• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy i rowerzyści: bądźcie dla siebie uprzejmi

Maciej Naskręt
6 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowy znak przy ul. Elbląskiej w Gdańsku informujący kierowców o istniejącym obowiązku zachowania odstępu od wyprzedzanego roweru. Nowy znak przy ul. Elbląskiej w Gdańsku informujący kierowców o istniejącym obowiązku zachowania odstępu od wyprzedzanego roweru.

Przy gdańskich ulicach stanęło 107 znaków informujących kierowców konieczności zachowania bezpiecznej odległości podczas wyprzedzania rowerzystów. Oznakowanie, zdaniem urzędników, ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów. Kierowcy natomiast uważają, że znaki niczego nie zmienią, a urzędnicy zbędnie w ten sposób powielają obowiązujące przepisy.



Jak oceniasz ustawienie nowych znaków dot. wyprzedzania rowerów?

Kierowco, czas na naukę. Gdańscy drogowcy umieścili przy najważniejszych ulicach 107 znaków informujących kierowców o tym, jaką odległość należy zachować, by bezpiecznie wyprzedzać rowerzystów.

Ustawiony znak jest powtórzeniem ogólnie obowiązującej zasady zawartej w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z ich treścią, kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych. Odstęp ten nie może być mniejszy niż jeden metr.

Zdaniem urzędników, nowe oznakowanie ma wpłynąć na bezpieczeństwo rowerzystów. - Znaki stanęły na tych ulicach, w pobliżu których nie ma dróg rowerowych i są one niebezpieczne głównie z uwagi na notorycznie przekraczane ograniczenie prędkości przez kierowców - mówi Remigiusz Kitliński, odpowiedzialny w Gdańsku za politykę rowerową.

Oznakowanie ma zachęcić rowerzystów do korzystania z dróg, które zostały zdominowane przez kierowców. Przykładem jest tu ul. Elbląska w Gdańsku. Przejazd rowerem tą ulicą wzdłuż dzielnicy Rudniki to dzisiaj karkołomne zadanie.

- Na przedsięwzięcie wydaliśmy 17 tys. zł. Całość tej kwoty została dofinansowana z projektu abc.multimodal, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Południowy Bałtyk - mówi Kitliński.

Co o nowym znaku sądzą kierowcy, do których jest on skierowany?

- Wątpię w skuteczność przekazu przez zagęszczanie poboczy nowymi znakami. W dobie zauważalnej fali likwidacji oznaczeń, przemianowywaniu skrzyżowań na równorzędne, apelach o zgłaszanie drogowych absurdów... pojawiają się nowe tablice. Szczerze: wolałbym wydać pieniądze na oznakowanie na częstsze zmiatanie piasku ze ścieżek rowerowych - mówi pan Adam.

Zdaniem kierowców trudno jest odczytywać i zapamiętywać informacje ze wszystkich znaków, gdy jest ich tak wiele.

Kształt i wygląd nowych znaków nie jest określony w obowiązujących przepisach. W Gdyni i Sopocie na razie nie pojawiło się tego rodzaju oznakowanie.

Opinie (529) 3 zablokowane

  • Kochajmy się wszyscy!!!:)))

    • 3 0

  • Jak być uprzejmym dla rowerzystów?

    gdy bydło na rowerach wjeżdza na czerwonym przed maskę
    a na pytanie jakie miałaś światło? odpowiedź:
    nie popatrzałam...

    • 4 2

  • Poproszę o taki sam znak dla pieszych!!!

    Zwłaszcza tych muszących poruszać się pomiędzy Witominem i Chwarznem wzdłuż budowanego odcinka drogi- autobusy, ciężarówki i osobówki jeżdżą nam "po plecach"; oczywiście nikt nie jedzie z nakazaną 30km/h !!!!!

    • 1 0

  • (1)

    Zamiast stawiać takie znaki mogliby zrobić więcej ścieżek rowerowych. Niech rowerzyści jeżdżą po ścieżkach, auta po ulicy, a piesi niech chodzą chodnikiem. I wszyscy są szczęśliwi. :)

    • 2 1

    • a jak jesteś pieszym to nie zdarza ci się przechodzić na drugą stronę jezdni po jezdni?

      niestety nie wszyscy są szczęśliwi jak się zaproponuje zakaz parkowania samochodów na chodnikach.

      • 0 1

  • Jak? (1)

    Jak to jest?
    Kierowcy nie mają swojego oficera, piesi nie mają, rolkarze nie mają. A rowerzyści mają. Może to ludzie szczególnej troski?

    • 2 2

    • owszem

      największy % śmiertelności
      choć liczba bezwzględna trupów wśród pieszych jest większa

      Holandia to jednak inna cywilizacja
      my jeszcze na drzewach chodzimy i się ogonami drapiemy

      • 2 1

  • przegięcie

    znaków na drogach jest zbyt wiele - do tego należy dodać agresywne i migające oraz wielkoformatowe reklamy - przez co stają się niewidoczne; kultury nie wymusi się znakami, trzeba jej uczyć by stała się przyzwyczajeniem i naturą kierowcy, a opornym należy uderzać po kieszeni wystawiając mandaty; ta akcja to wyrzucenie pieniędzy w błoto, bardziej opłacalny byłby stały monitoring newralgicznych punktów

    • 0 1

  • Cyniczne wyrzucanie pieniędzy.

    W sytuacji na zdjęciu po prostu nie można wyprzedzać rowerzysty, bo jezdnia jest za wąska a linia ciągła uniemożliwia jazdę lewą stroną.

    • 0 1

  • Jestem kierowcą i czasami rowerzystą. (1)

    Trzeba stwierdzić że niektóre skrzyżowania ścieżek z jezdniami są źle rozwiązane. Dobre to takie na których kierowca widzi zbliżającego się rowerzystę, często szybciej niż kierowca jadący samochodem i zamierzający skręcić. Dobre są zakręty przed przejazdem zmuszające rowerzystę do dwukrotnej zmiany kierunku przez co on widzi zbliżające się samochody i jest widziany. Jako rowerzysta miałem więcej problemów z pieszymi niż z kierowcami. Kierowcy najczęściej przy skręcie w prawo obserwują swoja lewą i ruszają , nie patrząc, że z prawej nadjeżdża rower. Piesi łażą jak lunatycy, czytają smsy w komórce, wchodzą na jezdnię, ścieżki, w ogóle nie odróżniają chodnika od pozostałych części drogi. Dotyczy to zwłaszcza młodzieży. To że kierowcy wyprzedzają nie zachowując 1 m odległości wynika z tego , że jezdnie są za wąskie a nie będą się bujać przecież za rowerem. Rowerzyści w większości nie używają świateł po zmierzchu, są niewidoczni.

    • 2 1

    • jeżeli jezdnia jest wąska na jeden samochód, to kierowcy muszą się bujać

      jeżeli jest wąska na dwa samochody (ruch dwukierunkowy) to muszą czekać z wyprzedzeniem rowerzysty na pojawienie się luki w ciągu pojazdów jadących z naprzeciwka. Żwirku - twoja wypowiedź świadczy, że instalowanie takich znaków jest potrzebne.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum