Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

bardzo dobrze, zbudowano je w przemyślany sposób 18%
przeciętnie, niektóre rozwiązania wymagają poprawy 47%
fatalnie, projektanci i urzędnicy nie mają żadnego pojęcia o potrzebach rowerzystów 35%
zakończona Łącznie głosów: 238
Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.
"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.
Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl


Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (126) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Kontynuacja?

    Jeśli poradnik stworzyli projektanci obecnych dróg rowerowych w
    Gdańsku, to współczuję wszystkim rowerzystom. Bezmyślność będzie kontynuowana.

    • 0 0

  • Szosy poza miastami zabijają rowerzystów.

    Brak alternatywy na bezpieczne podróżowanie między miastami powoduje, że rodziny zamiast wsiadać na rowery od razu przy swoim domu zmuszone są jeździć samochodami a rowery ew. na dachu. Potrzebne są drogi rowerowe łączące poszczególne mniejsze miasta naszego województwa. Potrzebne jest sieć bezpiecznych rowerowych połączeń Trójmiasta z Wejherowem, Puckiem, Żukowem, Kartuzami Kościerzyną, Skarszewami Starogardem Gd., Malborkiem czy Kwidzyniem. To wielkie wyzwanie ale z pewnością łatwiej byłoby wytyczyć takie trasy niż ścieżki w Trójmieście. Taka sprawna i kompletna infrastruktura mogłaby zmienić podejście do turystyki w naszym województwie bo jak wiemy, cała wielka aglomeracja trójmiejska otoczona jest naprawdę pięknymi terenami w łatwym, rowerowym zasięgu.

    • 0 0

  • W Gdyni ścieżki rowerowe to biała farba na dziurawej ulicy (1)

    Jak już coś zbudują to z nikąd do nikąd, patrz 400 metrów przy ul. Unruga

    • 9 6

    • Płk. Dąbka, nie Unruga

      I nie do końca takie znikąd donikąd, bo już w I poł. przyszłego roku powinna powstać droga rowerowa wzdłuż Kwiatkowskiego.

      • 0 0

  • Przedewszystkim to nie poto jeżdzimy rowerami by wdychac spaliny!!Wiec zadnych pasów rowerowych w jezdni ! (2)

    Dlatego kazda droga rowerowa gdzie jest możliwość a jest w większości powinna być jak najdalej od ulicy albo od separowana pasem zielni.

    • 0 3

    • (1)

      taaa na środku zatoki budować należy :D

      • 0 1

      • jak widać, głąby są nie tylko wśród furmankowych

        • 0 1

  • Polecam sobie poszukać dokument pod nazwą "Gdański Standard Ulicy Miejskiej"

    Można się wzruszyć czytając go....tak pięknie tam wszystko jest.
    Żadna jeszcze "ulica" nie powstała według tych wytycznych i pewnie nie powstanie ale czy to ważne.
    Ważne że ktoś kasę za to wziął.

    • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Więcej rowerów = więcej miejsc parkingowych = mniejsze zatłoczenie centrum (11)

    Cieszę się, że ktoś to dobrze przemyślał. "Fale dunaju" to najgorsze co może być. Do tego rowerzysta musi ustąpić samochodom, które znajdują się już na wyjeździe. Przeniesienie ścieżki na ulice odwróciłoby relację. Do tego kierowcy nie musieliby patrzeć w obie strony. Rowery powinny mieć swoje miejsce na szosie. Oczywieście w tych spokojnych strefach.

    • 39 14

    • a dlaczego korelować drogę dla rowerów z ulicą/jezdnią/chodnikiem? (10)

      przecież jest wiele fantastycznych lokalizacji odległych od spalin i pieszych; a nawet po prostu krótszych. Wystarczy tylko małe oznakowanie kierunkowe i spoko.

      • 5 6

      • By dojechać do miejsca docelowego, np. do pracy. (9)

        Nawet do tych fantastycznych lokalizacji też trzeba jakoś dojechać i właśnie po to jest potrzebna infrastruktura rowerowa w mieście.

        • 11 0

        • obawiam sie, że nie rozumiesz. (8)

          Nie trzeba np. robić ścieżki wzdłuż ul. Spacerowej w Gdańsku - co bardziej kumaci mieszkańcy Osowy od dawna jeżdżą z powodzeniem Drogą Węglową do Wrzeszcza i Oliwy albo Reja do Sopotu. Największym wyzwaniem jest jednak dla nich pokonanie Obwodnicy - jednej z lepszych inwestycji w infrastrukturę drogową Trójmiasta. Poza tym droga dla rowerów to nie musi być "wyfiokowana paniusia" z czerwonym asfaltem i malunkami po drodze...
          Nie żebym się czepiał, ale.. chyba tego tez nie zrozumiesz

          • 5 5

          • Prosty przykład. Droga Matemblewska (2)

            Posadź swoją mamę lub starszą osobę na rowerze miejskim i niech podjedzie i zjedzie tą trasę.
            Daj znać jak przeżyje czy jej się podobało.

            Drogi rowerowe ( komunikacyjne ) tym się różnią od duktów leśnych że umożliwiają poruszanie się rowerem niemal w każdych warunkach, o każdej porze, niemal każdemu (niezależnie od wieku czy kondycji ) bez względu na typ roweru jakim się ta osoba porusza....

            Ty dasz rade sobie "drogą węglową" ale przeciętny rowerzysta może mieć z nią już problem i zrezygnuje z roweru wybierając samochód. Zwłaszcza teraz kiedy jest wcześnie ciemno. zwierzyna wyskakuje. można ulec wypadkowi. do cywilizacji tam kawałek.
            a przy ruchliwej drodze (spacerowej) to zawsze inaczej. jest oświetlona. masa ludzi tam jest więc w razie co ktoś pomoże. Dostrzegasz tą różnice?

            • 5 0

            • tiaaa (1)

              powiedz to mojemu 90 letniemu wujkowi, żeby sobie zimą po ciemku na rowerku pojeździł ul. Spacerową... Baran to mało powiedziane

              • 0 5

              • spacerowa jest oświetlona. prędzej trasą wzdłuż spacerowej pojedzie niż taką drogą węglową.

                • 2 0

          • niestety nie zrozumiałeś co napisał przedmówca, jeździsz w ogóle na rowerze? (4)

            Owszem, są miejsca gdzie jest alternatywa oddalona od ulic ale w gęstej zabudowie miejskiej zwykle jej nie ma a nawet tam gdzie jest to nie na całej długości trasy.

            Przy użytkowaniu roweru typowo komunikacyjnie ważny jest też dystans, czas przejazdu i trudność trasy, nie żebym się czepiał, ale... tego najwyraźniej też nie rozumiesz.

            Choćby ten przykład z Osową:
            Reja jest bardzo fajna ale komunikacyjnie ma sens tylko w stronę Sopotu lub, w drugą stronę, w kierunku zachodnich dzielnic Gdyni.
            Droga Węglowa wymaga znacznego nadłożenia drogi a krótsza Kościerska nie jest utwardzona co utrudnia jazdę a w niektórych przypadkach (np. rower szosowy) ją wręcz uniemożliwia.
            Jest jeszcze droga wzdłuż Spacerowej ale jedzie się po niej trudniej niż po ulicy no i nie prowadzi do samego końca, niełatwo tez włączyć się potem do ruchu na jezdni.
            Żadna z powyższych leśnych dróg nie jest też ani oświetlona ani choćby odśnieżana.

            Przy jeździe rekreacyjnej bez zastanowienia wybieram jedną z powyższych.
            W celach komunikacyjnych najczęściej jadę jednak Spacerową, jest znacznie szybciej a w niektórych warunkach pogodowych bezpieczniej!

            A Osowa to przecież specyficzny przykład, dzielnica odcięta od reszty miasta przez lasy TPK.
            W innych miejscach najczęściej nie ma tylu alternatyw, czasem uda się pojechać jakąś boczną drogą o mniejszym natężeniu ruchu lub z mniejszą liczbą postojów na światłach a na niektórych relacjach można wykorzystać trasę nadmorską, zwykle jednak przynajmniej część trasy prowadzi przez główne ulice.

            PS. Infrastruktura rowerowa to nie tylko asfalt z malunkami na drodze, czasem to tylko znak, albo organizacja wymuszająca spowolnienie lub ograniczenie ruchu samochodowego albo nawet tylko obniżenie krawężnika umożliwiające zjazd na jezdnię.

            • 3 0

            • a to ty byś chciał odśnieżanie i oświetlenie w pakiecie? (3)

              a nie chciałbyś sygnalizacji świetlnej, tablic o zmiennej treści, informacji meteo, informacji o liczbie pojazdów na drodze rowerowej i estymacji czasu jazdy?
              przepraszam, ale mogę ci tylko zasugerować wyjazd do lekarza. Jak najszybciej.

              • 0 5

              • jezdnie są odśnieżane i oświetlone... rowerzyści gorsi? im się nie należy? tylko kierowcom?

                • 1 1

              • (1)

                Nie nie chciałbym ale rozumiem, że ktoś (np. starsza osoba albo dziecko) może nie być w stanie przejechać nieoświetloną (a to najmniejszy problem), zasypaną śniegiem leśną drogę pod górę (jezdnia Spacerowej ma najłagodniejszy przebieg z pośród wszystkich alternatyw).

                Infrastruktura jest również dla takich osób a dla wszystkich powinna być użyteczna przez cały rok.
                Niby zimy są słabe, w mieście śniegu prawie nie ma ale w lesie nie wygląda to już tak różowo.

                Dla tego nawet do Osowej potrzebna jest bardziej cywilizowana alternatywa jak droga wzdłuż Spacerowej.

                • 4 0

              • Po pierwsze: "dlatego" piszemy razem!

                Po drugie: Zadowolą cię drogi rowerowe na San Escobar.
                Nam tutaj nie trolluj.

                • 1 3

  • Ścieżki rowerowe

    Zlikwidować ulice i chodniki. Pozostawić tylko ścieżki rowerowe.

    • 0 2

  • Przede wszystkim wyznaczanie pasów rowerowych w jezdni (2)

    tak jak na Jana Pawła czy Gronostajowej.
    Pełna segregacja od ruchu pieszego na drogach o prędkości dopuszczalnej do 50 km/h.

    • 2 2

    • Przedewszystkim niepoto dzbanie jade rowerem by wdychac spaliny dlatego nie jade ulicami i pasami w ulicy

      • 0 1

    • na jp2.0 nie ma pełnej separacji
      bo jest pas dla rowerów
      ORAZ chodnik z dopuszczeniem ruchu pieszych

      wg. mnie to lepsze rozwiązanie niż pełny apartheid
      bo cykory od razu nie wjadą ze mną
      na ostrokole, rozglądając się jak dzięcioł krętogłów
      na jezdnię
      razem z tymi bandytami, przez których takie OC

      • 2 0

  • koniec ddr - pas rowerowy. Zawsze (2)

    Po prostu zjazd na ulice nie powinien się odbywać prosto pod koła samochodów. Także koniec ddr nie powinien przechodzić w chodnik, albo w nicość. Tak 20 metrów pasa rowerowego dalej już ulica wspólna dla samochodów i rowerów, skoro już ddr musi się skończyć.

    • 2 2

    • Jak chcesz wdychac spaliny to nikt ci niezabrania jechac ulicą!Ale do swojej głupoty nie zmuszaj innych!

      • 0 1

    • było by fajnie :)

      Szkoda, że zwykle nie ma nawet zjazdu, droga dla rowerów kończy się na chodniku i dalej należy się teleportować.

      • 3 1

  • Brukowane ulice w Środieściu Gdańska to zmora dla rowerów (3)

    W Śródmieściu Gdańska przy okazji rewitalizacji przywracany jest bruk. Wygląda to świetnie,ale dla rowerzystów to zmora. Mieszkam od niedawna w Śródmieściu i często rezygnuję z jazdy rowerem na zakupy bo można wybić zęby. Ciekawe czy jest na świecie sposób na rewitalizację w wersji bike friendly? Może ktoś coś wie?

    • 4 1

    • oczywiście jest sposób, wdrażany w wielu miastach (2)

      Podstawowym warunkiem jest obecność kobiet w zespołach projektujących infrastrukturę: nawierzchnię deptaków z dopuszczonym ruchem rowerów w historycznych centrach miast. Dzięki temu tworzone są m.in. szerokie szpilkostrady, po których wygodnie poruszają się rowerzystki, oraz panie w obuwiu na wysokich obcasach, nie mówiąc o hulajnogowcach czy pieszych z bagażem typu walizki na kółkach. Mniej hałasu, większa wygoda. Sprawdzone nie tylko w Mediolanie, ale również we Wrocławiu, Katowicach i Krakowie.

      • 0 0

      • (1)

        Takie cywilizowane rzeczy są niestety niemożliwe przy naszym obecnym konserwatorze zabytków :(

        • 2 0

        • koń serwator bruków powinien być koń sekwentny

          jak szaleć to szaleć

          skoro chce nawierzchnie z czasow trakcji konnej
          powinien zadbać o końskie odchody, które wygładzały
          nierówności historycznych nawierzchni i czyniły je rownie
          aromatycznymi, jak woń korupcji wokoł urzędu
          konia

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

CYKLO Pelplin - wyścig szosowy
CYKLO Pelplin - wyścig szosowy
zawody / wyścigi
sie 1
niedziela, g. 10:00
Pelplin
Poznaj swój kraj-Activo-rowerowa-Kaszuby
Poznaj swój kraj-Activo-rowerowa-Kaszuby
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka
sie 7
sobota, g. 07.45
Rumia, ATS Express
Sprint Triathlon Gdynia
Sprint Triathlon Gdynia
zawody / wyścigi
sie 7
sobota, g. 8:00
Gdynia, Plaża Gdynia Śródmieście

Znajdź trasę rowerową

Forum