• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pasy dla rowerzystów przy Urzędzie Miasta

Patryk Szczerba
22 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na wysokości skweru Plymouth można już jechać pasem rowerowym.
  • Na początku drogi rowerowej na al. Piłsudskiego rowerzyści będą "spotykali się" z pieszymi.
  • Zlikwidowano strzałkę dla jadących w prawo z ul. Świętojańskiej w al. Piłsudskiego.
  • Na zbudowanej wyspie przy UM pojawił się kolejny sygnalizator.

Pasy rowerowe na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni, nowy cykl sygnalizacji na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni to zmiany, które zaszły w ostatnich dniach w centrum Gdyni. Kierowcy nie są do nich przekonani, za to urzędnicy przekonują, że są potrzebne, by rowerzyści mogli bezpiecznie i swobodnie tędy przejechać.



Przypomnijmy:

  1. Zmiany dla rowerzystów w okolicach Urzędu Miasta zaczęły się przed wakacjami. Wtedy zaczęto prace przy wymianie nawierzchni na drodze rowerowej na ul. Piłsudskiego, których wartość to 750 tys. zł.
  2. Pod koniec lipca skończyły się też roboty przy bulwarze, gdzie w okolicach parkingu powstała m.in. wyspa do przejazdu, której - jak tłumaczą urzędnicy - nie można mylić z rondem.
  3. Wymalowano też pasy łączące bulwar z istniejącą drogą rowerową wzdłuż al. Piłsudskiego.
  4. Ostatnim elementem miały być prace przy ul. Świętojańskiej. Tam przejazd rowerowy urywał się na wysokości skweru Plymouth, gdzie budowany jest biurowiec Square firmy AB Inwestor.


Jak oceniasz rozwiązania dla rowerzystów przy UM w Gdyni?

Od kilku dni rowerzyści mogą jeździć po pasie rowerowym, który powstał na środku jezdni. Dzięki niemu przejeżdżający przez przejazd na wysokości Partyzantów mogą wjechać na pas i dalej jechać prosto pasem przez skrzyżowanie i kontynuować jazdę ul. Świętojańską bądź skręcić w prawo w kierunku al. Piłsudskiego, gdzie zaczyna się droga rowerowa.

Rozwiązanie, choć dopiero wdrożone, zdążyło już wzbudzić sporo kontrowersji wśród kierowców. Obawiają się, że rowerzyści na osobnym pasie wcale nie będą bardziej bezpieczni niż na ulicy. Urzędnicy przekonują, że to najlepsze wyjście i przy okazji przypominają, żeby pamiętać o zasadach ruchu.

Śluza rowerowa pozwoli ominąć korek



- Rowerzyści włączający się do ruchu z ul. Partyzantów w kierunku centrum muszą ustąpić jadącym ul. Świętojańską kierowcom, ale mają dodatkowy bonus w postaci śluzy rowerowej umiejscowionej za sygnalizatorem przy przystanku - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik rowerowy prezydenta Gdyni.
Gdy światło jest zielone, rowerzyści jadą swoim pasem, ale skręcając w prawo muszą zjechać z pasa rowerowego i włączyć się do ruchu kołowego. Gdy dla aut jest czerwone, mogą skorzystać ze śluzy umiejscowionej przed sygnalizatorem i przejeżdżając po niej dojechać do początku drogi rowerowej przy al. Piłsudskiego.

Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu. Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu.
To rzadko spotykane w Gdyni rozwiązanie wymusiło likwidację zielonej strzałki w tym miejscu oraz dopuściło przez kilka sekund równoczesną jazdę pojazdów w dół ul. Świętojańskiej i z naprzeciwka, skręcających najczęściej w al. Piłsudskiego, co spowodowało już pierwsze kolizje. Do jednej z nich doszło we wtorek po południu.

17:01 20 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 17:49)

Wypadek przy urzędzie miasta w Gdyni (23 opinie)

Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.
Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.

Inżynierowie ruchu tłumaczą, że taka organizacja ruchu pozostanie na stałe, a dzięki detekcji pojazdów sytuacja powinna się z czasem stabilizować. Kierowcy zaś powinni zachować w tym miejscu czujność.

- Liczymy, że bezpieczeństwo rowerzystów i komfort pieszych idących przez ul. Świętojańską na wysokości apteki podniesie dodatkowy sygnalizator na wyspie przy Urzędzie Miasta - dodaje Jakub Furkal.

Piesi i rowerzyści razem, bo musi być parking



Nierozwiązanym problemem pozostanie przejście pieszych po wąskiej drodze rowerowej pomiędzy skwerem Plymouth i parkingiem dla 10 aut. W teorii powinni tu jeździć wyłącznie rowerzyści, w praktyce to najkrótsza droga dla pieszych wracających lub udających się na bulwar z ul. Świętojańskiej.

Miejsca jest mało, więc wzajemne oskarżenia o pierwszeństwo w trakcie sezonu rowerowego gwarantowane. I tak pozostanie przynajmniej do czasu zabudowy terenu w ramach Parku Centralnego. Rozwiązaniem byłoby zlikwidowanie ok. 10 miejsc skośnych parkingowych przy drodze rowerowej i zamiana ich na ok. 4-5 równoległe, na co nie było jednak zgody władz miasta.

Opinie (453) 8 zablokowanych

  • to chyba tylko urzędnik mógł wymyślić,jazda na jednym kole bez trzymanki

    • 5 8

  • gratuluje wyborcom szczurka

    brawo głąby, dziękuję wszystkim którzy zagłosowali na tego co szkodzi gdyni

    • 8 5

  • Bardzo dobre rozwiązanie. W drugą stronę też powinien być pas.

    • 6 6

  • Najgorszy sort (1)

    Rowerzysci, najgorszy sort.

    • 10 5

    • Grupa nieformalna "gorszy sort" zajęła wysokie miejsce wśród grup uczestniczących w programie

      Kręć kilometry dla Gdańska.

      • 3 6

  • (4)

    Zapraszam urzędników z UM w godzinach szczytu na ten pas rowerowy między pędzącymi samochodami.

    • 10 8

    • w godzinach szczytu samochody nie mają tam możliwości się rozpędzić

      takimi wpisami dajesz wyraz tylko skłonności do stygmatyzowania rowerzystów, ale także i swojej ignorancji.

      • 7 3

    • (2)

      Jeżeli jest tak jak piszesz to należy zwęzić i porobić progi i zagęścić światła by opanować tą dzicz.

      a tak na serio to nie róbcie z siebie oferm.
      Ten pas nic nie zmienia w układzie poruszania się na tym odcinku więc nie rozumiem skąd ta rozpacz i dlaczego budzi to tyle emocji. Bo na czerwono pomalowany?
      I to takie nie do przyjęcia?
      Jak ktoś się boi jeździć po jezdni rowerem to zawsze może jechać inną trasą.
      To miejska droga, nie żadna ekspresówka.

      • 8 4

      • nie zmieniła NIC? p*dolisz (1)

        1. przy zmianie pasa ruchu przez kierowce (a często zmieniają w ostatniej chwili chcąc jechać na wprost a nie skręcić w pisłudskiego) może dojść do potrącenia gnającego (bo oni w większości nie jeżdzą a za*dalają) rowerzysty
        2. kierowcy trajtków którzy muszą odbić od przystanku i dostać się na środkowy pas= to samo co wyżej
        3. dla jadących w górę świętojańską i skręcających w piłsudskiego : kiedyś zielone światło oznaczało bezkolizyjny skręt w piłsudskiego teraz mimo zielonego trzeba czekać na "wpuszczenie" bo zielone mają też jadący w dół świętojańskiej co przy nieraz większej ilości samochodów skręcających spowoduje zaczopowanie skrzyzowania na tym odcinku
        4. wreszcie: dodatkowy sygnalizator na nowej wysepce na wysokości choinki: wczoraj byłam świadkiem jak zatrzymany przez czerwone światło na tym własnie sygnalizatorze trajtek zablokował "zadem" wjazd w piłsudkiego, co zablkowało wszystkich: i skręcających i jadących na wprost

        a ty twierdzisz że NIC się nie zmiło? otóż nie zmieniło się NIC w twoim pustym, rowerowym łbie

        • 7 1

        • 1. Nie rób z kierowców oferm. Jest znak wszystko widać gdzie jaki pas prowadzi dużo wcześniej. Poza tym zmiana pasa to chyba podstawa. Każdy kierowca chyba wie jak pas należy zmieniać. Poza tym jak by pasa dla rowerzystów nie było, rowerzysta chcący jechać prosto byłby dokładnie w tym samym miejscu co jest teraz. Pas tu nic nie zmienia.

          2. Włączanie się do ruchu to też podstawa. Zapewne każdy kierowca trajtka to ogarnia.

          3. ale tu chyba pas nie ma nic do rzeczy. to odrębna sprawa.
          4. też nie widzę tu związku z pasem. Zmianie uległa organizacja ruchu. nie jest to zmiana wymuszona utworzeniem pasa.

          No i na koniec oczywiście musiał obrazić. echhh

          • 7 1

  • Skrzyzowanie - Starowiejska,Derodowskiego

    • 5 3

  • głupek z zdz (1)

    rozumiem ze d**ilizm wtórny nie boli, ale czy koniecznie trzeba przekobywać sie zwiekszoną liczba wypadków rowerzystów wrzucając kretynska scieżke rowerową w najwiekszy ruch na śiętojanskiej co za bałwan bezmyślny to robi a szczurek nastepny bałwan ma to w d*pie a obywatele na niego głosują normalnie mrożek kupa d**ili !! postawicie gamonie budynek zróbcie koło niego scieżke z małym natezeniem rychu i koło mosiru w dół do piłsudskiego, no ale myślenie boli nieudacznika z zdz, wywalił bym, na zbity pysk gamonia za głupote.

    • 10 3

    • jakie statystyki o "zwiększonej liczbie wypadków" masz?
      czy tak zmyślasz?
      Dziwne że na całym świecie rezygnuje się z wydzielonych ddr na rzecz pasów bo są bezpieczniejsze, a ty twierdzisz ze jest na odwrót? podaj źródło.

      • 3 2

  • rowery do lasu!

    nie w centrum.

    • 6 7

  • niek mi nie wmówi że gdynskie rozwiazanie do standard (1)

    kilka dni temu wróciłam z Niemiec, w Berlinie i we Frankfurcie drogi rowerowe też są wydzielone z pasów jezdni ale są po prawej stronie, żaden rower nie jeździ tam dziwnym pasem pomiędzy samochodami narażając się na goźbę bycia niezauważonym (jeśli jedzie szybko) przy np zmianie pasa ruchu przez kierowcę samochodu. Ściezki tam co prawda nie są pomalowane czerwoną farbą a tylko oddzielone białą przerywaną linią od pasów ruchu. W Polszy= zawsze na opak...smutne

    • 7 6

    • nie standard? Proszę

      skrzyżowanie Alexanderstraße oraz Holzmarktstraße w Berlinie sobie zobacz.

      0.5min szukania w google maps.

      • 2 0

  • L

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum