• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pasy dla rowerzystów przy Urzędzie Miasta

Patryk Szczerba
22 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na wysokości skweru Plymouth można już jechać pasem rowerowym.
  • Na początku drogi rowerowej na al. Piłsudskiego rowerzyści będą "spotykali się" z pieszymi.
  • Zlikwidowano strzałkę dla jadących w prawo z ul. Świętojańskiej w al. Piłsudskiego.
  • Na zbudowanej wyspie przy UM pojawił się kolejny sygnalizator.

Pasy rowerowe na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni, nowy cykl sygnalizacji na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni to zmiany, które zaszły w ostatnich dniach w centrum Gdyni. Kierowcy nie są do nich przekonani, za to urzędnicy przekonują, że są potrzebne, by rowerzyści mogli bezpiecznie i swobodnie tędy przejechać.



Przypomnijmy:

  1. Zmiany dla rowerzystów w okolicach Urzędu Miasta zaczęły się przed wakacjami. Wtedy zaczęto prace przy wymianie nawierzchni na drodze rowerowej na ul. Piłsudskiego, których wartość to 750 tys. zł.
  2. Pod koniec lipca skończyły się też roboty przy bulwarze, gdzie w okolicach parkingu powstała m.in. wyspa do przejazdu, której - jak tłumaczą urzędnicy - nie można mylić z rondem.
  3. Wymalowano też pasy łączące bulwar z istniejącą drogą rowerową wzdłuż al. Piłsudskiego.
  4. Ostatnim elementem miały być prace przy ul. Świętojańskiej. Tam przejazd rowerowy urywał się na wysokości skweru Plymouth, gdzie budowany jest biurowiec Square firmy AB Inwestor.


Jak oceniasz rozwiązania dla rowerzystów przy UM w Gdyni?

Od kilku dni rowerzyści mogą jeździć po pasie rowerowym, który powstał na środku jezdni. Dzięki niemu przejeżdżający przez przejazd na wysokości Partyzantów mogą wjechać na pas i dalej jechać prosto pasem przez skrzyżowanie i kontynuować jazdę ul. Świętojańską bądź skręcić w prawo w kierunku al. Piłsudskiego, gdzie zaczyna się droga rowerowa.

Rozwiązanie, choć dopiero wdrożone, zdążyło już wzbudzić sporo kontrowersji wśród kierowców. Obawiają się, że rowerzyści na osobnym pasie wcale nie będą bardziej bezpieczni niż na ulicy. Urzędnicy przekonują, że to najlepsze wyjście i przy okazji przypominają, żeby pamiętać o zasadach ruchu.

Śluza rowerowa pozwoli ominąć korek



- Rowerzyści włączający się do ruchu z ul. Partyzantów w kierunku centrum muszą ustąpić jadącym ul. Świętojańską kierowcom, ale mają dodatkowy bonus w postaci śluzy rowerowej umiejscowionej za sygnalizatorem przy przystanku - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik rowerowy prezydenta Gdyni.
Gdy światło jest zielone, rowerzyści jadą swoim pasem, ale skręcając w prawo muszą zjechać z pasa rowerowego i włączyć się do ruchu kołowego. Gdy dla aut jest czerwone, mogą skorzystać ze śluzy umiejscowionej przed sygnalizatorem i przejeżdżając po niej dojechać do początku drogi rowerowej przy al. Piłsudskiego.

Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu. Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu.
To rzadko spotykane w Gdyni rozwiązanie wymusiło likwidację zielonej strzałki w tym miejscu oraz dopuściło przez kilka sekund równoczesną jazdę pojazdów w dół ul. Świętojańskiej i z naprzeciwka, skręcających najczęściej w al. Piłsudskiego, co spowodowało już pierwsze kolizje. Do jednej z nich doszło we wtorek po południu.

17:01 20 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 17:49)

Wypadek przy urzędzie miasta w Gdyni (23 opinie)

Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.
Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.

