• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo

Krzysztof Koprowski
15 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia nie pobiera żadnych opłat od firmy, która traktuje stojaki Mevo jako miejsce do parkowania hulajnóg. Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia nie pobiera żadnych opłat od firmy, która traktuje stojaki Mevo jako miejsce do parkowania hulajnóg.

Stojaki rowerowe po Mevo znalazły nowe zastosowanie. Są wykorzystywane przez firmy oferujące wynajem hulajnóg. Choć w sprzedaży są też stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach, a pozostawienie roweru Mevo poza stacją wiązało się z dodatkową opłatą, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zamierza wspierać takie działania operatorów współdzielonych urządzeń.



Czy stojaki Mevo powinny być wykorzystywane przez hulajnogi na minuty?

- Wystarczy, że po zakończeniu przejazdu nie porzucisz hulajnogi w byle jakim miejscu, a ustawisz ją bezpiecznie w punktach po wcześniejszych stojakach Mevo. Za każdym razem, gdy hulajnoga zostanie w ten sposób odstawiona i zrobione zostanie jej zdjęcie, otrzymasz od nas zwrot trzech minut - takie rozwiązanie nieco ponad dwa tygodnie temu wprowadziła na terenie Gdyni firma Quick Polska, jeden z kilku operatorów hulajnóg na minuty w Trójmieście.
Przypomnijmy, że stacje rowerowe były elementem systemu roweru metropolitalnego Mevo wartego łącznie ok. 36,7 mln zł, z czego stacje rowerowe kosztowały ok. 3,9 mln zł.

Hulajnogi zamiast rowerów



Wdrażaniem Mevo zajmowało się stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia, które teraz stojaki użycza całkowicie bezpłatnie zainteresowanym podmiotom świadczącym w pełni komercyjne usługi współdzielonych hulajnóg (w przypadku Quick - 3 zł opłata startowa i 50 gr za każdą minutę jazdy).

- Pozostawianie hulajnóg na chodnikach czy drogach rowerowych jest niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, dlatego lepszym rozwiązaniem jest obecne odstawianie hulajnóg na stojaki miejskie, w tym na stojaki Mevo. Nie było z tym do tej pory żadnych kłopotów ani uwag ze strony mieszkańców - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS.

OMGGS chce wspierać transport współdzielony



Warto dodać, że na rynku istnieją stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach. Ich ceny zaczynają się od ok. 500 zł za urządzenie pozwalające na zaparkowanie ok. pięciu hulajnóg.

Dlaczego zatem OMGGS nie próbuje przekonywać operatorów hulajnóg do stawiania własnych stojaków lub pobierania opłat za wykorzystywanie stojaków Mevo?

- OMGGS wspiera od zawsze transport współdzielony. Wpisują się w to zarówno węzły przesiadkowe, rowery, jak i hulajnogi oraz samochody - przekonuje Mongird.
O wypowiedź w tej sprawie poprosiliśmy również firmę Quick Polska, jednak do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

Opłaty za parkowanie hulajnóg na chodnikach? Na razie nie


Hulajnogi można pozostawiać w dowolnym miejscu



Warto pamiętać, że obecnie nie ma żadnych regulacji prawnych w zakresie parkowania hulajnóg. Ponadto operatorzy współdzielonych urządzeń tego typu działają w większości w systemie otwartym, a więc z możliwością pozostawienia ich w dowolnym ogólnodostępnym miejscu w ramach wyznaczonej strefy.

- Hulajnogę można pozostawić w dowolnym miejscu, tak aby nie stanowiła zagrożenia i nie utrudniała ruchu - potwierdza Leonard Wawrzyniak, rzecznik Straży Miejskiej w Gdyni, i jednocześnie przypomina: W myśl Ustawy prawo o ruchu drogowym osoba poruszająca się na niej uznawana jest za pieszego, a więc nie może poruszać się ani jezdnią, ani drogą dla rowerów, tylko chodnikiem.

Hulajnoga elektryczna jak rower. Prace nad nowymi przepisami


Spot Gdańska promujący prawidłowe parkowanie hulajnóg

Miejsca

Opinie (136) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Prywatna firma korzysta z infrastruktury kupionej za unijne pieniądze, za darmo? Absurd

    • 14 1

    • Unijnej kasy nie ruszyli , wydali "tylko naszą " . Bali się ,że trzeba będzie oddać . (1)

      • 0 1

      • jesteś tego pewien?

        • 1 0

  • (2)

    Już teraz jest coraz ciężej przejść pieszo w niektórych miejscach, a mam wrażenie, że będzie z tym jeszcze gorzej. Wszystkie eko g*wna, stojaki na wszystko, ścieżki rowerowe, chodnikiem trzeba iść naokoło, bo musi być ścieżka rowerowa.

    • 15 2

    • (1)

      Gdybys tyle nie żarł to byś nie miał problemu z przejściem.

      • 0 10

      • Gdybyś tyle nie żarł , to byś się przeszedł ten kilometr ,a nie jechał .

        • 7 0

  • Kartki na paliwo ograniczą emisję gazów ...

    Trzeba zrobić, jak w latach 80' XX wieku.

    • 1 2

  • (2)

    co z pieniędzmi wpłaconymi na konto mevo , i czy będą zwracane

    • 8 1

    • Tak na moje szczur

      • 2 0

    • srodki były zwracane, ale zwrotów za niewykorzystane abonamenty nie było

      • 1 2

  • Te hulajnogi są o wiele lepsze od rowerów (2)

    • 3 8

    • No bez siodełek

      • 0 0

    • lepsze?

      czy lepsze? Dla większości tu na portalu, problemem jest podniesienie abonamentu za Mevo do 20zł (nie mówiąc już o tych 40-50 co padło w art. o konsultacjach), natomiast 10 czy 15zł za pojedyncza przejażdzkę ma nie staowić kłopotu?
      hulajnogi są fajne, tylko niestety zdecydowanie za drogie

      • 4 0

  • Transport współdzielony (1)

    Włodarze nie słuchają mieszkańców. Nie czytają ich postów. Zadufani w sobie! A chcemy roweru, roweru elektrycznego, hulajnogi. Wystarczy podpatrzeć w innych aglomeracjach jak to funkcjonuje, kto tym zarządza. Jakie są opłaty i za co? Nie trzeba wyważać kokejnych drzwi. I to wszystko w kobtekście dojazdów do SKM/PKM, tramwaju, autobusu. Użytkownicy nie będą utrapieniem, tak jest za granicą. W cenie jest ubezpieczenie. Czasami karnety miesięczne na transport zawierają poza konunikacją korzystanie z rowerów, hulajnóg, nawet aut na minuty. Ale do tego trzeba to czego u naszych włodarzy nie ma i raczej nie będzie!

    • 7 1

    • Dojazdu do komunikacji miejskiej , a nie przewozu .....

      • 0 0

  • 21:23 17

    15 GRUDNiA

    • 0 1

  • Nie dość, że trzeba uważac na rowerzystów to jeszcze na pędzycych hulajnogach

    • 12 1

  • bajzel po gdyńsku

    • 2 0

  • Prywatyzowanie zysków (1)

    upaństwawianie konsekwencji. Nie ma do tej pory regulacji prawnych co do poruszania się tymi dziwolągami.

    • 13 1

    • Jak hulajnogą rozkwasi pieszego

      to zakłada bolid na ramię i oddala się jak rowerzysta . Albo posuwa asfaltem , jak obok jest ścieżka rowerowa, ewentualnie chodnikiem , bo nikt nie określił jak ma to robić .Wymusi pierszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu , kierowca konwulsyjnie hamuje aby go nie zabić , i inny samochód rozwala mu tył. A geniusz "dyplomatycznie" oddala się , do domu. brak ubezpieczenia i mózgu .

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum