• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Krzysztof Koprowski
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. "Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

  • Czy w wytycznych ktoś w końcu zauważył, żeby ścieżki rowerowe były prowadzone w sąsiedztwie ulicy a chodniki bliżej posesji? (3)

    Bo przy ścieżce pod samym płotem wyjeżdżający z posesji czy parkingu kierowca mocno ryzykuje, że uszkodzi rowerzystę. Tak jest przy Wydziale Ekonomii UG w Sopocie przy Armii Krajowej, gdzie chodnik jest przy ulicy a ścieżka rowerowa pod samym płotem.

    • 6 2

    • Ta trasa powinna być zdelegalizowana w trybie natychmiastowym (1)

      Nie spełnia to żadnych standardów.
      Ja tam jeżdżę jezdnią. Nie będę siebie i innych narażał.

      • 1 0

      • To mnie właśnie tam haltował policjant na motocyklu
        za jazdę jezdnią. Tylko chciał pouczyć.
        To ja od pouczenia się odwołałem i zawlokłem policję przed sąd,
        by coś wygrać dla nas wszystkich. To dla mnie pro bono wygrał z nimi pan adw. T.Złoch

        A oni wtedy po prostu zmienili "prawo powielaczowe",
        żeby nikt więcej ... Polska? To zona na wschód od zachodu.

        Ziobryzacja, falandyzacja itd... tu i tak jest bezprawie.
        Jeździsz jezdnią, to bądź zawsze gotów do ucieczki, any time,
        z czystym sumieniem. Nie łamiesz zasad bardziej niż oni.

        t

        • 0 0

    • notoryczne miejsce

      to tam jadąc tą śmieszką, wyrżnąłem głową w plakat wyborczy Sellina
      który powiesili dokładnie na tych dwóch zakrętach po 90 stopni,
      koło przystanku autobusowego

      zdjęło mnie z roweru i zgasiło światło. bliznę mam do teraz. i jak tu głosować na pisiarnię?

      a to wszystko naprzeciw centralnej miejskiej psiarni.... niedaleko do hyclowa.... brrr....

      sopot jest pokraczny rowerowo, jak oni mają doradzać np. Rumi, to
      !widzę ciemność, ciemność widzę!

      • 1 1

  • Wiem jak nie pojektować (z doświadczeń z DDR-ów trójmiejskich)

    - nie robić skrętów DDR pod kątem prostym,

    - nie robić kolizji z chodnikiem co 100 metrów "bo tak było wygodniej",

    - nie robić niebezpiecznych barierek tuz przy DDR,

    - nie odchylać DDR od jezdni przed skrzyżowaniem bo to stwarza dla kierowcy błędne wrażenie, ze rowerzysta skręca.

    • 4 0

  • Droga dla rowerów powinna być częścią jezdni. (9)

    Po zwykłych ścieżkach "prawdziwi rowerzyści" nie chcą jeździć.

    • 8 5

    • najlepiej sprawdza sie rozwiązanie mieszane. czyli: (2)

      Na długich prostych odseparowna od jezdni ( np. kraweznikiem) prosta ( bez odgięć i przeplatanek z chodnikiem) droga dla rowerów która w obrębie skrzyżowania przechodzi w pas ruchu dla rowerów na jezdni (bez separacji ). Takie rozwiązanie widziałem np. w Szczecinie. Super rozwiązanie.

      • 4 1

      • (1)

        Separator zrobiony z krawężnika może być w złych warunkach atmosferycznych śmiertelną pułapką dla rowerzysty.

        • 1 1

        • jemu nie chodziło o półmetrowy murek,
          tylko o taki szlaczek, jak są między pasem rowerowym i samochodowym w Danii,
          nie wystający prawie wcale

          • 1 0

    • poradź to dziewczynce w wieku 11 lat z kartą rowerową (5)

      na ulicy, na której odbywa się intensywny ruch kołowy z prędkością powyżej 50 km/h (co dotyczy dużej liczby arterii drogowych miasta, na których kierowcy lekceważą limity prędkości.

      • 5 4

      • To można dopuścić jazde po chodniku jak ktoś jedzie powoli (3)

        wazne żeby nie wrzucać wszystkich do jednego wora. dla rowerzysty komunikacyjnego jazda po chodniku (przepraszam po "ścieżce" ) jest niebezpieczna, niewygodna i powolna. One nie spełniają żadnych standardów jakie powinny spełniać tego typu drogi.

        • 3 1

        • przepisy prawa o ruchu drogowym zakazują jazdy po chodniku osobom w wieku więcej niż 10 lat (2)

          jak się dopuści jazdę po chodniku dla wszystkich, to kierowcy będą mieli pretensję do tych, którzy jadą po jezdni. Przecież już teraz cierpiący na samochodozę uważają, że trzeba budować drogi dla rowerów po to, by wyrzucić rowerzystów z jezdni, ponieważ "stwarzają zagrożenie" co jest ewidentną nieprawdą. Rowerzystka jadąca po jezdni naraża się na ryzyko, ale nie stwarza zagrożenia dla kierowców. Warto o tym pamiętać i nie lekceważyć limitów prędkości.

          • 2 1

          • Wyjdź czasem na miasto. (1)

            Wystarczy chodnik oznaczyć znakiem "droga piesza - nie dotyczy rowerów" i już .
            Pół Gdańska jest tak oznaczonych, więc najwyraźniej się da.

            samochodziarzami bym się nie przejmował. im zawsze coś nie pasuje.

            • 3 1

            • tak, im zawsze coś nie pasuje

              • 2 0

      • Nie zaczepiam na ulicy 11 letnich dziewczynek (nawet jak mają kartę rowerową:)

        • 1 2

  • (2)

    Poradniki, a miasta nadal budują chodniki rowerowe

    • 3 1

    • a co konkretnie proponujesz? pasy w jezdni, po której poruszają się kierowcy (1)

      lekceważąc nagminnie limity prędkości? Jak sobie wyobrażasz samodzielne dojazdy do szkoły swojej wnuczki, gdy zda na kartę rowerową i skończy 10 lat? Wtedy będzie miała obowiązek korzystania z jezdni, jeśli przy niej nie będzie drogi dla rowerów wygospodarowanej z chodnika.

      • 1 2

      • z takim podejściem to zawsze u nas będzie u nas jak w Rosji.

        Bardzo prosto sobie wyobrażam. Szeroki chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego dla wolno jadących rowerzystów. Dla pozostałych jezdnia. Jak jest miejsce to z pasem osobnym dla rowerów. Proste. nic nie trzeba na siłę "wygospodarowywać" z chodnika bo prawie zawsze wychodzi z tego bubel. Do tego drogi bubel.

        Owszem jak jest miejsce i kolizji będzie niewiele to można pokusić się o prawdziwą drogę dla rowerów. Czyli prosto prowadzoną wzdłuż jezdni odseparowaną (także od chodnika) trasę. Nie ma problemu ale to co się u nas robi ( paski na chodniku w formie slalomu ) to po prostu niewygodne, niebezpieczne i powolne gnioty które mają jedynie za zadanie usunąć rowerzystów z jezdni. Nic więcej.

        • 1 1

  • (1)

    Hmm, ciekawe czy ktoś przytulił jakąś kasę za opracowanie tego podręcznika czy opracowali go sami urzędnicy w ramach obowiązków służbowych pro publico bono. Ciekawi mnie to dlatego, że moim zdaniem dokument jest kompletnie zbędny, gdyż w 2019 Ministerstwo Infrastruktury zleciło opracowanie dokumentu "Wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego" który jest bezpłatnie dostępny na stronie ministerstwa. Po co zatem omggs publikuje własny?

    • 2 4

    • ponieważ duża część wytycznych opracowanych w ministerstwie

      została opracowana nie po to, by ułatwić ruch rowerowy i zwiększyć jego skalę, ale by rowerzyści "nie zakłócali płynności ruchu samochodów".

      • 3 0

  • Autorzy opracowania dają gwarancję spokoju. Z pewnością nic się nie zmieni. A jest duża szansa że będzie gorzej. (1)

    • 1 2

    • jakieś argumenty?

      trwanie w malkontectwie źle wpływa na zdrowie

      • 2 1

  • a za chodnik na ktorym dojdzie do tragedii przez rozpedzony rower autor dostal juz nagrode? wyroznienie? premie? (1)

    przystanek busa 199 naGrunwaldzkiej przy Wojska Polskiego w kierunku Sopot. koszmar ! dramat ! malina roku

    • 4 4

    • skup uwagę na działaniach prowadzących do zmniejszenia liczby przypadków lekceważenia limitów prędkości

      przez kierowców. Na pewno Twoja błyskotliwa opinia na temat ryzyka potrąceń pieszych w przestrzeni publicznych przyczyni się wtedy bardziej do poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwłaszcza pieszych.

      • 2 0

  • Niestety (3)

    Szkoda że przy rozbudowie infrastruktury rowerowej nie rośnie świadomość rowerzystów z ich korzystania. Szkoda że nie ma kursów na kartę rowerową co by pozwoliło niektórym rowerzystom zapoznać się z przepisami ruchu drogowego

    • 6 10

    • 80% rowerzystów odpowiadających w ankiecie Badania Klimatu Rowerowego

      to posiadacze prawa jazdy i samochodu. Proszę nie pisać jawnych kłamstw, typowych dla osób cierpiących na samochodozę, udających obrońców interesów pieszych.

      • 5 0

    • kierowcy są po kursie na "kartę samochodową" i co? żaden nie jezdzi zgodnie z przepisami. 40tys wypadków plus 500tys kolizji powodują. To jest nic nie warte. To tylko kawałek plastiku.

      • 10 3

    • no ciekawe co na to by kierofczyki powiedzieli jak by wszyscy rowerzysci z chodnikow zjechali na jezdnie ;)

      • 6 2

  • Wiec kolejny przykład z przymorza urzedasy z Gdańska niszczą i chodniki trawniki pod parkowanie blachosmrodów (1)

    a rowerowy oficer z Gdańska spycha rowerzystów na wąskie chodniki.Tacy są ci specjaliści z bożej łaski niekompetentni.

    • 8 4

    • chodniki i trawniki niszczą kierowcy, którzy tam parkują

      weź tabletki, na pewno ci pomogą.

      • 1 2

  • Autor najwyraźniej nie jest w temacie ,a rady wydawane przez pseudooficerów rowerowych to parodia:) (1)

    Nikt kto nie jest w temacie nie wie ze to jak powinny byc projektowane drogi według normy było wydane juz ponad 10 lat temu zanim wymyślili te śmieszne stanowiska dla kolesiów urzedników nazywanych oficerami rowerowymi.I mam taki dokument własnie z urzędu miasta Gdańska .Jakie oni mają pojecie świadczą ich dokonania czyli totalna kompromitacja pseudo sieci rowerowej w trójmieście z totalna Klapą MEVO na czele!!
    Prawda jest taka ze oni sa jak chorągiewka wzaleznosci co jest popularne to są za.Przypominam tez ze to dzieki nim mamy niby drogi rowerowe z kostki.To oni blokują projekty rowerowe!
    I zobaczcie sobie ten cyrk na Obrońców Wybrzeza w Gdańsku z płyt !

    • 7 5

    • i co: udało ci się wyładować kolejną porcję żółci i kłamstw?

      Sieć MEVO nie była totalną kompromitacją: wiele osób korzystał z niej z dużym poczuciem satysfakcji, po prostu warunki korzystania z niej były zbyt atrakcyjne a firma organizująca wynajem niedoceniła wielkości popytu. Ten poradnik nie jest o organizowaniu rowerów sieci miejskich tylko o zasadach kształtowania nowej infrastruktury (nie tylko rowerowej, ale również np. chodnikowej w rejonie skrzyżowań). Stanowiska oficerów rowerowych w Tczewie i Trójmieście powstały po okresie budowy dróg dla rowerów z kostki fazowanej, ich działalność doprowadziła do znaczącej poprawy jakości nowobudowanych udogodnień.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum