• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje nowe drogi rowerowe. Trasy po plaży nie będzie

Patryk Szczerba
15 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W Gdyni dzięki projektowi trasy R-10 uda się "załatać" dziury, m.in. jak ta na al. Zwycięstwa w okolicy Wielkopolskiej. W Gdyni dzięki projektowi trasy R-10 uda się "załatać" dziury, m.in. jak ta na al. Zwycięstwa w okolicy Wielkopolskiej.

Nowe drogi powstaną w ramach Nadmorskiej Trasy Rowerowej łączącej największe miasta nadmorskie w Europie. W Gdyni planowanych jest 9 kilometrów nowych tras. Wiadomo już, że przy okazji inwestycji, nie uda się stworzyć drogi rowerowej do Sopotu po plaży.



Czy po zbudowaniu nowych dróg zwiększy się liczba jeżdżących po Gdyni rowerem?

Oznaczona symbolem R-10 droga dla rowerzystów to Nadmorski Szlak Hanzeatycki promowany przez Europejską Federację Cyklistów, o której planach powstania pisaliśmy kilkukrotnie. W sumie liczył będzie blisko 8 tys. km i połączy największe miasta nadmorskie. Z Gdyni przez Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu i Sundsvall dojedziemy do Sztokholmu, a stamtąd przez Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock zamkniemy pętlę, prowadzącą z powrotem do Gdyni.

Sporo do zrobienia

Odcinek polskiej trasy wiodącej szlakiem nadmorskich miast Morza Bałtyckiego ma powstać na całej szerokości województwa pomorskiego i będzie liczył 250 km. Inwestycja będzie dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Najwięcej do zrobienia jest w Gdyni, która projekt chce wykorzystać do uzupełnienia braków w miejskiej infrastrukturze. Trasa będzie wiodła od centrum handlowego Szperk zobacz na mapie Gdyni, ulicą płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni, Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni do Bulwaru Nadmorskiego zobacz na mapie Gdyni. Następnie aleją Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni, Promenadą Królowej Marysieńki zobacz na mapie Gdyni i poprzez klif do Sopotu. W centrum Gdyni będzie prowadziła przez ul. Nową Węglową i Waszyngtona. Razem to 17 km, blisko połowę dróg trzeba zbudować od nowa.

Koncepcja trasy została zaakceptowana przez Urząd Marszałkowski koordynujący cały projekt, więc miasto rozpoczęło poszukiwania projektanta nowych dróg. Zmiany przejdzie przede wszystkim al. Zwycięstwa, gdzie obecnie trasy dla cyklistów urywają się. Prace budowlane będą prowadzone w okolicach skrzyżowania z ul. Stryjską zobacz na mapie Gdyni oraz na odcinku od ul. Kościelnej zobacz na mapie Gdyni do ul. Orłowskiejzobacz na mapie Gdyni, gdzie powstaną oddzielone trasy. Również na Promenadzie Marysieńki zobacz na mapie Gdyni, gdzie teraz można jeździć rowerem pod określonymi warunkami konieczna jest nowa infrastruktura. Droga zostanie poprowadzona wzdłuż deptaka.

Zupełnie nowa droga powstanie m.in. też wzdłuż Promenady Marysieńki. Zupełnie nowa droga powstanie m.in. też wzdłuż Promenady Marysieńki.
W centrum z kolei konieczna będzie m.in. budowa trasy wzdłuż ulicy Waszyngtona na odcinku od ul. Pułaskiego zobacz na mapie Gdyni do ul. Borchardta zobacz na mapie Gdyni. Dużą rolę ma odegrać również planowana w tym samym okresie dofinansowania Nowa Węglowa, gdzie także uwzględniona jest trasa dla rowerów.

Przy okazji powstanie osiem parkingów, które mają być wykorzystywane jako miejsca wypoczynkowe. Pojawią się m.in. na plaży w śródmieściu zobacz na mapie Gdyni, bulwarze zobacz na mapie Gdyni, molo w Orłowie zobacz na mapie Gdyni, ale także przy Węźle Ofiar Grudnia zobacz na mapie Gdyniczy Centrum Nauki Experyment zobacz na mapie Gdyni.

Projektant ma być znany pod koniec lipca. W przetargu na jego wybór w 70 proc. zdecyduje zaoferowana cena, natomiast pozostałe 30 proc. to okres wykonania. Szacunkowy koszt to blisko 1 mln zł.

- Gdynia jest największym beneficjentem tego projektu. Musimy się spieszyć, bowiem wniosek z gotowymi projektami budowlanymi i uzgodnieniami musi być złożony w drugiej połowie 2016 roku, by była szansa na dofinansowanie i realizację całej inwestycji. Jeśli wszystko się dobrze ułoży, pierwsze prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2017 roku - wyjaśnia Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim ZDiZ za rozwój infrastruktury rowerowej.

Na drogę po plaży zabrakło czasu

Będzie też kilka nowych parkingów służących do wypoczynku, m.in. w okolicach PPNT. Będzie też kilka nowych parkingów służących do wypoczynku, m.in. w okolicach PPNT.
Zrezygnowano z drogi rowerowej z Orłowa do Sopotu plażą. Trasa mogłaby być poprowadzona al. Kukowskiego zobacz na mapie Gdyni i później kładkami po plaży. Problemem jest wąska linia brzegowa, gdzie po sztormach nawet piesi mają problemy z przedostaniem się w stronę Sopotu. Na takie rozwiązanie nie uzyskano jednak zgody Urzędu Morskiego ani Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, instytucji uczestniczących aktywnie w planowaniu tych tras. To oznacza, że rowerzyści będą musieli jechać od Orłowa do Sopotu przez górną część klifu aż do schodów przy ujściu rzeki Sweliny. Trasa, choć urokliwa, zdaniem części rowerzystów wciąż nastręcza sporo problemów, zwłaszcza mniej doświadczonym cyklistom.

- Stoimy na stanowisku, że trasa rowerowa powinna prowadzić także plażą. Szkoda, że nie udało się zawrzeć tej inwestycji w projekcie albo chociaż powalczyć mocniej o takie rozwiązanie. Obawiam się, że nie uda się tej trasy poprowadzić brzegiem nigdy. Trasa R-10 była dla tego pomysłu naprawdę dużą szansą - mówi Jakub Furkal ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Alternatywna droga plażą do Sopotu przestała być brana pod uwagę. Alternatywna droga plażą do Sopotu przestała być brana pod uwagę.
Urzędnicy tłumaczą, że optowali za tym rozwiązaniem, ale nie było szans, by w krótkim okresie czasu uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i uzgodnienia.

- Musimy być gotowi z pełną dokumentacją w przyszłym roku. Gdybyśmy optowali za wariantem po plaży, moglibyśmy w ogóle stracić szansę na dofinansowanie i zablokować cały projekt. Pomysł został odłożony na półkę, być może kiedyś wrócimy do niego - zaznacza Studziński.

Całkowity koszt gdyńskiego odcinka będzie prawdopodobnie nie mniejszy niż 15 mln zł. Niewykluczone, że do tej kwoty będzie trzeba dodać pieniądze potrzebne na wykup gruntów. Cała trasa powinna być gotowa do końca 2020 roku.

Zobacz film obrazujący trudności, jakie czyhają na rowerzystów chcących przejechać z Gdyni do Sopotu rowerem.

Miejsca

Opinie (314) 5 zablokowanych

  • Sciezka Kukowskiego

    No tak, plany budowy nowych sciezek rowerowych nalezy jak najbardziej pochwalic, ale rezygnacja z trasy Kukowskiego wzdluz plazy to jest chyba jakis wypadek przy pracy planistow miejskich. Przeciez codzienni rowerzysci to nie alpinisci. Ilu bedzie na silach aby taszczyc rower na plecach na wysoka gore dla przedostania sie w strone Sopotu, W koncu kiedys i tak trzeba bedzie wzmocnic zrujnowany klif i zrekonstruowac sciezke, chocby na pomoscie. Mysle ze 500 metrow sciezki to nie jest przedsiewziecie przekraczajace mozliwosci dumnego miasta Gdynia w XXI wieku....

    • 0 0

  • Wieśniaki, słoje i inne gady nauczcie się, że w mieście przy ruchliwych ulicach nie jeździ się na rowerku jak u was na wsiach bo to przypał.

    • 0 0

  • Ulica Wiśniewskiego antyrowerowa

    Ta nowoczesna arteria oddana niedawno jest pozbawiona ścieżki rowerowej.
    Tak została przebudowana aby następne pokolenia musiały jeździć tylko samochodem ponieważ nie zostawiono nawet miejsca na dobudowanie trasy rowerowej . A przy wiaduktach są jeszcze zwężenia aby iść gęsiego. Jest to w końcu chodnik . Jeżeli urzędnicy w Gdyni nie wiedzą jak to robią inni niech wybiorą się do Gdańska,Wejherowa. Dojechać do centrum Gdyni na rowerze z dziećmi to horror.

    • 0 0

  • Sopot Gdynia

    Bulwar betonowy ochroniłby klif "zachował szeroką plażę" i mógłby posłużyć jako droga rowerowa

    • 0 0

  • Ścieżka rowerowa w Orlowie, przy plaży (1)

    Przy różnych argumentach na "nie" dla scieżki rowerowej w Orlowie przy plaży, nie znajduję uzasadnienia dla stwierdzenia: "Na drogę po plaży zabrakło czasu" Czyja to jest opinia : autora artykułu, pana Patryka Szczerby, pana Rafała Studzińskiego czy pana Jakuba Furtaka. Panie Jakubie, proszę nie mówić i być o tym przekonanym , że "Obawiam się, że nie uda się tej trasy poprowadzić brzegiem nigdy. Proszę Pana, winnismy dążyć do tego, aby tą trasę poprowadzić, właśnie nad brzegiem morza, byłby to cały urok tej trasy.
    O planach połączenia ścieżką turystyczną Sopotu z Gdynia dyskutowano i ustalano już w roku 1927 - patrz opracowanie: "Plan Rozwoju Polskiego Wybrzeża Morskiego, Protokół Ankiety odbytej w Gdyni z inicjatywy Ministerstwa Robót Publicznych w dniach 7,7 i 9 października 1927 r." (str. 102 i 103) W Protokole m.in. czytamy: Konsul Kukowski, właściciel Kolibek (...) między płotam a morzem pozostawił 50 metrów plaży wolnej od zagrodzenia i zbudował własym kosztem wzdłuż tej plaży ścieżkę dla turystów, która jest przedłużeniem deptaku dochodzacego z Sopotu do granicy polskiej." W Protokole, również odnotowano następujące ustalenie: Należy umożliwić turystykę pieszych wzdłuż całego wybrzeż, tak samym lądem, jak i ścieżką turystyczną (...) Istniejące przeszkody dla takiej komunikacji należy usunąć." (sic!) Szanowni panowie - usuwajmy te przeszkody ! W roku 1927, było można usunąć a, obecnie NIE ?. Pamiętam tą "orłowską" ścieżkę, która łączyła się z tą "sopocką" ścieżką. Faktem jest, że morze, częściowo ją zabrało. Proszę popatrzeć, w jaki sposób Sopot poradził sobie z poprowadzeniem ścieżki w Parku Północnym. W Orlowie tak nie można zrobić ? Może "zebrać" trochę ziemi ze skarpy i ją umocnić. Gdyby trzeba byłu wykarczować kilka drzew, to, po prostu je wykarczować. Nie jedno drzewo w Gdyni "padło" dla potrzeby uzyskania terenu pod zabudowę. Natomiast ścieżkę można pobudować na betonowych słupkach - podobnie jak to uczyniono, na podmokłym, bagnistym terenie w Sopocie. Stoję na stanowisku - dajmy sobie czasu (kto nam go ogranicza ?) i doprowadźmy do powstania ścieżki rowerowo/pieszej, łączącej Orłowo z Sopotem, przy linii brzegowej, bez pokonywania ścieżki poprowadzonej przez teren Kolibek i schodów przy potoku Swelinii. Natomiast pospiech jest wskazany przy .... . - wiadomo przy czym.
    Życzę powodzenia
    Henryk Wiszniowski

    P.S. Miejsca narożone na niszczące działanie morza, można zabezpieczyć przez wykonanie "łamaczy" fal (denne progi kamienne), jak to uczyniono przy Redłowskim Klifie alby przy klifie na wysokości miejscowości Trzęsacz. Na wszystko jest sposób ! Trzeba tylko chcieć - do czego zachęcam wszystkich decydentów.
    HW.

    • 6 0

    • Panie Henryku, mnie nie musi Pan przekonywać. To od decydentów - tzw. gdyńskiego tandemu rowerowego stale słyszymy o braku czasu. Mnie ten argument nie przekonuje i cały czas przekonuję do podjęcia próby stworzenia tej unikatowej w skali kraju trasy. Argument o braku czasu jest śmieszny. Od czasu powstania Rowerowej Gdyni, cały czas lobbujemy za tą trasą, czyli od 5 lat! To nie jest wcale nowy temat.

      • 3 0

  • Droga rowerowa R-10 (2)

    Jaka to droga ? Od ulicy Puckiej w stronę Rumi samochody śmigają po 100 km/h a droga jest wąska ale kierowcom samochodów jakoś to nie przeszkadza. Gdzie jest policja i straź miejska?

    • 6 0

    • jeżeli piszesz o tej przy ogródkach działkowych (1)

      Bardzo wielu gwinejczyków skraca tam sobie drogę, a jest tam zakaz ruchu i ograniczenie do 40/h dla uprawnionych do przejazdu. Niestety nie wiem jakie są tam problemy by robić regularną czystkę. Dostawczaki też tam szaleją.

      • 0 0

      • Na tym odcinku niekiedy jest ruch jak na regularnej ulicy, nieraz podczas przejazdu mija się samochód co 20 sekund ciekawe czy wszyscy mają pozwolenia

        • 1 0

  • Sopot schodzi na psy ale Gdynia nie lepsza

    Mysle za taka trasa nadmorska miedzy Gdynia Sopotem a Gdanskiem byłaby super sprawa ale Szczurek jest zadufany i nie chce wyciągnąć reki do Karnowskiego. Bedzie robił trasy rowerowe przy Hutniczej :-)

    • 2 0

  • (1)

    Rozbudowa ścieżek fajnie! ale dla kogo? Większość kalesoniarzy jeździ jezdnią!o zgrozo!

    • 5 6

    • liczyłeś?

      jak droga dla rowerów jest dobrze zaprojektowana, po jezdni jeżdżą tylko kolarze.
      Powinni mieć prawo korzystania z jezdni bez względu na obecność obok niej drogi dla rowerów - przecież zagrożenia nie stwarzają, tylko narażają się na ryzyko.

      • 1 1

  • Do Morskiej (3)

    A kiedy połączenie Obluża z ul. Morska? Obecnie jedyna droga to przenoszenie roweru "na plecach" pod estakadą przez kilkanaście torów kolejowych, narażając zycie. To się nazwa "droga do Europy"!

    • 3 1

    • Obłuże lepiej połączyć z centrum Gdyni budując zwodzoną kładkę pieszo-rowerową (2)

      od ulicy admirała Wagi do placu Gombrowicza.

      • 0 1

      • (1)

        promik

        • 0 1

        • promik nie zapewnia ciągłego dostępu

          kładka zwodzona też nie, ale w tym przypadku ciągłość byłaby dużo większa

          • 0 0

  • (4)

    Planowanie wychodzi najlepiej... a drogi od granicy z rumia do granicy z sopotem jak nie bylo tak nie ma!

    • 35 10

    • (3)

      Spokojnie. W Sopocie wzdłuż plaży to nie droga rowerowa tylko kartoflisko z kostki brukowej

      • 6 4

      • (1)

        Lepsze to niż niezgodne z przepisami przeciskanie się przez chodnik wzdłuż al. Zwycięstwa.

        • 7 2

        • jest jeszcze śmieszka na armii krajowej..

          • 1 0

      • sposób karnosia na ograniczenie prędkości

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum