• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia rozpoczyna konsultacje w sprawie zmian na Starowiejskiej

Patryk Szczerba
17 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Dyskusja o Starowiejskiej wraca od lat. Tym razem w formie konsultacji społecznych, które mają dać odpowiedź na pytanie: czego chcą mieszkańcy. Dyskusja o Starowiejskiej wraca od lat. Tym razem w formie konsultacji społecznych, które mają dać odpowiedź na pytanie: czego chcą mieszkańcy.

O zmianach na ul. Starowiejskiej władze Gdyni mówią od ponad 10 lat. Jest szansa, że niedługo urzędnicy przejdą od słów do czynów, bowiem właśnie ogłoszono konsultacje społeczne w tej sprawie. Ich rezultat będzie znany w lipcu.



Czy chcesz zmian na Starowiejskiej?

Podejść do zmian na najstarszej ulicy w Gdyni było kilka. Ponad 10 lat temu dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy. Za pierwszym razem wpłynął tylko jeden projekt i wobec braku konkurencji unieważniono przetarg. Do drugiego nie zgłosił się już nikt.

Ankieta na temat zmian na Starowiejskiej

Zobacz też: Ul. Starowiejska w Gdyni: próby zmian w 2008 roku

Ul. Starowiejska: zmiany proponowane od dekady



- Obecnie projektanci mają tyle pracy, że nie zawsze są zainteresowani braniem udziału w takim konkursie. A my nie możemy powierzyć tego projektu pierwszej lepszej firmie - wyjaśniał w 2008 roku Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Znający zapisy konkursowe twierdzili, że projekt pozostawiałby ulicę w takiej samej formie jak obecnie, więc brak rozstrzygnięcia nie był najgorszym rozwiązaniem. Zniechęcać projektantów mogła też pula nagród. Za pierwsze miejsce można było zgarnąć zaledwie 100 tys. zł.

Temat zmian na ulicy wrócił dopiero po latach, gdy Gdynia, w ramach projektu Civitas Dynamo, zadeklarowała stworzenie w centrum strefy pieszej z ograniczonym ruchem samochodów. Pod uwagę była wtedy brana m.in. ul. Starowiejska.

Miasto Wspólne: Starowiejska - zmiany - pierwsza inicjatywa społeczników



Do działania przystąpili wówczas po raz pierwszy społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, proponując radykalne zmiany w ruchu najstarszej ulicy w mieście. Szybko uaktywnili się przeciwnicy ograniczeń - w głównej mierze prowadzący punkty handlowe przy ulicy.

Skończyło się na postawieniu znaku ograniczenia prędkości do 30 km/h, a także analizach ruchu i sposobów parkowania kierowców. Społecznikom musiało zaś wystarczyć ustawienie parkletu zgłoszonego w ramach budżetu obywatelskiego.

Ich prośby o przeprowadzenie konkursu architektonicznego, formalne stworzenie strefy zamieszkania zamiast strefy Tempo 30, uporządkowanie parkowania, ułatwienia dla pieszych oraz umiejscowienie w pobliżu Starowiejskiej przystanków autobusowych pozostały bez odpowiedzi.

Gdynia wznawia dyskusję o Starowiejskiej



Na kilka miesięcy przed wyborami samorządowymi dyskusja o zmianach na Starowiejskiej wraca, i to z inicjatywy władz miasta. Przygotowania do konsultacji przeprowadzanych przez Laboratorium Innowacji Społecznych trwały od początku roku.

Czytaj również: Kolejne wizje zmian ul. Starowiejskiej

Dyskusja i warsztaty mają bardziej skupić się na docelowym wyglądzie ulicy, a nie na zmianach w ruchu. Dyskusja i warsztaty mają bardziej skupić się na docelowym wyglądzie ulicy, a nie na zmianach w ruchu.
W piątek poznaliśmy harmonogram. Do 3 kwietnia będą zbierane opinie w formie ankiet. Później zaplanowano trzy tury kilkugodzinnych warsztatów z projektantami, na które można się zapisywać do 3 kwietnia pod adresem www.badanialis.pl/sw-warsztaty lub telefonicznie pod numerem (58) 727 39 08. Zwieńczeniem będzie wystawa wypracowanych koncepcji. W czerwcu propozycje wrócą do urzędników, którzy jeszcze raz je zrecenzują i zapytają o uwagi gdynian, a pod koniec lipca konsultacje zostaną podsumowane.

Mniejsze znaczenie mają mieć sprawy związane z organizacją ruchu, które dominowały przy ankietach Civitas Dynamo. Ostateczny wybór koncepcji ma być kompromisem pomiędzy różnymi oczekiwaniami. Czy to oznacza, że nie ma szans na radykalne i głębokie rozwiązania?

Konsultacje przez całą wiosnę



- Opinie będą zbierane na kilka sposobów, co z kolei pozwoli spojrzeć na Starowiejską pod różnymi kątami. Jednym z takich kontekstów będzie najbliższe sąsiedztwo i np. możliwości, jakie otworzą się przed Starowiejską po inauguracji Konsulatu Kultury przy ul. Jana z Kolna i Mediateki - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Zaznacza, że to właśnie te dwie inwestycje miały decydujący wpływ na rozpoczęcie konsultacji akurat w tym terminie, zapewniając jednocześnie, że ich wynik na pewno zostanie wzięty pod uwagę przy realizacji potencjalnych inwestycji.

Ostateczne decyzje, także te dotyczące terminów, ma podejmować prezydent.

Na zmiany czekają społecznicy proponujący od dłuższego czasu rozwiązania, w których zyskują przede wszystkim piesi Na zmiany czekają społecznicy proponujący od dłuższego czasu rozwiązania, w których zyskują przede wszystkim piesi
- Nigdy nie było kompleksowego spojrzenia na temat Starowiejskiej. Po to uruchamiamy tak poważne zasoby w Laboratorium Innowacji Społecznych, które zajmie się konsultacjami, żeby realizować później to, co zostanie wypracowane. Jesteśmy zdeterminowani, by zmieniać tę ulicę - podkreśla jednak Guć.

Społecznicy: chcemy międzynarodowego konkursu architektonicznego



Na inicjatywę miasta z dystansem patrzą społecznicy z Miasta Wspólnego.

- Robienie konsultacji dla samych konsultacji to wywalanie publicznych pieniędzy w błoto, a po zapowiedziach pana wiceprezydenta Gucia mam obawy, że na to się zanosi. Mamy za sobą kilka lat konkretnych analiz dotyczących Starowiejskiej, kilka projektów, gdzie za unijne pieniądze sprawdzano wszelkie możliwe warianty zmian na ulicy. Jeśli władze Gdyni chcą pokazać, że traktują mieszkańców poważnie, to oczekuję, że zaraz po zakończeniu konsultacji, zgodnie z ich wynikami, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny. Niezależnie od tego, czy większość gdynian opowie się za strefą współdzieloną, deptakiem, czy też za pozostawieniem dominującej funkcji komunikacyjnej - Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Wskazują też na nieprecyzyjnie sformułowane pytania.

- Mam nadzieję, że nikt w ratuszu nie będzie zasłaniał się stanowiskiem konserwatora zabytków, by znów nic nie robić. Liczę również na profesjonalne podejście do konsultacji ze strony Laboratorium Innowacji Społecznych, bo pytania przygotowane w przedstawionej właśnie ankiecie są nieprecyzyjne. Oby nie powtórzyła się sytuacja z konsultacji Parku Centralnego, gdzie zapomniano zapytać się o parking - najważniejszą część całej inwestycji.
Przypomnijmy przy okazji, że w ostatnim czasie swoje propozycje przedstawił też gdyński ZDiZ. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Urzędnicy działają przy okazji unijnego i co najważniejsze badawczego projektu FLOW. Wnioski mają być znane w kwietniu.

Miejsca

Opinie (360) 3 zablokowane

  • Po co konsultacje (8)

    To jest centrum miasta ,zrobić deptak np tak jak na Monte Casino. Jeżeli ktoś chce mieć parking pod blokiem od tego są płatne parkingi albo niech się wyprowadzi za miasto tam może mic samochodów do woli i stawiać je pod każdym oknem

    • 18 21

    • po to zeby nie robic deptaku w tak absurdalnym miejscu jakim jest Starowiejska (6)

      deptak na ulicy, ktora przecinana jest przez kilka innych ruchliwych ulic:
      - Dworcowa
      - 3 maja
      - Wladyslawa IV
      - Swietojanska?
      to kompletny absurd, durnota totalna.
      Co z dojazdem na Abrahama, Msciwoja i Zygmunta Augusta - jednokierunkowe ulice....
      Czy kazdy przeciwnik motoryzacji musi od razu byc idiota pozbawionym wyobrazni?

      • 9 16

      • (1)

        Absurd i totalna głupota to stwierdzenie, że Dworcowa i Świętojańska przecinają Starowiejską. A pozostałe ulice - nie wiem w czym problem. W Łodzi też nie wiedzieli i zrobili. I działa. Więcej wyobraźni życzę.

        • 5 6

        • moze sie jeszcze raz zastanow

          idzesz deptakiem od dworca do morza - przechodzisz kolejne ulice:
          Dworcowa, 3 maja, Wladyslawa IV, Swietojanska..... juz rozumiesz? Choc z drugiej strony, jesli chcesz miec tam deptak to z mysleniem musi byc u ciebie nie halo.....

          • 2 1

      • copy paste

        • 6 3

      • ile razy jeszcze wkleisz ten tekst? (2)

        • 17 6

        • az zaczniesz myslec (1)

          • 7 18

          • Tempaki niczego nie pojmą. Mieszkają tam i liczą na wjazdowke.

            • 5 4

    • Po to aby uzasadnić swoją wizję. Konsultacje to nie referendum, nie ma mocy wiążącej.

      Przeczytajcie poprzednie raporty z konsultacji i późniejsze decyzje.

      • 2 1

  • Deptak na Starowiejskiej?

    Nie mieszkam w Gdyni, lecz często tam bywam. Starowiejska po południu i wieczorem-nawet wiosna i latem-jest spokojna ulicą. Wracając z kina, czy ze spaceru na Skwerze czy bulwarze idąc do SKM zawsze omijam zatłoczona 10 lutego i wybieram Starowiejską. Nigdy nie miałem, nie mieliśmy problemów z przemieszczaniem się. Nieliczni przechodnie, niezbyt liczny ruch samochodowy.
    Na zamieszczonych w artykule fotografiach widać "intensywny" ruch pieszy. Na zadnym z nich nie widać więcej niż kilka kilkanaście osób. Samochodów owszem, sporo. Co zmieni zakaz ruchu pojazdów? Więcej miejsca dla mieszkańców i ich pojazdów.
    Kiedyś-za komuny-Świetojańska, 10 lutego, Starowiejska były zatłoczone, ponieważ ludzie z Rumi, Redy, Wejherowa przyjeżdżali na zakupy do "miasta" Kawiarnie i restauracje były pełne, kina również. Teraz w każdym z tych miast można kupić to samo. Dla wybrednych jest "Riviera" czy "Port Handlowy' w Rumi.
    Kto będzie spacerował po deptaku na Starowiejskiej? Kto zainwestuje w knajpy na tej ulicy? Gdybym ja miał pieniadze, to raczej bym je inwestował w rejon b. 'Dalmoru". to tam raczej bedą kierowali sie miejscowi i turyści

    • 8 2

  • (6)

    Przede wszystkim uwzględnijcie miejsca postojowe dla dostawców.

    • 6 5

    • Dostawy rano do godziny 9:00 lub 10:00. Potem zakaz wjazdu dostawczakom. (5)

      • 4 0

      • (4)

        Niby jak do 10? Nie jesteś w stanie być w kilku miejscach do określonej godziny... Nie masz pojęcia o czym piszesz.

        • 1 3

        • A ile jest takich miejsc gdzie musiałbyś być do 10:00? (3)

          Wjeżdżasz na Sarowiejską o 8:00 i zdążysz. Ile masz punktów do obsługi?
          W miastach gdzie są ograniczenia wjazdu takie rozwiązania są stosowane. Oczywiście sprawa do dyskusji ale lepsze niż wyeliminowanie całkowite ruchu samochodów.

          • 4 0

          • (2)

            W samym śródmieściu osiem, a po drodze do niego pięć... Towar musi być w odpowiedniej temperaturze, i nie ma mowy o parkowaniu daleko od lokalu...

            • 0 3

            • ale mówimy tylko o Starowiejskiej (1)

              to co będzie jak zrobią deptak?

              • 2 1

              • będzie wreszcie normalnie: przyjazna ulica dla ludzi

                • 1 2

  • (6)

    Szczurek i Stepa idźcie na emeryturę i przestańcie ośmieszać siebie i Gdynie. Ile jeszcze razy będą konsultacje, plany i wizualizacje w tej sprawie?

    • 117 21

    • stepa - relikt perelu. poczytaj lub posłuchaj wywiady z nim. (2)

      Tragedia, jeszcze gorszy od szczurka.

      • 18 2

      • A Guć lepszy? (1)

        Na Leszczynkach wybudowali szeroki chodnik z założeniem że będą na nim parkowały samochody. Taka logika!

        • 6 2

        • Cała ekipa jest do wymiany

          • 5 0

    • (2)

      Jak to? Odbyły się już konsultacje? Nikt ze mną niczego nie konsultował!!! Moje zdanie jest takie,że należy wylać asfalt na tą pożal się boże kostkę,wyciąć wszystkie pozostałe drzewa i zrobić więcej miejsc parkingowych i oczywiście nie dopuścić do utworzenia buspasu w tym miejscu. Najlepiej jak by jeszcze utworzyć stanowiska do ładowania elektrycznych pojazdów i zakazać jazdy na rowerze. Ci rowerzyści to udręka tego kraju. Cały czas roszczenia,kontrapasy,ścieżki rowerowe...Po co to komu ? Jak chcą jeździć na swoich dwóch kółkach bo nie stać ich na cztery to niech zapindalają do lasu,a i las bym otworzył dla miłośników motocrossu i 4x4. Taki ze mnie wizjoner.

      • 10 11

      • Szczurek to ty napisałeś? (1)

        • 6 2

        • On ma ludzi od tego. Płaci im za to.

          • 2 0

  • Znów nowotwór pt. aktywiści miejscy (6)

    Ale dobrze, że są jakiekolwiek konsultacje. Zwykle okazuje się, że urojenia cyklistów i oczekiwania mieszkańców się "trochę" rozmijają.

    • 7 14

    • znów nowotwór pt. smierdzące dresy w dizlach. (4)

      zakorkowali centra miast. bo du..a za tłusta żeby przejśc się 500 metrów dalej.
      zwyklee okazuje się, że interes kierowców i interes mieszkańców rozmijają się.

      • 8 2

      • Mieszkańcy Gdyni jeżdżą samochodami (3)

        Przyswojcie sobie wreszcie, rowerowe dziubdziusie, te wyniki badań preferencji komunikacyjnych.

        • 2 3

        • znam mieszkańców Gdyni chodzących pieszo i korzystających z SKM (2)

          mają samochody, ale nie korzystają z nich w każdym możliwym przypadku.

          Liczba osób korzystających z rowerów wzrośnie lawinowo po wprowadzeniu systemu roweru metropolitalnego.

          Warto przygotować miasto do tej rowerolucji.

          A zakompleksiałym antyrowerowcom coraz więcej ludzi będzie mówiło stanowcze NIE

          • 1 1

          • (1)

            tak jak w sopocie "rower miejski" okazał się takim sukcesem że splajtował po roku
            nie trawię wszechobecnych aut ale wasze zideologizowane propagandowe kłamstwa was pogrążają

            • 1 2

            • im mniejszy system, tym trudniej osiągnąć jego rentowność

              Warszawskie veturilo jest 10 największym systemem na świecie, a Warszawa na pewno nie jest dziesiątym miastem świata.

              • 1 0

    • Konsultacje? Bla, bla, bla...

      • 2 1

  • kierowcy, wyp...alać ze swoimi złomami z centrum miast. (5)

    zostawcie swoje śmierdzące szroty pod swoja oborą w Żukowie.
    z czym do ludzi?

    zamknąć całe centra miast dla samochodów. Proste i skuteczne

    • 10 17

    • a mieszkańcy załatwią sobie wjazdówki? (1)

      • 0 3

      • mieszkańcy samochody będą trzymać na parkingu 200 m dalej.

        • 2 1

    • Kolejna głupia stara baba

      Samochody precz A zamiast nich konie i powozy. Oborniki na ulicy, smród, hałas kopyt. To twój idiotyczny pomysł głupia pało... brawo

      • 2 3

    • Mieszkańcy Gdyni jeżdżą samochodami (1)

      Także. Często. Musicie nauczyć się z tym żyć, rowerowe głuptaski.

      • 9 4

      • już niedługo będzie chodzić na autonogach

        ped....im spaliniarzom móþwimy nie.

        • 2 3

  • dać kierowcom szansę.

    pół roku mogą wjechać pod warunkiem uiszczenia 100 zł za wjazd.
    w tym czasie uzbiera się pieniądze na przeskztałcenie ulicy w teren przyjazny ludziom. Czyli bez samochodów, itp.

    Kierowcy w miastach nie pasują.

    • 4 3

  • spójrzcie na UK

    Wygonić samochody i codziennie sprzątać, zamiatać ulicę - wystarczy!

    • 6 1

  • Jakie konsultacje

    Jeżeli będą takie konsultacje jak w przypadku budowy wieżowca przy Banku Polskim / ul. 3 Maja- 10 Lutego/ to urzędnicy miasta z Prezydentem zrobią ze Starowiejskiej co będą chcieli.
    Art. w www. wybrzeże 24.pl pokazuje zaangażowanie urzędników w wizerunek miasta kierowany przez przedsiębiorcę z Warszawy

    • 6 1

  • mnie tylko interesuje, czy się zmieni na lepsze czy na gorsze (2)

    więcej pytań nie mam

    • 8 3

    • dla jedny na lepsze, dla innych na gorsze. I w tym największy problem.

      • 1 1

    • a mnie interesuje, co uważasz za lepsze?

      Ciekawe, czy jak się zmieni na lepsze, to tę zmianę zauważysz i się chociaż uśmiechniesz na chwilę?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum