• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo

Krzysztof Koprowski
15 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia nie pobiera żadnych opłat od firmy, która traktuje stojaki Mevo jako miejsce do parkowania hulajnóg. Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia nie pobiera żadnych opłat od firmy, która traktuje stojaki Mevo jako miejsce do parkowania hulajnóg.

Stojaki rowerowe po Mevo znalazły nowe zastosowanie. Są wykorzystywane przez firmy oferujące wynajem hulajnóg. Choć w sprzedaży są też stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach, a pozostawienie roweru Mevo poza stacją wiązało się z dodatkową opłatą, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zamierza wspierać takie działania operatorów współdzielonych urządzeń.



Czy stojaki Mevo powinny być wykorzystywane przez hulajnogi na minuty?

- Wystarczy, że po zakończeniu przejazdu nie porzucisz hulajnogi w byle jakim miejscu, a ustawisz ją bezpiecznie w punktach po wcześniejszych stojakach Mevo. Za każdym razem, gdy hulajnoga zostanie w ten sposób odstawiona i zrobione zostanie jej zdjęcie, otrzymasz od nas zwrot trzech minut - takie rozwiązanie nieco ponad dwa tygodnie temu wprowadziła na terenie Gdyni firma Quick Polska, jeden z kilku operatorów hulajnóg na minuty w Trójmieście.
Przypomnijmy, że stacje rowerowe były elementem systemu roweru metropolitalnego Mevo wartego łącznie ok. 36,7 mln zł, z czego stacje rowerowe kosztowały ok. 3,9 mln zł.

Hulajnogi zamiast rowerów



Wdrażaniem Mevo zajmowało się stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia, które teraz stojaki użycza całkowicie bezpłatnie zainteresowanym podmiotom świadczącym w pełni komercyjne usługi współdzielonych hulajnóg (w przypadku Quick - 3 zł opłata startowa i 50 gr za każdą minutę jazdy).

- Pozostawianie hulajnóg na chodnikach czy drogach rowerowych jest niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, dlatego lepszym rozwiązaniem jest obecne odstawianie hulajnóg na stojaki miejskie, w tym na stojaki Mevo. Nie było z tym do tej pory żadnych kłopotów ani uwag ze strony mieszkańców - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS.

OMGGS chce wspierać transport współdzielony



Warto dodać, że na rynku istnieją stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach. Ich ceny zaczynają się od ok. 500 zł za urządzenie pozwalające na zaparkowanie ok. pięciu hulajnóg.

Dlaczego zatem OMGGS nie próbuje przekonywać operatorów hulajnóg do stawiania własnych stojaków lub pobierania opłat za wykorzystywanie stojaków Mevo?

- OMGGS wspiera od zawsze transport współdzielony. Wpisują się w to zarówno węzły przesiadkowe, rowery, jak i hulajnogi oraz samochody - przekonuje Mongird.
O wypowiedź w tej sprawie poprosiliśmy również firmę Quick Polska, jednak do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

Opłaty za parkowanie hulajnóg na chodnikach? Na razie nie


Hulajnogi można pozostawiać w dowolnym miejscu



Warto pamiętać, że obecnie nie ma żadnych regulacji prawnych w zakresie parkowania hulajnóg. Ponadto operatorzy współdzielonych urządzeń tego typu działają w większości w systemie otwartym, a więc z możliwością pozostawienia ich w dowolnym ogólnodostępnym miejscu w ramach wyznaczonej strefy.

- Hulajnogę można pozostawić w dowolnym miejscu, tak aby nie stanowiła zagrożenia i nie utrudniała ruchu - potwierdza Leonard Wawrzyniak, rzecznik Straży Miejskiej w Gdyni, i jednocześnie przypomina: W myśl Ustawy prawo o ruchu drogowym osoba poruszająca się na niej uznawana jest za pieszego, a więc nie może poruszać się ani jezdnią, ani drogą dla rowerów, tylko chodnikiem.

Hulajnoga elektryczna jak rower. Prace nad nowymi przepisami


Spot Gdańska promujący prawidłowe parkowanie hulajnóg

Miejsca

Opinie (136) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    W Krakowie na Plantach jadący na hulajnodze potrącił pięcioletniego chłopczyka. Dziecko w stanie ciężkim odwieziono do szpitala. Więc hulajnogi są niebezpieczne szczególnie jak jeżdżą po chodnikach.

    • 13 2

    • W Gdańsku na stogach ktoś sie udławił orzeszkiem. No to orzeszki są niebezpieczne. Zwłaszcza na stogach.

      • 1 5

  • Może ktoś rozumie co to ma do rzeczy? (1)

    "Choć w sprzedaży są też stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach, a pozostawienie roweru Mevo poza stacją wiązało się z dodatkową opłatą, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia zamierza wspierać takie działania operatorów współdzielonych urządzeń."

    • 1 0

    • Chyba chodzi o to, że jak jeszcze Mevo funkcjonowało, to ktoś mógł zaparkować hulajnogę na stojaku i zająć miejsce rowerzyście, który zapłaciłby za pozostawienie roweru poza stojakiem. A urzędnikom to nie przeszkadza. Chyba. Długo to rozkminiałam też, bo to zdanie jest średnio logiczne.

      • 0 0

  • CBSP

    Niech lepiej służby sprawdzą kto tam pracuje . :)

    • 2 0

  • 4 mln za stojaki

    4 mln za stojaki ? I wy dalej uważacie że nie było wałka ?

    • 4 1

  • I jakoś te hulajnogi potrafią się utrzymać. Bez urzedników i bez pani Dulkiewicz. (2)

    • 25 1

    • 50gr/min

      to ich utrzymuje

      • 0 0

    • Te hulaje

      Utrzymują się tylko dzięki akcjonariuszom oraz inwestorom, którzy są oszukiwani przez "byznesmenów" zalewajacych ich "pozytywnymi statystykami" oraz prognozami wypracowanymi poprzez rozdawanie darmowych kuponów na przejazdy, konkursy itp. Dzięki temu mogą się na zebraniach pochwalic sztucznie wygenerowanym ruchem, napompowana bazą klientów, oraz mamić inwestorów pozytywnymi wizjami "rozwoju i przyszłości hulajnóg". Za rok-dwa lata inwestorzy chyba już przestaną dawać się nabierać

      • 4 1

  • (1)

    postawcie ze dwa stojaki stoczniowcom. on cal czas jeździli i jeżdżą rowerami od skm do stoczni i nie robią z tego fajerwerow jak urzedasy. wstyd urzedasy - nie doceniacie tego!!

    • 1 1

    • od dawna zwracam uwage na to, że takie firmy (duże) same powinny stawiać stojaki

      a nawet dawać rowery dla swoich pracowników

      po pierwsze maja kasę, po drugie mogą odpisać od funduszu socjalnego, po trzecie powinni być prospołeczni i odpowiedzialni

      • 1 0

  • Hulajnoga elektryczna to hulajnoga tylko z nazwy.

    To nie jest hulajnoga tylko pojazd silnikowy i jako taki podlega przepisom o pojazdach silnikowych. Jeżeli nie podlega pod żadną kategorię pojazdu silnikowego (łącznie z rowerem elektrycznym), to nie może jeździć po drogach publicznych. (Także po chodniku)

    • 3 0

  • "Hulajnogi można pozostawiać w dowolnym miejscu "?????
    A czy nie oznacza to że będą one zawalać te dowolne miejsca jak choćby środek chodnika tuż przed przejściem? Kogoś jednak zdrowo pogięło!
    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Hulajnogi-zamiast-rowerow-Nowe-zycie-stojakow-Mevo-n140460.html#tri

    • 4 0

  • Elektryczne hulajnogi to bardzo niebezpieczna forma transportu (8)

    Przez nieodpowiedzialnych ludzi, którzy poruszają się na nich po chodnikach z dużą prędkością, powodują wypadki i cierpią przez nich piesi. W Oslo jest wymagane dodatkowe ubezpieczenie ze względu na bardzo dużą liczbę wypadków - urazy i złamania, jedna ofiara w śpiaczce

    • 74 21

    • hulajnoga nie ma hamulcow

      takich jak powiedzmy rower
      Fizycznie niemozliwe
      Przy ostrym hamowaniu po prostu spadasz z hulajnogi
      A jedzie szybciej niz rower..

      • 3 1

    • (2)

      Bzdura. Ze statystyk jasno wynika że to kompletna bzdura

      • 7 21

      • (1)

        Bardziej wierzę lekarzowi z SORu, który twierdzi, że nie ma dnia bez poszkodowanego w zdarzeniu z udziałem hulajnogi, niż jakiegos internetowego eksperta.

        • 13 3

        • tja, szczególnie w SOR na Sreberku

          • 1 1

    • Paryż , trzy ofiary śmiertelne

      Połamanych nikt nie liczy .

      • 5 1

    • A co z samochodami i statystykami wypadków z ich udziałem wtedy? (2)

      Jakieś złote myśli na ten temat? Nie? Tak myślałem.

      • 5 3

      • (1)

        samochody nie jeżdżą po chodniku

        • 6 4

        • Dobry żart. Serio

          • 5 0

  • Taki trochę paradoks (4)

    Wszak te hulajnogi to dokładnie taki sam model biznesowy jak Mevo. Tylko że prywatna firma dba o swoje pieniążki i potrafi utrzymać "elektryczne" wozidła. Z drugiej strony rowery za pieniążki podatników z dotacjami UE i nie ma komu o tę pieniążki zadbać. Myślę że już niedługo na rynek wejdzie prywatny operator od rowerów i zrobi wszystko po swojemu...

    • 42 2

    • Ja mam swoje zdanie na temat wspomnianego modelu biznesowego.

      Być może się mylę a hulajnogi to rzeczywiście taki złoty interes.

      • 0 1

    • Gdyby Mevo kasowało tyle co za hulajnogi to by nadal działało

      Tylko że mało kto by korzystał ze względu na koszty.

      • 4 0

    • prywatny operator jak wejdzie to z cenami dla korposzczurków bo oni za rowery elektryczne grosza nieplacili (1)

      pracodawca im opłacał abonament.

      • 6 0

      • Tylko jak taki operator wejdzie

        To wejdzie już gotowy na 100% Z aplikacja, systemem płatności i bez problemów technicznych. Tak jak z samochodami... Aktualnie w Trójmieście jest 2.5 x więcej samochodów do wynajęcia niż było rowerów...

        • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum