• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogi pojadą po drogach dla rowerów. Przyjęto projekt ustawy

Joanna Skutkiewicz
27 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowe przepisy dają użytkownikom rolek, wrotek i deskorolek pełne prawa na drogach dla rowerów. Nowe przepisy dają użytkownikom rolek, wrotek i deskorolek pełne prawa na drogach dla rowerów.

We wtorek, 26 stycznia 2021 r., rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Zmiany definiują, m.in. czym jest hulajnoga elektryczna i czy pojazdy tego typu mogą poruszać się po chodniku. W kontekście rowerzystów, najważniejszą regulacją zdaje się określenie obowiązku poruszania się przez użytkowników hulajnóg drogą dla rowerów, ale przy zachowaniu ograniczenia prędkości.

Czy twoim zdaniem hulajnogi elektryczne powinny jeździć po drogach dla rowerów?


Choć hulajnogi elektryczne już od jakiegoś czasu lawinowo zyskują na popularności, do tej pory ich status nie był do końca określony. Nie było też wiadomo, czy użytkownicy hulajnóg mogą jechać po drodze przeznaczonej dla rowerów, czy raczej poruszać się po chodniku między pieszymi. Kontrowersje budziły także kwestie parkowania hulajnóg elektrycznych, a raczej porzucania ich w rozmaitych miejscach miasta. Pomysł operatorów hulajnóg na pozostawienie jak największej wolności w użytkowaniu ich sprzętu nie był z założenia zły, jednak szybko okazało się, że wolność użytkowników hulajnóg zbyt mocno ingeruje w wolność pieszych - zwłaszcza osób niewidomych, osób poruszających się na wózkach inwalidzkich i z wózkami dziecięcymi oraz rowerzystów wypadających zza zakrętu wprost na leżące hulajnogi.

Definicje hulajnogi i UTO



Przyjęty projekt nowelizacji wreszcie reguluje sporne kwestie, zarówno te dotyczące jazdy, jak i warunków pozostawiania hulajnóg. By wprowadzić stosowne zmiany, należało jednak na początku określić, czego konkretnie one dotyczą. Z tego względu zdefiniowano ostatecznie hulajnogę elektryczną oraz urządzenie transportu osobistego (UTO).

Jak czytamy w projekcie, hulajnogą elektryczną jest pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. Z kolei UTO, czyli urządzenie transportu osobistego, to pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. To m.in. deskorolka elektryczna i elektryczne urządzenie samopoziomujące.

W nowelizacji ustawy określone zostały definicje poszczególnych pojazdów, ich prawa i dotyczące ich sankcje. W nowelizacji ustawy określone zostały definicje poszczególnych pojazdów, ich prawa i dotyczące ich sankcje.

Hulajnogi pojadą po drogach dla rowerów



Najważniejszymi regulacjami dotyczącymi użytkowania hulajnóg elektrycznych i UTO są następujące ustalenia:

- W części infrastruktury przeznaczonej dla ruchu pieszych pieszy ma pierwszeństwo w stosunku do kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego (UTO).
- Jeśli droga dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów wyznaczony jest w kierunku, w którym chce poruszać się użytkownik hulajnogi lub urządzenia transportu osobistego, kierujący ma obowiązek z tego skorzystać. Określono jednak prędkość maksymalną: 20 km/h.
- Jeżeli brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą ma obowiązek korzystania z jezdni, jeśli ruch pojazdów na niej dozwolony jest z prędkością nie większą niż 30 km/h. Tutaj kierującego hulajnogą elektryczną również obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h.
- Użytkownik hulajnogi elektrycznej może poruszać się chodnikiem, jeśli chodnik ów znajduje się wzdłuż jezdni, przy której brakuje drogi dla rowerów i pasa ruchu dla rowerów, a ruch pojazdów na jezdni dozwolony jest z prędkością większą niż 30 km/h.
- Do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez osoby w wieku od 10 do 18 lat wymagane będzie posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem, czyli karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

Karta rowerowa to nie przeżytek. PORD egzaminuje dzieci



Koniec z hulajnogami na środku chodnika



Istotne są także proponowane zmiany dotyczące parkowania hulajnóg elektrycznych. Po przyjęciu ustawy nie będzie można zostawić hulajnogi "gdzie bądź". Projekt ustawy wprowadza obowiązek pozostawiania tego typu pojazdów na chodniku w miejscu wyznaczonym do tego przez zarządcę drogi. Jeśli takiego miejsca brakuje, hulajnogę będzie można zostawić na chodniku, ale wyłącznie wtedy, gdy ustawi się ją jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni, równolegle do krawędzi chodnika i tylko w takim miejscu, gdzie szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych będzie nie mniejsza niż 1,5 m.

Czy hulajnogi będą parkowane po ludzku?



Nowe prawa, nowe sankcje



W związku z nowymi przywilejami dla użytkowników hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego wprowadza się także zmiany w Kodeksie wykroczeń. Przewiduje się mandaty w wysokości:
- 100 zł za naruszenie warunków zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku,
- 100 zł za przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku,
- 200 zł za korzystanie podczas jazdy z telefonu, wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem,
- od 300 do 500 zł za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka,
- 350 zł za nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu.

Rolkarze z pełnymi prawami na DDR



W projekcie ustawy znajdują się również dobre wieści dla użytkowników tzw. urządzeń wspomagających ruch, czyli sprzętu sportowo-rekreacyjnego przeznaczonego do poruszania się w pozycji stojącej, napędzanego siłą mięśni: rolek, wrotek i deskorolek. Ustalono, że osoby korzystające z w/w urządzeń będą mogły poruszać się po drodze dla rowerów bez ograniczenia prędkości. Stają się tym samym pełnoprawnymi użytkownikami dróg rowerowych. Mogą również poruszać się po chodnikach i drodze dla pieszych pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności i jazdy z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, a także uznawania ich pierwszeństwa.

Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Na hulajnodze tylko w pojedynkę. Co grozi za jazdę w dwie osoby?



Opinie (171) ponad 20 zablokowanych

  • Zmiany częściowo dobre

    Hulajnogi są wąskie i szybkie jak rowery, nadają się na ścieżki rowerowe.
    Inaczej jest z rolkarzami, Ci potrafią tak machać nogami że zajmują nie raz całą szerokość tejże, a już najgorsi są Ci co jadąc na rolkach pchają wózek z dzieckiem xD

    • 3 3

  • a gdzie u nas są "drogi dla rowerów" ? (2)

    kolorowy chodniczek to nie żadna droga dla rowerów. Czyli jezdziły po chodniku i dalej będą jezdzić po chodniku... ale mi zmiany

    • 2 1

    • (1)

      A gdzie są autostrady w mieście? Trzy pasy w jedną stronę to dla niektórych właśnie autostrada tym samym kolorowy chodniczek to droga dla rowerów

      • 1 0

      • pieprzysz bzdury chłopie piesi mają prawo poruszać się po jezdni?Rolkarz to pieszy czyż nie?

        • 0 1

  • A gdzie w tym wszystkim rozszerzenie obowiązku posiadania OC pojazdu? (5)

    szczegolnie hulajnog i rowerow ktore mogą za....lac po jezdni bez konsekwencji, szczegolnie przy braku oswietlenia swoich wehikulow...

    • 2 7

    • i co takiego na tej jezdni ci moga zrobic (2)

      lusterko przerysowac? nie badz smieszny. nie do takich celow stworzono oc.

      oc dla samochodow tez powinno byc ograniczone. do jakiejs sumy kierowca powinien płacić ze swoich. bez sensu ze wszyscy na dzbana muszą sie składac.

      • 3 2

      • Mojemu koledze rowerzystka zrobiła szkodę w aucie na 14.000. (1)

        • 1 4

        • szkoda całkowitą hulajnoga wyrzadziła?

          • 1 0

    • Obowiązek posiadania OC zależy od wysokości szkody jaką można wyrządzić

      Jaką szkodę jest w stanie wyrządzić człowiek na hulajnodze, w porównaniu z innym samochodem?

      • 1 1

    • zajmij się uszczelnianiem i egzekwowaniem obowiązku wykupu OC przez kierowców

      w świetle statystyk około 30% samochodów prowadzą osoby, które nie wykupiły OC. Porównaj także energię kinetyczną samochodu jadącego z prędkością 40 km/h z energią kinetyczną hulajnogi poruszającej się z prędkością 25 km/h. Wtedy porozmawiamy.

      • 2 1

  • od dawna (1)

    i tak od dawna wszystkie hulajnogi, monocykle, deskorolki, longbordy, rolki jeżdżą po DDRach, do tego dochodzą biegacze i czasem piesi, inwalidzi na wózkach itp. Trzeba się do tego przyzwyczaić i dzielić się DDRami i CPRami z innymi uczestnikami oraz używać myślenia.
    Wszystko jest dla ludzi.

    • 5 1

    • Tylko głupio że wszyscy co wymieniłeś na tym chodniczku dwu metrowym muszą się mieścić podczas gdy kierowcy obok mają po osiem 3 metrowych pasów.

      wszystko więc nie dla ludzi, a dla kierowców i ich samochodów!!!!

      • 2 1

  • A co z wózkami inwalidzkimi i balkonikami na kółkach?

    Też pojazdy, podobne zasady działania...
    Takie działania powodują, że rower ze środka transportu stanie się znowu sprzętem rekreacyjnym. 30 lat walki o transport ekologiczny napędzany siłą mięśni psu w d......

    • 1 3

  • Dobre wieści

    I to są bardzo dobre wiadomości dla posiadaczy hulajnóg, rolkarzy oraz Policji i Straży Miejskiej , bo nie będą mieli wątpliwości co do wystawiania mandatów. Natomiast jak sama nazwa wskazuje hulajnoga służy do hulania nogą jako napęd. Wszelkim elektrycznym z taką prędkością, to bliżej im do skuterów . Mam nadzieję, że Janusze i Dżesiczki na tych pojazdach napędzanych prądzikiem z siodełkiem i szerokimi oponkami znikną ze ścieżek rowerowych. To jest dramat plus szerokie riksze na ścieżkach. Co oni wyprawiają, to ból głowy. Natomiast przydałaby się rozwaga rodziców co do posyłania małych dzieciaczków na roleczkach na ścieżki. Od nauki są asfaltowe place szkolne, a nie tak niebezpieczne DDR. W ubiegłym roku codziennie na nadmorskiej ścieżce było pogotowie!!!!. Ludzie włączcie myślenie i ograniczcie swoją prędkość zanim dojdzie do ....... ech. Skoro jesteśmy przy temacie to również przydałby się przegląd i lekki remont tej nadmorskiej arterii.. Np. w Jelitkowie papartuchy wycięli asfalt i zapomnieli uzupełnić. Ponadto są również miejscami duże ubytki w nawierzchni spowodowane przez zamarazjącą w zimie wodę. Od 2008 roku, czyli od oddania ścieżki do użytku, nic w tej sprawie nie zrobiono. Szerokiej drogi ahoj :)

    • 4 2

  • Rząd jeszcze niczego nie przyjął. Na razie jest projekt ustawy, który dopiero trafi do sejmu i senatu.

    • 3 1

  • Jeden dziadek pędzący na hulajnodze przez przejście już zlikwidowany kilka dni temu.

    Tzw selekcja naturalna.

    • 0 2

  • Czemu nie zrównano UTO z rowerami elektrycznymi? (3)

    Powinien być limit prędkości i mocy UTO tak samo jak w rowerach, 250W 25 km/h i takie same zasady. I wtedy mamy pojazdy "roweropodobne" jadące z rowerowymi prędkościami po infrastrukturze rowerowej - żadnych komplikacji, definicji, wszystko jasne. Z kolei hulajnogi bez napędu, jako znacznie wolniejsze, powinny być traktowane jak piesi. Czy dobrze widzę że w definicji hulajnogi elektrycznej nie ma limitu mocy? Będzie można mieć silnik 3000W, pod warunkiem limitu 20km/h?

    • 3 0

    • u nas infrastruktura rowerowa = chodnik pieszo-rowerowy

      • 1 1

    • Jestem za opcją bez limitu mocy

      Mam hulajnogę elektryczną do dojazdu do pracy. Podjechać nią Piecewską to jest tragedia... 350W a ledwo 8km/h - ważę 90kg. Na prostym i z górki ok.
      Brak ograniczenia mocy, a z ograniczeniem prędkości było by dobrym kompromisem.
      Szkoda że pełno Sebixów zaraz by odblokowywała limitery stwarzając później zagrożenie dla siebie i innych.

      • 1 2

    • odróżnij rowery elektryczne (bez ograniczeń mocy)

      od rowerów wspomaganych elektrycznie ( z ograniczeniem mocy do 250 kW i prędkości do 25 km/h). Te pierwsze to powinny podlegać przepisom o motorowerach, te drugie są traktowane jako zwykłe rowery w prawie o ruchu drogowym - nie wymagają rejestracji etc. etc.

      • 2 0

  • Dlaczego ograniczenie prędkości dla hulajnog?

    Skoro dla rowerzystów nie ma ograniczenia prędkości to dla hulajnog także nie powinno. Swoją drogą ciekaw jestem jak oni się pomieszczą i czy przypadkiem rowerzyści nie będą protestować

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum