzać las, żeby tego lasu w lesie było coraz mniej... Tragedia.
    Chcecie prostych ścieżek to chodżcie po chodnikach, a las zostawcie w spokju.

    • 8 2

    • (1)

      Dokładne, ciężąrówy woziły a walec ugniatał to kruszywo cały dzień waląc spalinami na kilometr. Droga szerokości 4 metrów, wielkie rowy melioracyjne, nic to nie ma wspólnego z rowerami, turystami a oni pitolą farmazony o rowerzystach, turystach, bioróżnorodności. Widziałem efekty tego remontu i nie pojmuje na co poszło tyle kasy. A przede wszystkim PO CO???

      • 1 0

      • spytaj dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych

        nazywa się Obajtek... przypadek?

        • 0 0

  • naprawdę nam nie trzeba leśnych dróg od leśników... (1)

    niech spier... na drzewo

    • 7 2

    • moźe by na kilku tych "turystycznych" drogach ponawbijać kołków, takich solidnych, żeby harwestery i ciężarówki miały trudniej? że partyzantka i nielegal? no skoro legalnie się nie da, trzeba nielegalnie!

      • 0 0

  • leśne drogi wycinkowe gotowe!

    • 1 0

  • Punkt widzenia biegacza

    Praktycznie: po wyremontowanej nawierzchni muszę biegać ostrożniej, bo mocniejszy wyskok może skutkować urazem, czuję to z każdym pokonanym metrem tej inwestycji. Dodatkowo też muszę zachować większą czujność, jak mija mnie potężna ciężarówka czy harvester, wykonuję skok na kilka metrów od krawędzi tego szlaku turystycznego, jeśli nie zdążę, zostanę naszpikowany ostrymi kawałkami granitu. Oczywiście plus jest taki, że sytuacje takie poprawiają refleks - od czasu remontu, te ciężkie pojazdy poruszają się znacznie szybciej. Dziękuję fundatorom za nowe wyzwania.

    • 0 0

  • Jakieś zdjęcia by się przydały i mapa gdzie co i jak zostało zrobione a nie sam tekst

    • 0 0

  • Bardzo dobrze (1)

    więc teraz róbcie przejazdy rowerowe i triathlony w lesie, bez blokowania miasta.

    • 15 12

    • miasto blokuje codziennie nadmiar samochodów

      a ściślej nadmiar skłonności do korzystania z samochodu nawet na małe odległości (do 7 km)

      • 1 0

  • Rowerofczyki i tak będą narzekać... (1)

    Bo za krótkie, bo za wąskie, bo kręte, bo pod górę, bo nierówne, bo nie ma różowego asfaltu, bo mu dzik przebiegł drogę, itp...

    • 2 11

    • ić se

      jest pudelek, jest automobilista, jest topgear, masz gdzie iść

      • 3 0

  • drogie Trójmiasto (4)

    Pomyślnie nad naniesieniem na mapę leśnych dróg rowerowych
    A może nawet zaznaczenie szlaków leśnych.

    Jest tego dużo, ale mam wrażenie że nigdzie nie ma mapy, która by za tym nadążała.

    • 1 1

    • (2)

      taką mapę robią społecznie sami rowerzyści :

      trailforks.com/region/trojmiejski-park-krajobrazowy-21295

      • 1 0

      • myślałem o standardowych oznaczonych szlakach (1)

        Dla zwykłych użytkowników dwóch kółek.

        Ale fajnie, że amatorzy balonowek opracowali coś dla siebie.

        • 1 0

        • to te same szlaki które dawniej oznaczano ze są dla biegówek

          szczególnie na Drodze Nadleśniczych na niektórych drzewach jest jeszcze spłowiały stary znak narciarza pod nowszym znakiem przedstawiającym rower i rowerzystę.

          może i słusznie, bo klymat.

          • 1 0

    • Oprócz google.maps masz jeszcze: open street map, mapa turystyczna, wikiloc, geoportal ,mapy.cz. W większości bazują na open street map, ale mają różną treść. Jest w czym wybierać.

      • 0 0

  • Scieżki były od lat (1)

    Niestety w ostatnim okresie ostały doszczetnie zdewastowane (i są nadal dewastowane ) przez lesników

    • 31 3

    • A precyzyjniej przez wyrąb i zwózkę drewna. Owszem leśnicy to zlecają, ale wykonują Zule (zakłady usług leśnych) bo w lasach państwowych teraz też jest outsourcing. Leśnicy mają w dudzie, że niszczą, ale zule mają jeszcze bardziej.

      • 3 0

  • drogi do wywożenia drewna

    nic by nie musieli remontować, gdyby nie targali ciężkim sprzętem wyciętych drzew z taką intensywnością

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum