• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: kontrapasy i remont chodników w centrum

Patryk Szczerba
2 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Trwa malowanie ulic. Nadchodzące zmiany dotyczą m.in. skrzyżowania ulic Batorego i Abrahama. Trwa malowanie ulic. Nadchodzące zmiany dotyczą m.in. skrzyżowania ulic Batorego i Abrahama.

W centrum Gdyni trwa malowanie nowych kontrapasów. Do końca sierpnia pojawią się na ulicach Abrahama zobacz na mapie Gdyni, Batorego zobacz na mapie Gdyni oraz Kilińskiego zobacz na mapie Gdyni. Miasto zapowiada też w tym roku remont chodników przy ul. 3 Maja zobacz na mapie GdyniWójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni.



Czy nowe kontrapasy dla rowerzystów w Gdyni to dobry pomysł?

Oprócz trwającej przebudowy skrzyżowania ulic Podjazd, Dworcowa i 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni, na ulicach centrum Gdyni od kilku dni malowane są oznakowania na jezdniach. Nowe kontrapasy mają zapewnić bezpieczeństwo i komfort rowerzystom poruszającym się po śródmieściu, ubogim w rozwiązania dla cyklistów.

Gotowe do końca sierpnia

Powstaną one na ulicy Batorego pomiędzy Władysława IV i Abrahama oraz na Kilińskiego między Abrahama i Słowackiego. Na samej ul. Abrahama zlikwidowany zostanie skręt w lewo w kierunku Armii Krajowej (do jazdy w lewo i na wprost będzie służył pas środkowy) i rowerem pod prąd będzie można jechać pomiędzy Armii Krajowej i Batorego.

Nowe oznakowanie powinno zacząć obowiązywać od końca sierpnia. Jego koszt to 160 tys. zł.

- Kontrapasy są wymalowane specjalną czerwoną farbą, po której koła na pewno nie będą się ślizgały, jak przewidują niektórzy. Zmiany mają ułatwić przejazd rowerzystom narzekającym na to, że w centrum nie ma dla nich miejsca - opowiada Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Na części ulic ruch przeciwny

Po całej ulicy Batorego rowerzyści będą mogli jechać pod prąd. Po całej ulicy Batorego rowerzyści będą mogli jechać pod prąd.
Kolejne udogodnienia dla rowerzystów pojawią się niebawem. Chodzi przede wszystkim o zapowiadany od jakiegoś czasu tzw. kontraruch na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni.

Wiadomo, że dzięki oznakowaniu pionowemu, bez osobno wymalowanych pasów na jezdni, rowerzyści będą mogli jeździć pod prąd również ulicami jednokierunkowymi za wyjątkiem ulicy Bema.

- Decydujemy się na takie rozwiązanie, ponieważ nie ma na tych ulicach miejsca na wymalowanie dodatkowych pasów. Wprowadzimy je w kolejnych miesiącach, ale nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje w tej sprawie - wyjaśnia Jakub Furkal.
Pełnomocnik rozwiewa przy okazji pogłoski o tym, że po remoncie skrzyżowania przy dworcu zniknie część kontrapasa na 3 Maja za ulicą 10 Lutego w kierunku Starowiejskiej. Podczas tymczasowej organizacji ruchu rowerzyści muszą w tym miejscu dzielić przestrzeń z pieszymi, ale po zakończeniu prac obecny lewoskręt znów zamieni się w pas dla rowerów.

Remonty chodników obok Hal Targowych

Oprócz udogodnień dla rowerzystów, w tym roku wyremontowane powinny zostać także chodniki przy ul. Wolności, a w centrum przy 3 Maja i Wójta Radtkego naprzeciw Hal Targowych. Miasto na razie poszukuje wykonawcy prac. Powinien być znany w drugiej połowie sierpnia.

Na najbliższe miesiące zaplanowano również remonty chodników przy 3 Maja i Wójta Radtkego. Na najbliższe miesiące zaplanowano również remonty chodników przy 3 Maja i Wójta Radtkego.
Inwestycji przyklaskują społecznicy.

- Co prawda ich stan nie jest tak tragiczny, jak na Starowiejskiej, ale cieszy każda inwestycja skierowana na poprawę komfortu pieszych. Liczymy, że po remoncie miasto pomyśli też o nasadzeniach drzew, ławkach i śmietnikach, bo tych na razie w okolicy brakuje - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Poradnik, jak jeździć kontrapasem

Miejsca

Opinie (273) 7 zablokowanych

  • Chore (1)

    Posiadam sklep przy ulicy gdzie jest malowany czerwony pas.
    Ulica jest jednokierunkowa Kilińskiego codziennie są dostawy towaru do sklepu jak dostawcy mają zatrzymać się aby nie zablokować jezdni no i oczywiście nie stać na PASIE dla rowerzystów.
    To jest chore człowiek który otrzymuje pensję z naszych podatków ma nas wszystkich w poważaniu bo ciężko jest pomyśleć o ludziach którzy na niego pracują. Czy np. ulica Kilińskiego jest tak ważna dla rowerzystów dlaczego nie ma pasa na I Armii W.P. która prowadzi od Świętojańskie aż do Kamiennej Góry czy też w kierunku Bulwaru nadmorskiego albo Obrońców Wybrzeża która jest znacznie szersza oraz jest przedłużeniem Słowackiego która łączy się z I Armii W.P i Świętojańską.

    • 13 2

    • Jarku - dostawy można realizować stojąc dostawczakiem na jezdni

      Takie rozwiązania stosuje się powszechnie w Holandii, RFN czy Danii.

      Samochody i tak wielokrotnie w ciągu dnia stoją w korkach.

      Samochód stojący kilka godzin przed sklepem nie kupuje w tym sklepie. To klienci kupują: wielu z nich przyjechałoby gdyby nie brak udogodnień dla ruchu rowerowego, które są tworzone od niedawna.

      • 0 0

  • może pozwolić jeździć rowerzystom na Obwodnicy? (1)

    Tam można zrobić pas specjalnie dla nich, będą mogli jeździć tak szybko jak chcą

    • 1 1

    • niestety na obwodnicy wielu kierowców jeździ tak szybko jak chce

      powodują stłuczki i stąd wielogodzinne korki prawie codziennie

      • 0 1

  • Gdyby Gdynia miała być dla pedał**** (1)

    To by ją tak od samego początku zaprojektowano przed wojną. Skoro są ulice, a nie ścieżki, to znaczy JEST DLA SAMOCHODÓW.

    • 4 3

    • ulice są dla ludzi, a nie wyłącznie dla pojazdów

      bez względu na to, kiedy były projektowane i budowane.

      Pierwsze drogi asfaltowane były budowane w USA i UK z inicjatywy stowarzyszeń rowerowych.

      Polecam: Carlton Reid: "Roads were not built for cars"

      • 0 0

  • Gdynio - szczere kondolencje z okazji paraliżu ruchu drogowego! (1)

    • 4 1

    • paraliż ruchu drogowego wynika z nadmiaru samochodów a nie nadmiaru kontrapasów

      czy też obecności rowerzystów lub pieszych w przestrzeni miejskiej

      • 1 0

  • (1)

    Zastanawia mnie jedna rzecz. Czy rowerzyści będą zatrzymywać się i przepuszczać pieszych na przejściach. Dotyczy to dróg z kontrpasami, dróg rowerowych i jezdni bez wyznaczonych miejsc dla rowerów. Jeżeli chodzi o kierowców to widać że zmienia się powoli na lepsze i kultura w stosunku do pieszych rośnie. Niestety jeżeli chodzi o rowerzystów nie da się tego powiedzieć. Osobiście miałem dwa przypadki w których zostałbym rozjechany przez rower na oznakowanym przejściu.

    • 4 1

    • niektórzy rowerzyści już się zatrzymują i przepuszczają pieszych na pasach

      wielu innych po prostu zwalnia i ich omija łagodnym łukiem.

      Niestety nadal bywają tacy, którzy jadą bez zwracania uwagi na innych uczestników ruchu.

      Są oni duuużo mniej niebezpieczni niż uprawiający podobny styl jazdy kierowcy.

      • 1 0

  • Trzeba byc nienormalnym... (1)

    ...zeby w ciagle zakorkowanej gdyni robic wszystko,zeby korki byly jeszcze wieksze.czlowiek wraca zmeczony z pracy i musi stac w korkach,bo jasnie pan prezydent postanowil uprzyjemnic zycie obcislogacim.

    • 6 3

    • czy normalne jest jeżdżenie samochodem

      po zakorkowanym mieście do pracy, gdy odległość między miejscem zamieszkania a miejscem pracy jest mniejsza niż 5 kilometrów?

      Jeśli wybierzesz na taką odległość rower a na mniejszą spacer pieszy, nie będziesz stał w korkach.

      To naprawdę nie jest trudne do ogarnięcia.

      • 1 0

  • co to jest (1)

    nie rozumiem słowa kontrapasy

    • 2 1

    • kontrapas to pas jezdni o ruchu jednokierunkowym dla aut

      pokazujący, gdzie cykliści mogą jechać w przeciwną stronę, niż mogą jeździć auta.

      Cykliści na takiej jezdni mogą jechać tak jak auta (w tę samą stronę co auta) po pozostałym pasie jezdni (nie będącym kontrapasem).

      • 1 0

  • Prezydent (1)

    Wojciech nie otrzyma mojego glosu. Za całokształt. Wymienie tylko lotnisko, kontrapasy bez sensu i cykliczne paraliźe miasta " dla zabawy" róźnych wesołków

    • 3 1

    • i pomniki

      • 1 1

  • (5)

    Jeżdżę do pracy rowerem od dwóch lat. Pracuję w centrum Gdyni. Uważam, że to dobre zmiany tylko wszyscy użytkownicy dróg muszą być ostrożni i tyle. Nie spodziewałem się tylu komentarzy przeciwko rowerzystom. Tendencje na świecie w miastach są takie, żeby ograniczyć ruch samochodów a oddać przestrzeń mieszkańcom. Jazda rowerem to samo zdrowie i mniejsze korki rano. Poza ty, dajemy dobry przykład naszym dzieciom.

    • 17 13

    • Jazda do pracy rowerem, a potem siedzenie w biurze ze spoconym rowerzystą...

      Ile firm/instytucji jest wyposażona w prysznice, aby taki "zdrowy" pracownik po porannej przejażdżce mógł się umyć i "ogarnąć", a nie siedzieć w przepoconej odzieży i "pachnieć". Chciałabym żeby było ich jak najwięcej... Jeśli taki rowerzysta sam siedzi w biurze to ok, niech siedzi. Jednak jeśli inni mają z nim przebywać, to nie najzdrowsze rozwiązanie. Fuj Fuj... No chyba, że mówimy/piszemy tutaj o rowerzystach w garniturach i rowerzystkach w spódnicach lub sukienkach, którzy dla relaksu porannego wsiadają w słoneczny poranek na rower miejski i jadą nim 200 m do pracy :) To inna sprawa. I proszę nie porównujmy Gdyni do Amsterdamu i naszych polskich pracowników-rowerzystów z tamtymi, tak jak nie porównujmy sytuacji meteorologicznej w tych dwóch miastach.

      • 0 0

    • ??? (1)

      Jazda rowerem między samochodami i wdychanie spalin jest zdrowa? Od kiedy? W lesie to ja rozumie ale w smogu?

      • 3 1

      • więcej rowerów = mniej samochodów = mniej zanieczyszczeń i hałasu = więcej rowerów... wystarczy zostawiać samochód podczas codziennych krótkich podróży na rzecz innych środków transportu. wszyscy zyskują.

        • 1 0

    • A samochody same jeżdżą?

      Tekst o "oddawaniu przestrzeni mieszkańcom" jest kuriozalny. Samochodami kierują ludzie, którzy m.in. tam mają biura a samochód to ich narzędzie pracy. To, że ktoś ma biuro w centrum nie znaczy, że siedzi tam 8 godzin i się nie rusza. To co fundują nam władze miasta to marne polepszenie sytuacji dla garstki ludzi a utrudnienie dla większości. Poza tym zmiany są wprowadzane byle jak i na siłę. Te bohomazy z wiadra farby to nie są dobre inwestycje. Połączenia np. drogi rowerowej z węzła Wzgórze do drogi w ciągu Alei Piłsudskiego w dalszym ciągu brak. Zmiany w tym układzie wprowadzają tylko zamęt i zamieszanie a korzyści są znikome i iluzoryczne.

      • 10 3

    • zmiany w Polsce zaczely sie za pozno

      najpierw prawie 2 dekady prywatny samochod byl traktowany jako idealne rozwiazanie na mierna komunikacje, budowanie dobrego samopoczucia spoleczenstwa zlaknionego konsumpcji itepe. A potem nagle sie obudzilismy w kraju, z zanieczyszczeniem na poziomie trzeciego swiata, z otyloscia i chorobami cywilizacyjnymi, ktore dogonily i przegonily zachod w pare lat oraz miastami, ktorym jakoscia zycia blizej Azji centralnej.

      I wez teraz zmien cos w rok czy dwa, jak kazda zmiana jest traktowana jako atak na styl zycia

      • 9 4

  • Na szczęście, według przepisów, nie ma obowiązku korzystania z kontrapasu przez rowerzystę (5)

    jeśli kontrapas znajduje się po drugiej stronie jezdni lub wjazd na niego jest utrudniony, a nawet w ogóle nie musi korzystać z kontrapasu jeśli nie podoba się np. jego kolor nawierzchni. Poza tym rowerzysta może jechać lewą stroną pasa jezdni, a nawet lewym pasem jeśli nie powoduje to utrudnień ruchu samochodów. Decyzja czy ruch samochodów jest utrudniony należy do rowerzysty jako słabszego uczestnika ruchu, który ma pełne prawo decydować po czym chce jeździć aby zapewnić sobie bezpieczeństwo.
    Internet jest pełny takich porad od pseudo stowarzyszeń pedałowych. Aha. Rowerzysto! Nigdy nie przyjmuj mandatu od policjanta (jeśli znajdzie się taki naiwny nadgorliwiec). Masz wygraną każdą sprawę w sądzie nawet jak będziesz ewidentnie winny. Sądy są przeciwko PISowi, więc za "nie chcemy świata złożonego z rowerzystów i wegetarian" tylko czekają na okazję do zemsty.

    • 19 52

    • (2)

      Nawołujesz do anarchii,brakuje jeszcze wpisu ,PO przewodnią siła narodu ,jedyna i słuszna,gdzieś to kiedyś słyszałem ,ten sam mechanizm.

      • 1 1

      • ciemny ludzie okadzony czadem smoleńskim,to kurdupel buduje PRL bis i to z okresu bierutowskiego. (1)

        • 0 1

        • Idż do psychiatry,wyłącz TVN ,spal GW,zaraz będzie ci lepiej.

          • 0 0

    • Ty nie czyta przepisów tylko zacznij myśleć, a jak już czytasz to poczytaj co to są kontrapasy i gdzie się je stosuje. Gdy zrozumiesz co przeczytałeś wtedy się wypowiadaj.

      • 7 5

    • kontrapasy sa na ulicach jednokierunkowych...

      ... więc jak nie będzie jechał kontrapasem, ale zgodnie z jego kierunkiem po ulicy to będzie jechał pod prąd.

      • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum