• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Michał Sielski
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • (1)

    Dostawcy sklepów maja z tego korzystać? Mają przeładowywać towar czy już u producenta danego towaru pojawić się na rowerze?
    Nie rozumiem pomysłu, no ale cudze (poniekąd) pieniądze najłatwiej się wydaje.

    • 22 1

    • wystarczy rozwiązanie problemu "ostatniej mili"

      nie potrzeba zaopatrywać się u producenta : wystarczy dobrze zorganizowane centrum logistyczne: cyclologistics

      • 0 0

  • (1)

    A może czas najwyższy aby urzędnicy, zwłaszcza zarządzający dali przykład i korzystali z komunikacji miejskiej lub rowerów zwłaszcza zimą. Pozdrawiam

    • 23 1

    • przecież wielu z nich to robi

      ale jak siedzisz w samochodzie to masz wąskie pole widzenia

      • 0 0

  • (3)

    U nas to brzmi jak żart sam to przyznam, przy tym braku infrastruktury i niepopularności rowerów.
    W Kopenchadze używają takich rowerów, ale to już lvl expert we wdrażaniu ruchu, one nie pojawiły się tam od razu.

    • 8 1

    • nigdzie się nie pojawiły "od razu" tak jak zaklęcie typu "stoliczku nakryj się" (2)

      nie działa od razu.

      Każda dłuższa nawet podróż zaczyna się od jednego kroku.

      Ważne, by był on skierowany w dobrym kierunku. Ten taki jest. Czekam na kolejne.

      • 3 1

      • (1)

        jasne można też zaklinać rzeczywistość, ale lepszym była by budowa pasów rowerowych jak w Kopenchadze

        • 0 1

        • można robić i jedno i drugie

          czekam od 10 lat na budowę drogi rowerowej wzdłuż linii SKM
          od stacji Wzgórze do stacji SKM Gdynia Główna z kładką rowerową nad ulicą Podjazd

          • 0 0

  • co za bzdura (2)

    Tak kurierzy bedą przepakowywać swój samochód dostawczy 20 razy dziennie i bedą smigać rowerkami,z przesyłkami które są duzo warte i bedą je zostawiać na ulicy wchodząc do adresatów.Banki,restauracje i sklepy bedą śmigać rowerami dostawczymi z pieniędzmi,pomidorami ,ryżem i majtkami na sprzedaż. Gratulacje dla oderwanych od rzeczywistości Urzędników Gdyńskich.

    • 20 2

    • przecież to działa w wielu miastach Europy (1)

      dlaczego w Gdyni miałoby nie działać?

      • 2 8

      • jak na razie 7 pesymistów

        jak na liczbę mieszkańców Gdyni - naprawdę niewielu

        • 0 0

  • Poprę ten chory projekt. (1)

    Jak zobaczę urzędników z gdyńskiego urzędu miejskiego zimą dojeżdżających do pracy rowerami. Proszę dać przykład panie i panowie.

    • 12 1

    • już tacy są - wystarczy dobrze się przyjrzeć.

      Wielu z nich dojeżdża w ciągu 10 minut - stąd tylko wtedy możesz ich zauważyć.

      Tylko pamiętaj: nie próbuj ich dostrzegać zza szyby samochodu: to bardzo ogranicza pole widzenia.

      • 1 0

  • a kiedy inwestycja w drogi? (1)

    • 6 1

    • inwestycje w drogi generują nowy ruch a nie redukują korków

      inwestycje w udogodnienia dla pieszych, rowerzystów i tabor SKM poprawiają jakość życia w całej aglomeracji.

      Warto spróbować.

      • 0 0

  • Bzdura (1)

    Następny bubel aby wydać pieniądze Są ważniejsze rzeczy do zrealizowania .

    • 6 2

    • a co konkretnie proponujesz?

      • 0 0

  • Co by tu jeszcze wymyślić (1)

    Panie Wojtku. Z przyjemnością Pana wywiozę takim rowerowym dostawczakiem jak najdalej od urzędu miejskiego.
    Zejdź Pan w końcu na Ziemię albo leć sobie w kosmos z Kosakowa i nie wracaj.

    • 6 1

    • a co konkretnie proponujesz w zamian?

      jakie masz rzeczowe argumenty przeciwko realizacji tego projektu?

      • 0 0

  • juz widze kurier wyciaga cargo (1)

    zeby dowiesc na swietojanską telewizor a dostawy do sklepu na pare razy z piwem.za co taka klęska w tej Gdyni.czy ci urzednicy cos biorą???

    • 2 1

    • a jednak zacząłeś myśleć. To pierwszy krok do wyobrażenia sobie poprawy warunków życia.

      • 1 1

  • kupię sobie taki rower (1)

    No dobra, załóżmy że mieszkam w wielkim bloku i kupiłem sobie taki rower dostawczy. Gdzie to cholerstwo trzymać? Po schodach nie wniosę, przed klatką nie zostawię, za miejsce na strzeżonym parkingu nie chcę płacić. Gdybym mieszkał na działkach, to bym sobie po prostu zaparkował na działce przy altance. Poza tym na ulicy auta na mnie trąbią, jako na zawalidrogę, a na chodniku nie mogę się wyminąć z pieszym, a tym bardziej z wózkiem z dzieckiem.

    Gdybym był "miastem", to też to muszę gdzieś trzymać, byle nie za daleko od miejsca przeznaczenia.

    Gdzie ci Chińczycy to parkują?

    BIPP!!!

    • 2 1

    • Holendrzy parkują na chodnikach

      Duńczycy podobnie.

      Mieszkańcy domagają się darmowych miejsc do parkowania samochodów - zorganizuj też grupę nacisku, może coś ugrasz.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum