• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok w stronę drogi rowerowej przez las z Oliwy do Osowy

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą. Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą.

Wraca temat budowy drogi rowerowej, która przez las ma połączyć Oliwę z Osową. Planiści pracują nad planem zagospodarowania, który zezwoli przekształcić gruntową ul. Kościerską zobacz na mapie Gdańska w drogę dla rowerzystów i pojazdów służby leśnej.



Jaką nawierzchnię powinna mieć droga rowerowa w ciągu ul. Kościerskiej?

Budowa drogi rowerowej, łączącej Osowę z Oliwą, od samego początku budzi sporo kontrowersji. Bo choć jej przebieg wyznaczono na możliwie najkrótszym odcinku, to jednocześnie przez tereny leśne i częściowo rezerwat Źródliska w Dolinie Ewy, utworzony w 1983 r. dla ochrony naturalnych zbiorowisk łęgowych i ziołoroślowo-szuwarowych.

Czytaj więcej: Jak zmieni się ulica Kościerska. Kto chce drogi rowerowej, a kto nie chce żadnych zmian?

- Przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został wybrany ze względu na już istniejącą drogę terenową, która jest krótsza od ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo, jazda ul. Kościerską pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia zobacz na mapie Gdańska, co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska [brakuje tam nawet chodnika - dop. red.] - tłumaczy Dobrosława Jakubowska, projektantka z Biura Rozwoju Gdańska.

Z badań przeprowadzonych przez BRG, szacuje się, że w środku tygodnia trasę tę pokonuje ok. 300 rowerów dziennie. Dlatego też przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został uwzględniony w dokumencie Studium Tras Rowerowych

Kościerska jest ulicą wyłącznie z nazwy: dziś to leśny dukt, który po deszczu staje się niemożliwy do pokonania dla rowerzystów i trudny do przejścia dla pieszych. Dodatkowo korzysta z niego sprzęt leśników, który rozjeżdża drogę gruntową. Wzdłuż traktu wykonany jest za to kolektor, odprowadzający ścieki z Osowej na dolny taras.

Projekt planu zagospodarowania, który został przedstawiony we wtorek radnym z komisji zagospodarowania przestrzennego, ma przekształcić niektóre tereny leśne na nieleśne. Dzięki temu będzie mogła powstać droga rowerowa, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy służby leśnej i służb ratunkowych.

Właśnie ze względu na ewentualny ruch samochodów, droga rowerowa miałaby mieć 3,5 metra szerokości (to szerokość jednego pasa ruchu na "tradycyjnej" jezdni). Do tego dochodzi jeszcze przestrzeń na odwodnienie (rynsztoki), co dodaje jeden metr szerokości potrzebny na inwestycję.

W planie przyjęto jednak szerszy teren w tzw. liniach rozgraniczających. Nie oznacza to jednak, że droga będzie szersza. Linie rozgraniczające tworzą korytarz, w którym projektant musi zmieścić drogę. Dzięki temu, że ma pewien zapas, może ominąć przeszkodę, zamiast ją niszczyć.

Plan nie reguluje kwestii oświetlania drogi rowerowej ani nawierzchni, z jakiej miałaby być wykonana.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt planu jest oceniany przez radnych komisji zagospodarowania przestrzennego. Do momentu jego wyłożenia i dyskusji publicznej pozostało jeszcze co najmniej kilka tygodni. Z procedurą tworzenia planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (262)

  • To juz kolejny artykul nawolujacy do zniszczenia lasu na tym odcinku .

    Jest spacerowa , i trzebabylo ja dobrze wyremontowac , a nie teraz szukaja gdzie upchnac fundusze unijne , ktorej spolce dac fuche zeby cos kaplnelo .!!!

    • 6 8

  • jezdnia (1)

    A nie prościej byłoby zrobic normalna jednię? dwupamoą w dół, a Spacerowa dwupasmowa w górę. Ludzie w Osowej mieszkają i muszą jeździć. Żadne ekologiczne brednie tego nie zmienią

    • 0 15

    • wyobraź sobie, że można jeździć innymi pojazdami niż samochody

      budowa dróg wyłącznie z myślą o jeździe samochodem prowadzi to tego, że miasto i jego mieszkańcy się duszą w przenośni i dosłownie

      • 6 0

  • Asfalt - nie, oświetlenie - nie! (2)

    Rozsądni ludzie mówią o naprawie drogi, małej melioracji odwadniającej poniżej rezerwatu. Utwardzenie przez wysypanie żwiru. A cykliści nie! Oni chcą mieć koniecznie ten asfalt - jak dzieci!
    A kto będzie zimą odśnieżał, a czy będzie nawierzchnia solona?

    • 7 12

    • (1)

      A w Dolinie radości ktoś odśnieża o sól sypie? Nie, ale asfalt jest i jeździ się bardzo dobrze. Cały rok tamtedy do pracy zasuwam rowerem. Skąd Ci się wzięły te bzdury o soli?

      • 9 0

      • Odśnieżają leśnicy, bo to sa drogi gospodarcze.

        • 4 0

  • Fragment uzasadnienia ze strony RDOŚ:

    Autorzy projektu dokonali oceny zagrożeń przyrody mówi dyrektor Dzikowska. - Wskazali oni, m.in. że "potencjalnym zagrożeniem dla trwałości zbiorowisk źródliskowych z manną gajową oraz niżowego łęgu jesionowo- olszowego może stanowić każda zmiana stosunków wodnych, w szczególności związana z budową infrastruktury w postaci nowych dróg i prowadzenia prac ziemnych w pobliżu rezerwatu". W związku z tym w projekcie zawarto ustalenia, by "utrzymać ulicę Kościerską jako drogę gruntową na odcinku przebiegającym pomiędzy wydzieleniami leśnymi".

    • 3 7

  • No nie wiem nie wiem czy powinno sie ingerować w tą przestrzeń (9)

    Patrząc na to z boku jako nie rowerkowy to wydaje mi sie ze tak jak teraz jest ok.

    • 45 34

    • a deweloperka już się cieszy (4)

      "Projekt planu zagospodarowania...ma przekształcić niektóre tereny leśne na nieleśne." Czytam i włos się jeży. Widzę to tak, najpierw droga techniczno-rowerowa, a po zmianie planu już nic nie powstrzyma kolejnych kroków. Drogę się poszerzy, uzbroi. Co tam, że kosztem jakiegoś rezerwatu, drzew, zwierząt, spacerowiczów, czy większych obciążeń podatkowych mieszkańców. Od tego już tylko krok do wydzielenia malowniczych działek w już "nieleśnym" terenie byłego TPK. Kiedy wreszcie władze Gdańska dostrzegą potencjał turystyczny tkwiący w okalających lasach i zaczną je chronić, zamiast zaciekle niszczyć? To się nazywa krótkowzroczność i zachłanność...

      • 17 6

      • I jeszcze jedno - po co zabudowano Osowę ? Skoro jest sporą dzielnicą, to (1)

        ludzie mają prawo do niej dojechać i vice versa - mieszkańcy Osowej to jacyś gorsi ?

        • 5 2

        • Wojciech

          Twoje odpowiedzi do postu powyżej są totalnie od czapy i to wszystkie 3. Albo pomyliłeś adresy, albo jesteś związany z właściwym lobby, albo też nadmierne pedałowanie rzuciło się na stan umysłu i umiejętność czytania ze zrozumieniem :/ Przeczytaj jeszcze raz powoli, a może zrozumiesz sens.

          • 2 3

      • Spacerowicze ? Dla mnie to za mało - znałem wielu spacerwoiczów którzy nie

        dożyli 70-ki.

        • 3 2

      • Może czegoś nie wiem ? Puszczono pełny ruch Doliną Radości czyli Bytowską,

        gdzie asfalt jest od ponad 20 lat ? Potencjał turystyczny ? Właśnie rowery go generują. Pojedź sobie do Szwecji - gdzie mają hopla na punkcie ekologii - w wielu lasach biegną asfaltowe DR i w dodatku oświetlone.

        • 8 3

    • z "rowerkowej" strony też to głupie jest (2)

      Ja nie jeżdżę po lesie dla asfaltu, bo lubię jeździć ... po lesie!. Szok i niedowierzanie. Jak ktoś chce po utwardzonej drodze jeździć to może nadłożyć tych 700 metrów i po kłopocie. Ile tam osób będzie jeździć zimą czy jesienią? Górka i tak jest słuszna i dodatkowo nikt nie będzie tego regularnie odśnieżał i sprzątał.

      • 13 12

      • (1)

        Dla Ciebie rowerek w lesie to rekreacja. Dla mnie to sposób na dojazd do pracy/domu i (przy okazji) rekreacja.
        Dzięki asfaltowi szybko dotrę rano, po południu będę miał wybór, czy nie jechać trasą alternatywną.
        A inni, mniej zaprawieni, bedą się cieszyć że mogą jechać wygodnie asfaltem przez las.

        • 18 13

        • To korzystanie z lasu jako miejsca rekreacji jest czymś gorszym?

          Tak się składa, że osoby korzystające z Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego jako miejsca odpoczynku i rekreacji są znacznie liczniejsze niż grono osób, dla których jest to najkrótsza droga do pracy. Czemu moje miejsce relaksu jak i miejsce życia wielu zwierząt ma być zmienione, żebyś miał wygodniejszy dojazd do pracy? Krótszy o kilkaset metrów raptem a jazda po asfalcie ze śniegiem czy mokrym listowiem jest nawet bardziej niebezpieczna niż droga szutrowa. Czy się to komuś podoba czy nie, ale poza sezonem letnim do pracy na rowerach jeździ garstka ludzi. Taki mamy klimat i wiele się tutaj nie zmieni. Nikt nie będzie w deszczu jechał do pracy w garniturze, nikt nie będzie dwójki dzieci wiózł do przedszkola. Tutaj ktoś wspominał o tysiącu rowerzystów dziennie. Może jakimś cudem w letnie, sobotnie popołudnie się tyle uzbiera. Ale dla rekreacji są alternatywy - szerokie, utwardzone drogi. Jesienią i zimą będzie tak jak dzisiaj jechało kilku zapaleńców.
          Dużo większym problemem jest brak przejazdu dla rowerów przez obwodnicę. Ani w Owczarni, ani w Osowej tego nie ma i trzeba jechać po jezdni. Najbliższy sensowny przejazd jest na Słowackiego. O to walczcie, bo to faktycznie sporo zmieni dla rowerzystów.

          • 3 5

    • chować się blachosmrody

      wy to możecie niszczyć przyrodę parkując na trawnikach i truć mieszkańców?naroiło się was więcej jak much na wsi a więc niech robią jak najwięcej dogodnień dla rowerzystów i pieszych,bo to przez was te korki

      • 8 4

  • pan leśnik, pan radny lub inni "uprawnieni" będą mogli ominąć autem korki

    i po ten "projekt" jest. Przecież rowerem da się przejechać. W niektórych miejscach można utwardzić. Główne problemy powodujecięzki sprzęt leśników.

    • 4 11

  • a ja się z miasta wyprowadzam (7)

    wszystkie "udogodnienia" dla pieszych i rowerzystów robią z tego miasta zadupie, miasto zakorkowane bo na głównych szlakach przejazdowych przecinających linię kolei ustawiono progi, przy operze dla przejścia 20 osób na godzinę sparaliżowany ruch, na każdym zakręcie przecięcie z trasą rowerową, władzom zamarzył się Amsterdam i teraz kierowcy za to muszą płacić, chce tylko przypomnieć że trójmiasto ma układ kiszki a nie koła więc dla sprawnego załatwiania spraw zawsze tu będą samochody

    • 5 15

    • tabletki odstawiłeś? (1)

      miasto paraliżuje nadmiar samochodów a nie systemy uspokajania ruchu, poprawiające bezpieczeństwo wszystkim. Jak na razie przodujemy w liczbie ofiar wypadków drogowych w Europie, a samochodów mamy w przeliczeniu na 1000 mieszkańców więcej niż w wielu miastach niemieckich, stąd korki i narzekania na wysokie podatki marnowane na przewymiarowane drogi, które i tak są zakorkowane co rano.

      • 9 1

      • A czy to wina pieszego, który chce odpocząć w Dolinie Ewy?

        Tymczasem musi uważać, aby nie zostać potrącony przez "szalonego" rowerzystę, który nie potrafi zachować bezpieczeństwa jazdy. Ta dolina powinna przede wszystkim służyć oliwianom jako miejsce rekreacyjne, a nie trasa komunikacyjna dla osowian.

        • 2 7

    • tylko nie równać pieszych z cyklistami (1)

      cyklistowskie pedały gdy im wygodne to podczepiają się pod prawa pieszych ale na takim wiadukcie Owczarnia to zganiają pieszych z chodnika na ruchliwą jezdnie

      • 3 6

      • na tym wiadukcie codziennie chodzą tłumy pieszych zdążających do pracy w centrum Żabianki

        ci piesi nawet blokują ruch samochodów prowadzonych przez statecznych obywateli dowożących swoje pociechy do szkół położonych na dolnym tarasie Gdańska. Dla bezpieczeństwa wszystkich rowerzyści na tym wiadukcie powinni wzorem pieszych schodzić z roweru i pchać, by nie blokować ruchu ani pieszych ani samochodów, zwlaszcza TIRów z zaopatrzeniem do Galerii Centrum i Manhattanu we Wrzeszczu.;-)

        • 0 3

    • A to oznacza, ze progi, spowalnianie ruchu dziala. Nareszcie. Oczywiscie niech ludzie uzaleznieni od auta sie wyprowadza. W koncu zrobi sie przyjemniej w Trojmiescie. OBy tak dalej. Na ich miejsce znajdzie sie mnostwo innych ludzi, ktorzy odkryja, ze miasto z ograniczonym ruchem samochodowym jest 100 razy przyjemniejsze do zycia.

      • 4 1

    • Jak jestem w Niemczech - w Berlinie czy Hamburgu to rzadko udaje mi się

      w nich nie trafić na korki. To dopiero są zadupia - zwłaszcza taki Berlin. Idąc twoim tokiem myślenia - korki czynią z miast zadupia, to taki Nowy Jork, LA czy Paryż to też głęboka prowincja. Amsterdam - a co ja gorszy od mieszkających tam takich samych ludzi jak ja ? Oprócz narodowości mamy wspólny mianownik - jesteśmy ludźmi co powinno nas łączyć a nie dzielić.

      • 7 3

    • nie wracaj

      • 5 0

  • Jeszcze trasa nad obwodnica do Reala. (6)

    I bedzie okey. Tak jak to ma miejsce z Karczemek do Auchana.

    • 81 15

    • to niech real sobie buduje. (3)

      a nie miasto

      • 7 19

      • (2)

        Realowi na rowerzystach nie zależy.
        Dużo towaru na tych swoich bagażniczkach nie wywiozą :)

        • 12 6

        • Bdury gadasz - można zrobić zakupy za kilkadziesiąt tysięcy złotych i schować (1)

          je do małego plecaka. Jubilera np. tam nie ma ?

          • 5 4

          • Już Cię widzę

            jak rowerem podjeżdżasz po kolię diamentową dla żony (ale jaka by Cię zniosła?) swoim rowerem. Wychodzisz z nią, a rower wsiąkł!. Zabawne masz pomysły i jak zwykle koloryzujesz.

            • 2 5

    • a gdzie bedzie sie konczyc/zaczynac w osowej? przeciez tam wszystko oprotestuja

      • 9 2

    • baaardzo by sie tam przydal chodnik...

      • 18 1

  • Oby tylko droga zostala zablokowana dla samochodow.

    • 5 2

  • I tak pedaly beda jezdzic ciasna ulica spacerowa, (6)

    Powodujac zagrozenie w ruchu

    • 8 21

    • Zagrozenie w ruchu to akurat stwarzaja samochody, ciezarowki i autobusy. No chyba, ze rowerzysta potrafi staranowac autobus??

      • 3 1

    • Zagrożenie w ruchu (1)

      pasażer to ty masz w spodniach

      • 2 1

      • Blokujecie droge rowerami. Ciezko was wyminac bezpiecznie. Wpadnie taki pod autobus, to niepotrzebny placz, a autobus dozna niepotrzebnie opoznienia

        • 2 8

    • Ty też powodujesz zagrożenie w ruchu z tak niskim ilorazem inteligencji.

      • 9 1

    • (1)

      Następnym razem wsiądę z rowerem do autobusu.
      Bedziesz mógł mnie po lykrze pomacać, skoro tak cię to podnieca.

      • 11 2

      • .... a lykrę mam twarrrdą....

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum