• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kij i marchewka dla rowerzystów

Michał Stąporek
8 grudnia 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Pomiędzy Huciskiem a budynkiem prokuratury powstały miejsca parkowania prostopadłego. Pomiędzy Huciskiem a budynkiem prokuratury powstały miejsca parkowania prostopadłego.
Do tej pory piesi i rowerzyści na ścieżce nadmorskiej nie byli rozdzieleni. Jeszcze w tym roku to się zacznie zmieniać. Do tej pory piesi i rowerzyści na ścieżce nadmorskiej nie byli rozdzieleni. Jeszcze w tym roku to się zacznie zmieniać.
- Jesteśmy najbardziej przyjaznym dla rowerzystów miastem w Polsce - od lat przekonują gdańscy urzędnicy. Jednak wśród wielu przykładów potwierdzających tę tezę, jest co najmniej jeden, który ją burzy - to przebudowa Podwala Grodzkiego.

Trwająca od pół roku przebudowa miała przynieść ulgę nie tylko zmotoryzowanym, ale także rowerzystom. Miłośnikom dwóch kółek obiecywano drogi rowerowe po obu stronach Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich od Huciska, aż do wyremontowanego Błędnika. Jedynie na terenie należącym do kolei, czyli przed dworcem głównym nie zaplanowano ścieżki, ale za niereformowalność PKP nikt nie zamierzał obwiniać miasta.

Pierwszy jęk zawodu gdańskich rowerzystów można było usłyszeć, gdy okazało się, że nawierzchnia budowanych ścieżek nie będzie asfaltowa, tak jak w innych dzielnicach, lecz z kostki, na której łatwo o wypadek. - Gdy cztery lata temu powstawał projekt tej przebudowy, asfalt na ścieżkach nie był tak oczywisty jak dziś - tłumaczy Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Czy do wiosny, gdy ruszy budowa chodnika i drogi rowerowej po drugiej stronie Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich, nie można zmienić projektu i wybudować nowoczesnej i bezpiecznej nawierzchni z asfaltu? - Dla nas nie ma różnicy - podejście Pawła Pińskiego, kierownika budowy ze strony głównego wykonawcy, firmy Skanska nastraja optymistycznie. - Jeżeli inwestor zmieni projekt, my zdążymy się do niego dostosować.

- Nie ma mowy! - optymizm pryska jak bańka mydlana gdy pytamy o opinię Krystynę Siuzdak, która w ZDiZ-ecie odpowiada za tę inwestycję. - To jest inwestycja finansowana ze środków unijnych, każda zmiana projektu wymaga zgody komitetu sterującego [ciało eksperckie doradzające jak dzielić unijne pieniądze - przyp. red], poza tym trzeba by chyba uzyskać nowe pozwolenie na budowę.

Co ciekawe, urzędników ZDiZ inne odstępstwa od projektu już nie przerażają. Gdy pytamy, czy budowę podjazdu, którym samochody mają wjeżdżać pod same schody przy Nowym Ratuszu, a którego także nie ma w projekcie budowlanym, też trzeba będziecie skonsultować z komitetem sterującym, Elżbieta Siuzdak nie jest już taka pewna. - To na razie tylko projekt, nie wiadomo jeszcze czy i w jakiej formie zostanie zrealizowany.

Wspomniany podjazd to pomysł miejskich urzędników. Miałby on służyć limuzynom młodych par, które dowoziłyby nowożeńców pod ratuszowe schody, a następnie zjeżdżały prosto do Huciska. Podjazd niedostępny byłby na co dzień dla zwykłych samochodów, a jego budowa - zdaniem autora projektu Marka Szewczuka z firmy Europrojekt - wymagałby uzyskania nowego pozwolenia na budowę.

Gdańscy rowerzyści po raz drugi złapali się za głowę, gdy odkryli, że przy każdym przejeździe drogi rowerowej przez ulicę zaprojektowano dwucentymetrowe progi. - Prawo mówi, że progi mogą być maksymalnie centymetrowe - denerwuje się Roger Jackowski z Obywatelskiej Ligi Ekologicznej. - Zresztą najlepiej jakby progów nie było w ogóle. To podniosłoby komfort jazdy i wydłużyło żywotność rowerów. Na szczęście zarówno projektant jak i ZDiZ uspokajają, że w tym wypadku pomyłka z progami zostanie na pewno usunięta.

Kolejny punkt sporny to budowa miejsc prostopadłego parkowania przed siedzibą prokuratury. Dzięki temu przed budynkiem mieści się więcej aut niż przed remontem, ale nie ma mowy o zmieszczeniu tam ścieżki dla rowerów. - Rozumiem, że ZDiZ tworzy płatne miejsca parkingowe, bo na nich zarabia, ale zwężenie w tym miejscu chodnika do 1,30 m jest wbrew prawu. Przepisy mówią, że minimalna szerokość to 1,5 metra. Tam nie ma miejsca nie tylko dla rowerzystów, ale nawet dla pieszych

Marek Szewczuk ripostuje jednak, że w niektórych przypadkach - na krótkim odcinku - wolno zwęzić chodnik do takich rozmiarów. Przyznaje jednak, że przed przebudową chodnik był o ok. 2 metry szerszy. - A dla rowerzystów rzeczywiście nie będzie tam miejsca. Droga rowerowa biegnąca od Krewetki, odbije tuż przy kościele św. Elżbiety w lewo. Na ostatnim odcinku Wałów Jagiellońskich drogi dla rowerów nie będzie.
Przecięty węzeł Kliniczna i dużo szerzej nad morzem

Choć wpadki na Podwalu Grodzkim są ewidentne, w przyszłym roku w Gdańsku zostaną przeprowadzone dwie, ważne dla rowerzystów inwestycje. Pierwsza z nich to budowa drogi rowerowej przez węzeł Kliniczna, druga to budowa nowej drogi dla rowerów wzdłuż istniejącej ścieżki rekreacyjnej nad morzem

Do końca czerwca zostanie przebudowane skrzyżowanie ul. Klinicznej z al. gen. Józefa Hallera. W ramach remontu powstanie droga rowerowa, która przetnie je na wprost. Połączy ona ścieżkę biegnącą od Opery najpierw chodnikiem, potem pod wiaduktem kolejowym, ze ścieżką biegnącą do Brzeźna. Chodnik dla pieszych pod wiaduktem pozostanie tylko po jednej stronie. Na powiększonej wyspie przy wiadukcie stanie dodatkowy sygnalizator specjalnie dla rowerzystów. Koszt adaptacji skrzyżowania dla potrzeb rowerzystów wyniesie 250 tys. zł.

Dziesięć razy więcej będzie kosztowała gruntowna przebudowa najpopularniejszej w Trójmiejście drogi rowerowej, ścieżki biegnącej wzdłuż plaży od ul. Piastowskiej do Brzeźna. Wzdłuż dzisiejszej trasy powstanie równoległa droga o szerokości 4 metrów, przeznaczona tylko dla rowerów. Istniejąca ścieżka zostanie natomiast w całości oddana pieszym.

Prace ruszą w drugiej połowie przyszłego roku i będą prowadzone w dwóch etapach: od ul. Piastowskiej do Hallera, następnie od Hallera do Parku Brzeźnieńskiego.

Opinie (134) 2 zablokowane

  • rolki

    rowery ok, ale co z rolkami? sciezki z kostki dla rolkarzy sa trudne ale do zniesienia; nie do zniesienia sa jednak rózne kratki i inne pomysly monotwane przy pniach drzew (vide: sciezka we Wrzeszczu wzdluz Grunwaldzkiej)

    • 0 0

  • Kostka to szmelc

    Kostka nadmorska to prawdziwy bubel. Nie dość, że położono kostkę z szczelinami na krawędziach, która powoduje dodatkowe opory i wibracje to położono ja w poprzecznie a nie wzdłużnie wiec te szczeliny pojawiają się 2 razy częściej. Najgorzej jest w Sopocie kostka jest kwadratowego kształtu i najbardziej nierówna. Kilka kawałków ma dobrą kostkę np. na wysokości Jelitkowa. Z wielką przyjemnością powitałem objawy myślenia, gdy zbudowano ścieżkę wzdłuż ul Hallera i ul Grunwaldzkiej z asfaltowej masy bitumiczno cementowej. Dlatego teraz nie mogę zrozumieć, czemu znowu wraca się do tego szmelcu kostkowego.

    • 0 0

  • Ja bym chcial jeszcze oddzielny pas tylko dla mnie...
    bo ja po prostu lubie zapie%@#$%lac

    • 0 0

  • Zgniły Melonie nic prostszego...

    Zgniły Melonie nic prostszego zbierz grupę przyjaciół. Zdobądźccie poparcie władz. Zorganizujcie kasę np. z Unii i zbudujcie ścieżki dla rolkarzy tak jak zrobili to rowerzyści ;D

    • 0 0

  • Rolki

    Scieżki rowerowe z kostki to dla jeżdzących na rolkach najgorsza rzecz jaka może się zdarzyć (jeżdżę również na rowerze). Nie da się na tym jechać. Może stworzyć obok scieżek rowerowych ścieżki dla rolkowców.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • W zeszłym tygodniu widziałem przy wyjeździe z Media Marktu/Castoramy, że jakiś k&%as poprzekręcał umieszczone tam lustra tak, że nie sposób teraz z nich korzystać. Chciałbym niniejszym życzyć mu, aby oparszywiał.

    • 0 0

  • KIEROWCO / ROWERZYSTA

    Witam wszystkich. Jezdze po 3miesie i rowerem i samochodem. Jestem tak samo energicznym rowerzystą co kierowcą samochodu. Kiedy jadąc samochodem skręcam w prawo i natykam sie na przejście i dla pieszych i dla rowerow to nie jest możliwością żeby dostrzec rowerzyste, tym bardziej jadącego szybko. Dużych problemow przysfarza obserwacja samych pieszych. Jest to spowodowane tym iż samochod po skrecie nie jest ustawiony prostopadle do przejscia , ale najczesciej pod ostrym kątem gdyż, przejścia są zbyt blisko zakrętu. Powoduje to sytuacje ze kierowca dobrze widzi sytuacje z lewej str przejscia, a z prawej prawie caly widok przysalania mu środkowy słupek w aucie.
    Sam jeżdze na bajku z średnia predkosią 25-30km/h , ale zawsze dojezdzając do przejscia zwalniam tak jakbym nie mial tam pierwszeństwa gdyż zdaje sobie sprawe ze kierowca moze mnie nie widzieć.
    Z koleji bardzo nie lubię jak kierowcy czekając na włączeniu sie do ruchu stają na pasach(przejazdach). O ile pieszy moze sobie przejsc, o tyle rowerzysta musi czekac az taki palant opusci przejscie (przejazd).

    • 0 0

  • 1.sciezki rowerowe powinny byc asfaltowe ,wydaje sie to calkiem logiczne...dla zobrazowania ,moze zadajmy pytanie.
    Czy obecnie do budowy drog wykorzystuje sie koste? ...odpowiedz brzmi .Co za absurd oczywiscie ,ze NIE!!!No wlasnie!Rower ma kolka i powinien jezdzic po asfalcie.
    2.Jestem zdania (tak jak Korwin Mikke ),ze tramwaje to udreka i zawalidroga.Zamiast tej wspanialej trakcji na srodku powinny byc tam dodatkowe pasy powstalo by ich conajmniej 3 moze 4 dodatkowe.Dzieki tym dodatkowym pasom ruchu mozna byloby tym samym wydzieli po skrajnym pasie dla autobusow.Latwo sobie mozna wyobrazic jaki bylby wspanialy ruch gdyby nie tramwaje.Ludzie by sobie jezdzili przez miasto ladnymi ,wygodnymi autobusami (ekologicznymi) samochody nie staly by w korkach bo bylo by wiecej pasow.
    Rowerzysci mieli by tez swoje pasy,bo ulica przebiegajaca przez Gdansk jest bardzooo szeroka ,tylko niestety ten tramwaj po srodku ja zawala.Na Hucisku sa korki wlasnie przez tramwaj i na kazdym wiekszym skrzyzowaniu sa i beda ,dopuki srodkiem bedzie tlum sie tram.Tak bedzie i nic tego nie zmieni.
    Pozdrawiam wszytkich zmotoryzowanych !!!
    dwu ,trzy i czerokolowcow.
    Gdanszczanka

    • 0 0

  • rowerzyści contra samochody

    NIEKTÓRZY KIEROWCY TO ZADUFANE PALANTY W SWOICH SAMOCHODACH. NIE INTERESUJE ICH WCALE , ŻE ISTNIEJĄ PRZEJAZDY WZDŁÓŻ PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH, PCHAJĄ SIĘ NA ŻYWCA I NAWET NIE ZWRACAJĄ NA DOBRZE OZNAKOWANEGO ROWERZYSTĘ. SAM MIAŁEM NA SOBIE PRZYKŁAD CHCIAŁ MNIE PRZEJECHAĆ DUPEK Z TIRA. JEŻDŻĘ WBARDZO DOBRZE WIDOCZNEJ KAMIZELCE, ALE NIC TO TE PALANTY MYŚLĄ,ŻE WSZYSTKO IM WOLNO. PYTAM SIĘ GDZI TA POLICJA DROGOWA.!!!! PRZEPRASZM NIE WYTRZYMAŁEM ALE GŁUPEK Z TIRA CHCIAŁ MNIE SKASOWAĆ ,NIE UDAŁO MU SIĘ ,ŻYJĘ IJEŻDŻĘ DALEJ. ROWERZYŚCI UŻYWAJCIE KAMIZELI ODBLASKOWE ORAZ WŁĄCZONE ŚWIATŁA!!!! POZDRAWIAM WAS :MŁODZIAK KLUB :K.T.P. ;BĄBELKI; GDAŃSK

    • 0 0

  • aha

    aha, niedlugo drogi rowerowe beda wygladac tak jak drogi w polsce, czyli 2% z nich czy cos takiego bedzie sie nadawalo do jazdy wg UE. Proponuje juz zaopatrzyzc sie w jakiegos dobrego full'a co by nie trzeslo za bardzo. W ski team sa calkiem dobre ceny z 12000 na 6 cos przecenione :D Chociaz mi marcoh 130mm wystarcza bo nie czuje sie zadnych kraweznikow, tych mniejszych oczywiscie:P

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum