• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?

Krzysztof Koprowski
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany. Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany.

Wraca temat regulacji zasad poruszania się elektrycznymi hulajnogami, deskorolkami, segwayami i monocyklami, czyli tzw. urządzeniami transportu osobistego. Choć można na nich bez problemu rozpędzić się do 20-25 km/h, to dziś wolno się nimi poruszać tylko po chodnikach. Jeżeli zmienią się przepisy, dopuszczona zostanie jazda po drogach rowerowych.



W jaki sposób powinni poruszać się użytkownicy UTO?

W Trójmieście wciąż jeszcze nie ma usługi współdzielonych hulajnóg elektrycznych. Firma Lime ekspansję na Polski rynek zaczęła od Wrocławia, a następnie rozszerzyła działalność o Warszawę i od niedawna Poznań.

Termin uruchomienia systemu w Trójmieście nadal pozostaje nieznany. Z aplikacji zniknęła planowana strefa działania usługi, zaś firma Lime nie udostępnia żadnych informacji na temat planów rozwoju, a nawet nie prowadzi swojej strony internetowej w języku polskim.

W polskich miastach, gdzie Lime świadczy usługi, wypożyczenie kosztuje 2 zł, a każda minuta użytkowania 50 gr.

Technologia wyprzedziła prawo



Tam, gdzie Lime już działa, coraz częściej dochodzi do konfliktów z pieszymi i rowerzystami. W polskim prawodawstwie brakuje bowiem regulacji zasad poruszania się hulajnogami oraz innymi UTO (urządzeniami transportu osobistego), jak elektryczne deskorolki, segwaye czy monocykle.

W efekcie UTO traktowane jest jako ruch pieszy, co w polskich realiach oznacza jazdę po nierównych chodnikach, zastawionych często przez samochody. Do tego dochodzi lawirowanie między pieszymi, którzy poruszają się cztery-pięć razy wolniej od elektrycznego pojazdu.

W Gdańsku nie ma problemów z UTO



W Gdańsku na razie problem wydaje się być marginalny. Straż Miejska nie otrzymała od mieszkańców żadnych skarg. Nie prowadzi też żadnych akcji wymierzonych w użytkowników UTO.

- Nie mieliśmy żadnych wezwań do podjęcia interwencji w zakresie ukarania użytkowników takich pojazdów - mówi Wojciech Siółkowski, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Pomysł wprowadzenia UTO do prawa o ruchu drogowym pojawił się przy okazji projektu ustawy o elektromobilności, ale ostatecznie został z niej wykreślony. Teraz o powrót do prac nad UTO apeluje Jacek Sutryk, nowy prezydent Wrocławia.

- Skieruję do parlamentarzystów projekt ustawy regulującej ruch małych elektrycznych środków lokomocji (hulajnogi itp.) - napisał w swojej deklaracji na pierwsze sto dni urzędowania Jacek Sutryk.
Czytaj też: Elektryczna rewolucja na drogach. Co zmieni ustawa o elektromobilności?

Nowelizacja kodeksu drogowego ma w pełni dopuścić możliwość jazdy UTO po drogach rowerowych, co już dzisiaj jest częstym widokiem w polskich miastach. Nie wiadomo jednak, jak będą traktowane pasy rowerowe w jezdni oraz przejazdy rowerowe, ani co zrobić w sytuacji, gdy nie ma drogi rowerowej. Osobną kwestią pozostaje oświetlenie, które w przypadku rowerzystów jest obowiązkowe po zmierzchu, a osoba jadąca UTO na razie mieć go nie musi.

Opinie (290) 9 zablokowanych

  • Kto w ogóle będzie tym jeździł? Taniej jest jeździć własnym samochodem

    • 5 3

  • Zakazac (5)

    • 36 84

    • Tylko skoro mozna rowerem elektrycznym to dlaczego nie ? (2)

      • 5 1

      • (1)

        W przeciwieństwie do pozostałych urządzeń - rower elektryczny nie pojedzie sam (o ile nie jest przerobiony, ale wtedy przestaje być dopuszczony do ruchu, inną sprawą jest egzekwowanie tego) - wyłącznie wspomaga rowerzystę.

        • 0 1

        • bywają tzw. speed pedeleki które są dopuszczane do ruchu po jezdni

          kierowcy nie potrafią ich z daleka odróżnić od zwykłych rowerów mimo tego, że można na nich jechać z prędkością ponad 50 km/godz. i nie tamują ruchu tak jak samochody stojące w kolejkach do zmiany świateł.

          są dopuszczane do ruchu pod warunkiem spełnienia pewnych warunków.

          • 1 0

    • Troglodyta

      • 1 1

    • pozwolić

      • 28 7

  • Nie wpuszczajmy ich na ścieżki rowerowe (2)

    Bo się nie zmieszczą. Jest bardzo dużo rowerzystów i takie wynalazki osób które jadą szeroko jak rolki czy inne kółka, lub jadą wolniej niż rower - zablokują drożność ścieżek rowerowych z których Trójmiasto słynie.

    • 5 13

    • to stój i nie wpuszczaj

      • 2 0

    • Korki na ścieżkach rowerowych? Czemu nie? Tylko samochody mają stać?

      • 0 2

  • Mi nie przeszkadzają hulajnogarze, rolkarze, dzieci na rowerach, (3)

    deskorolkarze na drogach rowerowych. Spoko, zmieścimy się.

    • 32 8

    • Mnie też jak jadę jezdnią samochodem

      • 1 0

    • Na jezdniach mi nie przeszkadzają

      • 1 0

    • Minusy zapewne od kierowców.

      • 1 3

  • Kto odpowiada za szkody wyrządzone pieszemu idącemu chodnikiem przez rowerzystę i jadącego hulajnogą pieszemu? (1)

    • 9 1

    • sprawca.

      • 5 0

  • To teraz bez pały nie da się z domu wyjść. (1)

    Na chodniku walić w łeb i patrzeć czy równo się poturlał.

    • 20 17

    • Dzieci i kobiety też będziesz bił?

      • 3 0

  • Proponuję

    ogrodzić drogi rowerowe drutem kolczastym ,

    • 10 2

  • Tak na DDR i ulice w strefach zamieszkania i 'tempo30'

    Oczywiście, że tego typu urządzenia nie powinny być na chodnikach tylko na DDR i na ulicach, gdzie obowiązuje limit do 30 km/h

    • 5 0

  • Bzdury

    W tym kraju spotkasz na każdym kroku jakąś bzdurkę, pełno tu "Einsteinów" ...

    • 6 1

  • a jak hulajnoga jest odblokowana o może sie rozpędzić do 40-50km/h to też można po ścieżce rowerowej?

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum