• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pasy dla rowerzystów przy Urzędzie Miasta

Patryk Szczerba
22 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na wysokości skweru Plymouth można już jechać pasem rowerowym.
  • Na początku drogi rowerowej na al. Piłsudskiego rowerzyści będą "spotykali się" z pieszymi.
  • Zlikwidowano strzałkę dla jadących w prawo z ul. Świętojańskiej w al. Piłsudskiego.
  • Na zbudowanej wyspie przy UM pojawił się kolejny sygnalizator.

Pasy rowerowe na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni, nowy cykl sygnalizacji na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni to zmiany, które zaszły w ostatnich dniach w centrum Gdyni. Kierowcy nie są do nich przekonani, za to urzędnicy przekonują, że są potrzebne, by rowerzyści mogli bezpiecznie i swobodnie tędy przejechać.



Przypomnijmy:

  1. Zmiany dla rowerzystów w okolicach Urzędu Miasta zaczęły się przed wakacjami. Wtedy zaczęto prace przy wymianie nawierzchni na drodze rowerowej na ul. Piłsudskiego, których wartość to 750 tys. zł.
  2. Pod koniec lipca skończyły się też roboty przy bulwarze, gdzie w okolicach parkingu powstała m.in. wyspa do przejazdu, której - jak tłumaczą urzędnicy - nie można mylić z rondem.
  3. Wymalowano też pasy łączące bulwar z istniejącą drogą rowerową wzdłuż al. Piłsudskiego.
  4. Ostatnim elementem miały być prace przy ul. Świętojańskiej. Tam przejazd rowerowy urywał się na wysokości skweru Plymouth, gdzie budowany jest biurowiec Square firmy AB Inwestor.


Jak oceniasz rozwiązania dla rowerzystów przy UM w Gdyni?

Od kilku dni rowerzyści mogą jeździć po pasie rowerowym, który powstał na środku jezdni. Dzięki niemu przejeżdżający przez przejazd na wysokości Partyzantów mogą wjechać na pas i dalej jechać prosto pasem przez skrzyżowanie i kontynuować jazdę ul. Świętojańską bądź skręcić w prawo w kierunku al. Piłsudskiego, gdzie zaczyna się droga rowerowa.

Rozwiązanie, choć dopiero wdrożone, zdążyło już wzbudzić sporo kontrowersji wśród kierowców. Obawiają się, że rowerzyści na osobnym pasie wcale nie będą bardziej bezpieczni niż na ulicy. Urzędnicy przekonują, że to najlepsze wyjście i przy okazji przypominają, żeby pamiętać o zasadach ruchu.

Śluza rowerowa pozwoli ominąć korek



- Rowerzyści włączający się do ruchu z ul. Partyzantów w kierunku centrum muszą ustąpić jadącym ul. Świętojańską kierowcom, ale mają dodatkowy bonus w postaci śluzy rowerowej umiejscowionej za sygnalizatorem przy przystanku - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik rowerowy prezydenta Gdyni.
Gdy światło jest zielone, rowerzyści jadą swoim pasem, ale skręcając w prawo muszą zjechać z pasa rowerowego i włączyć się do ruchu kołowego. Gdy dla aut jest czerwone, mogą skorzystać ze śluzy umiejscowionej przed sygnalizatorem i przejeżdżając po niej dojechać do początku drogi rowerowej przy al. Piłsudskiego.

Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu. Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu.
To rzadko spotykane w Gdyni rozwiązanie wymusiło likwidację zielonej strzałki w tym miejscu oraz dopuściło przez kilka sekund równoczesną jazdę pojazdów w dół ul. Świętojańskiej i z naprzeciwka, skręcających najczęściej w al. Piłsudskiego, co spowodowało już pierwsze kolizje. Do jednej z nich doszło we wtorek po południu.

17:01 20 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 17:49)

Wypadek przy urzędzie miasta w Gdyni (23 opinie)

Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.
Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.

Inżynierowie ruchu tłumaczą, że taka organizacja ruchu pozostanie na stałe, a dzięki detekcji pojazdów sytuacja powinna się z czasem stabilizować. Kierowcy zaś powinni zachować w tym miejscu czujność.

- Liczymy, że bezpieczeństwo rowerzystów i komfort pieszych idących przez ul. Świętojańską na wysokości apteki podniesie dodatkowy sygnalizator na wyspie przy Urzędzie Miasta - dodaje Jakub Furkal.

Piesi i rowerzyści razem, bo musi być parking



Nierozwiązanym problemem pozostanie przejście pieszych po wąskiej drodze rowerowej pomiędzy skwerem Plymouth i parkingiem dla 10 aut. W teorii powinni tu jeździć wyłącznie rowerzyści, w praktyce to najkrótsza droga dla pieszych wracających lub udających się na bulwar z ul. Świętojańskiej.

Miejsca jest mało, więc wzajemne oskarżenia o pierwszeństwo w trakcie sezonu rowerowego gwarantowane. I tak pozostanie przynajmniej do czasu zabudowy terenu w ramach Parku Centralnego. Rozwiązaniem byłoby zlikwidowanie ok. 10 miejsc skośnych parkingowych przy drodze rowerowej i zamiana ich na ok. 4-5 równoległe, na co nie było jednak zgody władz miasta.

Opinie (453) 8 zablokowanych

  • Jeżdżę (1)

    rowerem i samochodem i ten pomysł jest do kitu delikatnie ujmując. Będą wypadki i to tragicznie.

    • 94 11

    • samochody się pukną, bo kierowcy jeżdżą na pamięć. rowerzyści dadzą radą.

      • 5 8

  • Super ale tak powinno byc w całym miescie a nie tylko na jednej ulicy i dodatkowo wszedzie buspasy!! (1)

    • 11 14

    • no powinno. 10-15lat i może się doczekamy

      • 4 3

  • Szczurek - daj spokój!

    • 22 5

  • Biedne kierofczyki jak zwykle nie rozumieją. Nie wiedzą jak. echhh... wszystko jest w przepisach proponuje się zapoznać.

    • 8 20

  • Pasy

    W gyni juz dawno powinny byc pasy dla rowerzystôw

    • 10 13

  • Kierowcy, musicie zmienić tryb bezmyślnej rywlizacji na drodze, jeden z drugim na tryb chillout

    To jest miasto. Taki jego urok. Trudno, chcecie się chwalić swoimi błyszczącymi kapliczkami i tym jakimi jesteście błyskotliwymi kierowcami to musicie zapisać się na tory wyścigowe. Do tego odpowiedzcie sobie na zasadnicze pytanie, co wam da, że zajedziecie z punktu A do B o 12 sekund wcześniej? Zaręczam, że "zmieścicie się śmiało". Też kiedyś miałem taką sieczkę jak wy w głowie, więc was nie pochwalam, ale rozumiem.

    • 11 16

  • Pas to nie sciezka (1)

    15 lat temu - Gdansk zaczal organizowac sciezki rowerowe wg wzorca z Holandii - t.j. osobna droga, najczesciej na czesci chodniku lub trawnika. Droga rowerowa - to bezpieczne miejsce dla rowerzystow od najmlodszych do najstarszych (jezdzilem nawet z 5 letnim dzieckiem - on na swoim rowerku w kasku). Pas rowerowy to nieporozumienie. Niebezpieczne, i niewidoczne w nocy czy zima. Jest to zagrozenie zarowno dla kierowcow jak i rowerzystow (jestem jednym i drugim). Gdynio - jesli Holandia to za daleko dla Was - podjedzcie do Gdanska zeby podpatrzec !

    • 31 8

    • Pas ruchu dla rowerów w jezdni ma spełniać funkcje komunikacyjną.
      Nie jest placem zabaw dla dzieci.
      Z 5 letnim dzieckiem masz obowiązek jechać po chodniku, nawet jak obok jest wydzielona na wysokości chodnika droga dla rowerów.

      Pasy w jezdni są bezpieczniejsze wygodniejsze i szybsze dla wszystkich. Wydzielone drogi dla rowerów sprawdzają się jedynie przy drogach "przelotowych" gdzie jest na nie "przestrzeń". W centrach miast gdzie jest dużo pieszych, skrzyżowań, ograniczona widoczność się od nich odchodzi na rzecz właśnie pasów. Skoro byłeś w Holandii to na pewno to wiesz.

      • 10 8

  • Nareszcie! (1)

    Ale fajnie! Gratuluję gdynianom, że nareszcie coś rzeczywiście potrzebnego robi się dla rowerzystów. Może niebawem da się powiedzieć, że całe Trójmiasto jest najbardziej rowerowym regionem Polski. Amen!

    • 11 27

    • To pisałem ja - Jarząbek.

      • 7 5

  • Super! Mieszkam obok, cieszę się, w końcu! :) (1)

    • 16 43

    • Mieszka na Piłsudskiego 52/54

      • 7 4

  • I jak tu żyć panie w takim mieście, jak żyć?! (1)

    • 48 3

    • Krótko...

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum