• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grzechy rowerzystów na drogach Trójmiasta

11 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz najczęściej popełniane błędy przez rowerzystów.


PORD wylicza najczęstsze błędy rowerzystów w Trójmieście. Ich popełnianie może prowadzić do poważnych wypadków.



Kolizja roweru z samochodem przed budynkiem "Zieleniak". Kolizja roweru z samochodem przed budynkiem "Zieleniak".
Wielu rowerzystów nie radzi sobie z prowadzeniem rowerów. Według danych policji w roku 2012 rowerzyści spowodowali 1 714 wypadków w których życie straciły 152 osoby. Stąd Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego, przy okazji rozpoczynającego się sezonu rowerowego, postanowił wskazać rowerzystom ich najczęstsze błędy na ulicach Trójmiasta.

1. Przejeżdżanie rowerem po przejściu dla pieszych

Wielu rowerzystów zapomina, że kierowcy czasem trudno w porę dostrzec rozpędzonego i wjeżdżającego na przejście rowerzystę. Mało tego. Jazda rowerem po przejściu to też zagrożenie dla samych pieszych.

Jeśli poruszamy się rowerem i planujemy przedostać się na druga stronę ulicy korzystając z przejścia dla pieszych mamy obowiązek zatrzymać się, zsiąść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę ulicy. Rowerem przez drogę możemy przejeżdżać jedynie w wyznaczonych miejscach, m.in. przejazdach dla rowerów. Także tam należy zachować szczególną ostrożność.

Jaki błąd rowerzyści popełniają najczęściej?

2. Brak sygnalizacji manewru skrętu

Kierujący rowerami mają utrudnione zadanie sygnalizowania zamierzonego manewru. Rowery nie są wyposażone w kierunkowskazy, co wymusza użycia rąk do sygnalizowania skrętów: lewej do skrętu w lewo i prawej ręki do skrętu w prawo.

Przed wykonaniem każdego manewru rowerzysta powinien mieć pewność czy ma możliwość wykonania go, nie utrudniając tym samym ruchu innym uczestnikom oraz czy będzie on bezpieczny dla samego rowerzysty.

Warto pamiętać, że manewr powinien być sygnalizowany przed jego wykonaniem tak aby inni kierowcy mogli dobrze widzieć i zrozumieć co zamierzasz zrobić. Zbyt późne zasygnalizowanie manewru może spowodować opóźnioną reakcję innych kierowców.

3. Wymuszanie pierwszeństwa wobec pieszych podczas jazdy po chodniku

W Trójmieście wciąż brakuje rozbudowanej infrastruktury rowerowej, która ułatwiłaby poruszanie się tak wysokiej liczbie amatorów pedałowania. Z tego powodu część rowerzystów postanawia jeździć po chodnikach i deptakach wymuszając na pieszych pierwszeństwo co jest wykroczeniem drogowym. I to, że nie ma w pobliżu ścieżki rowerowej nie jest dla policjanta dobrym wytłumaczeniem.

Rowerem po chodniku można jechać wyłącznie, gdy są spełnione trzy warunki: nie ma drogi dla rowerów, dopuszczalna szybkość poruszania się na drodze wynosi więcej niż 50 km/h i chodnik ma minimum dwa metry szerokości. Rowerzysta może jechać po chodniku, gdy jadąca osoba opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem, a także w przypadku wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych, takich jak opady śniegu, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła.

4. Korzystanie podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki w ręku

Rower zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym jest pojazdem - podobnie jak samochód. Zatem kierującemu pojazdem zabrania się korzystania z telefonu.

Z tych dwóch przepisów wynika, że rowerzysta trzymający przy uchu podczas jazdy telefon popełnia takie samo wykroczenie jak kierowca prowadzący samochód i rozmawiający przez komórkę. Rozmowa odciąga uwagę rowerzysty od sytuacji na drodze, wywołuje dezorientację.

5. Słuchanie muzyki podczas jazdy

Nie ma zakazu, według którego za jazdę w słuchawkach można karać. To tak jak z jazdą z samochodem przy włączonym radiu. Jest to dozwolone. Problem pojawia się gdy słuchamy muzyki, radia, czy audiobooka za głośno. Łatwo wtedy stracić kontakt z otoczeniem. Może zdarzyć się,że rowerzysta nie usłyszy nadjeżdżającego samochodu, albo sygnału ostrzegawczego, a wtedy to już krok od wypadku.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Opinie (140) 2 zablokowane

  • Ciekawe

    Jak zwykle na stronach rowerowych najwięcej do powiedzenia mają osoby, które raczej nie lubią jeździć rowerem.
    Drodzy Kierowcy, nie łudźcie się, to Wy (My, bo ja też często jeżdżę samochodem) jesteście głównym problemem na drogach i sprawcami większości wypadkôw.

    • 25 5

  • (6)

    Jazda po drogach publicznych pojazdem niewymagającym prawa jazdy i to wszystko w świetle prawa. Rower, skuter. Co za różnica czy ten skuter ma 50cm czy 500. Jeżdżą nimi ludzie którzy być może nie odróżniają i nie znają żadnego znaku drogowego!

    • 9 11

    • znaków drogowych uczą w szkołach podstawowych (2)

      • 7 2

      • (1)

        Zasad ruchu drogowego też?

        • 3 4

        • Wyobraź sobie, że też. Kiedyś nawet rozdawano przy takich okazjach karty rowerowe.

          • 7 1

    • Drogi nie są tylko dla kierowców!!!

      Podstawowa zasada: drogi to nie własność kierowców! Jeżeli nie ma chodnika i ścieżki rowerowej, to piesi i rowerzyści mogą (mają prawo!) z niej korzystać. Nie potrzebują żadnych specjalnych uprawnień, bo z założenia i praktyki to kierowcy są głównym zagrożeniem dla innych i dlatego to od nich wymaga się prawa jazdy.
      Dla pieszych i rowerzystów wystarczy znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa na drogach, czego uczą w szkole.

      • 6 1

    • widać jak znasz przepisy

      skuter to 50ccm max. 500 ccm to motocykl o kształcie skutera na i wymaga prawa jazdy. Kompromitujesz się

      • 1 0

    • Znasz dokładnie prawo podatkowe ? Nie, nie znasz, bo nie zdawałeś egzaminu z tego,

      co nie znaczy że jesteś zwolniony z ich płacenia. Tak samo z rowerzystami i pieszymi - brak kursów i egzaminów nie zwalnia ich z przestrzegania odpowiednich dla nich przepisów ruchu drogowego. Jeśli mam przyjąć twój tok rozumowania, to jako pieszy z powodu braku kursu na niego i egzaminu powinienem mieć w głębokim poważaniu np. czerwone światła na przejściach dla pieszych i powinienem wchodzić na jezdnie kiedy mi się żywnie podoba.

      • 0 1

  • (2)

    Bardzo przykro to stwierdzić, ale jako Kraj i jako Społeczeństwo nie jesteśmy gotowi na rowerzystów, ani na ulicach i jezdniach ani tez na chodnikach.
    Naszym jedynym rozwiązaniem byłyby drogi rowerowe - ale na to nas akurat nie stać.
    Tak wiec pytanie co dalej i jak to w takim razie rozwiązać ???

    • 5 6

    • Powtarzasz jak POlitycy ich starą bajeczke ze niema kasy niestac nas!!A na Pseudolino za miliardy

      co jechac nie moze odpowiednie szyny jeszcze nie potrafili ułożyć to nas stać???
      A na stadiony co kazdy starty w setkach milionów przynosza to nas stac???
      Rzad I POlitycy rocznie marnuja miliardy na swoje zachcianki i na niegospodarnosć a ty piszesz ze nas nie stac? Nie stac nas na niegospodarnosc i a POlityków

      • 2 6

    • z większością twoich tez się nie zgadzam; na pytanie odpowiadam:

      uspokajać ruch i zmienić urzędników PORD przygotowujących takie raporty. Także: zmienić filozofię tworzenia dróg dla rowerów: powinny być tworzone nie po to, by stwarzać pretekst do zabraniania ruchu doświadczonych rowerzystów po jezdni, tylko by stworzyć warunki do zwiększenia znaczenia ruchu rowerów i pieszych w mieście.

      • 4 2

  • sam popełniam notorycznie grzech związany z brakiem sygnalizacji i jest mi z tym źle (1)

    ale jak mam sygnalizować skręt? Dziury w drogach są tak duże, że jedną ręką nie utrzymam kierownicy jeżeli tylko w takową wjadę (boleśnie się o tym przekonałem). Zawsze sygnalizuję skręt w lewo - a i tak niektórym nie przeszkadza to "łyknąć" mnie przed samym skrętem (raz nawet w trakcie). Rozwiązaniem - niestety nielegalnym - wydaje mi się montaż diodowych kierunków od motocykla. Albo niech ZDiZ połata te dziury, to każdy na tym zyska.

    • 11 1

    • Niech nie łata

      Tylko położy nową nawierzchnię. W Gdańsku są same łaty i jest to strata pieniędzy podatników.

      • 2 0

  • Na początku żonglerka danymi, aby wyglądało to na poważny artykuł, potem kompletnie w oderwaniu lista 'grzechów' wzięta z sufitu (nie neguję faktu występowania tych przewinień, ale baardzo subiektywny ich dobór) i do tego jeszcze filmik z zakutaną w kamizelkę i źle dobrany kask panią, która chyba pierwszy raz na oczy widziała rower i nawet sobie siodełka nie ustawiła. Drogi PORD! Chcecie rzeczywiście poprawić bezpieczeństwo rowerzystów na drogach? Weźcie się za najliczniejszą grupę sprawców zdarzeń śmiertelnych. Bo tylko jeszcze bardziej napuszczacie uczestników ruchu na siebie. A jeśli już chcecie edukować rowerzystów, weźcie kogoś, kto się na tym zna, bo na razie wyszła Wam mizeria.

    • 14 2

  • Tylko dlaczego kierowcom nie okaże się zatrzymywać przed przejściem dla pieszych i pchać przez nie auto. Dlaczego istnieje społeczne przyzwolenie na parkowanie na drogach dla rowerów

    • 17 4

  • (5)

    Tylko niech autor artykułu jak jest taki mądry niech sam wsiądzie na rower i przejedzie się jezdnią np. Wałami Jagiellońskimi i Okopową jezdnią. Albo jezdniami przez Gdynię. Wtedy może przestanie tak głupio ględzić. Co do przejść dla pieszych to Warszawa rozwiązała to w inny sposób. Nawet tam gdzie nie ma dróg rowerowych są wytyczone przejazdy dla rowerów a w Gdańsku tego brakuje.

    • 11 4

    • Dokladnie tak jak mamy nieudaczników POlityków to mozna idiotyczne przepisy obejsc

      na kazdych pasach wymalowac przejazd rowerowy.Ale wtedy urzedasy niebedą sie miały czego czepiac a i mandacików bedzie mniej!

      • 1 6

    • Cóż za brednie o Warszawie (3)

      Nie ma tu żadnych przejść z przejazdami dla rowerów tam, gdzie nie ma ścieżek. Mieszkam tu i jeżdżę rowerem.
      Co to za pomysły z przepychaniem aut przez przejścia dla pieszych? Tabletek brak?
      Nie istnieje przyzwolenie na parkowanie na drogach dla rowerów tylko może tych dróg nie widać bo cała żałosna farba po zimie jest niewidoczna?
      Tak to wyglądałoby, gdyby pieniądze nie były wyrzucane w błoto:

      google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fnews.bbcimg.co.uk%2Fmedia%2Fimages%2F50216000%2Fjpg%2F_50216298_010168977-1.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fhttp://www.bbc.co.uk

      A jak jest u nas widać.

      • 2 2

      • (2)

        Nieprawda bo takie przejazdy w Warszawie są , poczytaj sobie na polskanarowery.pl.
        Jeśli my mamy pchać rowery przez przejścia dla pieszych , to niech kierowcy też to robią. Na rowerze się jeździ a nie go prowadzi

        • 2 3

        • Po chodniku się chodzi, a nie jeździ. (1)

          • 1 2

          • chodzi się?

            to dlaczego samochody regularnie wjeżdżają na chodniki by zaparkować ? Niektórzy wykorzystują chodniki by ominąć korki.
            Rowerzyści w wielu przypadkach mają prawo jechać po chodniku. Mają też prawo czuć się bezpiecznie na terenie zabudowanym.

            • 1 0

  • Przede wszystkim

    Wyobraźnia

    • 4 0

  • a to dobre ... (4)

    ... Przypominam że według prawa - konwencja wiedeńska - na przejeździe rowerowym to rowerzysta ma pierwszeństwo, dzięki tej konwencji jest tak w całej Europie Zjednoczonej. Ale prawo prawem warto zachować rozsądek ale w razie kolizji/wypadku nie dać se wmòwić winy.

    Kolejna sprawa dojeźdżam do pracy rowerem pokonując Słowackiego. Powiedzcie mi ktòrędy mam jechać według prawa? Ścieżki brak, ograniczenie do 70, zalaz ruchu roweròw a chodnik szerokości dwòch płytek chodnikowych czyli mniej niż 2 metry.

    • 7 3

    • masz "ścieżkę" przez las

      ale jeżeli zamierzasz nią jeździć to wykup ubezpieczenie na życie. W razie czego żona będzie miała parę groszy na otarcie łez. Dlaczego? Po dwóch latach wygląda ona jak trasa eliminacji rowerzystów i pieszych. W USA masz prawo jechać rowerem poboczem autostrady (sic!) a u nas przy ograniczeniu prędkości do 70km/h na zjeździe stajesz się niemile widzianym gościem. Z kolei na wąskiej Spacerowej, gdzie kierowcy mogą legalnie cisnąć 90km/h (na krótkim odcinku ale jednak) ruch rowerów kwitnie i - co ciekawe - rzadko kto ma problem z wyprzedzeniem rowerzysty.

      • 4 1

    • Zgodnie z prawem?

      Powinieneś szukać innej trasy i/lub władz, które zmienią tą sytuację :-)

      • 2 0

    • jak to brak?? (1)

      Przecież na słowackiego jest ddr

      • 0 6

      • Ale nie na leśnym odcinku.

        • 0 0

  • Kolejny przyklad arogancji władzy i urzedasów z Pordu za nasze podatki swoje wypociny publikują! (4)

    Stronniczość dziadków którzy nawet sami niewiedzą jak maja się zachowywać wobec rowerzystów kierowcy i tego nie uczą! L-ki większości wymuszają pierwszeństwo na rowerzystów i prawie zawsze na nich wpadają!! W żadnym zachodnim kraju państwowa instytucja która powinna edukować nie powiela wypocin piratów drogowych.Dodatkowo podaje fałszywe dane statystyczne. Dla przypomnienia Pord to w POlsce słuzy nie do egzaminowania edukowania czy nauki tylko do korupcji i wyciagania kasy podatnika.oraz przede wszystkim do ograniczenia liczby kierowców!! 90% kierowców wymusza pierwszeństwo na rowerzystach pieszych i innych kierowcach!!Nigdzie na zachodzie nie przeprowadza roweru nikt!!Ale w kraju cwaniaków Politycznych i nieudaczników absurdów w końcu nie brakuje!!

    • 6 4

    • nie obrażaj ludzi (2)

      przedstawiaj argumenty. Chyba rzadko jeździsz rowerem, bo przejawów zrównoważenia w twoim tekście jak na lekarstwo. Nie znam sytuacji, by L-ka wymuszała pierwszeństwo na rowerzyście lub rowerzystce. Takie ogólnikowe wpisy zostaw hejterom samochodowym.

      • 2 3

      • (1)

        ja znam takie przypadki wyprzedza mnie taka sierota i kiedy jestem na wysokości prawego lusterka ta ciota zaczyna mnie przypierać do krawężnika krzyknąłem i siedzący obok i śpiący instruktor szarpnął kierownicą w lewo i zapobiegł niebezpiecznemu wypadkowi

        • 1 1

        • takie sytuacje zdarzają się sporadycznie

          to nie jest powód by obrażać ludzi. Urzędnicy rzadko bywają czynnymi instruktorami prawa jazdy.

          • 0 0

    • PORD ma taki obowiązek

      Tak się składa że PORD ma obowiązek część zarobionej kasy przeznaczyć na takiego typu akcje.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum