• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce zmienić złe nawyki rowerzystów

Patryk Szczerba
7 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień. Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień.

Strażnicy miejscy będą przekonywać gdyńskich rowerzystów, aby jeździli ulicami, a nie chodnikami. Na początek jeżdżący chodnikami otrzymywać będą pouczenia, ale stopniowo ich miejsce zajmować mają mandaty. Wszystko przez to, że piesi - przez rowery i hulajnogi - czują się na chodnikach coraz mniej bezpieczni.



Czy reagujesz na rowerzystów na chodniku?

O podobnych akcjach w Gdyni słychać każdego lata. Ten sezon rowerowy jest jednak wyjątkowy, bo do cyklistów ze swoimi pojazdami dołączyły osoby korzystające z MEVO. Według danych z lipca, w Gdyni jest ponad 26 tys. zarejestrowanych użytkowników systemu.

Według mieszkańców jednoślady można najczęściej spotkać na chodniku. Powód? Głównie strach przed jazdą po ulicy oraz brak dostatecznie rozwiniętej infrastruktury rowerowej.

Akcja #rowertopojazd



Władze miasta zapewniają, że dróg rowerowych będzie przybywać, a strażnicy miejscy wskazują, że nawet brak infrastruktury nie usprawiedliwia jazdy po chodniku. Stąd pomysł na kampanię pod nazwą #rowertopojazd, mającą na celu nakłonienie cyklistów do poruszania się po mieście zgodnie z przepisami.

Jak poruszać się rowerem po Trójmieście


- Widok roweru na chodniku nikogo już nie dziwi, podobnie jak rower przejeżdżający po pasach dla pieszych. Jednak nie jest to sytuacja, którą powinniśmy akceptować. Dlatego rozpoczynamy działania mające zwrócić uwagę na ten problem - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Kluczowe będzie zachowanie strażników miejskich, którzy jako jednostka podlegają w strukturze urzędu bezpośrednio Wojciechowi Szczurkowi.


- Start kampanii nie oznacza, że do tej pory siedzieliśmy z założonymi rękoma. Od początku wakacji udzieliliśmy ponad 80 ostrzeżeń, pouczeń i mandatów karnych za jazdę niezgodną z przepisami. Teraz będziemy zwracać jeszcze baczniejszą uwagę na to, jak rowerzyści poruszają się po mieście - mówi Dariusz Wiśniewski, komendant gdyńskiej straży miejskiej.

Ulotki, pouczenia na końcu mandaty



Rowerowe patrole straży miejskiej mają pouczać, wręczać ulotki, ale też karać mandatami.

- Naszą intencją nie jest prześladowanie rowerzystów. Chodzi wyłącznie o uporządkowanie zasad korzystania z przestrzeni wspólnej, jaką są chodniki. To miejsce przede wszystkim dla pieszych, a rower może się tam znaleźć wyłącznie, jeśli odbywa się to w zgodzie z przepisami - opowiada Andrzej Bień, pełnomocnik prezydenta ds. bezpieczeństwa miasta.

Nie tylko rowerzyści, ale też kierowcy



Strażnicy mają skupić także uwagę na jeżdżących na hulajnogach, które według przepisów wciąż nie są traktowane jako pojazd (według prawa są... zabawką) oraz kierowcach zastawiających pasy i kontrapasy rowerowe w śródmieściu.

Pod "lupę" zostanie również wzięta gdyńska infrastruktura rowerowa. Patrole rowerowe mają współpracować z Zarządem Dróg i Zieleni, sugerując rozwiązania poprawiające jej stan i bezpieczeństwo.

Jazda po chodniku zdarza się nawet wtedy, gdy obok jest droga rowerowa

Miejsca

Opinie (896) ponad 20 zablokowanych

  • Ale po zbudowaniu dwóch dróg nie nastała żadna rewolucja.

    żeby zjechać z chodnika to najpierw musi być miejsce, na które się zjedzie. A takiego nie ma.

    Czy kierowca dizla zjedzie z zakorkowanej drogi kiedy nie ma dokąd zjechać? Pytanie retoryczne.

    Szczurek, zamknij wreszcie centrum Gdyni dla samochodów to pod razu będzie miejsce. nie ma innego wyjścia bo wszyscy nie zmieszczą się przecież. Nie widać tej oczywistości? Okolice akwarium, Błyskawic, najfajniejsze miejsca w Gdyni to zwykłe parkingi dla leniwców. Jakim prawem ktoś tak atrakcyjny teren przeznaczył na parkingi dla kierowczyków? Co to za planowanie przestrzenne?

    • 14 2

  • (1)

    Myślę że sporo nauki przyda się rowerzystom jeżdżącym ulicami zwłaszcza kobiety z dziećmi bez kasku i nagle taka kobieta z uśmiechem na twarzy jadaca ulica dzieckiem prawa strona ulicy wyciąga rękę i całkiem przed maską dosłownie centymetry skręca w lewo. Brawo !!!!Gdynia nie ma dobrych dróg rowerowych, ulic dostosowanych do potrzeb kierowców samochodow więc o czym my w ogóle mówimy????

    • 10 4

    • żadne miasto nie ma ulic dostosowanych do potrzeb roszczeniowych kierowców

      Kierowcy sami sobie przeszkadzają najbardziej nie rezygnując z samochodów nawet na małe odległości.

      • 0 0

  • więcej słupków na drogacch rowerowych.

    od razu też na ulicy postawcie.

    • 5 1

  • OC dla rowerów i rejestracje

    Koniecznie powinno być rejestrowanie rowerów i obowiązkowe ubezpieczenie OC!!!

    • 15 5

  • Na przykład taka Sobieskiego w Gdańsku (1)

    Jazda jezdnią wiąże się z tym, że za tobą ciągnie się sznur aut, bo nie mogą cię wyprzedzić z uwagi na zazwyczaj spory ruch w dwie strony. W stronę Wrzeszcza to jeszcze ujdzie, bo z górki, to i prędkość rowerzysty oszałamiająca (30km/h). Ale w drugą stronę? Trzeba być samolubem żeby korzystać w tym miejscu z jezdni.

    • 15 4

    • Jest wiele takich ulic

      Podobnie na Kartuskiej, duży ruch i samochody nie mają jak wyprzedzać rowerzystów. Specjalnie zaczęłam jeździć naokoło przez Myśliwską i Bulińską, bo jazda Kartuską to strach. Co z tego jak będę jeździć zgodnie z przepisami, skoro w razie wypadku nie z mojej winy to ja mogę stracić zdrowie lub życie?

      • 3 0

  • Namawiam Straż miejską na łapanie rowerzystów jadących pod prąd na ścieżkach rowerowych. Choćby wzdłuż Al. Zwycięstwa. Gamonie nie widzą strzałek?!

    • 5 2

  • OK, ale rowerzysci muszą znac przepisy ruchu drogowego i mieć ubezpieczenie

    I obowiązkowo światło czerwone z tyłu i białe z przodu

    Ostatnio mijałem gamonia, wieczorową porą. Miał włączone światło z przodu, ale czerwonej lampki z tyłu nawet nie posiadał

    • 15 4

  • A nie można by zrobić z centrum Gdyni strefy uspokojonego ruchu? (2)

    Wszędzie ograniczenie do 30 km/h to drogi dla rowerów nie będą potrzebne

    • 18 4

    • Najpierw to ta strefa 30 powinna być egzekwowana. (1)

      Na Świętojańskiej jest strefa 30 i nie respektują jej nawet trolejbusy.

      • 8 0

      • Trolejbusy powinny jeżdzić wolniej

        • 0 0

  • Czytając komentarze nasuwa się jeden wniosek: (1)

    Jesteśmy totalnymi głąbami bez kultury, nieprzestrzegającymi przepisów niezależnie od tego, czy poruszamy się pieszo, rowerem czy samochodem.

    • 22 4

    • A ja sie poruszam zgodnie z przepisami, a i tak byłem ostatnio zaatakowany przez kierowcę

      który nie rozumie, że rowerzysta nie musi jechać lewą stroną itd.

      • 3 0

  • (1)

    dobrze że wyprowadziłam się do Gdańska :]
    tutaj ścieżki rowerowe są znakomite, wszędzie można dojechać rowerem bez łamania przepisów.

    • 10 6

    • bardzo śmieszne

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum