• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Krzysztof Koprowski
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. "Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

  • (1)

    Niby kostka zla, a potrafia drogi rowerowe brukiem wylozyc xD

    • 7 1

    • Polecam sie przejechać tą co prowadzi z Jelitkowa przez pomorską i dalej do Oliwy..dali popis

      • 1 2

  • Przy tworzeniu infrastruktury rowerowej ważna jest tzw. hierarchia rozwiązań (2)

    po pierwsze szukanie możliwości redukcji ruchu i uspokojenia ruchu samochodów. Po drugie zadbanie o bezpieczeństwo i komfort pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniach korytarzy ruchu pieszych i rowerzystów z arteriami ruchu drogowego oraz liniowymi elementami infrastruktury transportowej takimi jak linie kolejowe, a także cieki wodne i uskoki terenu. Po trzecie dopiero tworzenie oddzielonych od jezdni linią lub krawężnikiem pasów dla rowerów kosztem realokacji przestrzeni jezdni (zwężanie przewymiarowanych jezdni). Po czwarte tworzenie dróg dla rowerów kosztem szerokości chodnika : nieobowiązkowe dla cyklistów. Po piąte tworzenie dróg dla rowerów (i ewentualnie pieszych) poza siecią drogową miasta. W każdym razie aby w mieście ruch rowerów był znaczący, trzeba opracować program stopniowego, konsekwentnego uwalniania chodników i wielu obszarów miasta w centrum od jeżdżących i parkujących samochodów. Skupianie uwagi na budowie wydzielonych, dwukierunkowych drogach dla rowerów kosztem zwężania chodników lub trawników to ostateczność.

    • 4 6

    • Mało treści,dużo tekstu bezwartościowego. (1)

      • 6 3

      • jak masz trudności ze zrozumieniem rozwiniętego tekstu, to trollujesz, koleś

        przypuszczalnie jesteś nieświadomie uzależniony od samochodu.

        • 2 2

  • jest też koncepcja (1)

    doświetlania wojowników ninja, koszty pokryje Japonia

    • 9 5

    • Mówisz o tych żółwich ninja mam nadzieję?

      • 0 0

  • jak? na pewno nie po gdańsku.

    Osoby odpowiedzialne za gdanskie ścieżki rowerowe chyba nie jeździly rowerem w życiu, w miejscach gdzie ścieżkę przecina jezdnia albo wyjazd z posesji bardzo częste chamskie krawężniki, powinno być plasko..

    • 4 1

  • go

    infrastrukture rowerowa nalezy projektowac jak do tej pory . Mianowicie raz z lewej strony chodnika , a raz z prawej . A to wszystko po to , by nikt sie nie pomylil jaka strona raz ma isc z prawej , czy z lewej lub jechac rowerem . gratulacje oby tak dalej bo to przecież bardzo nam to wszystko ułatwia przemieszczanie .

    • 0 1

  • Jak projektować infrastrukturę rowerową? (1)

    Wcale. Rowerzyści mają w d gdzie są ścieżki. I tak jeżdżą po chodnikach, pakują się między pieszych, przelatują jak popaprani przez przejścia (nie przejazdy), wyprzedzą prawą strona auta w korku, waląc w dachy i kopiąc tych, co za blisko krawężnika stoją. Nie stosują się do sygnalizacji świetlnej, jeżdżą sami bez lampek po zmroku, nie maja w większości pojęcia o swoich obowiązkach wynikających z kodeksu. Po co zatem im jakaś infrastruktura, jak jeden z drugim jedzie jezdnią blokując cały ruch, zamiast pustą ścieżką wzdłuż ulicy? Bo przecież nie po to ma rower szosowy, by na jakieś głupi ścieżki wjeżdżać.

    • 6 12

    • "Inteligent " To ze pisze zbdury to nic nowego ale idąc twoim tokiem bezrozumnego :)

      Jak projektować infrastrukturę drogową? Wcale .Kierowcy nie przestrzegają żadnych przepisów drogowych parkują na chodnikach ,jadą po chodnikach ,jadą po trawnikach i drogach rowerowych parkują na nich ,zabijają pieszych i rowerzystów zabijają wszystko wokoło !Zatruwają spalinami powodują szkodliwy hałas i można tak godzinami wymieniać ale ty roszczeniowcu tego nie widzisz bo widzisz tylko czubek swojego nosa!! Bo przecież nie po to ma 20 letniego szrota , by na jakieś głupie ulicy jechac jak moze wjeżdżać na chodnik,trawnik czy droge rowerową

      • 4 2

  • (1)

    A gdynskie kontrapasy wymalowane farbą na jezdni dla zmotoryzowanych? Mają jakiś standard? Czy to jest lokalny sr*ndard czyli kubeł z farba i do przodu?

    • 7 7

    • Jakbyś przeczytał artykuł, albo chociaż obejrzał zdjęcia w tymże

      to byś wiedział. Ale nie wymagajmy za wiele.

      • 4 1

  • piętno za wystawienie tego w jakimś serwisie zamiast w pdf.

    • 2 1

  • Nie wiele w tym dokumencie rozwiązań jak przeprowadzić jezdnię dla rowerów przez skrzyżowanie

    Funkcjonujące obecnie rozwiązania przejazdów rowerów przez skrzyżowania są złe, albo bardzo złe.

    • 2 3

  • po Polifarbie w Gdyni rowerem nie polecam jeździć

    na drodze niby małe kałuże to w rzeczywistości przeręble głębokie na 20cm! Jak tam w ogóle samochody się poruszają? Slalomem?

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum