• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia rozpoczyna konsultacje w sprawie zmian na Starowiejskiej

Patryk Szczerba
17 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Dyskusja o Starowiejskiej wraca od lat. Tym razem w formie konsultacji społecznych, które mają dać odpowiedź na pytanie: czego chcą mieszkańcy. Dyskusja o Starowiejskiej wraca od lat. Tym razem w formie konsultacji społecznych, które mają dać odpowiedź na pytanie: czego chcą mieszkańcy.

O zmianach na ul. Starowiejskiej władze Gdyni mówią od ponad 10 lat. Jest szansa, że niedługo urzędnicy przejdą od słów do czynów, bowiem właśnie ogłoszono konsultacje społeczne w tej sprawie. Ich rezultat będzie znany w lipcu.



Czy chcesz zmian na Starowiejskiej?

Podejść do zmian na najstarszej ulicy w Gdyni było kilka. Ponad 10 lat temu dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy. Za pierwszym razem wpłynął tylko jeden projekt i wobec braku konkurencji unieważniono przetarg. Do drugiego nie zgłosił się już nikt.

Ankieta na temat zmian na Starowiejskiej

Zobacz też: Ul. Starowiejska w Gdyni: próby zmian w 2008 roku

Ul. Starowiejska: zmiany proponowane od dekady



- Obecnie projektanci mają tyle pracy, że nie zawsze są zainteresowani braniem udziału w takim konkursie. A my nie możemy powierzyć tego projektu pierwszej lepszej firmie - wyjaśniał w 2008 roku Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Znający zapisy konkursowe twierdzili, że projekt pozostawiałby ulicę w takiej samej formie jak obecnie, więc brak rozstrzygnięcia nie był najgorszym rozwiązaniem. Zniechęcać projektantów mogła też pula nagród. Za pierwsze miejsce można było zgarnąć zaledwie 100 tys. zł.

Temat zmian na ulicy wrócił dopiero po latach, gdy Gdynia, w ramach projektu Civitas Dynamo, zadeklarowała stworzenie w centrum strefy pieszej z ograniczonym ruchem samochodów. Pod uwagę była wtedy brana m.in. ul. Starowiejska.

Miasto Wspólne: Starowiejska - zmiany - pierwsza inicjatywa społeczników



Do działania przystąpili wówczas po raz pierwszy społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, proponując radykalne zmiany w ruchu najstarszej ulicy w mieście. Szybko uaktywnili się przeciwnicy ograniczeń - w głównej mierze prowadzący punkty handlowe przy ulicy.

Skończyło się na postawieniu znaku ograniczenia prędkości do 30 km/h, a także analizach ruchu i sposobów parkowania kierowców. Społecznikom musiało zaś wystarczyć ustawienie parkletu zgłoszonego w ramach budżetu obywatelskiego.

Ich prośby o przeprowadzenie konkursu architektonicznego, formalne stworzenie strefy zamieszkania zamiast strefy Tempo 30, uporządkowanie parkowania, ułatwienia dla pieszych oraz umiejscowienie w pobliżu Starowiejskiej przystanków autobusowych pozostały bez odpowiedzi.

Gdynia wznawia dyskusję o Starowiejskiej



Na kilka miesięcy przed wyborami samorządowymi dyskusja o zmianach na Starowiejskiej wraca, i to z inicjatywy władz miasta. Przygotowania do konsultacji przeprowadzanych przez Laboratorium Innowacji Społecznych trwały od początku roku.

Czytaj również: Kolejne wizje zmian ul. Starowiejskiej

Dyskusja i warsztaty mają bardziej skupić się na docelowym wyglądzie ulicy, a nie na zmianach w ruchu. Dyskusja i warsztaty mają bardziej skupić się na docelowym wyglądzie ulicy, a nie na zmianach w ruchu.
W piątek poznaliśmy harmonogram. Do 3 kwietnia będą zbierane opinie w formie ankiet. Później zaplanowano trzy tury kilkugodzinnych warsztatów z projektantami, na które można się zapisywać do 3 kwietnia pod adresem www.badanialis.pl/sw-warsztaty lub telefonicznie pod numerem (58) 727 39 08. Zwieńczeniem będzie wystawa wypracowanych koncepcji. W czerwcu propozycje wrócą do urzędników, którzy jeszcze raz je zrecenzują i zapytają o uwagi gdynian, a pod koniec lipca konsultacje zostaną podsumowane.

Mniejsze znaczenie mają mieć sprawy związane z organizacją ruchu, które dominowały przy ankietach Civitas Dynamo. Ostateczny wybór koncepcji ma być kompromisem pomiędzy różnymi oczekiwaniami. Czy to oznacza, że nie ma szans na radykalne i głębokie rozwiązania?

Konsultacje przez całą wiosnę



- Opinie będą zbierane na kilka sposobów, co z kolei pozwoli spojrzeć na Starowiejską pod różnymi kątami. Jednym z takich kontekstów będzie najbliższe sąsiedztwo i np. możliwości, jakie otworzą się przed Starowiejską po inauguracji Konsulatu Kultury przy ul. Jana z Kolna i Mediateki - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Zaznacza, że to właśnie te dwie inwestycje miały decydujący wpływ na rozpoczęcie konsultacji akurat w tym terminie, zapewniając jednocześnie, że ich wynik na pewno zostanie wzięty pod uwagę przy realizacji potencjalnych inwestycji.

Ostateczne decyzje, także te dotyczące terminów, ma podejmować prezydent.

Na zmiany czekają społecznicy proponujący od dłuższego czasu rozwiązania, w których zyskują przede wszystkim piesi Na zmiany czekają społecznicy proponujący od dłuższego czasu rozwiązania, w których zyskują przede wszystkim piesi
- Nigdy nie było kompleksowego spojrzenia na temat Starowiejskiej. Po to uruchamiamy tak poważne zasoby w Laboratorium Innowacji Społecznych, które zajmie się konsultacjami, żeby realizować później to, co zostanie wypracowane. Jesteśmy zdeterminowani, by zmieniać tę ulicę - podkreśla jednak Guć.

Społecznicy: chcemy międzynarodowego konkursu architektonicznego



Na inicjatywę miasta z dystansem patrzą społecznicy z Miasta Wspólnego.

- Robienie konsultacji dla samych konsultacji to wywalanie publicznych pieniędzy w błoto, a po zapowiedziach pana wiceprezydenta Gucia mam obawy, że na to się zanosi. Mamy za sobą kilka lat konkretnych analiz dotyczących Starowiejskiej, kilka projektów, gdzie za unijne pieniądze sprawdzano wszelkie możliwe warianty zmian na ulicy. Jeśli władze Gdyni chcą pokazać, że traktują mieszkańców poważnie, to oczekuję, że zaraz po zakończeniu konsultacji, zgodnie z ich wynikami, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny. Niezależnie od tego, czy większość gdynian opowie się za strefą współdzieloną, deptakiem, czy też za pozostawieniem dominującej funkcji komunikacyjnej - Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Wskazują też na nieprecyzyjnie sformułowane pytania.

- Mam nadzieję, że nikt w ratuszu nie będzie zasłaniał się stanowiskiem konserwatora zabytków, by znów nic nie robić. Liczę również na profesjonalne podejście do konsultacji ze strony Laboratorium Innowacji Społecznych, bo pytania przygotowane w przedstawionej właśnie ankiecie są nieprecyzyjne. Oby nie powtórzyła się sytuacja z konsultacji Parku Centralnego, gdzie zapomniano zapytać się o parking - najważniejszą część całej inwestycji.
Przypomnijmy przy okazji, że w ostatnim czasie swoje propozycje przedstawił też gdyński ZDiZ. To dwa warianty: tzw. strefa współdzielona, na której pierwszeństwo mają piesi, ale samochody też mogą wjeżdżać i parkować w ściśle wyznaczonych i ograniczonych miejscach oraz deptak, na którym mogłaby pojawić się ścieżka rowerowa.

Urzędnicy działają przy okazji unijnego i co najważniejsze badawczego projektu FLOW. Wnioski mają być znane w kwietniu.

Miejsca

Opinie (360) 3 zablokowane

  • Robić (1)

    i nie słuchać tych starych pierdz**li marudzących, którym nic nie pasuje.

    • 13 19

    • Tobie zrobić dziurę w tym głupim łbie, też bez pytania

      • 1 2

  • W tym momencie tylko kataklizm pozostawi prezydenta Gdyni i jego zastępców na staniwiskach. Bez świeżej krwi , nowej miotły to Koniec dla miasta, dla portu.

    • 29 2

  • Czas na odważne decyzje

    Jako mieszkaniec i zarazem prowadzący działalność przy Starowiejskiej mocno kibicuję zmianom na naszej ulicy. Dobrze zaplanowana strefa współdzielona przyniesie dużo większe korzyści niż zachowanie obecnego stanu rzeczy. Ewentualne zmiany zostaną wprowadzone na koleje dziesięciolecia, więc w zderzeniu ze światowym trendem do ograniczania ruchu samochodowego w centrach miast, będzie to mialo same plusy.

    • 24 21

  • Starowiejska (3)

    Jeśli miałby być deptak, to bez ścieżki rowerowej.

    • 22 5

    • Znajdzie się miejsce i na ścieżkę. Byle mocno odseparowaną, żeby nie wjeżdżali na pieszych (1)

      • 9 8

      • odseparowaną na jana z kolna

        • 4 3

    • Na Długiej w Gdańsku jest deptak bez ścieżki rowerowej

      Podobnie na Stągiewnej i Ogarnej.

      Wystarczy deptak z dopuszczeniem ruchu rowerów

      • 1 2

  • (2)

    Gdynia to jedyne miasto tej wielkości, które nie ma deptaka. Dzięki Szczurkowi jest zapadłą dziurą, do której żaden turysta nigdy nie zajrzy z własnej woli.

    • 37 13

    • Deptak to zrób sobie wokół stołu w mieszkaniu.

      • 8 6

    • Nie masz gdzie łazić łajzo?! Jest bulwar do tego. W d*p*e sobie zrób deptak

      • 8 6

  • Do wladz miasta.
    Chcecie zrobić cos pozytywnego dla miasta? Odejdźcie

    • 32 3

  • zrobic ta jak na starowce w gdansku (2)

    wiazd tylko dla mieszkancow

    • 19 4

    • Gdańsk nie ma starówki. Ma natomiast Główne Miasto nieuku z rodziny przywiezionej tu zza Buga przez sowieta.

      • 2 6

    • O to im chodzi ,

      Innym zabronić aby mieli miejsca pod demem tylko dla siebie.

      • 1 3

  • Po co konsultacje (8)

    To jest centrum miasta ,zrobić deptak np tak jak na Monte Casino. Jeżeli ktoś chce mieć parking pod blokiem od tego są płatne parkingi albo niech się wyprowadzi za miasto tam może mic samochodów do woli i stawiać je pod każdym oknem

    • 18 21

    • po to zeby nie robic deptaku w tak absurdalnym miejscu jakim jest Starowiejska (6)

      deptak na ulicy, ktora przecinana jest przez kilka innych ruchliwych ulic:
      - Dworcowa
      - 3 maja
      - Wladyslawa IV
      - Swietojanska?
      to kompletny absurd, durnota totalna.
      Co z dojazdem na Abrahama, Msciwoja i Zygmunta Augusta - jednokierunkowe ulice....
      Czy kazdy przeciwnik motoryzacji musi od razu byc idiota pozbawionym wyobrazni?

      • 9 16

      • ile razy jeszcze wkleisz ten tekst? (2)

        • 17 6

        • az zaczniesz myslec (1)

          • 7 18

          • Tempaki niczego nie pojmą. Mieszkają tam i liczą na wjazdowke.

            • 5 4

      • copy paste

        • 6 3

      • (1)

        Absurd i totalna głupota to stwierdzenie, że Dworcowa i Świętojańska przecinają Starowiejską. A pozostałe ulice - nie wiem w czym problem. W Łodzi też nie wiedzieli i zrobili. I działa. Więcej wyobraźni życzę.

        • 5 6

        • moze sie jeszcze raz zastanow

          idzesz deptakiem od dworca do morza - przechodzisz kolejne ulice:
          Dworcowa, 3 maja, Wladyslawa IV, Swietojanska..... juz rozumiesz? Choc z drugiej strony, jesli chcesz miec tam deptak to z mysleniem musi byc u ciebie nie halo.....

          • 2 1

    • Po to aby uzasadnić swoją wizję. Konsultacje to nie referendum, nie ma mocy wiążącej.

      Przeczytajcie poprzednie raporty z konsultacji i późniejsze decyzje.

      • 2 1

  • (2)

    dziesiąty rok z rzędu, konsultacje i dywagacje zero rozsądnego pomysłu i zero odpowiedzialności
    a realia są takie że wzdłuż starowiejskiej nie ma nawet farby i oznakowania przejść dla pieszych!
    tak wygląda samorządniactwo w praktyce

    • 25 7

    • sek w tym, ze deptak czy strefa wspoldzielona na Starowiejskiej to DURNY pomysl (1)

      tylko jakos Szczur nie potrafi tego glosno powiedziec. Starowiejska to nie miejsce na deptak. Deptak niech zrobia porzadny na Skwerze Kosciuszki czy w okolicach Waszyngtona/Sea Towers/Dalmoru.

      • 8 11

      • czy zdarza ci się Kubusiu uwzględniać argumenty innych osób?

        czy tylko potrafisz wklejać ograne teksty?

        • 2 2

  • (1)

    zamknąć całą gdynie zakaz wjazdu

    • 18 6

    • Będzie spokój. A lodówkę przydzwigasz sam.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum