• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: do końca września ułatwienia dla rowerzystów przy dworcu

Patryk Szczerba
24 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Droga rowerowa na ul. Morskiej urywa się na chodniku. Jesienią ma się to zmienić. Droga rowerowa na ul. Morskiej urywa się na chodniku. Jesienią ma się to zmienić.

Wszystko wskazuje na to, że ułatwiająca przejazd rowerzystom przebudowa skrzyżowania Morska - Warszawska w Gdyni zakończy się we wrześniu. Na inwestycję zaplanowano 1,9 mln zł z budżetu i 0,5 mln zł dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych.



Czy zwracasz uwagę rowerzystom jeżdżącym po chodniku?

Przypomnijmy:

  • W sierpniu 2019 roku odbył się pierwszy przetarg.
  • Wpłynęła jedna oferta, dwukrotnie przewyższająca założony budżet.
  • Zapadła decyzja o powtórzeniu postępowania po tym, gdy okazało się, że Gdynia dostała pół miliona dofinansowania na inwestycję.

Przejazd na drugą stronę ul. Morskiej pozwoli na dotarcie do dworca PKP. Przejazd na drugą stronę ul. Morskiej pozwoli na dotarcie do dworca PKP.

Różne ceny, te same terminy



Po otwarciu kopert okazało się, że firma MTM przedstawiła ofertę na kwotę 2,3 mln zł, natomiast Eurovia Polska SA ten sam zakres prac chce wykonać za 2,6 mln złotych.

Czytaj też: Gdynia: ułatwienia dla rowerzystów przy dworcu

W deklaracjach obu firm pojawiają się te same terminy. Do 30 czerwca mają wykonać zamienną dokumentację projektową, a wszystkie prace drogowe zakończyć do końca września.

Obie firmy udzieliły identycznych terminów gwarancji i rękojmi. Złożone oferty będą teraz analizowane pod kątem wymagań formalno-prawnych, a urzędnicy informują, że decydująca będzie w tym przypadku cena.

2,4 mln zł na inwestycję



Przypomnijmy, że Gdynia zarezerwowała na realizację tej inwestycji blisko 1,9 mln zł. Dodatkowe pół miliona złotych to dofinansowanie pozyskane z Funduszu Dróg Samorządowych.

Planowany zakres prac:

  • ok. 120 metrów nowej nawierzchni chodników zostanie wyposażonych w system płyt fakturowanych ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym,
  • na 1 550 m kw. zostanie wykonana nakładka bitumiczna jezdni w obszarze skrzyżowania, która obejmie wlot ulicy Warszawskiej i południową jezdnię ulicy Morskiej,
  • na długości 140 metrów chodnik ulicy Morskiej zostanie poszerzony, aby zabezpieczyć wspólny ruch pieszy i rowerowy.

- Realizacja tej inwestycji pozwoli nam fizycznie połączyć rowerowo kilka dzielnic z centrum. Dodatkowo wykorzystamy bardzo dużą szerokość jezdni ul. Warszawskiej na odcinku do ul. Wolności. Wyznaczymy tam pasy ruchu dla rowerów o długości 170 metrów. Pozwolą one cyklistom czuć się bezpieczniej, szczególnie w trakcie jazdy pod górę w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana i Działek Leśnych - wyjaśnia Rafał Studziński z Samodzielnego Zespołu ds. Komunikacji Rowerowej w gdyńskim ZDiZ.

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia XXI w. (1)

    Ciągle Gdynia traci dystans do innych miast.A kiedy przejazd od Karwin do Orłowa ? Brak kogoś kto temat ogarnie całościowo. Żenada !

    • 11 3

    • Ty chciałbyś żeby wszystkie wioski wokół Gdyni miały dojazd do centrum,a gdzie są te Karwiny....

      • 0 0

  • (1)

    Fajna ta droga rowerowa. Slupy na srodku i bariery w skrajni. Od razu wiadomo, ze Gdynia

    • 4 0

    • W Gdańsku lepiej? nie sądzę.

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    przejście na drugą stronę morskiej (12)

    Przejście na drugą stronę ulicy morskiej jest w tym miejscu kompletnie niepotrzebne. Wystarczyloby przebudować przejście przy biskupa Okoniewskiego by mogły przejeżdżać tamtędy rowery. A tak macie kasę wyrzuconą w błoto i dodatkowy korek. Aha - przy przystanku bpa Okoniewskiego też się kończy ścieżka rowerowa ;-)

    • 90 25

    • ścieżka rowerowa biegnie za Bpa Okoniewskiego

      ścieżka rowerowa biegnie za Bpa Okoniewskiego w kier dworca PKP. PO drugiej stronie ulicy w kier dworca jest zwęzenie chodnika i przy dużym natęzeniu ruchu jazda jest niezbyt komfortoa. Dlatego to rozwiązanie jest znacznie lepsze

      • 0 1

    • Ale większość jedzie Warszawska w stronę sopotu (1)

      Bo po co masz jechać na dworzec, by później prowadzić rower jednymi, potem drugimi schodami?

      • 0 2

      • A co, na Śląskiej jest zakaz?

        • 0 0

    • No tak, (3)

      A piesi z Warszawskiej i Wolności, którzy chcą się dostać do dworca to też niech nadrabiają te 800 metrów. Albo niech się wspinają po schodach. Bo wszyscy zdrowi, silni, a kierowcom to nawet sekundy nie można zabrać z zielonego światła. Nawet jeżeli fazy by się miały nie zmienić (wszak dla Warszawskiej też się czasem pali zielone światło), to też nie, bo nie.

      • 19 6

      • Piesi z Warszawskiej (2)

        Piesi z ulicy Warszawskiej i Wolności to mają super tunel na dworzec , którym i tak muszą przejść by dostać się do dworca. Fakt, że nie ma tam windy. I nie bronię tutaj interesu kierowców -sam jestem pieszym i rowerzystą.

        • 3 5

        • A jak chcą pójść CPR-em w stronę 10 Lutego

          To już muszą schodzić i wchodzić.

          • 1 0

        • Co może być super w tunelu kiedy jedzie się rowerem?

          • 5 2

    • Jaki korek ? Nowy przejazd rowerowy (3)

      w poprzek Morskiej będzie wpięty pod obecny układ sygnalizacji, a nie mieć odrębnej fazy.

      Poza tym z Wolności jak jechać rowerem na Podjazd i z powrotem ? Mocno naokoło przez Okoniewskiego ?

      • 7 2

      • (2)

        Normalnie się jedzie po jezdni

        • 3 2

        • (1)

          zależy gdzie jedziesz

          • 0 0

          • Moim zdaniem może jechać na dwa sposoby w tej sytuacji po jezdni lub nową infrastrukturą.

            Tak samo w przeciwną stronę, ale jak ktoś nie będzie wiedział, że aby się dostać na infrastrukturę po drugiej stronie Morskiej, będzie się musiał dostać na lewy pas prawoskrętu (ew. prawy pas lewosrkętu), to będzie musiał normalnie śmigać jezdnią.
            Tam powinno być ograniczenie na tej krzyżówce np. tempo 30 lub 40 km/h.

            • 0 1

    • Tylko, że to dotyczy rowerzystów jadących wyłącznie pod dworzec.

      Jeżeli rowerzysta jedzie przez tunel na 10 lutego np. w kierunku 3 Maja lub na ul. Śląską, to powinien zjechać wcześniej na właściwy pas jezdni.
      Każdy z pasów, powinien mieć po prawej stronie domalowane rowerki, żeby kierowcom nie rozumiejącym przepisów uzmysłowić takie pojęcia jak jazda zgodnie z kierunkiem i zamiarem rowerzysty.
      Prawo o ruchu drogowym art. 33.1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.(...)
      A kierunek jest sprawą oczywistą: Konwencja... art1. lit. z) określenia "kierunek ruchu" oraz "odpowiadający kierunkowi ruchu" oznaczają prawą stronę,(...)
      Swoją drogą powinny być jakieś możliwości bezkolizyjnego włączenia do ruchu, bo widać wszyscy o tym zapominają. Potrafią wyłączyć rowerzystę i w sumie nie wiadomo, czy jest w ruchu czy nie, i jakim prawem to rowerzysta traci przywilej kontynuowania jazdy zbliżając się do takich przerzutek na lewą stronę.

      • 8 2

  • Jak Gdynia i ułatwienia dla rowerzystów to w pierwszej kolejności :

    wodnych, ze szczególnym wywyższeniem tych morskich

    • 3 1

  • Okiem turysty

    Gdynia jest pieknym miastem

    • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    co z zejściem i dojściem do Dworca PKP od Śląskiej. (5)

    wygląda tragicznie i ciężko poruszać się tam pieszym nie mówiąc o niepełnosprawnych czy o ludziach z bagażami/rowerami.

    • 85 7

    • Jo jo zamawiamy siodełka

      • 0 0

    • Gospodarzowi miasta nie wstyd mieć taki syf? (1)

      • 6 2

      • Najlepiej widać ten chaos na tym namalowanym symbolu roweru

        • 0 0

    • To przejście to jakaś kpina! Jakby wejście do Gdyni B! Od kilkudziesięciu laty nic tam się nie zmieniło! Dojście do Działek Leśnych jakimiś wąziutkimi połamanymi schodami! Nie można zlikwidować tych bud na półpiętrze schodów dworca i zrobić normalnego wejścia całą szerokością ul. Wolności? Wstyd dla miasta!

      • 17 0

    • co do niepelnosprawnych sie zgodze ale nie rozumiem w czym normalny pieszy ma problem bo poruszam sie tam praktycznie codziennie. Winda i sprawa zalatwiona

      • 4 9

  • Ho ho to Gdynia widzę idzie pełną parą :) (9)

    • 42 12

    • (3)

      Dziś czytałem że Hinczycy w sześć dni budują szpital na parę tys osób, a tu jedne przejście będą robić rok i jeszcze się pewnie opóźni

      • 2 2

      • (1)

        A ci"Hinczycy" to co to za plemię?

        • 2 1

        • Xin określany tu często jako plemię Cin Ciąg.
          Ino mówię

          • 0 1

      • oni buduja z ryzu, a tego maja pod dostatkiem

        • 1 0

    • Wpisy tego hejtera maliniaka (1)

      Proszę zgłaszać do moderacji.

      • 10 10

      • On nie jest hejterem, on jest obłąkany i kwalifikuje się do kaftana bez rękawów.

        • 1 4

    • Pomaluja pas na ulicy?

      • 7 2

    • (1)

      robią - źle, nie robią - też źle? suwerenowi nie dogodzisz ..

      • 5 15

      • Nie dogodzisz, bo opłacony troll ma trollować...

        • 9 6

  • a kiedy ułatwienia dla pieszych ??? (1)

    • 6 0

    • przecież jest o nich mowa w artykule

      proponuję czytać ze zrozumieniem

      • 1 0

  • A którego roku wrzesnia?:) (1)

    Jak zwykle finisz po sezonie a na następną wiosnę ponowny remont:) Tak aby swojaki zarobiły:)
    Brawo dla Panów dygnitarzy :)

    ps. w nrd w 24 godziny robiono 2 pasma autobany na odcinku 30 km. A u nas w XXI wieku 100 metrów robi się pół roku:) Normalnie Monty python

    • 49 5

    • komuno wroc!

      • 0 0

  • "Droga rowerowa na ul. (wstaw dowolną urywa się na chodniku/ulicy/ścianie/płocie. (8)

    Dobrze mi się mieszka w Gdyni, ale jesteśmy jakieś 30 lat za Gdańskiem, jeżeli chodzi o infrastrukturę rowerową.

    • 71 14

    • (3)

      Za Gdańskiem tak ale ogólnie trojmiasto zrobiło się strasznie zacofane jeśli chodzi o infrastrukturę rowerowa. Tutaj nadal podobnie jak w małych wioskach buduje się infrastrukturę na chodniku zabierając pieszym miejsce i wciskając rowerzystów między pieszych co dla rowerzystów jest irytujące bo wymusza na wszystkich także tych jeżdżących szybko wleczenie się albo ryzykowanie wypadkiem a dla pieszych mało bezpieczne i wygodne ponieważ mają fizycznie mało miejsca by chodzić

      • 3 4

      • (2)

        Poszczególni uczestnicy ruchu nie powinni w ogóle ze sobą kolidować.

        • 0 1

        • wystarczy dwupoziomowy chodnik

          • 1 0

        • tak się w mieście nie da zrobić

          • 1 1

    • a Gdańsk jest 20lat za Wrocławiem, Poznaniem, Warszawą czy Szczecinem...

      • 4 5

    • Chyba wiecej. I to pod kazdym wzgledem. (2)

      • 8 8

      • Faktycznie poziom trollingu tutaj jest nieoceniony

        • 3 1

      • szczególnie smrodu z wysypiska w Bolkowie

        • 7 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum