• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?

Krzysztof Koprowski
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany. Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany.

Wraca temat regulacji zasad poruszania się elektrycznymi hulajnogami, deskorolkami, segwayami i monocyklami, czyli tzw. urządzeniami transportu osobistego. Choć można na nich bez problemu rozpędzić się do 20-25 km/h, to dziś wolno się nimi poruszać tylko po chodnikach. Jeżeli zmienią się przepisy, dopuszczona zostanie jazda po drogach rowerowych.



W jaki sposób powinni poruszać się użytkownicy UTO?

W Trójmieście wciąż jeszcze nie ma usługi współdzielonych hulajnóg elektrycznych. Firma Lime ekspansję na Polski rynek zaczęła od Wrocławia, a następnie rozszerzyła działalność o Warszawę i od niedawna Poznań.

Termin uruchomienia systemu w Trójmieście nadal pozostaje nieznany. Z aplikacji zniknęła planowana strefa działania usługi, zaś firma Lime nie udostępnia żadnych informacji na temat planów rozwoju, a nawet nie prowadzi swojej strony internetowej w języku polskim.

W polskich miastach, gdzie Lime świadczy usługi, wypożyczenie kosztuje 2 zł, a każda minuta użytkowania 50 gr.

Technologia wyprzedziła prawo



Tam, gdzie Lime już działa, coraz częściej dochodzi do konfliktów z pieszymi i rowerzystami. W polskim prawodawstwie brakuje bowiem regulacji zasad poruszania się hulajnogami oraz innymi UTO (urządzeniami transportu osobistego), jak elektryczne deskorolki, segwaye czy monocykle.

W efekcie UTO traktowane jest jako ruch pieszy, co w polskich realiach oznacza jazdę po nierównych chodnikach, zastawionych często przez samochody. Do tego dochodzi lawirowanie między pieszymi, którzy poruszają się cztery-pięć razy wolniej od elektrycznego pojazdu.

W Gdańsku nie ma problemów z UTO



W Gdańsku na razie problem wydaje się być marginalny. Straż Miejska nie otrzymała od mieszkańców żadnych skarg. Nie prowadzi też żadnych akcji wymierzonych w użytkowników UTO.

- Nie mieliśmy żadnych wezwań do podjęcia interwencji w zakresie ukarania użytkowników takich pojazdów - mówi Wojciech Siółkowski, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Pomysł wprowadzenia UTO do prawa o ruchu drogowym pojawił się przy okazji projektu ustawy o elektromobilności, ale ostatecznie został z niej wykreślony. Teraz o powrót do prac nad UTO apeluje Jacek Sutryk, nowy prezydent Wrocławia.

- Skieruję do parlamentarzystów projekt ustawy regulującej ruch małych elektrycznych środków lokomocji (hulajnogi itp.) - napisał w swojej deklaracji na pierwsze sto dni urzędowania Jacek Sutryk.
Czytaj też: Elektryczna rewolucja na drogach. Co zmieni ustawa o elektromobilności?

Nowelizacja kodeksu drogowego ma w pełni dopuścić możliwość jazdy UTO po drogach rowerowych, co już dzisiaj jest częstym widokiem w polskich miastach. Nie wiadomo jednak, jak będą traktowane pasy rowerowe w jezdni oraz przejazdy rowerowe, ani co zrobić w sytuacji, gdy nie ma drogi rowerowej. Osobną kwestią pozostaje oświetlenie, które w przypadku rowerzystów jest obowiązkowe po zmierzchu, a osoba jadąca UTO na razie mieć go nie musi.

Opinie (290) 9 zablokowanych

  • Minęła mnie hulajnoga z dużą prędkością (1)

    Ostatnio szedłem chodnikiem i ktoś jechał na hulajnodze elektrycznej - prędkość jak na rowerze. Niech jeżdżą po drodze rowerowej. To zbyt niebezpieczne na chodnik.

    • 10 1

    • potrafią szybciej

      SXT Scooters Ultimate Pro da radę do 65km/h

      • 0 1

  • 50 gr za minutę? (2)

    Chyba ich po... o na piz...

    • 16 2

    • 30 zł za godzinę jeżdżenia hulajnogą?
      Przesadzili.
      Zobaczymy czy będą chętni.

      • 1 0

    • Zrób taniej.

      • 2 2

  • Powinno sie budowac wiecej drog rowerowych.

    I nawet kilkupasmowe. Z moich przyjacielem lubimy jezdzic hulajnogami elektrycznymi a teraz malo miejsca.

    • 2 3

  • Na drogach rowerowych coraz gęściej (2)

    Trzeba już teraz pomyśleć o poszerzeniu, albo o prawdziwej welostradzie Oliwa - GG -Południe, ulicy całkowicie zamkniętej dla ruchu samochodowego.

    • 22 11

    • to może od razu zmienić przepisy i pozwolić jeździć pasem awaryjnym po obwodnicy? jak wiadomo żaden samochód nie może z niego skorzystać do tego jest linia ciągła - więc jaki problem by pozwolić jeździć nim rowerzystom?

      • 3 1

    • Popieram

      Wzdłuż N. Bulońskiej mogłaby prowadzić, tylko szerokość przynajmniej 5M na jeden pas

      • 0 1

  • Wydumany problem urzędników, a ci jak wiadomo

    rozumem nie grzeszą.

    • 4 1

  • 50 gr za minutę?

    Strasznie drogo.

    • 2 1

  • urzedasy panstwowe lekko niedorozwinięte

    //??kiedy QUADY na minuty i wózki transportowe na zakupy ?????

    • 3 1

  • szczur i jego urzedasy na hulajnogi do urzedu

    mysle ze bedzie fajnie jak beda jezdzic z smarfonem w rylach do urzedu na hulajnodze

    • 3 1

  • Niedługo zapomnimy jak się chodzi. Lub nie będziemy w stanie. (1)

    a właściwie to głównie ci, teraz wszystkim MUSZĄ jechać, dojechać itd. Gdy dodać do tego durnomodne dziury w spodniach nakolanach ( stawy ) odkryte kostki u nóg...to za kilka lat...współczuje. Dziś jeżdżą...a potem balkoników albo kul zabraknie.

    • 7 1

    • Dobrze prawisz.

      • 2 1

  • Proponuję jeszcze quady na minuty.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum