Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
- Kierowcy za nic mają ciągłą linię i nie zwracają uwagi na rowerzystów, którzy jadą kontrapasem po ul. 3 Maja w Gdyni. Już kilka razy widziałem, że tylko przytomność umysłu ratowała rowerzystów przed zderzeniem - pisze nasz czytelnik, pan Robert.
Ulica 3 Maja jest jednokierunkowa. Po jej lewej stronie wyznaczono jednak kontrapas rowerowy, bo droga rowerowa przy ul. Władysława IV urywa się i nie można legalnie dojechać rowerem np. do dworca głównego. Po wprowadzeniu kontrapasa na ul. Obrońców Wybrzeża oraz 3 Maja jest to łatwe i w zamyśle miało być też znacznie bezpieczniejsze.
Niestety, nie wszyscy kierowcy uważają na rowerzystów na kontrapasie. Warto tu dodać, że każdy jadący rowerem od strony ul. 10 Lutego w górę musi poruszać się po jezdni - tak samo jak kierowcy samochodów. Kontrapas jest jednokierunkowy - jak sama nazwa wskazuje: jedzie się nim "pod prąd" (ruchu samochodowego). Pomijam już kierowców trąbiących na jadących zgodnie z przepisami rowerzystów, bo oni sami się ośmieszają. Gorzej, gdy przy wyprzedzaniu zajeżdżają drogę rowerzystom jadącym kontrapasem.
Widziałem takie sytuacje wielokrotnie. Część z nich to "jedynie" przekroczenie ciągłej linii, za co w Polsce chyba nawet drogówka nie zatrzymuje. Ale zdarzają się i takie, że rowerzyści zmuszeni są do ucieczki z kontrapasa na obszar wyłączony z ruchu, a raz nawet pani musiała zeskoczyć z roweru na trawnik, bo pan w samochodzie "musiał" wyprzedzić 5 metrów przed zakrętem.
Wielu kierowców trąbi na rowerzystów i nie ma pojęcia, że kontrapas rowerowy jest jednokierunkowy - mimo, że jasno mówią o tym znaki.
Oddzielić rowerzystów od kierowców
Dlatego właśnie mam apel do władz Gdyni: oddzielmy kontrapas od jezdni. On i tak tam jest, na tej ulicy jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, więc jeśli będzie za mało miejsca, żeby wyprzedzić jadącego średnio 20 km/h rowerzystę (a wielu jedzie szybciej), to żadnemu kierowcy korona z głowy nie spadnie.
Nie trzeba budować wysokich krawężników czy stawiać barierek. Wystarczą gumowe ograniczniki, które stosuje się w wielu miastach, a zyskamy bezpieczeństwo i uspokojony ruch tych, których znaki poziome i pionowe jakoś nie mogą uspokoić.
Codziennością jest też parkowanie samochodów na kontrapasie.
Mamy pomysł na rozwiązanie tego problemu, który rzeczywiście czasami występuje w tym miejscu. Nie powinny to być jednak żadne fizyczne zapory. Wydział organizacji ruchu proponuje przesunięcie kontrapasa bliżej krawędzi jezdni. Dzięki temu rowerzyści jadący kontrapasem będą jechać bliżej krawężnika, a od jezdni oddzielać ich będzie jeszcze powierzchnia wyłączona z ruchu. To jednak droga publiczna, więc wcześniej musimy wykonać projekt nowego oznakowania, a zmianę organizacji ruchu musi zatwierdzić policja.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (284) 5 zablokowanych
-
2019-05-05 00:18
Opinia wyróżniona
Ile razy niedouczeni kierowcy tam na mnie trąbią (8)
Jeżdżę tam praktycznie codziennie i jak jadę normalnie z prądem (czyli nie kontrapasem) to co chwilę jakiś niedouczony użytkownik blachosmrodu trąbi i coś bredzi o jakiejś ścieżce rowerowej (co to w ogóle jest? pewnie na myśli DDR) po lewej stronie drogi.
Takich kierowców którzy nie mają pojęcia o nowoczesnej organizacji ruchu chyba powinno się na jakiś ponowny egzamin kierować.- 38 37
-
2019-05-05 00:30
(7)
Jeżeli weźmiemy procentowo ilość rowerzystów i kierowców samochodów to jak to wygląda z tym nie douczeniem?, a widziałem nie raz jak rowerzyści jadą kontra pasem w drugą stronę
- 2 8
-
2019-05-05 09:56
rowerzysta jadący kontrapasem w niewłaściwą stronę ("z prądem")
zachowuje się niezgodnie z przepisami, ale nie stwarza istotnego zagrożenia dla kogokolwiek (chyba że dla rowerzystki/rowerzysty jadącej z naprzeciwka).
- 2 6
-
2019-05-05 08:03
(5)
wystarczy przesledzic raporty policji w kwestii wypadków. wynika z nich ze 90% wypadków powodują "doskonale" douczeni kierowcy, a udział w ruchu mają zaledwie na poziomie 40%.
- 8 4
-
2019-05-05 09:24
(4)
To co tam w 60%porusza się po drogach ?pewnie ryksze ;)
- 4 6
-
2019-05-05 13:18
komunikacja publiczna 40%
pieszo 12%
rower 6%- 2 1
-
2019-05-05 09:54
zapominasz o pasażerach tramwajów, autobusów, trolejbusów, SKM i PKM (2)
a także o pieszych i rowerzystach - to wszystko Twoi współmieszkańcy, którzy mają prawo do poruszania się po mieście z pełnym poczuciem bezpieczeństwa. Kierowcy często zachowując się nieodpowiedzialnie powodują wypadki, w których szkody odnoszą inni kierowcy i pasażerowie samochodów. Wystarczy, czy jeszcze trzeba coś wyjaśnić?
- 3 1
-
2019-05-05 14:15
(1)
To autobusy , trolejbusy , tramwaje tak same się prowadzą ? ;)
- 2 0
-
2019-05-05 15:49
nie, ale w nich jeździ wielu ludzi, którzy są wliczani do procentów jadących na różne sposoby
- 1 1
-
2019-05-04 21:41
Opinia wyróżniona
Matrix (2)
Jak się patrzy na to, co ostatnimi czasy się dzieje w temacie ścieżek rowerowych, to włos dęba staje na głowie. Gdynia długo w temacie ruchu rowerowego nie dorówna Amsterdamowi, to raz. Dwa - klimat skłania do korzystania z roweru w komforcie przez góra pół roku. Konkludując - natężenie ruchu rowerowego nie upoważnia aż tak daleko idących zmian, co
Jak się patrzy na to, co ostatnimi czasy się dzieje w temacie ścieżek rowerowych, to włos dęba staje na głowie. Gdynia długo w temacie ruchu rowerowego nie dorówna Amsterdamowi, to raz. Dwa - klimat skłania do korzystania z roweru w komforcie przez góra pół roku. Konkludując - natężenie ruchu rowerowego nie upoważnia aż tak daleko idących zmian, co więcej - bzdurnych do kwadratu - przed UM na Świętojańskiej ścieżka jest między pasami ruchu, gdzie kierowcy dość często się tasują - tylko czekać, aż dojdzie tu do poważnego wypadku. Nie doczekamy niestety kogoś z głową na karku, kto ten bałagan uporządkuje, a nawet jeśli, to jakim kosztem? Podobnym do tego, jaki został poniesiony na zmianę nawierzchni ścieżki na Piłsudskiego. Gdynia ściga się z PiS - em widać w najlepsze.
- 56 19
-
2019-05-05 08:18
(1)
Amsterdamowi może i nie ale też nie ma po co. Można sie wzorować na Kopenhadze. Tam nie ma praktycznie wcale infrastruktury rowerowej, a 35% ludzi na codzien dojezdza rowerem. Mozna? można. Klimat akurat jest na tyle łagodny że śmiało można cały rok jezdzic. wystarczą checi.
- 6 1
-
2019-05-05 10:08
W Kopenhadze prowadzona jest od 1968 roku konsekwentna polityka miejska
polegająca dla osoby patrzącej z zewnątrz na stopniowym, sukcesywnym zwiększaniu liczby ulic i placów wolnych od parkujących i jeżdżących samochodów. Praktycznie 100% miasta pokrytych jest "niewidzialną infrastrukturą rowerową" (ulicami o uspokojonym i zredukowanym ruchu), wzdłuż praktycznie wszystkich ulic z dopuszczoną prędkością 50 km/h biegną
polegająca dla osoby patrzącej z zewnątrz na stopniowym, sukcesywnym zwiększaniu liczby ulic i placów wolnych od parkujących i jeżdżących samochodów. Praktycznie 100% miasta pokrytych jest "niewidzialną infrastrukturą rowerową" (ulicami o uspokojonym i zredukowanym ruchu), wzdłuż praktycznie wszystkich ulic z dopuszczoną prędkością 50 km/h biegną tzw. trakty rowerowe (jednokierunkowe pasy dla rowerów oddzielone od reszty jezdni niskim krawężnikiem). Co roku publikowane są tzw. Copenhagen Cycling Accounts, na których podawane są dane na temat m.in. poziomu poczucia bezpieczeństwa przez osoby korzystające z roweru, a nie tylko dane na temat oceny jakości widzialnej infrastruktury rowerowej. Od kilku lat wdrażany jest także program "velostrad" ("autostrad" rowerowych) dla dojeżdżających do pracy na rowerach wspomaganych elektrycznie z większych odległości. Warto, by nasi "aktywni" w internecie cykliści przyswoili sobie wiedzę i nie pisali tez o sezonowym wyłącznie charakterze ruchu rowerowego.
- 5 1
Wszystkie opinie
-
2020-02-10 08:21
Tragedia
Jadę właśnie autobusem 140, 10.02.2020, wyjazd 8.07 z Chwarzna Sokolki.Korek ogromny, autobus w nim stoi.Kontrapas nie wiem dlaczego nieaktywny.
- 0 0
-
2019-05-08 08:51
Dajcie już spokój z tymi rowerzystami i tak panoszą się wszędzie
Są jak natrętne muchy i wszystko im wolo. Na chodniku są królami a na jezdni to święte krowy. Rowerzyści do lasu!!! Tam wasze miejsce
- 1 0
-
2019-05-04 16:14
(13)
ten kontrapas dla rowerzystów powinien być cały na czerwono aby był bardziej widzialny i ostrzegawczy dla kierowców - że kierowca wjeżdża na drogę dla rowerów, może wówczas mniej kierowców lekceważyłoby ten znak
- 17 8
-
2019-05-04 17:23
kierowcy to po prostu niereformowalna dzicz (11)
To tak jak z przejazdami dla rowerzystów
są znaki pionowe, są znaki poziome... z czasem przejazdy wymalowali na czerwono.....teraz tworzy się je na podwyższeniu.... i co? i gó**. Jak kierowcy nie ustępowali pierwszeństwa tak nie ustępują.......
inny przykład to parkowanie. Są przepisy ogólne, kierowcy olewają, znaki olewają, nawet słupki olewają ( jakoś wjeżdżają za nie)...co może pomóc? betonowy mur?- 8 2
-
2019-05-04 18:00
(10)
Zgodnie z przepisami ustępuje się pierwszeństwa rowerzyście ( lub pieszemu ) będącemu na przejeździe ( przejściu ) , a nie 2 metry przed. Jeżdżąc rowerem w ruchu publicznym warto znać chociaż minimalne podstawy zasad ruchu drogowego.
- 2 7
-
2019-05-04 18:58
Idz sobie powtórz co to znaczy ustąpić komuś pierwszeństwa. (8)
Czyli według twojej teorii kierowca mający pierwszeństwo ma faktycznie pierwszeństwo dopiero jak wjedzie na skrzyżowanie? Jak będzie 10cm przed to już go nie ma? odważna interpretacja.
może ten konkret ci pomoże w zrozumieniu twojej głupoty:
Znak D-6a "przejazd dla rowerzystów" oznacza miejsce przeznaczone do przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6a jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wjeżdżających.- 7 1
-
2019-05-05 10:03
Dlaczego on ma sobie powtorzyc, a nie ustawodawca? (3)
Zgodnie z prawem przed przejsciem/przejazdem nie ma pierwszenstwa. A Twoj przyklad jest zwyczajnie glupi, bo pojazd poruszajacy sie droga z peirwszensttwem porownales do pojazdu wlaczajacego sie na droge.
- 1 3
-
2019-05-05 13:50
(2)
rower też porusza się drogą z pierwszeństwem. Na drodze dla rowerów ma pierwszeństwo i na przejeździe dla rowerzystów ma również pierwszeństwo. Rower wjeżdżając na przejazd nie włącza się do ruchu. Zdałbyś uczciwie prawko to byś to wiedział, bo jest to wyraźnie w przepisach napisane.
- 4 0
-
2019-05-06 00:34
(1)
Gdzie masz w Gdyni drogę rowerową ?
- 0 1
-
2019-05-06 18:01
Pod estakadą Kwiatkowskiego
Z Orłowa do Sopotu i w wielu innych miejscach
- 0 0
-
2019-05-04 19:07
(3)
no a gdzie jest napisane że ma ustąpić pierwszeństwa ?
„Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.
Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.”
także ten tego...- 2 3
-
2019-05-05 09:33
(2)
Znasz definicje wymuszenia pierwszeństwa i jego ustąpienia? To ja poznaj facet i nie ośmieszaj się. Przejazdy rowerowe już od 8 lat mają inne przepisy od przejść dla pieszych widać że nadal do wielu zakutych lbow to nie dociera
- 3 1
-
2019-05-05 18:23
(1)
pod warunkiem że są wymalowane i dobrze oznaczone
- 0 2
-
2019-05-05 19:54
zawsze są dobrze oznaczone.
- 1 0
-
2019-05-04 18:50
przepisy mówią, że ma ustąpić rowerzyście mającemu zamiar wjazdu
także tego
- 6 3
-
2019-05-04 16:21
Baranowi nic nie pomoże, wjedzie gdzie chce.
- 7 2
-
2019-05-05 23:24
puscic dzieci szczura tym czerwonym pasem kolo urzedu (1)
miedzy tiry i autobusy niech jada
- 5 1
-
2019-05-06 13:19
tiry na Świętojańskiej?
- 1 0
-
2019-05-05 15:41
(1)
Zakazać i**otom jazdy na rowerach. Bo jak inaczej nazwać wjeżdżanie na rowerze na pasy, co z tego że na zielonym światle. Kierowca skrecajacy ma zielona strzałkę i kolarzysci ( bo przecież miejskie ścieżki rowerowe to doskonałe miejsce do zapitalania 30-40 km/h) i nie ma szans zobaczyć pędzą ego rowerzysty z za kamienicy, to dosłownie 1 s. Przykład skrzyżowanie 3 maja z Wladkiem. Cud że jeszcze żaden rowerzysta-i**ota tam nie zginął.
2 sprawa to skrzyżowanie 3 maja z armii krajowej. 3 maja jednokierunkowai bardzo zła widoczność, dodatkowo lustro które ciągle jest źle ustawione. A tu dodatkowo kontrabas i rowerzysta pod prąd. Miejscowi jeszcze to ogarna ale turysta prędzej czy później kogoś na rowerze zabije.
Ten kontrapas to głupi pomyśli w końcu ktoś tam zginie przez urzędników. a jeżeli ktoś zginie to będzie tylko przez opieszalosc urzędników bo rozwiązanie jest od lat, rewitalizacja parku przy torach....- 7 5
-
2019-05-06 11:39
jeśli ktoś zginie to przez kierowcę łamiącego przepisy i ignorującego znaki.
- 1 0
-
2019-05-06 10:28
tam jest strefa 30, jaki sens oddzielac fizycznie kontrpas??
- 2 0
-
2019-05-04 15:10
(5)
Haha filmik nr2. kwitesencja 3miasta. Dlatego nigdy nie będzie zachodnioeuropejsko.
- Wszędzie mokro, na krzywej popękanej jezdni kałuże
- Z prawej parking zaraz przy wąskiej jezdni, ktoś otworzy drzwi i łup
- Ruch rowerowy puszczony bezsensownie z samochodami - a co z rowerzystami, którzy nie są w stanie jechać 20km/h - tylko np. 10 ?
- Kierowcy łamią przepisy
Sfrezować jezdnię, położyć na równo, wydzielić 2 pasy rowerowe z obu stron, albo z kontrpasa zrobić 2 kierunkowy i oddzielić fizycznie. Poprawić oznakowanie Chyba tyle tu można zrobić.- 79 11
-
2019-05-04 15:26
(3)
najgłupsze co można wymyślić to dwukierunkowe pasy.
wtedy to już żaden janusz nie ogarnie.
W Polsce mamy ruch prawostronny i się tego trzymajmy.- 7 1
-
2019-05-04 15:30
(2)
Najlepiej było by jednokierunkowe, ale brakuje miejsca, ta jazda przy samych samochodach z prawej to też kuriozum. Likwidacja parkingu by pomogła
- 0 2
-
2019-05-04 15:38
(1)
parking powinien być zawsze równoległy przy pasach ruchu dla rowerów to fakt
- 1 1
-
2019-05-06 09:05
chyba prostopadły
ewentualnie skosem, żeby mniejszą głębokość zajmował
- 1 0
-
2019-05-04 17:45
Nie
Nie da się
- 3 0
-
2019-05-06 08:22
tam jest strefa 30, jaki sens oddzielac fizycznie kontrpas?
tego nie robi sie w zadnym kraju, ktorego nazwa nie konczy sie na -stan. Bo kierowcy wiedza, co to strefa 30
- 3 0
-
2019-05-04 15:26
(2)
Jechałem dziś Reymonta. Na kontrpasie dla rowerów stoi zaparkowanych chyba 10 samochodów. Wyznaczanie takich reguł a potem nie egzekwowanie ich jest większym niebezpieczeństwem niż nie wyznaczanie ich w ogóle. I dodatkowo przyzwyczaja kierowców że przepisy można mieć w nosie tak samo jak strefa 30 na Myśliwskiej koło Orlenu gdzie nikt nie jeździ mniej niż 50.
- 54 13
-
2019-05-05 16:51
Jade dzis Morską a 3ch jedzie ulicą zamiast drogą serową (1)
- 1 2
-
2019-05-06 06:11
Dla mnie to powinien byc mandat
- 0 2
-
2019-05-06 06:06
Miasto niech sobie robi co chce zeby miec 1 miejsce w rankingach
Nie znaczy to ze bede udawal ze jest ok i jezdzil po tym
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.