Inżynierowie ruchu tłumaczą, że taka organizacja ruchu pozostanie na stałe, a dzięki detekcji pojazdów sytuacja powinna się z czasem stabilizować. Kierowcy zaś powinni zachować w tym miejscu czujność.

- Liczymy, że bezpieczeństwo rowerzystów i komfort pieszych idących przez ul. Świętojańską na wysokości apteki podniesie dodatkowy sygnalizator na wyspie przy Urzędzie Miasta - dodaje Jakub Furkal.

Piesi i rowerzyści razem, bo musi być parking



Nierozwiązanym problemem pozostanie przejście pieszych po wąskiej drodze rowerowej pomiędzy skwerem Plymouth i parkingiem dla 10 aut. W teorii powinni tu jeździć wyłącznie rowerzyści, w praktyce to najkrótsza droga dla pieszych wracających lub udających się na bulwar z ul. Świętojańskiej.

Miejsca jest mało, więc wzajemne oskarżenia o pierwszeństwo w trakcie sezonu rowerowego gwarantowane. I tak pozostanie przynajmniej do czasu zabudowy terenu w ramach Parku Centralnego. Rozwiązaniem byłoby zlikwidowanie ok. 10 miejsc skośnych parkingowych przy drodze rowerowej i zamiana ich na ok. 4-5 równoległe, na co nie było jednak zgody władz miasta.

Opinie (453) 8 zablokowanych

  • Haha (1)

    Zgłaszam do absurdów drogowych ciekawy czy przyjadą to :)

    • 12 5

    • nie. bo to normalne i powszechne rozwiazanie na calym swiecie

      • 0 3

  • dla tych co już zapomnieli jak było wcześniej - (4)

    przed zmianą jadąc rowerem od strony Wzgórza na Świętojańską zgodnie z przepisami należało jechać tym samym pasem na wprost, razem z tymi samymi autami i przejechać przez to samo skrzyżowanie ze światłami...
    Niech ktoś więc wytłumaczy czemu wymalowany pas ma pogorszyć bezpieczeństwo ? Wcześniej rowery powinny poruszać się łącznie z samochodami i przez wiele lat jakoś to działało i jakoś żaden rowerzysta nie zginął.... A to, że ludzie dalej będą jeździć po chodnikach, nie znają przepisów tak samo jak spora część zmotoryzowanych to już inna historia...

    • 13 10

    • a takie człowieku (1)

      że przy zmianie pasa ruchu przez samochód możesz być kompletnie niewidoczny, czy nadal uważasz że bezpiecznie Ci byłoby jeździć osobówką mając po prawej i lewej stronie pasy dla TIRów???

      • 3 1

      • jak by tam pasa nie bylo to bylbym "widoczniejszy"? Czy o co chodzi? Co za bezsensowny tok myslenia.

        Czytając komentarze utwierdzam sie w przekonaniu ze 90℅ kierowcow rzeczywiscie prawka ma z chipsow.

        • 0 3

    • Jedziemy rowerem od strony witomina wyjeżdżamy ulicą na Władysława 4 i skręcamy w prawo tak jak trolejbusow 23,24, 29 itd i mamy co po lewej stronie na środku jezdni pas od którego dzieli nas normalny pas ruchu. Ja jako rowerzysta uważam to za robienie bałaganu i utrudnianie jazdy tak samo jak ta pseudo ścieżka budowana przy wielkopolskiej ileż tam będzie miejsc kolizyjnych na odcinku kilometra szkoda słów i pieniędzy na takie bzdury

      • 1 4

    • dokładnie. fizycznie nic się w sumie nie zmieniło.
      jak by pasa "czerwonego" nie było to i tak rowerzysta musiał by jechać środkowym pasem na wprost dokładnie w ten sam sposób. wiec co za różnica?

      gdyńscy kierowcy maja po prostu skrzywienie na same hasło "rower" i wszystko co z nim związane. taka mentalność.

      • 8 1

  • L

    • 3 6

  • niek mi nie wmówi że gdynskie rozwiazanie do standard (1)

    kilka dni temu wróciłam z Niemiec, w Berlinie i we Frankfurcie drogi rowerowe też są wydzielone z pasów jezdni ale są po prawej stronie, żaden rower nie jeździ tam dziwnym pasem pomiędzy samochodami narażając się na goźbę bycia niezauważonym (jeśli jedzie szybko) przy np zmianie pasa ruchu przez kierowcę samochodu. Ściezki tam co prawda nie są pomalowane czerwoną farbą a tylko oddzielone białą przerywaną linią od pasów ruchu. W Polszy= zawsze na opak...smutne

    • 7 6

    • nie standard? Proszę

      skrzyżowanie Alexanderstraße oraz Holzmarktstraße w Berlinie sobie zobacz.

      0.5min szukania w google maps.

      • 2 0

  • Innowacyjny pomysł (4)

    Po co budować nowe ścieżki rowerowe jak wystarczy pomalować jezdnię czerwoną farbą i gotowe, a później i tak można napisać, że za naszej kadencji powstało 50 km nowych ścieżek rowerowych. Bus pasy, rower pasy, a kierowcy niech spie..... Tak na marginesie to kto płaci podatek drogowy w cenie paliwa? Może jeszcze każdemu zameldować w mieszkaniu po jednym bezdomnym i w ten sposób rozwiążemy problem bezdomności.

    • 30 11

    • (2)

      i nie martw się, z twojego podatku w paliwie nie wybudowano ani centymetra infrastruktury rowerowej. za to z moich podatków (żeby nie było, twoich również), buduje się drogi z 4 pasami dla samochodów. drogi takie co kilka lat wymagają remontów za miliony zł. zniszczone chodniki i trawniki także są naprawiane z moich podatków.

      • 7 5

      • Niesamowite (1)

        To teraz od kieszonkowego od mamy płaci się podatki?

        • 4 1

        • skąd przekonanie, że ktoś kto jeździ rowerem nie zarabia? tak zarabiam i tak płacę podatki.

          • 2 2

    • tak to się robi na całym świecie. Wyjedz gdzieś za 3miasto to się przekonasz.

      nigdzie żadnych "ścieżek" się już nie buduje.

      • 10 7

  • (4)

    Zapraszam urzędników z UM w godzinach szczytu na ten pas rowerowy między pędzącymi samochodami.

    • 10 8

    • (2)

      Jeżeli jest tak jak piszesz to należy zwęzić i porobić progi i zagęścić światła by opanować tą dzicz.

      a tak na serio to nie róbcie z siebie oferm.
      Ten pas nic nie zmienia w układzie poruszania się na tym odcinku więc nie rozumiem skąd ta rozpacz i dlaczego budzi to tyle emocji. Bo na czerwono pomalowany?
      I to takie nie do przyjęcia?
      Jak ktoś się boi jeździć po jezdni rowerem to zawsze może jechać inną trasą.
      To miejska droga, nie żadna ekspresówka.

      • 8 4

      • nie zmieniła NIC? p*dolisz (1)

        1. przy zmianie pasa ruchu przez kierowce (a często zmieniają w ostatniej chwili chcąc jechać na wprost a nie skręcić w pisłudskiego) może dojść do potrącenia gnającego (bo oni w większości nie jeżdzą a za*dalają) rowerzysty
        2. kierowcy trajtków którzy muszą odbić od przystanku i dostać się na środkowy pas= to samo co wyżej
        3. dla jadących w górę świętojańską i skręcających w piłsudskiego : kiedyś zielone światło oznaczało bezkolizyjny skręt w piłsudskiego teraz mimo zielonego trzeba czekać na "wpuszczenie" bo zielone mają też jadący w dół świętojańskiej co przy nieraz większej ilości samochodów skręcających spowoduje zaczopowanie skrzyzowania na tym odcinku
        4. wreszcie: dodatkowy sygnalizator na nowej wysepce na wysokości choinki: wczoraj byłam świadkiem jak zatrzymany przez czerwone światło na tym własnie sygnalizatorze trajtek zablokował "zadem" wjazd w piłsudkiego, co zablkowało wszystkich: i skręcających i jadących na wprost

        a ty twierdzisz że NIC się nie zmiło? otóż nie zmieniło się NIC w twoim pustym, rowerowym łbie

        • 7 1

        • 1. Nie rób z kierowców oferm. Jest znak wszystko widać gdzie jaki pas prowadzi dużo wcześniej. Poza tym zmiana pasa to chyba podstawa. Każdy kierowca chyba wie jak pas należy zmieniać. Poza tym jak by pasa dla rowerzystów nie było, rowerzysta chcący jechać prosto byłby dokładnie w tym samym miejscu co jest teraz. Pas tu nic nie zmienia.

          2. Włączanie się do ruchu to też podstawa. Zapewne każdy kierowca trajtka to ogarnia.

          3. ale tu chyba pas nie ma nic do rzeczy. to odrębna sprawa.
          4. też nie widzę tu związku z pasem. Zmianie uległa organizacja ruchu. nie jest to zmiana wymuszona utworzeniem pasa.

          No i na koniec oczywiście musiał obrazić. echhh

          • 7 1

    • w godzinach szczytu samochody nie mają tam możliwości się rozpędzić

      takimi wpisami dajesz wyraz tylko skłonności do stygmatyzowania rowerzystów, ale także i swojej ignorancji.

      • 7 3

  • Kiedy rondo dla rowerów kolo UM no i parę wysepek z kostki bazaltowej (1)

    na Świetojańskiej przy przejściach dla pieszych , proponuje zrobic ROWER pas na Wladyslawa oraz Gdynskim odcinku obwodnicy trojmiasta wkoncu jak jedyni na świecie to możemy prawda panie z malej gryzoń

    • 12 6

    • na Władysława jak najbardziej powinny być pasy, zamiast tej dróżki przy sklepach. skoro jest dość miejsca dla 2x3 pasów dla samochodów + lewo- prawoskręty oraz miejsca parkingowe i zieleń na środku, to i na pasy dla rowerów by wystarczyło.

      • 0 0

  • chorzy ludzie tym zarządzają (1)

    Może jakiś myśliciel przyjrzy się tym kreskom na Starowiejskiej przy postoju taksówek zlokalizowanym koło bramy wjazdowej do Szpitala Miejskiego . Stoją tam często trzy rzędy taksówek zasłaniających widok na tą cud ścieżkę. Kierowca wyjeżdżający ze szpitala musi ustąpić pierwszeństwa autom jadącym od strony dworca w kierunku Świętojańskiej, wiec patrzy w prawo czy zza parkujących aut nie wyłania się auto któremu trzeba ustąpić pierwszeństwa a tu tymczasem zza trzech rzędów taksówek wyjeżdża rowerzysta jadący "pod prąd" i uważający że tylko on ma prawo przejazdu . Chorrrrre. Tylko patrzeć jak będzie jakiś wypadek na z karetką. Dobrze że do szpitala blisko

    • 17 3

    • rozglądaj się w obie strony, to nie takie trudne. a taksówki rzeczywiście do usunięcia

      • 3 3

  • Masakra (1)

    Kolejny d**ilizm dla paru rowerzystow aby tysiace kierowcow stalo w korkach. Gdynio... Dokad zmierzasz...?

    • 11 8

    • ale o co Ci chodzi? ilość pasów się nie zmieniła. o kilka sekund zmienił się cykl świateł. i już tysiące kierowców? dramat i tragedia!

      • 2 2

  • Kierofczyki tradycyjnie bol du*y maja (1)

    sami nie przejada i innym tez nie dadza przejechac.

    • 21 50

    • W razie kolizji ten ból to będzie dotyczył ped**arza nie kierowcę.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum