Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów
Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.
Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.
Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach
- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
- unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
- prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
- dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
- prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
- wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
- stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
- montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii
Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.
- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.
Miejsca
Opinie (126) 1 zablokowana
-
2020-12-02 23:14
ddr nie powinien być przecinany wyjazdem z posesji
to wyjazd z posesji powinien być przecięty przez ddr - krawężniki prostopadle do obecnych. Jakby to wyglądało, gdyby wyjazdy z posesji eychodziły z krawężnikami do połowy ulicy, vbo mieszkaniec może chcieć wyjechać swym autem w lewo?
- 3 1
-
2020-12-02 23:01
bedzie dobrze dopiero jak bedzie generał rowerowy
i admirał hulajnogowy
- 5 0
-
2020-12-02 16:56
Oficer rowerowy... (2)
.ebłem :)
- 12 5
-
2020-12-02 23:00
kazdy z oficerów rowerowych ma kilku
podchorążych rowerowych oraz pluton rowerowych szeregowych
- 1 2
-
2020-12-02 17:13
lepszy oficer rowerowy niż kapral samochodowy
i troll internetowy
- 6 6
-
2020-12-02 21:55
Spaliny!!!!! (1)
Trasy rowerowe powinny być przede wszystkim z dala od zatłoczonych ulic - spaliny smog itp. Należałoby przed wytyczeniem ścieżek rowerowych przeprowadzać badania zanieczyszczeń powietrza i budować ścieżki tam, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest najmniejsze. Jazda rowerem wśród spalin jest koszmarem . Wytyczać ścieżki przez lasy parki ( nie muszą przebiegać wzdłuż ulic) wtedy to dopiero będzie korzystne dla zdrowia i przyjemne..
- 1 6
-
2020-12-02 22:12
nie da sie tak
pamietaj że trasy rowerowe w mieście mają pełnić głównie cele komunikacyjne, a nie rekreacyjne. Nikogo nie bedzie interesowac jazda na około. To raz. Dwa cele podrózy przeważnie są przy głównych ciągach komunikacyjnych. chcesz sie relaksowac to jedz sobie do lasu.
- 4 0
-
2020-12-02 22:06
Przecież w Gdańsku to nawet nie ma jak centrum przejechać rowerem
Jedyną opcją są brukowane deptaki.. w sezonie dodatkowo z kramami ogródkami restauracyjnymi i milionami turystów!!!!
To z czym do ludzi?- 2 1
-
2020-12-02 19:49
(3)
Ktoś kto wymyślał tą ankietę chyba nie jeździł po całym Trójmieście na rowerze. Infrastruktura jest tak różna w zależności od miast, że tego nie można porównywać. Gdańsk rewelacja. Sopot kiepsko, Gdynia masakra, absolutny brak ciągłości nawet na głównych arteriach, do tego nieustannie zmieniający się kolor, rodzaj i charakter nawierzchni. O zmianach strony nie wspominam.
- 1 6
-
2020-12-02 20:44
Jesli dla ciebie Gdańsk to rewelacja znaczy ze w Gdansku to ty jestes niedzielnym rowerzystą (1)
- 2 1
-
2020-12-02 22:04
pewnie trase nadmorską przejechał w tą i powrót
i mysli że taki jest cały gdańsk
- 1 1
-
2020-12-02 20:25
No to widać, że poza GD tym rowerem nie byłeś
I to nie tylko na północ, ale przede wszystkim w Warszawie i innych większych metropoliach. Gdańsk to była rewelacja 10 lat temu, teraz gdzieś na końcu stawki.
- 1 2
-
2020-12-02 18:47
zacznijcie od chodnikow ! po co sciezki rowerowe skoro sa puste a na waskich chodnikach rowerow masa (1)
mowa o 2 wiaduktach na Zaspie przy Zaku i Galerii Baltyckiej. Halo policja! Halo straz miejska! jak przejsc z wozkiem po chodniku dla 1 osoby skoro rower napiera????
- 1 8
-
2020-12-02 22:01
słusznie
oddać pieszym chodniki
rowerzystom jezdnie- 4 0
-
2020-12-02 20:45
W Gdańsku oficer rowerowy ma 5 zastepców tyle siedzi u niego przy biurkach poco oni tam są? (1)
- 0 2
-
2020-12-02 21:46
po to, by starannie przygotowywać projekty przekształcania infrastruktury miejskiej
i dbać również o interesy pieszych. Warto zauważyć, że dzięki ich pracy znakomicie poprawiła się jakość rozwiązań skrzyżowań korytarzy ruchu rowerowego na wylotach wielu ulic w Gdańsku: na przykład ulicy Bema z Kartuską lub ulicy Budapesztańskiej z Bulońską. Tam zachowano niweletę chodnika i drogi dla rowerów. Można by mnożyć wiele przykładów dobrych rozwiązań w wielu innych miejscach.
- 0 0
-
2020-12-02 18:45
Geniusze (1)
W Gdyni super mózgi wymyśliły, że rowery jadą pod prąd. Niewidoczni zimą rowerzyści będą ginąć, jak muchy na maskach samochodów. Brawo
- 3 5
-
2020-12-02 21:40
badania terenowe nie potwierdzają tej bzdurnej tezy popularnej wśród osób, które nie mają
jakiegokolwiek doświadczenia w jeżdżeniu rowerem po mieście. To jedno z najbardziej bezpiecznych rozwiązań na ulicach o uspokojonym ruchu. Przypuszczam, że to opinia trolla uzależnionego od samochodu.
- 3 2
-
2020-12-02 17:44
Bzdura z tą jazdą pod prąd na jednokierunkowych (2)
nie wszystkie się do tego nadają, na innych tylko pogorszy bezpieczeństwo innych uczestników ruchu i rowerzystów też
- 4 13
-
2020-12-02 21:38
tej tez nie potwierdzają jakiekolwiek badania terenowe
Kontrapasy na ulicach jednokierunkowych o uspokojonym ruchu to jedno z najbardziej bezpiecznych rozwiązań sprawdzone na całym świecie. Twoja opinia to typowa opinia mieszkańca nie mającego doświadczenia w jeżdżeniu rowerem po mieście, być może uzależnionego mentalnie od samochodu.
- 6 1
-
2020-12-02 19:03
Ja uważam że to najlepsze rozwiązanie z wszystkich dostępnych u nas.
standard jezdni bez wyprzedzania na gazetę. Czego można chcieć wiecej.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.