• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok w stronę drogi rowerowej przez las z Oliwy do Osowy

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą. Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą.

Wraca temat budowy drogi rowerowej, która przez las ma połączyć Oliwę z Osową. Planiści pracują nad planem zagospodarowania, który zezwoli przekształcić gruntową ul. Kościerską zobacz na mapie Gdańska w drogę dla rowerzystów i pojazdów służby leśnej.



Jaką nawierzchnię powinna mieć droga rowerowa w ciągu ul. Kościerskiej?

Budowa drogi rowerowej, łączącej Osowę z Oliwą, od samego początku budzi sporo kontrowersji. Bo choć jej przebieg wyznaczono na możliwie najkrótszym odcinku, to jednocześnie przez tereny leśne i częściowo rezerwat Źródliska w Dolinie Ewy, utworzony w 1983 r. dla ochrony naturalnych zbiorowisk łęgowych i ziołoroślowo-szuwarowych.

Czytaj więcej: Jak zmieni się ulica Kościerska. Kto chce drogi rowerowej, a kto nie chce żadnych zmian?

- Przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został wybrany ze względu na już istniejącą drogę terenową, która jest krótsza od ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo, jazda ul. Kościerską pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia zobacz na mapie Gdańska, co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska [brakuje tam nawet chodnika - dop. red.] - tłumaczy Dobrosława Jakubowska, projektantka z Biura Rozwoju Gdańska.

Z badań przeprowadzonych przez BRG, szacuje się, że w środku tygodnia trasę tę pokonuje ok. 300 rowerów dziennie. Dlatego też przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został uwzględniony w dokumencie Studium Tras Rowerowych

Kościerska jest ulicą wyłącznie z nazwy: dziś to leśny dukt, który po deszczu staje się niemożliwy do pokonania dla rowerzystów i trudny do przejścia dla pieszych. Dodatkowo korzysta z niego sprzęt leśników, który rozjeżdża drogę gruntową. Wzdłuż traktu wykonany jest za to kolektor, odprowadzający ścieki z Osowej na dolny taras.

Projekt planu zagospodarowania, który został przedstawiony we wtorek radnym z komisji zagospodarowania przestrzennego, ma przekształcić niektóre tereny leśne na nieleśne. Dzięki temu będzie mogła powstać droga rowerowa, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy służby leśnej i służb ratunkowych.

Właśnie ze względu na ewentualny ruch samochodów, droga rowerowa miałaby mieć 3,5 metra szerokości (to szerokość jednego pasa ruchu na "tradycyjnej" jezdni). Do tego dochodzi jeszcze przestrzeń na odwodnienie (rynsztoki), co dodaje jeden metr szerokości potrzebny na inwestycję.

W planie przyjęto jednak szerszy teren w tzw. liniach rozgraniczających. Nie oznacza to jednak, że droga będzie szersza. Linie rozgraniczające tworzą korytarz, w którym projektant musi zmieścić drogę. Dzięki temu, że ma pewien zapas, może ominąć przeszkodę, zamiast ją niszczyć.

Plan nie reguluje kwestii oświetlania drogi rowerowej ani nawierzchni, z jakiej miałaby być wykonana.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt planu jest oceniany przez radnych komisji zagospodarowania przestrzennego. Do momentu jego wyłożenia i dyskusji publicznej pozostało jeszcze co najmniej kilka tygodni. Z procedurą tworzenia planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (262)

  • Dwie drogi asfaltowe

    Wiele krzyku o drogi bitumiczne w lesie proszę przejechać z Oliwy do Słowackiego lub do obwodnicy przy ujęciach wody przez dolinę radości .pozostawiam to bez komentarza

    • 0 0

  • Oświetlenie (1)

    Jest bardzo ważną częścią drogi rowerowej. Rezygnacja z prawidłowego oświetlenia ograniczy użyteczność tej ścieżki rowerowej w okresie zimowym, piszę to z własnego doświadczenia gdyż sam rezygnuję z dojazdów rowerem z Gdanska do Gdyni od listopada ponieważ oświetlenie ścieżek rowerowych jest niewystarczające zwłaszcza w Sopocie.

    • 3 1

    • prawo każe ci mieć własną lampę

      zawsze gdy ciemno i zawsze gdy deszcz/snieg

      • 0 0

  • Jedno proste pytanie ... (11)

    Ile drzew pójdzi epod topór przy tej okazji ?

    • 53 62

    • Gdzie byłeś kiedy LP robiły Drogę Węglową? (4)

      Pseudoekolodzy jak ty mają gębę pełną wyświechtanych frazesów. Pewnie nawet nie wiesz gdzie jest "Węglowa". Drogę istniejącą poprawią, rozumiesz?

      • 16 7

      • To nielogiczne co piszesz. (3)

        Fakt że gdzieś jest źle, nie oznacza że gdzie indziej możemy też coś zniszczyć.

        • 5 5

        • (2)

          nic nie zrozumiałeś, zupełnie

          przy remoncie Węglowej zrobiono zacna na wierzchnię
          i nie wycięto żadnych drzew (parę krzaków na poboczu)
          pełny sukces

          • 12 3

          • Węglowa droga (1)

            Przed wkroczeniem leśników Węglowa droga była lesnym duktem szerokości do 4m. Teraz ma dwa pasy z poboczem. Wycięto co najmniej po 5 m z każdej strony drogi

            • 0 0

            • 4 plus 2 razy po 5 podzielone na 3,6 m

              To prawie 4 pełne pasy. Jak by dodać ekrany to trasa szybkiego ruchu.

              Ktoś tu przegiął.

              • 0 0

    • tyle ile bedzie trzeba niestety twojej głowy nie zetną:) (1)

      • 6 4

      • skąd taka złośliwość w większości komentarzy?

        Tylko szczekać na siebie umiecie?

        • 0 1

    • ekolodzy cykliasxci wiedza

      ale w ich interesie wiec nie licza

      • 1 4

    • dwa (2)

      • 23 10

      • Zostanie wylesiony pas 30 metrowy, czyli lekko ok. setki (1)

        • 5 3

        • dwa setki

          ?

          • 1 3

  • (2)

    prawdziwym dramatem jest brak możliwości wydostania się z wielkiej dzielnicy jaką jest Osowa inaczej niż samochodem/ew. autobusem - z powodu braku chodnika! na spacerowej. Przejście Owczarnią wymaga nadłożenia wielu kilometrów.
    I to wszystko w mieście które na lewo i prawo promuje komunikację zrównoważoną - nawet na zakupy do reala nie można się przespacerować, a rowerem to też spora wyprawa przez owczarnię.

    • 32 2

    • NIE MARUDŹ JUŻ NIEDŁUGO BĘDZIESZ MIEĆ PKMkę

      TYM Z OSOWY WIECZNIE MAŁO!

      • 0 0

    • przeciez miala byc kladka do reala

      Ale PROTESTOWALISCIE...:)

      • 3 1

  • ZOSTAWIĆ TAK JAK JEST!JAK NAJMNIEJ INGERENCJI W NATURĘ

    TO CHORE BETONOWAC I ASFALTOWAĆ LAS A ZWŁASZCZA REZERWAT.JAK KOMUS NIE PASUJE TO SPACEROWĄ NIECH JEDZIE I IDZIE

    • 0 1

  • (18)

    Uważam , ze utwardzona droga gruntowa ale z dobrze zrobionym odwodnieniem zalatwilaby problem. Nie rozumiem tej pasji do budowania dróg w lesie, no chyba, ze leśnicy za pieniądze na ścieżka rowerowa budują sobie drogę serwisowa.

    • 94 30

    • Nie wystarczy (17)

      Droga gruntowa jest dobra do jazdy rekreacyjnej w lecie. Komentując ten wątek trzeba pamiętać jaki jest główny cel tej ścieżki, czyli stworzenie bezpiecznej i wygodnej drogi rowerowej, która zachęci większą ilość mieszkańców do porzucenia samochodów na rzecz rowerów.
      Na razie od jesieni do wiosny jeżdżą tam tylko zapaleńcy, stąd też m.in. większe korki na Spacerowej i Słowackiego w tym okresie, bo zwykli rowerzyści na miejskich rowerach nie pokonają tej trasy.

      • 24 7

      • chętnie zobacze ile tam będzie ludzi jeździło w listopadzie na przykład (14)

        Koniec konieców będzie tak, że dla zaoszczędzenia 700 metrów, dla garstki ludzi wydane zostanie ileś milionów i zalany betonem las.

        • 12 15

        • (10)

          W tej chwili dla garstki, ale jeśli beda warunki (asfalt niestety najlepszy), to bedzie ich więcej.
          Asfalt bedzie oprócz tego służył nie tylko jezienią zimą tej garstce, ale przez cały rok większej grupie rowerzystów.

          • 14 7

          • ile to jest "więcej"? (9)

            Ja tam nie widzę ludzi masowo jeżdżących po lesie w takie dni jak dzisiaj. Tam podjazd jest i tak słuszny, mokro, ciemno, w zimie często śnieg i lód. Jak pojedzie 50-100 osób na dobe to będzie i tak dużo. W dodatku alternatywne drogi są dwie i to nie jest tak, że to jest jedyna możliwość.

            • 7 9

            • W lecie, zakładając asfalt i latarnie, obstawiam co najmniej 1000 na dobę (6)

              W artykule piszą że obecnie w środku tygodnia jest około 300, a jeżdżą tylko zapaleńcy, bo piasek i błoto. Na asfalcie będzie co najmniej 1000.

              • 12 4

              • (2)

                proszę, bez latarni
                przecież mamy lampki
                porządne odblaski - słupki i "kocie oczy" - wystarczą

                nawet na szutrze da się dać słupki na poboczach i odblaski na drzewach

                tez wierzę w tysiąc już w pierwszym roku po remoncie

                • 13 2

              • Co znaczy bez latarnii ? Zaraz ci się kojarzą z czymś wielkim ? Pojedź (1)

                do Karlskrony pojeździć sobie ich leśnymi DR - asfaltowymi z niewysokimi latarniami. Coś takiego jak przy DR pod Estakadą Kwiatkowskiego w Gdyni.

                • 6 1

              • l i g h t
                p o l l u t i o n

                • 0 0

              • 1000?! chyba przez kierownice przelecieliście o jeden raz za dużo :) (2)

                Jakim cudem z liczącej 10 tys. Osowej ma jeździć regularnie tysiąc osób dzień w dzień?

                • 7 8

              • meldunek przymorze w dowodzie

                10 tys. to Osowa ma może na papierze. Policz tych którzy się jeszcze nie przemeldowali itd.. Jak się tu wprowadzałem 15 lat temu to było 10k

                • 4 0

              • A tylko z Osowej ?

                • 3 0

            • (1)

              Wróżka nie jestem.
              Bedzie lepsza droga, prawdopodobnie zwiększy się ruch.
              A tym narzekającym na korek w autach na Spacerowej odbierze argument, że "gdyby była porządna droga, to bym rowerem jeździł".

              • 12 3

              • Nawet jakby tasmociag byl to i tak z auta nie wyleza

                • 8 4

        • Wystarczy pojechać na Łostowicką, aby zobaczyć różnicę. Tam też jest spory podjazd, a ludzie mykają na zwykłych rowerach w sporej ilości.
          Ja osobiście teraz nadrabiam przez Sopot ul.Mikołaja Reja, bo jest tam asfalt co robi różnicę w porównaniu z błotnistą Kościerską lub nawet szrutową Drogą Węglową.
          Kto nigdy nie wysiadł ze swojego samochodu nie wie o czym tu mowa.

          • 8 0

        • Asfalt nie koniecznie... (1)

          ale żeby choć równo, twardo i sucho było. Z pewnością liczba osób korzystających się zwiększy a na Spacerowej zmniejszy - kierowcy powinni widzieć dla siebie korzyć w utwardzeniu tej drogi i popierać projekt.

          • 5 7

          • I mniej

            stromo, bo pacha się okrutnie rosi :)))

            • 6 4

      • (1)

        Nie pamiętasz o jeszcze jednej kwestii.
        Droga asfaltowa, to jedyna droga, której szybko nie rozwalą leśnicy.
        Popatrz, jak wyglądają inne gruntówki teraz, jesienią - nie da się jeździć po nich rowerem.

        • 10 3

        • Chciałbym, żebyś się nie mylił.
          Niestety jak zostanie wykonana tak jak ddr w mieście, to zwykły pług je rozwali, a co dopiero sprzęt leśników kilkukrotnie cięższy.

          • 2 3

  • GŁUPOTA (1)

    Pomysł durny, jak zawsze ktoś na tym zarobi........
    Tak na marginesie to:rowerzyści = same przywileje a obowiązków zero!!!!!!

    • 2 9

    • kierowcy za to znają przepisy

      są uprzejmi, przepuszczają pieszych na znakowanych przejściach i nigdy nie domagają się poszerzenia ulic biegnących przez lasy ponieważ wszyscy z nich popierają stowarzyszenia ekologiczne działające na rzecz żywych istot. Grupa kierowców traktujących znaki ograniczenia prędkości jako dolna granica prędkości to pomijalny margines, na pewno takich nie ma wśród pracujących w BRG.

      • 1 0

  • zero tolerancji dla głupoty

    Urzędasy łapy przecz od lasu !

    • 5 2

  • (8)

    DO OSOWEJ ! gamonie!

    • 4 7

    • Z Oliwej do Osowej - faktycznie ;) (6)

      • 3 4

      • Osowa-od "jaka"(Osowa Góra) Oliwa-od "co".......więc do "jakiej"-odp;Osowej do "czego"-odp;do Oliwy ....przykład Zielona Góra...powiesz do Zielonej Góry czy ....właściwie nawet nie wiem jak byś to odmienił "po swojemu"

        • 0 0

      • faktycznie (3)

        Z Oliwy Do Suchy Beskidzki.

        • 2 1

        • (2)

          pogodzę was, puryści i pirymidyniści:

          To wszystko jedno ;-)
          z Osowej czy z Osowy, jeden wąż. Oba są dziś prawidłowe.

          • 3 0

          • poducz się (1)

            Nieprawda. Gdańszczanie mówią "do Osowej" (od Osowej Góry), prowincja mówi do "Osowy" tak jak "do krowy".

            • 2 3

            • ale to prowincja tam mieszka i chyba lepiej wie gdzie i jak,
              i ma dobre prawo ustalać "usage"

              • 2 0

      • Do słoika

        słoik z ciebie wylazł - nie masz pojęcia skąd pochodzi nazwa Osowa i Oliwa.

        • 2 0

    • z Oliwy do Wysokiej! gamoniu

      ewentualnie do Owczarni.
      ale jestem przeciw niszczeniu lasu

      • 1 1

  • czytam i ogarnia mnie i przerażenie, i śmiech (9)

    Wypowiadają się autorytarnie najwięksi "znawcy" zagadnienia, którzy nie znają Ustawy o ochronie przyrody w części poświęconej parkom krajobrazowym tudzież nie wiedzą nic o chronionych i zagrożonych organizmach bytujących w rezerwacie przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy". Smutne, że ten sam poziom wiedzy reprezentują członkowie komisji planowania przestrzennego i ochrony środowiska Rady Miasta Gdańska. Wstyd i żenada! Po prostu wiocha...
    Pozdrawiam wszystkich wieśniaków.

    • 11 11

    • Idąc twoim tokiem myślenia toż to Szwedzi to wieśniacy, którzy bez najmniejszych (2)

      oporów budują przez lasy asfaltowe DR i jeszcze je oświetlają !!! Nie bądź od nich mądrzejszy - to my możemy uczyć się poszanowania przyrody od nich.

      • 4 6

      • Szwedzi nie sa zadna wykladnia , skoro chcesz wiedziec Szwedzi to wiesniaki!!! (1)

        • 3 5

        • świat się dzieli na ciebie (który zna Ustawę) i resztę (wieśniacy)

          a nie lepiej żebyś był Napoleonem ? albo Vetinarim ?

          • 3 1

    • (4)

      Ta droga nie wiedzie przez rezerwat.

      • 6 6

      • (2)

        trwa batalia formalna czy rezerwat zaczyna się na drodze czy od drogi i nikt nie wie. Projekt MPZP zakłada, że zawarty w nim jest rezerwat.

        • 5 1

        • Droga jest w rezerwacie. Nie jest z niego wyłączona.

          Wystarczy sięgnąć do dokumentacji rezerwatu

          • 2 2

        • kpisz czy o drogę pytasz?

          Może zapytaj się kogoś kompetentnego zamiast pitolić o "bataliach"

          • 2 4

      • Ta droga JEST częścią rezerwatu! Przecież to nie jest żadna tajemnica.

        Łatwo to sprawdzić, jesli nie dowierzasz.

        • 3 1

    • Mnie zawsze ogarnia przerażenie kiedy architekt decyduje gdzie coś wybudować

      na obszarach cennych pod względem przyrodniczym. Tak było np. z pasem nadmorskim. Spece z BRG nie znaleźli tam nic cennego, a przyrodnicy około setki rzadkich i zagrożonych organizmów. Ktoś kogoś robi w konia.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum