• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pasy dla rowerzystów przy Urzędzie Miasta

Patryk Szczerba
22 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na wysokości skweru Plymouth można już jechać pasem rowerowym.
  • Na początku drogi rowerowej na al. Piłsudskiego rowerzyści będą "spotykali się" z pieszymi.
  • Zlikwidowano strzałkę dla jadących w prawo z ul. Świętojańskiej w al. Piłsudskiego.
  • Na zbudowanej wyspie przy UM pojawił się kolejny sygnalizator.

Pasy rowerowe na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni, nowy cykl sygnalizacji na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni to zmiany, które zaszły w ostatnich dniach w centrum Gdyni. Kierowcy nie są do nich przekonani, za to urzędnicy przekonują, że są potrzebne, by rowerzyści mogli bezpiecznie i swobodnie tędy przejechać.



Przypomnijmy:

  1. Zmiany dla rowerzystów w okolicach Urzędu Miasta zaczęły się przed wakacjami. Wtedy zaczęto prace przy wymianie nawierzchni na drodze rowerowej na ul. Piłsudskiego, których wartość to 750 tys. zł.
  2. Pod koniec lipca skończyły się też roboty przy bulwarze, gdzie w okolicach parkingu powstała m.in. wyspa do przejazdu, której - jak tłumaczą urzędnicy - nie można mylić z rondem.
  3. Wymalowano też pasy łączące bulwar z istniejącą drogą rowerową wzdłuż al. Piłsudskiego.
  4. Ostatnim elementem miały być prace przy ul. Świętojańskiej. Tam przejazd rowerowy urywał się na wysokości skweru Plymouth, gdzie budowany jest biurowiec Square firmy AB Inwestor.


Jak oceniasz rozwiązania dla rowerzystów przy UM w Gdyni?

Od kilku dni rowerzyści mogą jeździć po pasie rowerowym, który powstał na środku jezdni. Dzięki niemu przejeżdżający przez przejazd na wysokości Partyzantów mogą wjechać na pas i dalej jechać prosto pasem przez skrzyżowanie i kontynuować jazdę ul. Świętojańską bądź skręcić w prawo w kierunku al. Piłsudskiego, gdzie zaczyna się droga rowerowa.

Rozwiązanie, choć dopiero wdrożone, zdążyło już wzbudzić sporo kontrowersji wśród kierowców. Obawiają się, że rowerzyści na osobnym pasie wcale nie będą bardziej bezpieczni niż na ulicy. Urzędnicy przekonują, że to najlepsze wyjście i przy okazji przypominają, żeby pamiętać o zasadach ruchu.

Śluza rowerowa pozwoli ominąć korek



- Rowerzyści włączający się do ruchu z ul. Partyzantów w kierunku centrum muszą ustąpić jadącym ul. Świętojańską kierowcom, ale mają dodatkowy bonus w postaci śluzy rowerowej umiejscowionej za sygnalizatorem przy przystanku - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik rowerowy prezydenta Gdyni.
Gdy światło jest zielone, rowerzyści jadą swoim pasem, ale skręcając w prawo muszą zjechać z pasa rowerowego i włączyć się do ruchu kołowego. Gdy dla aut jest czerwone, mogą skorzystać ze śluzy umiejscowionej przed sygnalizatorem i przejeżdżając po niej dojechać do początku drogi rowerowej przy al. Piłsudskiego.

Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu. Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu.
To rzadko spotykane w Gdyni rozwiązanie wymusiło likwidację zielonej strzałki w tym miejscu oraz dopuściło przez kilka sekund równoczesną jazdę pojazdów w dół ul. Świętojańskiej i z naprzeciwka, skręcających najczęściej w al. Piłsudskiego, co spowodowało już pierwsze kolizje. Do jednej z nich doszło we wtorek po południu.

17:01 20 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 17:49)

Wypadek przy urzędzie miasta w Gdyni (23 opinie)

Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.
Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.

Inżynierowie ruchu tłumaczą, że taka organizacja ruchu pozostanie na stałe, a dzięki detekcji pojazdów sytuacja powinna się z czasem stabilizować. Kierowcy zaś powinni zachować w tym miejscu czujność.

- Liczymy, że bezpieczeństwo rowerzystów i komfort pieszych idących przez ul. Świętojańską na wysokości apteki podniesie dodatkowy sygnalizator na wyspie przy Urzędzie Miasta - dodaje Jakub Furkal.

Piesi i rowerzyści razem, bo musi być parking



Nierozwiązanym problemem pozostanie przejście pieszych po wąskiej drodze rowerowej pomiędzy skwerem Plymouth i parkingiem dla 10 aut. W teorii powinni tu jeździć wyłącznie rowerzyści, w praktyce to najkrótsza droga dla pieszych wracających lub udających się na bulwar z ul. Świętojańskiej.

Miejsca jest mało, więc wzajemne oskarżenia o pierwszeństwo w trakcie sezonu rowerowego gwarantowane. I tak pozostanie przynajmniej do czasu zabudowy terenu w ramach Parku Centralnego. Rozwiązaniem byłoby zlikwidowanie ok. 10 miejsc skośnych parkingowych przy drodze rowerowej i zamiana ich na ok. 4-5 równoległe, na co nie było jednak zgody władz miasta.

Opinie (453) 8 zablokowanych

  • można było to mądrzej zrobić (2)

    zamiast środkiem świętojańskiej na wysokości przystanku trolejbusowego, która niepotrzebnie dubluje równoległą drogę rowerową na Władka IV, to zrobić od niej odnogę, tam gdzie była kiedyś stacja benzynowa a ostatnio postój taxi. Na zdjęciu lotniczym od tego artykułu dobrze to widać.

    Czyli jedziemy rowerem od strony Gdańska, to zamiast środkiem świętojańskiej to jedziemy przy dwóch wiatach przystankowych przy Władka IV i po minięciu drugiej wiaty skręcalibyśmy w prawo, jakby wprost na budynek Urzędu Miasta. Taki przebieg drogi rowerowej byłby dużo mniej konfliktowy.

    • 42 3

    • I co, kontrapas na 4-pasmowej drodze?

      Wiesz, że kierowcy tego nie rozumieją?

      • 7 0

    • i tak rower może jechać wszędzie

      i może tam jechać po pasie. Takie pasy mają walor edukacyjny i bardzo dobrze, że powstają.

      • 6 5

  • To jest juz chore. (2)

    Najciekawsze jest to ze tymi ścieżkami jeździ może kilkanaście osób na rok. A kilkuset kierowców każdego roku stoi w zakorkowanych ulicach. Precz z de..lem od ścieżek. Kiedy znowu zdasz na prawo jazdy?

    • 90 26

    • Kilkanaście osób na rowerach

      To ja mijam codziennie w drodze do pracy. Nawet przy takiej pogodzie jak dziś. A tu kierowcom niczego nie zabrano - pas jest dodatkowy. Więc o co lament?

      • 6 8

    • taaa proszze zburzyc cale miasto i porobic biednym kierofczykom po 5 pasow i bezkolizyjne skrzyzowania zeby korkow nie bylo. kierofczyk chce to musi byc.

      zostaw grata na podworku to nie bedziesz stal w korkach

      • 15 19

  • Nie rozumiem tych pasów dla rowerzystów na jezdni. Szybciej żeby sciezką wchodzaca w ramach chodnika jechali. Kierowcy muszą mieć prawko żeby jezdnią jeździć, a rowerzystów się puszcza w ruch uliczny bez przygotowania

    • 17 8

  • To wszystko pewnie wina Wariata.

    • 10 3

  • ciekawe kiedy ktoś zginie przy takiej konfiguracji i jeździe naszych kierowców.

    • 11 6

  • buahahaa

    To ciasnogaciowcom zrobili drogę :) Padłem, idealnie. Dostali? Dostali, to nie marudzić, smarować tyłek maścią na obtarcia od siodełka i wypad pedałować :)

    • 15 6

  • js (4)

    najpierw powinni rowerzyści, odbyć kurs na jeżdżenie rowerem z egzaminem a potem malować pasy, bo po chusteczkę sa drogi rowerowe jak oni za pier.da.la.ją po chodnikach tak czy siak.

    • 29 12

    • Obowiązkowy egzamin (3)

      Zqpierdalaja po chodnikach bo kierowcy nie znają przepisów i stwarzaja zagrożenie, bezpieczny odstęp 1.5m na przykład.
      Jak by co 2 lata był obowiązkowy egzamin to kierowcy mieli by pojęcie o przepisach, a nie tylko takie "przekonania" jak im siebwydaje że jest.

      • 11 7

      • racja (1)

        Nienawidzę rowerzystów ale z tym egzaminem na prawo jazdy co dwa lata to akurat było by dobrze, bo nie którzy to chyba w chipsach prawko znaleźli, sama jestem kierowcą i normalnie czasami boje się jeździć , bo to co wyprawiają ludzie na drodze woła o pomstę do nieba.. a rowerzystom też przydałoby się trochę ogłady, bo panoszą się jak święte krowy , może w ogóle piesi powinni zacząć latać ?

        • 6 0

        • dlatego rowery powinny jeździć jezdnią, która - jak sama nazwa wskazuje - służy do jeżdżenia.

          • 7 1

      • już dawno dewianci podający się za rząd

        stwierdzili, że 1,5 m, to i tak za dużo w Polsce

        • 4 1

  • Ja pierdziu ! Co za d**il to wymyślił?

    • 20 8

  • Kto to wymyślił? (2)

    Nie rozumiem, kto wymyślił takie rozwiązanie. Proponuję pojeździć po innych miastach, krajach i zobaczyć jak wyglądają prawdziwe ścieżki rowerowe.
    Czy osoba która wpadła na taki durny pomysł próbowała w ogóle jeździć rowerem po centrum Gdyni. Proponuję zabrać na przejażdżkę całą rodzinę (dzieci na osobnych rowerach)
    Brawo, normalnie mistrzostwo świata :-(

    • 46 11

    • centrum miasta nie jest najlepszym miejscem na rodzinne wycieczki. rower służy nie tylko do rekreacji, ale także (a dla niektórych przede wszystkim) do transportu. to, że z dziećmi mogłoby by tam być niebezpiecznie, nie znaczy, że należy zrezygnować całkowicie z takiego rozwiązania. zresztą dziecko do 10 r.ż. jest pieszym i jeździ po chodniku.

      • 6 4

    • zmyślasz

      nigdzie nie buduje się już żadnych "ścieżek". "ścieżki" to wymysł zaściankowej polski. baaa nawet w Polsce się od tego rozwiązania już odchodzi na rzecz właśnie pasów ruchu w jezdni.

      wszędzie główną infrastrukturą rowerową w centrach miast jest...... jezdnia. czasem z pasami wydzielonymi jak jest miejsce, czasem bez.

      Jedz sobie do Kopenhagi. 35% ruchu to ruch rowerowy. W centrum nie ma nawet 1m. "ścieżek". Cały ruch odbywa się na jezdni.

      • 9 7

  • Kierowcy (1)

    z Gdyni będą o tym pamiętać....turyści jak nic będą wjeżdżać w duu..rowerom

    • 46 6

    • przyjezdni ślepi czy skretyniali? brak morskiego powietrza wpływa negatywnie na myślenie? wiesz, że w innych miastach też są rowerzyści? ruch rowerowy na jezdni nie jest pomorskim ewenementem.

      • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum