Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów
Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.
Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.
Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach
- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
- unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
- prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
- dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
- prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
- wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
- stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
- montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii
Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.
- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – rowery i akcesoria
Miejsca
Opinie (126) 1 zablokowana
-
2020-12-02 18:51
(2)
Pkt 4 prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
To największe zagrożenie dla kierowców samochodów..Skręcając nie będzie można sie schować i wtedy szukać rowerzysty tylko od razu stajemy na głównej drodze przed skrętem i patrzymy czy jakiś rowerzysta nie śmiga z góry 50km/h. A wtym czasi ez tyłu robi sie korek lub ktoś wjeżdza nam w tył pojazdu. Super pomysł !! ale rowerzyści najważniejsi bo przecież on nie może zwalniać przy skrzyżowaniu, korona by z głowy spadła. Będzie więcej wypadków niż teraz to pewne- 3 13
-
2020-12-03 11:20
przecież jak droga dla rowerów prowadzi prosto to łatwiej ją obserwować
Całą drogę rowerową przed sobą (z rowerzystami dojeżdżającymi do przejazdu z obydwu kierunków!) widzisz wtedy bez ograniczeń przez przednią szybę, a gdy się zatrzymasz to drugi kierunek obserwujesz wygodnie w bocznym lusterku.
Kluczowe jest by obserwację (podobnie jak sygnalizację zamiaru wykonania manewru co ogranicza ryzyko że ktoś nam wjedzie w tył i ostrzega rowerzystów) zacząć dojeżdżając do skrzyżowania a nie w momencie wykonywania skrętu! Tuż przed manewrem, tylko raz, obracasz głowę w prawo by upewnić się, że nie przegapiłeś czegoś w lusterku.
Przy takiej technice jazdy przestaną Cię zaskakiwać rowerzyści i nagle okaże się, że ich rzekomo ogromne prędkości to mit.
Natomiast gdy już skręcisz i się "schowasz" to obserwacja drogi dla rowerów jest utrudniona.
Trzeba machać głową w lewo i prawo (180 stopni) a widoczność bywa ograniczona przez boczne słupki.
Nawet wolniutko jadący rower (koło 15 km/h) pokonuje niemal pięć metrów na sekundę przez co w czasie gdy rozglądasz się w jedną stronę (obracasz głowę, następnie wypatrujesz rowerzystów i znów obracasz głowę) można przeoczyć coś istotnego po drugiej.- 3 0
-
2020-12-02 19:22
Tak sie robi na całym świecie
i mają znacznie mniej wypadków.
Ja nie znam kraju w którym odgina się trasy rowerowe przed skrzyżowaniami. Polska jest ewenementem pod tym względem na skalę światową- 8 3
-
2020-12-02 15:20
(2)
Ja sie pytam kiedy Kolobrzeska od Grunwaldzkiej ?
- 12 4
-
2020-12-03 11:16
w swoim czasie lub trochę później
- 1 0
-
2020-12-02 22:59
na swietego dygdy
ktory bedzie nigdy
- 0 2
-
2020-12-02 15:11
bedą też doradzać jak wdrożyc rower miejski? (1)
dajcie spokuj. Każde duże miasto w Polsce juz ma lepszą infrastrukturę rowerową niż Gdańsk. U nas są tylko chodniki z nakazem jazdy po nich rowerem. Jest coraz gorzej bo zabiera się rowerzystom jezdnie i wrzuca na chodniki.
- 13 6
-
2020-12-03 11:15
nie będą doradzać, tylko będą wdrażać. Ten podręcznik dotyczy infrastruktury, a nie zasad wdrażania
systemu rowerów miejskich/ metropolitalnych.
- 2 0
-
2020-12-02 15:08
Napisane jest, że oficerowie rowerowi z Trójmiasta będą doradzać? (3)
Czyli z Gdyni i Sopotu też?
Oni raczej powinni być sami przeszkoleni, biorąc pod uwagę efekty ich pracy. Oficer z Sopotu doradzi kostkę bauma, zakaz na alei Niepodległości? To chyba jakiś żart jest. :)- 21 1
-
2020-12-03 11:15
oni się cały czas uczą, tak jak i znany w kraju amator narciarstwa
doceń ten wysiłek wreszcie i przestań złośliwie trollować
- 0 2
-
2020-12-02 22:58
ciekawe czy bedzie też jakis rowerowy podchorąży (1)
- 2 0
-
2020-12-03 11:14
rozumiem, że sam się uważasz co najmniej za majora
- 0 0
-
2020-12-02 14:50
OMGGS będzie doradzać? haha. śmiechu warte (1)
W 3mieście nie ma praktycznie żadnej kompleksowej porządnej trasy rowerowe. Żadnej.
90% To slalomy z przeszkodami w postaci wąskiego różowego paska poprowadzonego na wąskim chodniku raz z jednej, raz z drugiej strony jezdni ( zamiast z obu ) lub wspólne pieszo-rowerowe chodniki które totalnie nic nie mają wspólnego z prawdziwą infrastrukturą rowerową i w każdym cywilizowanym mieście byłyby zdelegalizowane jako niespełniające żadnych standardów.- 29 5
-
2020-12-03 11:13
i co, ulżyło ci ? jak długo jeszcze swój kompleks niższości będziesz próbował leczyć dyskredytując innych
tak jak lokator pewnej willi na Żoliborzu?
- 1 1
-
2020-12-02 14:47
(1)
Uczą wszystkich jak to ma wyglądać a sami robią inaczej hahhahaha
- 15 2
-
2020-12-03 11:12
dlaczego kłamiesz?
elementy infrastruktury rowerowej są regularnie przebudowywane zgodnie z nowymi zasadami. Kolejne elementy są budowane już zgodnie z wytycznymi zawartymi w podręczniku, opartym o najlepsze wzorce zaczerpnięte z Holandii. Tam też jest wiele elementów starych rozwiązań, nie wszystko zostało poprawione. Warto pamiętać, że 47% ruchu rowerów w miastach holenderskich odbywa się nie na wydzielonych drogach dla rowerów, ale na jezdniach zwykłych ulic, wraz z normalnym ruchem kołowym. Po prostu rowerzystów się szanuje, a nie wysyła "do lasu" jak próbują tutaj niektórzy.
- 2 1
-
2020-12-02 14:31
Czekam jeszcze na poradnik w kwestii roweru metropolitalnego by OMGGS (1)
- 13 5
-
2020-12-03 11:09
a ja czekam po prostu na uruchomienie systemu roweru metropolitalnego
- 0 0
-
2020-12-02 19:19
Rowery won z miasta (2)
Ścieżki rowerowe powinny być wyznaczane poza granicami miast.
- 1 13
-
2020-12-02 22:14
(1)
rozumiem że do tych ścieżek rowerowych poza granicami miast będzie można dojechać autobusem?? ;-)
- 2 0
-
2020-12-03 06:31
Samochodem
- 1 1
-
2020-12-02 14:45
no brawo (2)
teraz to już wszystkie drogi dla rowerów będą absolutnie do niczego - od przebiegu do wykonawstwa. Będą sie nadawały do wszystkiego - tylko nie do bezpiecznego poruszania się rowerem.
A pozostała infrastruktura to nie tylko żółte barierki - wciąż modne i wciąż tak samo niepotrzebne- 10 10
-
2020-12-02 22:26
I bardzo dobrze. Chcesz pedałować? (1)
wypad za miasto, do zieleni TPK.
- 0 11
-
2020-12-03 01:21
w sam raz miejsce dla twojego ciągnika i gumofilców
- 4 1
-
2020-12-02 23:20
Między wioskami- po obu stronach, albo tylko po jednej
Obecna tendencja - zaczynamy po prawej, żeby skłonić rowerzystów do skorzystania z ddr, w połowie zmieniamy stronę, żeby Ci z przeciwka, w tej drugiej wsi też zaczynali po prawej. Nie da się nie zauważyć przejazdu na lewo . Może tak zmieniać stronę ulicy- samochody skręcają pod kątem prostym, przejeżdżają przez ddr i znów zakręcają, żeby jechać wzdłuż ddr po drugiej stronie. I koniecznie STOP przed przejazdem przez ddr. Na pewno się kierowcy ucieszą że zadbano o ich wygodę.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.