• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kartuska będzie przyjaźniejsza rowerzystom

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi. W ramach inwestycji oprócz infrastruktury dla rowerzystów powstaną również chodniki na całej długości ulicy objętej pracami budowlanymi.

Ulica Kartuska zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku wreszcie zyska na brakującym odcinku infrastrukturę rowerową. W stronę Siedlec pojedziemy wydzielonym pasem rowerowym, zaś w stronę obwodnicy częściowo pasem, a częściowo jezdnią na zasadach ogólnych lub chodnikiem. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w przyszłym roku.



W jakiej formie powinna powstać infrastruktura rowerowa na ul. Kartuskiej?

Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej na podstawie koncepcji nowej organizacji ruchu na ul. Kartuskiej na odcinku Łostowicka zobacz na mapie Gdańska - Źródlana zobacz na mapie Gdańska. Przy jej opracowaniu pod uwagę brano trzy rozwiązania:

  1. uspokojenia ruchu poprzez m.in. progi zwalniające i azyle na przejścia dla pieszych, bez infrastruktury rowerowej (ruch rowerowy na zasadach ogólnych)
  2. utworzenia pasów rowerowych w jezdni
  3. budowy wydzielonych dróg rowerowych, w tym odcinków jedno- i dwukierunkowych

Do dalszych prac wybrano wariant drugi, ponieważ pozostałe nie spełniały dotychczas wypracowanych założeń m.in. Strategii Realizacji Systemu Tras Rowerowych.

- Na tego typu ulicach, jak Kartuska, ruch rowerowy powinien być wydzielony od ruchu samochodów, co zdecydowało o odrzuceniu wariantu pierwszego. Z kolei wydzielone drogi rowerowe zbyt często musiały zmieniać stronę ulicy, przez co taka trasa rowerowa byłaby nieatrakcyjna i niebezpieczna [rozwiązanie to zmuszało rowerzystę do trzy- lub czterokrotnego przejeżdżania na drugą stronę ulicy, w zależności od kierunku jazdy - dop. red.] - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim, gdański oficer rowerowy.

W dół pasem rowerowym, pod górę częściowo jezdnią



W wariancie skierowanym do dalszych prac na całej długości wydzielony zostaje pas rowerowy w kierunku Siedlec, co ma sprawić, że dojazd rowerem do centrum miasta będzie mógł konkurować czasowo z podróżą samochodem.

W przeciwnym kierunku, ze względu na ograniczoną przestrzeń pasa drogowego, udało się tylko częściowo wydzielić pasy rowerowe. Tam, gdzie okazało się to niemożliwe, ruch będzie odbywał się po jezdni na zasadach ogólnych. Rowerzysta będzie mógł też skorzystać z chodnika - te zostaną wykonane na całej długości po obu stronach ulicy.

W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany. W stronę obwodnicy będzie można jechać jezdnią lub chodnikiem, który zostanie wyremontowany.
- W kierunku do obwodnicy na odcinkach pozbawionych pasa rowerowego, bez większego ryzyka będzie można dopuścić ruch rowerowy na chodniku, gdyż ze względu na pochylenie ulicy, rowerzyści będą poruszali się z niskimi prędkościami. Odwrotne rozwiązanie byłoby niewskazane. Jadąc pod górę rower nie będzie szybszym środkiem transportu od samochodu, a łączenie ruchu rowerowego z pieszym na zjeździe do centrum byłoby niebezpieczne - wyjaśnia Kitliński.
Pasy rowerowe przewidziano również na odcinku, gdzie ul. Kartuska będzie się łączyła z planowaną ul. Nową Bulońską, czyli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska. Obie inwestycje będą ze sobą powiązane przestrzennie.

Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Na ul. Nowatorów ruch będzie odbywał się po ciągu pieszym z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Dokumentacja dla ul. Nowatorów



W ramach tego samego przetargu wyłoniony zostanie także projektant infrastruktury rowerowej dla krótkiego odcinka Fabryczna - Kartuska w ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, który będzie stanowił kontynuację zaprojektowanego już odcinka Budowlanych - Fabryczna w formie ciągu pieszego z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

Wykonanie tej dokumentacji podyktowane jest odłożeniem w czasie rozbudowy ul. Kartuskiej na Kokoszkach i potrzebą dostosowania projektu do istniejącego przebiegu tej ulicy.

Obie inwestycje, czyli infrastruktura rowerowa w ul. Kartuskiej i Nowatorów, są zaplanowane do realizacji na lata 2019 - 2020.

Opinie (176)

  • "Przyjazna rowerzystom" ?? (10)

    To ma autor tekstu poczucie humoru.
    Teraz można jechać po prostu prostu jak człowiek.
    Po zmianach zacznie się skakanie z lewej na prawą, prawej na lewej. Fuszera kolejna

    • 15 8

    • chyba masz trudności ze zrozumieniem treści artykułu (9)

      Proponuję przeczytać jeszcze raz.

      • 2 3

      • (8)

        Tak czytałem ... 5m pasa rowerowego 10m ddr, a reszta to chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

        • 3 2

        • na chodniku z dopuszczeniem ruchu rowerowego nie będziesz musiał skakać z jednej strony jezdni na drugą (7)

          Z jednej strony chodnika pieszo rowerowego na drugą nie będziesz musiał skakać - wystarczy jechać normalnym tempem zwracając uwagę na sporadycznie tam pojawiających się pieszych.

          Nie eskaluj niepotrzebnych konfliktów.

          Próba segregowania - tworzenia oddzielnych udogodnień do jazdy rowerem kosztem chodników kończy się nieciągłością infrastruktury rowerowej, a na tym korzystają (ze szkodą dla siebie i innych) osoby uzależnione od samochodów.

          • 1 5

          • (5)

            Nie rozumiesz. Miejsce roweru jest na jezdni, a nie na chodniku czy ddr który i tak w praktyce jest przedłużeniem chodnika.

            P.S "normalna" predkosc dla roweru to 20-30kmh czyli 5x wiecej niż idzie pieszy

            • 7 1

            • w Kopenhadze standardowa prędkość roweru to 18-20 km

              piesi chodzą z prędkością 4-6 km/h. Czyli różnica prędkości pieszego i rowerzysty to maximum 16 km/h.

              Wystarczająco mała, by ją dostosować w momencie pojawienia się jakiegokolwiek konfliktu.

              Jak ciąg pieszo rowerowy jest dość szeroki, nigdy nie ma problemu.

              • 0 1

            • (3)

              dla mnie DDR to właśnie część jezdni dla rowerów, ale promowanie jazdy po pasie dla samochodów gdzie jest wąsko, krzywo i pod górkę to bzdura, promowanie jazdy po chodniku gdzie piesi idą częściej spacerkiem 2-3km/h za to nielogicznie zmieniają nagle kierunek/położenie jest też chore.

              • 1 2

              • (2)

                droga dla rowerów – drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów,
                oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest
                oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za
                pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;

                Czyli nie czesc jezdni to jest.

                • 2 1

              • (1)

                ok, ale dalej może to być asfalt na poziomie jezdni oddzielony przez trochę kostki czy krawężnika - widziałem takie w Kopenchadze.

                • 4 0

              • no może, tak wszędzie się już buduje (szczecin warszawa poznan olsztyn) ale u nas to dalej bardziej chodnik jeszcze niż jezdnia.

                • 2 1

          • To bede skakał z lewej na prawą z prawej na lewą omijając pieszych.
            Robie ponad 1000km miesiecznie na rowerze i uwierz mi że to beznadziejne rozwiazanie. Bedąc pieszym też przeklinam takie rozwiązanie. Co ciekawe wielu krajach takie ciągi współdzielne są zakazane. Pewnie nie bez powodu.

            • 5 2

  • chodniki to nie "infrastruktura rowerowa"

    • 2 3

  • (2)

    A może przyjazna pieszym!!!?? co w z tymi rowerzystami to jakiś fetysz?? Rowerzyści to zmora dla wszystkich... Nie patrzą jak jadą nie zwracają uwagi ani na pieszych jadą chodnikiem i oczekują że to my będzie patrzeć!!! Tak samo kierowcy muszą z takim w rajtuzach urzerac się na ulicy bo jadą tym swoim rowerkiem i korek tworzą masakra z nimi ja bym im ukrocila tylko jazda latem a w resztę miesięcy zakaz jazdy spokój by był święty z tymi PIRATAMI DROGOWYMI!!!

    • 6 15

    • (1)

      zabierz najpierw swojego gruchota z publicznego chodnika potem pisz.

      • 5 2

      • Ty byś chciał takiego gruchota a jedynie na co cię stać to na rowerek z bazarku haha

        • 0 6

  • no nareszcie,

    może zdążą przy okazji skończyć kanalizację na Jasieniu? Planowany termin po raz kolejny się oddalił.

    • 1 1

  • Czyli zapowiada się kolejna fuszerka. (8)

    Trochę ddr, trochę jezdnią, raz z jednej, raz drugiej strony ale głównie to .....chodnikiem.
    Trasa rowerowa na miarę "stolicy rowerowej"

    • 41 7

    • chyba niedokładnie przeczytałeś artykul (6)

      Jeśli problemem jest dla ciebie jazda raz z jednej strony chodnika z dopuszczonym ruchem dla rowerów, raz z drugiej strony takiego chodnika, to znaczy chyba dawno nie korzystałeś z tego środka lokomocji.

      Przepisy powinny dopuszczać korzystanie z jezdni jeśli obok biegnie taki chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego - tego trzeba się domagać w całym kraju.

      • 1 1

      • Ja często jeżdżę rowerem i jest dla mnie problemem przemieszczanie się z jednej na drugą stronę (3)

        bo to komunikacyjny absurd wydłużający dwukrotnie moją podróż.

        • 3 1

        • z jednej strony jezdni na inną (2)

          czy też z jednej strony drogi dla rowerów na inną jej stronę?

          czy też z jednej strony chodnika, na którym dopuszcza się ruch rowerów na jego drugą stronę?

          Będę wdzięczny za wyjaśnienie o co ci chodzi

          Sam nie mam z tym problemów - może ci coś podpowiem

          • 0 2

          • (1)

            nie masz problemu bo jeździsz rekreacyjnie, a nie komunikacyjnie.
            jak byś miał każdego dnia bezsensownie tracić czas na światłach przejeżdżając z jednej na druga z drugiej na pierwsza stronę to byś rozumiał.

            jadąc jezdnią skręcasz na jednych światłach w lewo. rowerem po ddr żeby skręcić w lewo trzeba nie rzadko pokonać 7 świateł (mowa o jednym skrzyżowaniu)..... jadąc skuską po chodniku świateł brak.

            • 2 2

            • jeżdżę komunikacyjnie - rekreacyjnie czasem w weekendy

              potrzeba przejeżdżania na drugą stronę jezdni na Kartuskiej (nowy odcinek) nie wystąpi.

              Chyba niestarannie przeczytałeś tekst.

              • 0 1

      • (1)

        no jest to problem. chodnik służy do chodzenia jak sama nazwa wskazuje.

        przyzwyczajanie rowerzystów do korzystania z chodników, a nie z jezdni uważam za naganne.

        • 4 3

        • jak jesteś kozak, nadal korzystaj z jezdni

          domagaj się także zmiany prawa o ruchu drogowym: zniesienie obowiązku korzystania z dróg rowerowych (zwłaszcza tych nie spełniających minimalnych standardów technicznych).

          • 2 4

    • Dokładnie. Tam i tak nie ma za wiele miejsca, poza tym problem na tej ulicy to wjazd a nie zjazd (ten spokojnie może odbywać się ulicą i nie blokuje szczególnie mocno ruchu).

      • 7 2

  • (8)

    " Jadąc pod górę rower nie będzie szybszym środkiem transportu od samochodu, a łączenie ruchu rowerowego z pieszym na zjeździe do centrum byłoby niebezpieczne"

    Jakoś na "morenie" urzędnikom to nie przeszkadzało.
    Ten pan Kitlinski powinien odejść.
    Co inwestycja to pod kierowców. Rowerzystów spycha się w spólny wąski chodniczek z pieszymi i twierdzi się że tak jest dobrze, sprawa załatwiona statystyki do góry. ŻAL

    • 4 3

    • gdzie na morenie jest łączenie ruchu rowerowego z pieszym? (7)

      • 0 2

      • Rakoczego wiadukt przy carfurze. (3)

        z jednej strony jest tylko chodnik z drugiej ciąg pieszo-rowerowy.
        z górki tam spokojnie 50kmh można jechać.

        • 1 1

        • ale problemów wynikających z konfliktów z pieszymi nie ma (2)

          chodnik dość szeroki nie sprawia nikomu problemów, byle na nim nie parkowały samochody

          • 0 4

          • (1)

            Piesi tam chodzący jak na bombie mają pewnie inne zdanie.

            • 2 1

            • chodzę tam jako pieszy regularnie

              nie ma żadnych problemów z rzadko jeżdżącymi rowerami

              dwa razy mimo tego, że miałem zielone, kierowca jechał po Bulońskiej bez zwracania uwagi na światła: zatrzymałem się widząc, że gość nawet nie zwalnia.

              Rowerzyści naprawdę nie są problemem w mieście: problemy stwarza nadmiar samochodów i nieialna jazda ich kierowców.

              • 1 2

      • (2)

        np. bulońska, myśliwska

        • 0 1

        • na myśliwskiej masz prawo korzystać z jezdni (1)

          na wielu innych ulicach na morenie masz wydzielone drogi rowerowe obok chodnika, po których ruch pieszy jest znikomo mały.

          Krótkie odcinki bulońskiej mają szeroki chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerów ale pieszych tam jak na lekarstwo.

          • 0 2

          • masz ale co z tego jak jest cała zastawiona samochodami i się nie przeciśniejsz ?
            po za tym odpowiedziałem na pytanie gdzie jest wspólny ruch.

            Na Bulońskiej pieszych jest sporo, pań z wózkami, biegające dzieci, pieski, na myśliwskiej jeszcze więcej do tego zaparkowane nielegalnie samochody.

            • 2 1

  • Polecam sprawdzić stopniowanie przymiotnika "przyjazna"....bardziej przyjazna, co to jest "przyjaźniejsza"?

    Minimum poprawnej polszczyzny.

    • 4 3

  • Co za bzduty, puknijcie się w głowy! (23)

    Miasto ponownie skłóci kierowców i pieszych z rowerzystami. bo inaczej się nie da (lol).

    Przecież jest zupełnie oczywiste że w obie strony powinny być pasy rowerowe na jezdni, a jak się już na prawdę nie da to zrobić pas rowerowy pod górę - bo rowery jadą znacznie wolniej od samochodów. Ew. wspólne odcinki powinny być w dół, gdzie prędkość się znacząco nie różni.

    Do tego te progi zwalniające na głównych arteriach komunikacyjnych wsadzcie sobie w ....

    W nowych rozwiązaniach ruch rowerowy na chodniku ? POGIEŁO WAS ? ile ten chodnik będzie miał szerokości ? kretynizm!!!!!

    Ciekawe co na wasze pomysły specjaliści z Danii i Niderlandów.

    • 39 13

    • (19)

      Mylisz się. Jadąc wolno pod górę możesz jechać nawet chodnikiem nie stwarzając zagrożenia dla pieszych (zakładam odpowiednio szerokie chodniki, a takie są planowane). Wyprzedzanie rowerzysty jadącego 10km/h też jest łatwiejsze niż tego jadącego 40km/h.

      Dlatego lepiej aby pasy rowerowe były wytyczone w dół. Dodatkowo dzięki temu rowerzysta łatwo wyprzedzi stojące w porannym korku blachosmrody.

      • 3 9

      • (6)

        To ma być trasa komunikacyjna. Slalom pomiędzy pieszymi to najgłupsza rzecz jaką można wymyślić.

        Jaki rowerzysta jedzie 10kmh z górki?

        • 9 5

        • (3)

          No widzisz, a mowa o jeździe z prędkością 10km/h POD GÓRĘ.

          • 3 5

          • (1)

            Jak jedziesz 5 km pod górę, rzężąc, sapiąc i wyklinając swój brak kondycji
            najbardziej cię ucieszy, jak ktoś cię zmusi do zatrzymania się
            ruszanie pod górę jest tym co tygrysy lubią najbardziej

            Zawalidroga to bywa blachosmród zaparkowany "na chwileczkę"
            ale bywa i nieustępliwa lub zataczająca się tyraliera piesza

            Idealnie było by gdyby Gdynia wyjęła słomę z butów i zrobiła
            pas rowerowy w jezdni, oddzielony krawężnikiem od chodnika
            ORAZ drugim krawężnikiem od jezdni dla samochodów.

            A Jeśli bose antki z ZDIZ Gdyni chcą oszczędzać, to lepiej niech tradycyjnie zastąpią maźnięciem farbą krawężnik między pasem rowerowym i samochodowym, raczej niż ten między pasem rowerowym a pieszym.

            Dwa krawężniki to rozwiązanie powszechne w Danii. Ma tę zaletę, że działa nawet gdy drogę przysypie śnieg. I nie trzeba maziać co roku, bo jest trwałe.

            • 1 1

            • oh, sorry, myślałem że to był artykuł o tej żebraninie od lotniska w Babim Dołku

              ale to chodzi o Powolne Miasto Gdańsk

              to mój Gdańsk chce robić chodniki pieszo-rowerowo-parkingowo- śmietnikowe!!!?

              cóż za upadek :-(

              • 1 2

          • Kartuska jest dosc wąska, kręta i ruchliwa. Możliwosci wyprzedzania czegokolwiek są raczej niewielkie. Pisze tu o bezpiecznym wyprzedzaniu.

            • 5 1

        • ilu pieszych chodzi po chodnikach peryferyjnych ulic? (1)

          o jakim slalomie między pieszymi prawisz?

          Takie mantry serwują zwykle na tym forum osoby uzależnione od samochodu, wykluczające prawo rowerzystów do jazdy po jezdni.

          • 1 6

          • ja jestem rowerzystą i uważam tak jak on

            • 1 1

      • (11)

        jadącego 40km na kartuskiej NIE MASZ WYPRZEDZAĆ, co ty masz w głowie ?
        Chodniki będą wąskie, a piesi będą chodzić całą szerokością bo kto szlachcie zabroni (ave mentalność)

        • 3 3

        • (10)

          No jeżeli to będzie chodnik to piesi będą mieli pierwszeństwo, będą u siebie, więc skąd zarzut ze "szlachta chodzi cała szerokością"?

          • 4 3

          • (9)

            bo kulturalnie jest iść z prawej strony i to jest dokładnie mentalność - robię tak jak mi wygodni i innym na złość bo mogę

            • 4 2

            • (8)

              Na złość innym? Piesi na chodniku mają prawo czuć się swobodnie i bezpiecznie. Chodnik będzie opcjonalny, nie ma przecież przeszkód aby jechać jezdnią

              • 3 2

              • (7)

                dlatego to rozwiązanie, które chce zrealizować ZDiZ nie ma żadnego sensu. bo jazda ulicą 10km/h zablokuje ruch samochodów i będzie prowokować niebezpieczne sytuacje.

                na złość ? że zacytuję klasyka

                "Gdy wieczorne zgasną zorze,
                Zanim głowę do snu złożę,
                Modlitwę moją zanoszę
                Bogu Ojcu i Synowi:
                "*** sąsiadowi!
                Dla siebie o nic nie wnoszę,
                Tylko mu *** proszę."

                • 3 2

              • ruch samochodów prawie blokuje nadmiar samochodów (6)

                jeśli rowerzysta będzie jechał 10 km/h pod górę, to samochody bez przeszkód będą mogły nadal jechać z taką prędkością, z jaką jadą zwykle w korku powodowanym przez inne samochody.

                Blokować wyprzedzanie wolno jadącego rowerzysty będą inne samochody jadące z przeciwnej strony - zwłaszcza przekraczające limity prędkości.

                • 1 2

              • (4)

                Jadące z przeciwka samochody nie blokują wyprzedzania, po prostu kierowcy wyprzedzają rowerzystę przy nodze stukając go w plecy lusterkiem.....mój kraj taki piekny

                • 2 1

              • czym innym jest tekst o sensie tworzenia udogodnień dla rowerów (3)

                czym innym o stylu jazdy kierowców, na który miasto ma bardzo ograniczony - pośredni tylko - wpływ.

                • 0 3

              • (2)

                rzeczywistość jest tylko jedna

                • 0 1

              • ale mogą na jej temat być różne punkty widzenia (1)

                nawet kierowcy, przesiadając się na rower, zmieniają swój

                • 0 0

              • ale wszyscy się nie przesiądą i nie zmienią, to ruchliwa trasa komunikacyjna i problem nie zniknie, niezależnie czy się odnosisz do tekstu czy do tego jak w rzeczywistości będzie się tam kształtował ruch

                • 2 1

              • Jeśli samochody będą stały w korku to na jezdni nie będzie w ogóle miejsca dla rowerzysty. Wszystko zastawione. Zobacz sobie myśliwska w godz szczytu

                • 4 1

    • dlaczego się ma nie dać? (1)

      Najlepszym sposobem pogodzenia kierowców i rowerzystów jest wprowadzenie strefy pieszej z dopuszczeniem ruchu rowerów.

      Innym sposobem jest uspokojenie ruchu (strefa zamieszkania, strefa tempo 30, strefa skrzyżowań równoległych.

      Wybór należy do władz miasta.

      • 0 5

      • to nie działa, ty chyba nie jeździsz na rowerze - w sensie codziennej komunikacji

        • 3 1

    • dokładnie. tym bardziej że droga będzie 30kmh.
      W dół po jezdni, w górę osobny pas.

      • 4 1

  • Niech stanie się jeszcze ul.kartuska przyjazna dla kierowców,bo w wielu miejscach dziura na dziurze....

    • 3 2

  • Czyli jak zawsze wszystko pod kierowcow (3)

    Piesi i rowerzysci niech sie męczą na wspólnym wąskim chodniczku. Wstyd

    • 15 9

    • pieszych tam jak na lekarstwo (2)

      nadmiar samochodów doskwiera wszystkim.

      Takie kompromisy to krok w dobrym kierunku.

      • 2 3

      • (1)

        Przez takie kompromisy będzie jak było. Wszyscy będą jechać samochodem bo rowerem i pieszo to proszenie się o wypadek

        • 6 2

        • po chodniku ?

          o jakich wypadkach mówisz? rowerzystów na chodniku, na którym nie ma pieszych?

          Czy na drodze rowerowej, po której nagminnie chodzą piesi?

          Dane tego nie potwierdzają.

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum