Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?
Wraca temat regulacji zasad poruszania się elektrycznymi hulajnogami, deskorolkami, segwayami i monocyklami, czyli tzw. urządzeniami transportu osobistego. Choć można na nich bez problemu rozpędzić się do 20-25 km/h, to dziś wolno się nimi poruszać tylko po chodnikach. Jeżeli zmienią się przepisy, dopuszczona zostanie jazda po drogach rowerowych.
Termin uruchomienia systemu w Trójmieście nadal pozostaje nieznany. Z aplikacji zniknęła planowana strefa działania usługi, zaś firma Lime nie udostępnia żadnych informacji na temat planów rozwoju, a nawet nie prowadzi swojej strony internetowej w języku polskim.
W polskich miastach, gdzie Lime świadczy usługi, wypożyczenie kosztuje 2 zł, a każda minuta użytkowania 50 gr.
Technologia wyprzedziła prawo
Tam, gdzie Lime już działa, coraz częściej dochodzi do konfliktów z pieszymi i rowerzystami. W polskim prawodawstwie brakuje bowiem regulacji zasad poruszania się hulajnogami oraz innymi UTO (urządzeniami transportu osobistego), jak elektryczne deskorolki, segwaye czy monocykle.
W efekcie UTO traktowane jest jako ruch pieszy, co w polskich realiach oznacza jazdę po nierównych chodnikach, zastawionych często przez samochody. Do tego dochodzi lawirowanie między pieszymi, którzy poruszają się cztery-pięć razy wolniej od elektrycznego pojazdu.
W Gdańsku nie ma problemów z UTO
W Gdańsku na razie problem wydaje się być marginalny. Straż Miejska nie otrzymała od mieszkańców żadnych skarg. Nie prowadzi też żadnych akcji wymierzonych w użytkowników UTO.
- Nie mieliśmy żadnych wezwań do podjęcia interwencji w zakresie ukarania użytkowników takich pojazdów - mówi Wojciech Siółkowski, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.
Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?
Pomysł wprowadzenia UTO do prawa o ruchu drogowym pojawił się przy okazji projektu ustawy o elektromobilności, ale ostatecznie został z niej wykreślony. Teraz o powrót do prac nad UTO apeluje Jacek Sutryk, nowy prezydent Wrocławia.
- Skieruję do parlamentarzystów projekt ustawy regulującej ruch małych elektrycznych środków lokomocji (hulajnogi itp.) - napisał w swojej deklaracji na pierwsze sto dni urzędowania Jacek Sutryk.
Czytaj też: Elektryczna rewolucja na drogach. Co zmieni ustawa o elektromobilności?
Nowelizacja kodeksu drogowego ma w pełni dopuścić możliwość jazdy UTO po drogach rowerowych, co już dzisiaj jest częstym widokiem w polskich miastach. Nie wiadomo jednak, jak będą traktowane pasy rowerowe w jezdni oraz przejazdy rowerowe, ani co zrobić w sytuacji, gdy nie ma drogi rowerowej. Osobną kwestią pozostaje oświetlenie, które w przypadku rowerzystów jest obowiązkowe po zmierzchu, a osoba jadąca UTO na razie mieć go nie musi.
Opinie (290) 9 zablokowanych
-
2018-12-05 10:19
Kto w ogóle będzie tym jeździł? Taniej jest jeździć własnym samochodem
- 5 3
-
2018-12-05 06:08
Zakazac (5)
- 36 84
-
2018-12-05 07:14
Tylko skoro mozna rowerem elektrycznym to dlaczego nie ? (2)
- 5 1
-
2018-12-05 09:15
(1)
W przeciwieństwie do pozostałych urządzeń - rower elektryczny nie pojedzie sam (o ile nie jest przerobiony, ale wtedy przestaje być dopuszczony do ruchu, inną sprawą jest egzekwowanie tego) - wyłącznie wspomaga rowerzystę.
- 0 1
-
2018-12-05 10:15
bywają tzw. speed pedeleki które są dopuszczane do ruchu po jezdni
kierowcy nie potrafią ich z daleka odróżnić od zwykłych rowerów mimo tego, że można na nich jechać z prędkością ponad 50 km/godz. i nie tamują ruchu tak jak samochody stojące w kolejkach do zmiany świateł.
są dopuszczane do ruchu pod warunkiem spełnienia pewnych warunków.- 1 0
-
2018-12-05 08:12
Troglodyta
- 1 1
-
2018-12-05 06:21
pozwolić
- 28 7
-
2018-12-05 09:23
Nie wpuszczajmy ich na ścieżki rowerowe (2)
Bo się nie zmieszczą. Jest bardzo dużo rowerzystów i takie wynalazki osób które jadą szeroko jak rolki czy inne kółka, lub jadą wolniej niż rower - zablokują drożność ścieżek rowerowych z których Trójmiasto słynie.
- 5 13
-
2018-12-05 10:10
to stój i nie wpuszczaj
- 2 0
-
2018-12-05 09:56
Korki na ścieżkach rowerowych? Czemu nie? Tylko samochody mają stać?
- 0 2
-
2018-12-05 07:11
Mi nie przeszkadzają hulajnogarze, rolkarze, dzieci na rowerach, (3)
deskorolkarze na drogach rowerowych. Spoko, zmieścimy się.
- 32 8
-
2018-12-05 09:56
Mnie też jak jadę jezdnią samochodem
- 1 0
-
2018-12-05 09:37
Na jezdniach mi nie przeszkadzają
- 1 0
-
2018-12-05 09:15
Minusy zapewne od kierowców.
- 1 3
-
2018-12-05 09:17
Kto odpowiada za szkody wyrządzone pieszemu idącemu chodnikiem przez rowerzystę i jadącego hulajnogą pieszemu? (1)
- 9 1
-
2018-12-05 09:47
sprawca.
- 5 0
-
2018-12-05 06:31
To teraz bez pały nie da się z domu wyjść. (1)
Na chodniku walić w łeb i patrzeć czy równo się poturlał.
- 20 17
-
2018-12-05 09:41
Dzieci i kobiety też będziesz bił?
- 3 0
-
2018-12-05 09:31
Proponuję
ogrodzić drogi rowerowe drutem kolczastym ,
- 10 2
-
2018-12-05 09:10
Tak na DDR i ulice w strefach zamieszkania i 'tempo30'
Oczywiście, że tego typu urządzenia nie powinny być na chodnikach tylko na DDR i na ulicach, gdzie obowiązuje limit do 30 km/h
- 5 0
-
2018-12-05 09:09
Bzdury
W tym kraju spotkasz na każdym kroku jakąś bzdurkę, pełno tu "Einsteinów" ...
- 6 1
-
2018-12-05 09:06
a jak hulajnoga jest odblokowana o może sie rozpędzić do 40-50km/h to też można po ścieżce rowerowej?
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.