• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok w stronę drogi rowerowej przez las z Oliwy do Osowy

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą. Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą.

Wraca temat budowy drogi rowerowej, która przez las ma połączyć Oliwę z Osową. Planiści pracują nad planem zagospodarowania, który zezwoli przekształcić gruntową ul. Kościerską zobacz na mapie Gdańska w drogę dla rowerzystów i pojazdów służby leśnej.



Jaką nawierzchnię powinna mieć droga rowerowa w ciągu ul. Kościerskiej?

Budowa drogi rowerowej, łączącej Osowę z Oliwą, od samego początku budzi sporo kontrowersji. Bo choć jej przebieg wyznaczono na możliwie najkrótszym odcinku, to jednocześnie przez tereny leśne i częściowo rezerwat Źródliska w Dolinie Ewy, utworzony w 1983 r. dla ochrony naturalnych zbiorowisk łęgowych i ziołoroślowo-szuwarowych.

Czytaj więcej: Jak zmieni się ulica Kościerska. Kto chce drogi rowerowej, a kto nie chce żadnych zmian?

- Przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został wybrany ze względu na już istniejącą drogę terenową, która jest krótsza od ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo, jazda ul. Kościerską pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia zobacz na mapie Gdańska, co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska [brakuje tam nawet chodnika - dop. red.] - tłumaczy Dobrosława Jakubowska, projektantka z Biura Rozwoju Gdańska.

Z badań przeprowadzonych przez BRG, szacuje się, że w środku tygodnia trasę tę pokonuje ok. 300 rowerów dziennie. Dlatego też przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został uwzględniony w dokumencie Studium Tras Rowerowych

Kościerska jest ulicą wyłącznie z nazwy: dziś to leśny dukt, który po deszczu staje się niemożliwy do pokonania dla rowerzystów i trudny do przejścia dla pieszych. Dodatkowo korzysta z niego sprzęt leśników, który rozjeżdża drogę gruntową. Wzdłuż traktu wykonany jest za to kolektor, odprowadzający ścieki z Osowej na dolny taras.

Projekt planu zagospodarowania, który został przedstawiony we wtorek radnym z komisji zagospodarowania przestrzennego, ma przekształcić niektóre tereny leśne na nieleśne. Dzięki temu będzie mogła powstać droga rowerowa, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy służby leśnej i służb ratunkowych.

Właśnie ze względu na ewentualny ruch samochodów, droga rowerowa miałaby mieć 3,5 metra szerokości (to szerokość jednego pasa ruchu na "tradycyjnej" jezdni). Do tego dochodzi jeszcze przestrzeń na odwodnienie (rynsztoki), co dodaje jeden metr szerokości potrzebny na inwestycję.

W planie przyjęto jednak szerszy teren w tzw. liniach rozgraniczających. Nie oznacza to jednak, że droga będzie szersza. Linie rozgraniczające tworzą korytarz, w którym projektant musi zmieścić drogę. Dzięki temu, że ma pewien zapas, może ominąć przeszkodę, zamiast ją niszczyć.

Plan nie reguluje kwestii oświetlania drogi rowerowej ani nawierzchni, z jakiej miałaby być wykonana.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt planu jest oceniany przez radnych komisji zagospodarowania przestrzennego. Do momentu jego wyłożenia i dyskusji publicznej pozostało jeszcze co najmniej kilka tygodni. Z procedurą tworzenia planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (262)

  • (1)

    Ja tam bym zrobil 4 pasy w jedną i drugą i problem Spacerowej i Tunelu pod pacholkiem bylby rozwiazany :D

    • 2 7

    • pacholi tunel to 2,5 miliarda NPL
      zrobienie asfaltowej Kościerskiej i otwarcie Reja
      da większa "przepustowość" kosztem 0,25 miliarda

      • 2 2

  • Ta leśna droga w rejonie rezerwatu leży w jego granicach. (3)

    Nie znam przypadku, aby gdzieś w Polsce poprowadzono ulicę przez rezerwat. Dla mnie to pachnie i korupcją, i prokuratorem.
    Należy dokończyć Spacerową i wybudować zaplanowana ścieżkę rowerową, a nie dewastować cenny przyrodniczy obiekt pod ochrona prawną.
    Ale tego pedałowaci i urzędziory gdańskie nie rozumieją. Klops!

    • 18 16

    • Faktycznie osioł to napisał albo prowokator (1)

      Droga nie leży w granicach rezerwatu ale do niego przylega. Jest wiele dróg asfaltowych w rezerwatach przyrody i nikomu to nie przeszkadza.

      • 9 6

      • Kiedyś takie bzdury prezentował niejaki Roger Jackowski

        Co więcej - takie wyasfaltowane drogi wg niego zwiększają różnorodność biologiczną lasu. Ratunku!!!

        • 4 6

    • Prawodawstwo Unii Europejskiej zmusza nas do tworzenia planów ochrony rezerwatów przyrody

      Tymczasem Rada Miasta Gdańska opiniuje negatywnie projekt zarządzenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku o ustanowieniu Planu ochrony rezerwatu przyrody Źródliska w Dolinie Ewy.
      Czuję, że sprawa dotrze do Strasburga i będzie to kompromitacja władz Gdańska.

      • 7 7

  • Biuro Rozwoju Miasta, a może Niedorozwoju nie wzięło pod uwagę przepisu prawego mówiacego że:

    na terenie parku krajobrazowego obowiązuje m. in. zakaz lokowania inwestycji, które mogą prowadzić do degradacji środowiska. A owa budowa niewątpliwie przyczyni się do dewastacji rezerwatu przyrody.
    Więc po co robić ludziom wodę z mózgu. Dura lex...

    • 10 10

  • Mimo wszystko szkoda

    Wersja gruntowa była spoko.
    Asfaltować, asfaltować, asfaltować!

    • 7 6

  • kanalizacja

    Ile razy bym tamtędy nie jechał zawsze śmierdzi ze studzienek ściekowych! Najpierw to bym proponował poprawić.

    • 17 1

  • Rewelacja!!!!!!

    • 8 7

  • zróbcie ankietę na temat tego jaką nawierzchnie ma mieć spacerowa i inne drogi

    dojazdowe do obwodnicy i też dajcie do wyboru taką debilną odpowiedź, że droga ma być szutrowa bo bardziej pasuje do terenów leśnych

    • 36 16

  • oby w końcu się udało!

    • 61 29

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum