• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: do końca września ułatwienia dla rowerzystów przy dworcu

Patryk Szczerba
24 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Droga rowerowa na ul. Morskiej urywa się na chodniku. Jesienią ma się to zmienić. Droga rowerowa na ul. Morskiej urywa się na chodniku. Jesienią ma się to zmienić.

Wszystko wskazuje na to, że ułatwiająca przejazd rowerzystom przebudowa skrzyżowania Morska - Warszawska w Gdyni zakończy się we wrześniu. Na inwestycję zaplanowano 1,9 mln zł z budżetu i 0,5 mln zł dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych.



Czy zwracasz uwagę rowerzystom jeżdżącym po chodniku?

Przypomnijmy:

  • W sierpniu 2019 roku odbył się pierwszy przetarg.
  • Wpłynęła jedna oferta, dwukrotnie przewyższająca założony budżet.
  • Zapadła decyzja o powtórzeniu postępowania po tym, gdy okazało się, że Gdynia dostała pół miliona dofinansowania na inwestycję.

Przejazd na drugą stronę ul. Morskiej pozwoli na dotarcie do dworca PKP. Przejazd na drugą stronę ul. Morskiej pozwoli na dotarcie do dworca PKP.

Różne ceny, te same terminy



Po otwarciu kopert okazało się, że firma MTM przedstawiła ofertę na kwotę 2,3 mln zł, natomiast Eurovia Polska SA ten sam zakres prac chce wykonać za 2,6 mln złotych.

Czytaj też: Gdynia: ułatwienia dla rowerzystów przy dworcu

W deklaracjach obu firm pojawiają się te same terminy. Do 30 czerwca mają wykonać zamienną dokumentację projektową, a wszystkie prace drogowe zakończyć do końca września.

Obie firmy udzieliły identycznych terminów gwarancji i rękojmi. Złożone oferty będą teraz analizowane pod kątem wymagań formalno-prawnych, a urzędnicy informują, że decydująca będzie w tym przypadku cena.

2,4 mln zł na inwestycję



Przypomnijmy, że Gdynia zarezerwowała na realizację tej inwestycji blisko 1,9 mln zł. Dodatkowe pół miliona złotych to dofinansowanie pozyskane z Funduszu Dróg Samorządowych.

Planowany zakres prac:

  • ok. 120 metrów nowej nawierzchni chodników zostanie wyposażonych w system płyt fakturowanych ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym,
  • na 1 550 m kw. zostanie wykonana nakładka bitumiczna jezdni w obszarze skrzyżowania, która obejmie wlot ulicy Warszawskiej i południową jezdnię ulicy Morskiej,
  • na długości 140 metrów chodnik ulicy Morskiej zostanie poszerzony, aby zabezpieczyć wspólny ruch pieszy i rowerowy.

- Realizacja tej inwestycji pozwoli nam fizycznie połączyć rowerowo kilka dzielnic z centrum. Dodatkowo wykorzystamy bardzo dużą szerokość jezdni ul. Warszawskiej na odcinku do ul. Wolności. Wyznaczymy tam pasy ruchu dla rowerów o długości 170 metrów. Pozwolą one cyklistom czuć się bezpieczniej, szczególnie w trakcie jazdy pod górę w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana i Działek Leśnych - wyjaśnia Rafał Studziński z Samodzielnego Zespołu ds. Komunikacji Rowerowej w gdyńskim ZDiZ.

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Kolczatki

    • 2 2

  • Nadal żeby zjechać do centrum trzeba będzie zginąć? (3)

    Jadąc wzdłuż Morskiej i chcąc skręcić w lewo w stronę morza obecnie trzeba zginąć i widzę że nic się pod tym względem nie zmieni.

    Nadal trzeba będzie przejechać przez dwa pasy między samochodami jadącymi tam średnio 120-140km/h (bo jest dużo pasów, więc dla kierowców to jest niemiecka autostrada).

    • 8 2

    • (2)

      120-140?Chyba cię poniosło

      • 1 2

      • Blizej 120 niz 50kmh (1)

        • 5 0

        • 80-100 spoko
          zależy w jakiej porze, ale rzeczywiście są grube przekroczenia.

          • 2 0

  • Zacznijmy od tego ze większość chodników ma dozwolona jazdę rowerami.co jest niebezpieczne dla pieszych,a ulica niebezpieczna dl (8)

    Dlatego powinni mieć wszędzie wydzielone drogi dla siebie !! Jesli to konieczne to kosztem ulic

    • 7 9

    • Hm, (5)

      Jazda chodnikiem jest dozwolona tylko tam, gdzie na drodze jest 70 km/h, czyli na przykład na Janka Wiśniewskiego. Chyba na większości chodników w Gdyni nie można jeździć rowerem. Może tylko czasem się zdarzy ciąg pieszo-rowerowy. Ale co do pozostałej części komentarza to się jak najbardziej zgadzam.

      • 3 2

      • (3)

        po wiekszosci chodnikow mozna jechac legalnie rowerem. 70kmh nie ma tu nic do rzeczy.

        • 2 2

        • To po co budować drogi (2)

          Dla rowerów skoro rowerzyści mogą wybierać. Pieszym się chodnik zabiera, kierowcom ulice, a rowerzyści robią co chcą.

          • 1 2

          • Mogą wybierać, ale nie zawsze.

            Muszą jechać, gdy droga dla rowerów lub pas dla rowerów, są wyznaczone w kier. ich jazdy lub zgodnie z zamiarem jazdy.
            Czyli nie muszą, gdy np. nawet dwukierunkowa ddr lub pas dr są wyznaczone po przeciwnej (lewej) stronie jezdni. Mogą też jechać obok infrastruktury wyznaczonej w tym samym kierunku, gdy np. za chwilę taka ddr lub pas jest przeniesiony np. na lewą stronę drogi lub jakimś innym kierunku w którym nie zmierzają.
            Niby jak rowerzysta ma dojechać do celu lub skrętu po prawej, jeżeli infra przenosi go na lewą itd.? Przepisy zapewniają prawo do jazdy rowerem w tym samym kierunku (obok) tylko z powodu zamiaru pojechania inaczej niż wyznaczona infrastruktura.
            Nie należy się więc dziwić, że mamy pas dla rowerów, a rowerzysta jedzie jezdnią na wprost, w prawo lub lewo, zostawiając za sobą ową infrastrukturę. Nie musi też dojechać do jej końca i stamtąd się włączać, bo powinien zrobić to jak najbezpieczniej dla siebie. Nie ma na to przepisów. Była taka sprawa rowerzysty na morskiej właśnie na tym skrzyżowaniu, który zdaniem kierowcy za wcześnie zjechał na jezdnię itd. i ostatecznie okazało się że mógł.
            Policja oczywiście może zweryfikować rowerzystę, ale nie kierowca zza kierownicy, bo ani nie wie skąd nadjechał, ani dokąd jedzie ten rowerzysta.

            • 2 1

          • Jak by budowali drogi to byłoby super

            problem w tym ze budują jakieś tandetne ścieżki

            • 1 1

      • Na Janka wyznaczyli pieszorowerówki, ale jazda po nich to udręka jest.

        • 1 1

    • (1)

      jazda chodnikiem dozwolona jest jedynie jak dopuszczalna prędkość na jezdni jest ponad 50km/h, a chodnik ma odpowiednią szerokość i nie utrudnia to ruchu pieszych.
      Czyli generalnie chodnikiem poruszać się nie wolno, poza rzadkimi wyjątkami

      • 3 0

      • a czym są drogi pieszo-rowerowe jak nie zwykłymi chodnikami? sam znak sprawi ze chodnik juz nie bedzie chodnikiem? poza tym wiekszosc chodnikow ma dopuszczenie ruchu rowerowego. wyjdz na zewnatrz i zobacz jak są oznaczone.

        • 1 1

  • a może by tak chodniki i drogi naprawić??? to co sie dzieje na chodnikach i drogach to jakaś masakra i armagedon... tak na oko 70% dróg w Gdyni jest do poprawy.... zerwania i położenia na nowo... Chodniki wyglądają w dużej mierze jak budowane granatami, można się wypientrolić co kawałek potykając się o nierówności chodnika... Tak właśnie o te nierówności chodzi... rowerzyści to w ogóle jakaś super kasta w naszym kraju... wszystko na nich trzeba zbudować a reszta niech się wali i rozsypuje....

    Gdynia kiedyś super rozwojowe miasto z super infrastrukturą... ostanie lata pokazują ze już tak nie jest.... jest ładnie mówiąc... wielka śmierdząca kupa

    • 4 1

  • Ścieżki

    Z nowym rokiem nowy sezon czerwonej farby

    • 7 1

  • my tą ścieżką

    Otwieramy oczy niedowiarkom

    • 8 4

  • Dojechali

    Gdynian na śmieciach to kasa jest,,

    • 9 2

  • Farba

    Farba służy do malowania, farbą się nie buduje...no chyba że w Gdyni !

    • 15 1

  • Bardzo się cieszę! (2)

    W przeciwieństwie do większości komentatorów tu mnie ten temat bezpośrednio dotyczy bo dojeżdżam do pracy rowerem na terenie Gdyni (nie tylko latem) i muszę przyznać, że ostatnio dużo dobrego się dzieje w sprawie tworzenia nowych tras. Każda, nawet najmniejsza zmiana, która spowoduje, że ludzie będą się czuć na drodze bezpieczniej jest ok.

    • 11 7

    • Zmien prace na lepsza.

      Moze bedzie cie stac na bilet miesieczny,a z czasem moze uzbierasz na tico w gazie.Trzymam kciuki.Powodzenia chlopie!!#

      • 2 2

    • A pan zykąd dojedżdża?

      Z Rumii czy z Redy? Bo nie kumam. Najlepiej jezdzijta po całej aglomeracji na tych rowerach. Amsterdam wy przebijecie. Kiedyś piast Siemomysł chodził tędy , polna droga , chałupy drewniane ale szedł. I rowerów nie bylo.......... A tam, szkoda słów.
      Rowerzyści zawojowali całą aglomeracje (nie tylko trojmiasto) wszyscy od Wejherowa po Gdańsk po Tczew jeżdżą tym środkiem transporta.

      • 2 7

  • Ponad dwie banki na (1)

    Cyklogłupkow. Kasa wyrzucona w błoto.

    • 14 8

    • Odezwał się blachogłupek

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum