• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia dalej zmienia Morską dla rowerzystów

Patryk Szczerba
18 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przebudowę uda się zrealizować, jeśli wystarczy pieniędzy z UE. Urzędnicy chcą mieć jednak gotowy projekt. Przebudowę uda się zrealizować, jeśli wystarczy pieniędzy z UE. Urzędnicy chcą mieć jednak gotowy projekt.

Na odcinku ul. Morskiej pomiędzy Kcyńską zobacz na mapie GdyniWęzłem Żołnierzy Wyklętych zobacz na mapie Gdyni w Gdyni rowerzyści mają możliwość jazdy tylko po jednej stronie i obok chodnika. Nowa droga rowerowa, którą planuje miasto ma podnieść komfort poruszania się w tym miejscu. Samo projektowanie będzie jednak trwało 3 lata, a budowa zacznie się najwcześniej w 2020 roku.



Poruszasz się po Gdyni rowerem?

Ulica Morska to jeden z newralgicznych punktów na rowerowej mapie Gdyni. Z magistratu słychać zapowiedzi, że jazda wzdłuż ul. Morskiej powinna być prosta, intuicyjna i wygodna. W ostatnim czasie uczyniono krok do tego celu, przynajmniej na odcinku pomiędzy ul. Przybyszewskiego zobacz na mapie Gdyni a budynkiem MDK przy ul. Grabowo zobacz na mapie Gdyni, gdzie od czerwca zeszłego roku można zgodnie z prawem jechać prawą stroną ul. Morskiej w kierunku centrum. Wcześniej rower trzeba było w tym miejscu przeprowadzać.

Zmiany dla wygody i bezpieczeństwa

Takich niespodzianek jest jednak na Morskiej wciąż sporo. Najlepszym przykładem jest odcinek pomiędzy ul. Kcyńską i Węzłem Żołnierzy Wyklętych, gdzie rowerem można jechać tylko po jednej stronie, a całość jest oznaczona jako ciąg pieszo-rowerowy.

W przyszłości mają nastąpić radykalne zmiany, pozwalające na jazdę bez konieczności zmieniania strony i po bezpiecznej - zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów - nawierzchni.

- Chcemy przede wszystkim podnieść komfort jazdy w tym miejscu, który teraz, gdy jest ciąg pieszo-rowerowy, nie jest odpowiedni. I to tylko po jednej stronie nie jest odpowiedni - podkreśla Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni.
Chodzi też o poprawę jazdy w tak newralgicznych punktach, jak skrzyżowanie z ul. Kartuską zobacz na mapie Gdyni, gdzie rowerzyści często wpadają na pasażerów autobusów. Jak mówią urzędnicy, sprawa miała zostać załatwiona szybciej, ale ostatecznie zdecydowano się na kompleksowe rozwiązanie.

Czytaj też: Gdynia planuje nowe trasy rowerowe

Według założeń po stronie północnej ulicy Morskiej ma zostać zbudowana nowa, dwukierunkowa droga dla rowerów z nawierzchni bitumicznej. Obok pojawi się chodnik. Po stronie południowej zaplanowano z kolei ciąg pieszo-rowerowy z osobną drogą dla pieszych i rowerzystów.

3 lata na projekt

Na razie miasto poprzez wydział inwestycji szuka projektanta. Szacunkowa wartość samego projektu to nieco ponad 300 tys zł. Koszt budowy drogi nie jest jeszcze znany. Sen z powiek entuzjastom inwestycji może spędzać czas, jaki wybrany wykonawca będzie miał na wykonanie zadania. Gotowa dokumentacja ma trafić na biurka urzędników w ciągu... 3 lat. Budowa mogłaby się zacząć zatem prawdopodobnie nie wcześniej niż w 2020 roku. Dlaczego tak długo?

Wśród najpilniejszych spraw do rozwiązania jest przejazd rowerzystów przy przystanku obok skrzyżowania z Kartuską. Wśród najpilniejszych spraw do rozwiązania jest przejazd rowerzystów przy przystanku obok skrzyżowania z Kartuską.
- To projekt tak zwany zapasowy, który chcemy mieć w gotowości, jeśli okaże się, że uda się go włączyć do finansowanych z UE projektów węzłów na Karwinach i Chyloni. Do tej pory, gdy ujawniały się jakieś dodatkowe środki na komunikację rowerową, nie mieliśmy niczego "na półce" w gotowości. Ten ma taką rolę, stąd też taki termin projektowania - wyjaśnia Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Mniejsze inwestycje szybciej

W najbliższym czasie radni dzielnicy Chylonia zaplanowali remont nawierzchni ciągu pieszego na odcinku Władysławskiego zobacz na mapie Gdyni - Swarzewska zobacz na mapie Gdyni.

- On na szczęście nie musi na nic czekać. Ma finansowanie i można go robić niezależnie od tego całościowego projektu, który po prostu uwzględni fakt, że jeden z odcinków został wyremontowany i udostępniony dla ruchu rowerowego. Obecnie jest tylko zrujnowanym ciągiem pieszym - dodaje Zmuda-Trzebiatowski.
Rowerowe inwestycje na ten rok zapowiada również Zarząd Dróg i Zieleni. Chodzi o budowę dróg przy ul. Wiczlińskiej zobacz na mapie Gdyni oraz dokończenie drogi rowerowej przy ul. Orłowskiej zobacz na mapie Gdyni od parkingu samochodów do osiedla Nowe Orłowo.

W projektowaniu są również drogi przy al. Zwycięstwa w okolicach ul. Stryjskiej i stacji benzynowej zobacz na mapie Gdyniramach trasy R-10 zobacz na mapie Gdyni. W tym roku projekty mają być gotowe, by w przyszłym roku mogła rozpocząć się budowa.

Miejsca

Opinie (271) ponad 10 zablokowanych

  • Rower między ludzi (1)

    Ta droga rowerowa przy Młodzieżowym Domu Kultury na Morskiej jest niebezpieczna. Poza tym ingeruje w strefę ogródków pobliskich restauracyjek i barów, czy to przyjemnie pędzić rowerem między leżakami i stolikami baru mlecznego, nawet ławki miejskie są..jak po drugiej stronie ulicy jest wygodna ścieżka

    • 8 5

    • po drugiej stronie jest tak wygodna że wpada się w dwóch miejscach na zatłoczone ludźmi przystanki tylko w obrębie dwóch sąsiadujących skrzyżowań nawierzchnia podła światełka przy kauflandzie a jakże osobna faza do prawoskrętu potrzebna jak umarłemu kadzidło i zielone 15 sekund a czerwone dwie minuty istny debilizm, pomijam już takie kwestie jak to czy ktoś w ogóle te "ścieżki" sprząta

      • 5 2

  • Estkade z hutnicza i energetyków polacz olac morska boco tam rowery

    • 4 1

  • po co budowac nic nie warte DDR (2)

    najlepszym rozwiązaniem jest wespolny ruch pieszych i rowerzystow na chodniku, wiadomo ze na takich odcinkach rowerzysta musi ustapic pieszemu a za skutki kolizji poniesie kare .Każdy podzial wzbuda agresje i niechęć jednego do drugiego, wiadomo od dawna ze jak komus zagarniemu mu jego przestrzen to od razu walczymy o swoje, rowerzyści dra ryja na pieszych i odwrotnie, wspolna przestrzen nie powoduje takich konfliktow .

    • 4 11

    • wspólna przestrzeń funkcjonuje dobrze o tyle, o ile ruch jest uspokojony

      na długich odcinkach prostych i dużym ruchu pieszych rowerzyści powinni mieć wydzielone drogi - to się lepiej sprawdza.

      Wyzwaniem jest redukcja i uspokojenie ruchu na takich ulicach jak Starowiejska i Świętojańska - jak na razie rozsądek przegrywa z grupą bezrefleksyjnych właścicieli i użytkowników pojazdów dwuśladowych.

      • 3 5

    • nie nie

      nie ma wydzielonej drogi dla rowerów - miejsce roweru jest na jezdni.

      • 2 3

  • Kolejna inwestycyjna ściema by pokazać że jednak coś się dzieje mimo totalnej stagnacji

    3 lata będą projekt robić? Przecież to kpina z mieszkańców

    • 7 1

  • Chyba jednak warto się zastanowić (7)

    czy wydawanie takiej kasy na drogę którą dziennie przejedzie 2,5 rowerzysty i to tylko przez 2 m-ce w roku,( taki mamy klimat ), nie jest skrajną niegospodarnością . W chwili kiedy brakuje przedszkoli, służba zdrowia leży, a istniejące drogi przypominają obraz po nalocie bombowym.
    Chęć przypodobania sie wrzaskliwemu lobby obcisłogacich jest dyskryminowaniem większości . Pan prezydent już dał temu wyraz twierdząc , że "ekodolina" (wysypisko w Łężycach ), pachnie fiołkami , a jej umieszczenie w środku Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego jest najlepsza z możliwych,bo graniczy z rozwijającą się bardzo szybko Gdynią Zachód.Czyli z logiką ma to niewiele wspólnego, w obu przypadkach.

    • 13 14

    • Dyskryminowaniem interesów większości jest prowadzenie prosamochodowej (5)

      polityki komunikacyjnej i oferowanie darmowych miejsc do parkowania na chodnikach w całym mieście.

      Na temat liczby rowerzystów w całym okresie roku są dostępne twarde dane z liczników.

      Gdyby policzono również tych, którzy chcą jeździć rowerem do pracy, a nie mogą z racji niedostatków infrastruktury, oko by ci zbielało autorze epitetów.

      Stosowanie obraźliwych określeń jest przejawem impotencji intelektualnej.

      • 8 8

      • Dyskryminacja. (2)

        Z ulic i autostrad korzysta bezpośrednio i pośrednio(transport miejski, zaopatrzenie, kurier, służby..) sto procent społeczeństwa.
        Z chodników i deptaków korzysta sto procent społeczeństwa, bo i kierowca i rowerzysta w końcu jest też pieszym.
        Z dróg dla rowerów korzysta promil społeczeństwa, bo tylko rowerzyści.
        Kto w tym zestawieniu korzysta najwięcej, a kto traci?

        • 6 4

        • najbardziej zyskują mieszkańcy

          tracą ludzie, którzy myślą kategoriami interesów plemiennych.

          Rowerzysta i kierowca też bywa pieszym.

          Problemem jest kierowca, którego zakres skojarzeń nie wykracza poza obszar dostrzegany zza przedniej szyby samochodu.

          • 3 6

        • a rowerzysta nie jest czasem pieszym albo kierowcą?Po co to chore dzielenie?A co do dróżek rowerowych to w wielu miejscach urzędasy rzeczywiście przeginają patrz 23 marca w Sopocie AK w Sopocie Rzemieslnicza w Sopocie Pucka w Gdyni i budują buble które rowerezystom utrudniają życia zamiast ułatwiać.Kocham po prostu Pucką w Gdyni z 4 czy 5 przejazdami przez jezdnię na dystansie niespełna kilometra

          • 0 2

      • Oko by zbielało...? (1)

        Zapewne. Każdemu by oko zbielało na widok niemałej kasy jaką ładuje się w garstkę rajstopkowców (którzy i tak zazwyczaj dzielnie pociskają jezdnią).

        • 2 4

        • oko by zbielało na widok kasy, którą ładuje się w zakute pały

          które i tak pocinają potem chodnikami, parkują na chodnikach, jeżdżą pod prąd itd. Ktoś Ci płaci za udawanie kretyna czy nie udajesz?

          • 2 2

    • Po to ignorancie jeżdżę rowerem, aby nie być beneficjentem kulejącej polskiej

      służby zdrowia. I nie mam problemów ze zdrowiem, mimo 52 lat na karku. Odkąd jadę zimą co kilka dni po min. 50 km nic mnie nie rusza, mimo iż moi domownicy łapią często różne infekcje.
      I jakie 2 miesiące ludzie jeżdżą ? Dla mnie tym stwierdzeniem kompromitujesz się totalnie.
      I jakie 2,5 rowerzysty ? To może licznik przy PPNT liczy przelatujących Marsjan ?

      • 2 1

  • Lenie z samorządności (1)

    Znowu obiecanki ?
    a tak na serio samorządność,kiedy remonty dróg ???? Np.Arciszewskich przebudowa skrzyżowania kwiatkowskiego z dąbka.Mieszka tam jakiś urzędnik?????

    • 8 2

    • Proponuję jeszcze remont skrzyżowania Dąbka z Zieloną bo tam się coraz gorzej jeździ.

      • 4 0

  • Nauka jazdy (2)

    Trasy trasami a rowerzyści i tak jeżdżą jak chcą. Każdy ma dzwonek ale żeby go przy przystankach używać to nie. Rowerzyści na dzień dzisiejszy są najważniejsi widać na chodnikach , a piesi niech zamykają na trawniki. Nie podoba mi się kultura jazdy rowerzystów w naszym mieście!

    • 11 4

    • osobiście nie lubię dzwonka bo piesi potrafią reagować na niego agresywnie

      • 3 0

    • A mi się twoja kultura nie podoba. Jest chamska i roszczeniowa.

      • 2 1

  • Witomino

    Natomiast przez Witomino rowerzyści powinni przefrunąć. Po chodnikach nie wolno, a na drodze jest tak wąsko, że samochody zahaczają lusterkami o rowerzystów.

    • 10 0

  • A kiedy zrobią coś wzdłuż Morskiej od Gdyni Gł. do ul. Śląskiej? (1)

    .

    • 6 0

    • Tam zdecydowanie brakuje jakiejś drogi rowerowej

      Ja jadę kawałek po jezdni Morską i dopiero przy NFZ zjeżdżam na chodnik w stronę tunelu na SKM Wzgórze, ale nie jest to komfortowe, bo samochody pędzą często ponad 50km/godz. i na styk wyprzedzają żeby zmieścić się na jednym pasie.

      • 1 0

  • Latajace rowery.

    W 2020 rowery beda latac :-)

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum