• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Krzysztof Koprowski
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. "Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

  • ddr nie powinien być przecinany wyjazdem z posesji

    to wyjazd z posesji powinien być przecięty przez ddr - krawężniki prostopadle do obecnych. Jakby to wyglądało, gdyby wyjazdy z posesji eychodziły z krawężnikami do połowy ulicy, vbo mieszkaniec może chcieć wyjechać swym autem w lewo?

    • 3 1

  • bedzie dobrze dopiero jak bedzie generał rowerowy

    i admirał hulajnogowy

    • 5 0

  • Oficer rowerowy... (2)

    .ebłem :)

    • 12 5

    • kazdy z oficerów rowerowych ma kilku

      podchorążych rowerowych oraz pluton rowerowych szeregowych

      • 1 2

    • lepszy oficer rowerowy niż kapral samochodowy

      i troll internetowy

      • 6 6

  • Spaliny!!!!! (1)

    Trasy rowerowe powinny być przede wszystkim z dala od zatłoczonych ulic - spaliny smog itp. Należałoby przed wytyczeniem ścieżek rowerowych przeprowadzać badania zanieczyszczeń powietrza i budować ścieżki tam, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest najmniejsze. Jazda rowerem wśród spalin jest koszmarem . Wytyczać ścieżki przez lasy parki ( nie muszą przebiegać wzdłuż ulic) wtedy to dopiero będzie korzystne dla zdrowia i przyjemne..

    • 1 6

    • nie da sie tak

      pamietaj że trasy rowerowe w mieście mają pełnić głównie cele komunikacyjne, a nie rekreacyjne. Nikogo nie bedzie interesowac jazda na około. To raz. Dwa cele podrózy przeważnie są przy głównych ciągach komunikacyjnych. chcesz sie relaksowac to jedz sobie do lasu.

      • 4 0

  • Przecież w Gdańsku to nawet nie ma jak centrum przejechać rowerem

    Jedyną opcją są brukowane deptaki.. w sezonie dodatkowo z kramami ogródkami restauracyjnymi i milionami turystów!!!!
    To z czym do ludzi?

    • 2 1

  • (3)

    Ktoś kto wymyślał tą ankietę chyba nie jeździł po całym Trójmieście na rowerze. Infrastruktura jest tak różna w zależności od miast, że tego nie można porównywać. Gdańsk rewelacja. Sopot kiepsko, Gdynia masakra, absolutny brak ciągłości nawet na głównych arteriach, do tego nieustannie zmieniający się kolor, rodzaj i charakter nawierzchni. O zmianach strony nie wspominam.

    • 1 6

    • Jesli dla ciebie Gdańsk to rewelacja znaczy ze w Gdansku to ty jestes niedzielnym rowerzystą (1)

      • 2 1

      • pewnie trase nadmorską przejechał w tą i powrót

        i mysli że taki jest cały gdańsk

        • 1 1

    • No to widać, że poza GD tym rowerem nie byłeś

      I to nie tylko na północ, ale przede wszystkim w Warszawie i innych większych metropoliach. Gdańsk to była rewelacja 10 lat temu, teraz gdzieś na końcu stawki.

      • 1 2

  • zacznijcie od chodnikow ! po co sciezki rowerowe skoro sa puste a na waskich chodnikach rowerow masa (1)

    mowa o 2 wiaduktach na Zaspie przy Zaku i Galerii Baltyckiej. Halo policja! Halo straz miejska! jak przejsc z wozkiem po chodniku dla 1 osoby skoro rower napiera????

    • 1 8

    • słusznie

      oddać pieszym chodniki
      rowerzystom jezdnie

      • 4 0

  • W Gdańsku oficer rowerowy ma 5 zastepców tyle siedzi u niego przy biurkach poco oni tam są? (1)

    • 0 2

    • po to, by starannie przygotowywać projekty przekształcania infrastruktury miejskiej

      i dbać również o interesy pieszych. Warto zauważyć, że dzięki ich pracy znakomicie poprawiła się jakość rozwiązań skrzyżowań korytarzy ruchu rowerowego na wylotach wielu ulic w Gdańsku: na przykład ulicy Bema z Kartuską lub ulicy Budapesztańskiej z Bulońską. Tam zachowano niweletę chodnika i drogi dla rowerów. Można by mnożyć wiele przykładów dobrych rozwiązań w wielu innych miejscach.

      • 0 0

  • Geniusze (1)

    W Gdyni super mózgi wymyśliły, że rowery jadą pod prąd. Niewidoczni zimą rowerzyści będą ginąć, jak muchy na maskach samochodów. Brawo

    • 3 5

    • badania terenowe nie potwierdzają tej bzdurnej tezy popularnej wśród osób, które nie mają

      jakiegokolwiek doświadczenia w jeżdżeniu rowerem po mieście. To jedno z najbardziej bezpiecznych rozwiązań na ulicach o uspokojonym ruchu. Przypuszczam, że to opinia trolla uzależnionego od samochodu.

      • 3 2

  • Bzdura z tą jazdą pod prąd na jednokierunkowych (2)

    nie wszystkie się do tego nadają, na innych tylko pogorszy bezpieczeństwo innych uczestników ruchu i rowerzystów też

    • 4 13

    • tej tez nie potwierdzają jakiekolwiek badania terenowe

      Kontrapasy na ulicach jednokierunkowych o uspokojonym ruchu to jedno z najbardziej bezpiecznych rozwiązań sprawdzone na całym świecie. Twoja opinia to typowa opinia mieszkańca nie mającego doświadczenia w jeżdżeniu rowerem po mieście, być może uzależnionego mentalnie od samochodu.

      • 6 1

    • Ja uważam że to najlepsze rozwiązanie z wszystkich dostępnych u nas.

      standard jezdni bez wyprzedzania na gazetę. Czego można chcieć wiecej.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum