• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Krzysztof Koprowski
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. "Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

  • (2)

    Pkt 4 prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
    To największe zagrożenie dla kierowców samochodów..Skręcając nie będzie można sie schować i wtedy szukać rowerzysty tylko od razu stajemy na głównej drodze przed skrętem i patrzymy czy jakiś rowerzysta nie śmiga z góry 50km/h. A wtym czasi ez tyłu robi sie korek lub ktoś wjeżdza nam w tył pojazdu. Super pomysł !! ale rowerzyści najważniejsi bo przecież on nie może zwalniać przy skrzyżowaniu, korona by z głowy spadła. Będzie więcej wypadków niż teraz to pewne

    • 3 13

    • przecież jak droga dla rowerów prowadzi prosto to łatwiej ją obserwować

      Całą drogę rowerową przed sobą (z rowerzystami dojeżdżającymi do przejazdu z obydwu kierunków!) widzisz wtedy bez ograniczeń przez przednią szybę, a gdy się zatrzymasz to drugi kierunek obserwujesz wygodnie w bocznym lusterku.

      Kluczowe jest by obserwację (podobnie jak sygnalizację zamiaru wykonania manewru co ogranicza ryzyko że ktoś nam wjedzie w tył i ostrzega rowerzystów) zacząć dojeżdżając do skrzyżowania a nie w momencie wykonywania skrętu! Tuż przed manewrem, tylko raz, obracasz głowę w prawo by upewnić się, że nie przegapiłeś czegoś w lusterku.

      Przy takiej technice jazdy przestaną Cię zaskakiwać rowerzyści i nagle okaże się, że ich rzekomo ogromne prędkości to mit.

      Natomiast gdy już skręcisz i się "schowasz" to obserwacja drogi dla rowerów jest utrudniona.
      Trzeba machać głową w lewo i prawo (180 stopni) a widoczność bywa ograniczona przez boczne słupki.
      Nawet wolniutko jadący rower (koło 15 km/h) pokonuje niemal pięć metrów na sekundę przez co w czasie gdy rozglądasz się w jedną stronę (obracasz głowę, następnie wypatrujesz rowerzystów i znów obracasz głowę) można przeoczyć coś istotnego po drugiej.

      • 3 0

    • Tak sie robi na całym świecie

      i mają znacznie mniej wypadków.

      Ja nie znam kraju w którym odgina się trasy rowerowe przed skrzyżowaniami. Polska jest ewenementem pod tym względem na skalę światową

      • 8 3

  • (2)

    Ja sie pytam kiedy Kolobrzeska od Grunwaldzkiej ?

    • 12 4

    • w swoim czasie lub trochę później

      • 1 0

    • na swietego dygdy

      ktory bedzie nigdy

      • 0 2

  • bedą też doradzać jak wdrożyc rower miejski? (1)

    dajcie spokuj. Każde duże miasto w Polsce juz ma lepszą infrastrukturę rowerową niż Gdańsk. U nas są tylko chodniki z nakazem jazdy po nich rowerem. Jest coraz gorzej bo zabiera się rowerzystom jezdnie i wrzuca na chodniki.

    • 13 6

    • nie będą doradzać, tylko będą wdrażać. Ten podręcznik dotyczy infrastruktury, a nie zasad wdrażania

      systemu rowerów miejskich/ metropolitalnych.

      • 2 0

  • Napisane jest, że oficerowie rowerowi z Trójmiasta będą doradzać? (3)

    Czyli z Gdyni i Sopotu też?

    Oni raczej powinni być sami przeszkoleni, biorąc pod uwagę efekty ich pracy. Oficer z Sopotu doradzi kostkę bauma, zakaz na alei Niepodległości? To chyba jakiś żart jest. :)

    • 21 1

    • oni się cały czas uczą, tak jak i znany w kraju amator narciarstwa

      doceń ten wysiłek wreszcie i przestań złośliwie trollować

      • 0 2

    • ciekawe czy bedzie też jakis rowerowy podchorąży (1)

      • 2 0

      • rozumiem, że sam się uważasz co najmniej za majora

        • 0 0

  • OMGGS będzie doradzać? haha. śmiechu warte (1)

    W 3mieście nie ma praktycznie żadnej kompleksowej porządnej trasy rowerowe. Żadnej.
    90% To slalomy z przeszkodami w postaci wąskiego różowego paska poprowadzonego na wąskim chodniku raz z jednej, raz z drugiej strony jezdni ( zamiast z obu ) lub wspólne pieszo-rowerowe chodniki które totalnie nic nie mają wspólnego z prawdziwą infrastrukturą rowerową i w każdym cywilizowanym mieście byłyby zdelegalizowane jako niespełniające żadnych standardów.

    • 29 5

    • i co, ulżyło ci ? jak długo jeszcze swój kompleks niższości będziesz próbował leczyć dyskredytując innych

      tak jak lokator pewnej willi na Żoliborzu?

      • 1 1

  • (1)

    Uczą wszystkich jak to ma wyglądać a sami robią inaczej hahhahaha

    • 15 2

    • dlaczego kłamiesz?

      elementy infrastruktury rowerowej są regularnie przebudowywane zgodnie z nowymi zasadami. Kolejne elementy są budowane już zgodnie z wytycznymi zawartymi w podręczniku, opartym o najlepsze wzorce zaczerpnięte z Holandii. Tam też jest wiele elementów starych rozwiązań, nie wszystko zostało poprawione. Warto pamiętać, że 47% ruchu rowerów w miastach holenderskich odbywa się nie na wydzielonych drogach dla rowerów, ale na jezdniach zwykłych ulic, wraz z normalnym ruchem kołowym. Po prostu rowerzystów się szanuje, a nie wysyła "do lasu" jak próbują tutaj niektórzy.

      • 2 1

  • Czekam jeszcze na poradnik w kwestii roweru metropolitalnego by OMGGS (1)

    • 13 5

    • a ja czekam po prostu na uruchomienie systemu roweru metropolitalnego

      • 0 0

  • Rowery won z miasta (2)

    Ścieżki rowerowe powinny być wyznaczane poza granicami miast.

    • 1 13

    • (1)

      rozumiem że do tych ścieżek rowerowych poza granicami miast będzie można dojechać autobusem?? ;-)

      • 2 0

      • Samochodem

        • 1 1

  • no brawo (2)

    teraz to już wszystkie drogi dla rowerów będą absolutnie do niczego - od przebiegu do wykonawstwa. Będą sie nadawały do wszystkiego - tylko nie do bezpiecznego poruszania się rowerem.
    A pozostała infrastruktura to nie tylko żółte barierki - wciąż modne i wciąż tak samo niepotrzebne

    • 10 10

    • I bardzo dobrze. Chcesz pedałować? (1)

      wypad za miasto, do zieleni TPK.

      • 0 11

      • w sam raz miejsce dla twojego ciągnika i gumofilców

        • 4 1

  • Między wioskami- po obu stronach, albo tylko po jednej

    Obecna tendencja - zaczynamy po prawej, żeby skłonić rowerzystów do skorzystania z ddr, w połowie zmieniamy stronę, żeby Ci z przeciwka, w tej drugiej wsi też zaczynali po prawej. Nie da się nie zauważyć przejazdu na lewo . Może tak zmieniać stronę ulicy- samochody skręcają pod kątem prostym, przejeżdżają przez ddr i znów zakręcają, żeby jechać wzdłuż ddr po drugiej stronie. I koniecznie STOP przed przejazdem przez ddr. Na pewno się kierowcy ucieszą że zadbano o ich wygodę.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum