• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce zmienić złe nawyki rowerzystów

Patryk Szczerba
7 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień. Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień.

Strażnicy miejscy będą przekonywać gdyńskich rowerzystów, aby jeździli ulicami, a nie chodnikami. Na początek jeżdżący chodnikami otrzymywać będą pouczenia, ale stopniowo ich miejsce zajmować mają mandaty. Wszystko przez to, że piesi - przez rowery i hulajnogi - czują się na chodnikach coraz mniej bezpieczni.



Czy reagujesz na rowerzystów na chodniku?

O podobnych akcjach w Gdyni słychać każdego lata. Ten sezon rowerowy jest jednak wyjątkowy, bo do cyklistów ze swoimi pojazdami dołączyły osoby korzystające z MEVO. Według danych z lipca, w Gdyni jest ponad 26 tys. zarejestrowanych użytkowników systemu.

Według mieszkańców jednoślady można najczęściej spotkać na chodniku. Powód? Głównie strach przed jazdą po ulicy oraz brak dostatecznie rozwiniętej infrastruktury rowerowej.

Akcja #rowertopojazd



Władze miasta zapewniają, że dróg rowerowych będzie przybywać, a strażnicy miejscy wskazują, że nawet brak infrastruktury nie usprawiedliwia jazdy po chodniku. Stąd pomysł na kampanię pod nazwą #rowertopojazd, mającą na celu nakłonienie cyklistów do poruszania się po mieście zgodnie z przepisami.

Jak poruszać się rowerem po Trójmieście


- Widok roweru na chodniku nikogo już nie dziwi, podobnie jak rower przejeżdżający po pasach dla pieszych. Jednak nie jest to sytuacja, którą powinniśmy akceptować. Dlatego rozpoczynamy działania mające zwrócić uwagę na ten problem - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Kluczowe będzie zachowanie strażników miejskich, którzy jako jednostka podlegają w strukturze urzędu bezpośrednio Wojciechowi Szczurkowi.


- Start kampanii nie oznacza, że do tej pory siedzieliśmy z założonymi rękoma. Od początku wakacji udzieliliśmy ponad 80 ostrzeżeń, pouczeń i mandatów karnych za jazdę niezgodną z przepisami. Teraz będziemy zwracać jeszcze baczniejszą uwagę na to, jak rowerzyści poruszają się po mieście - mówi Dariusz Wiśniewski, komendant gdyńskiej straży miejskiej.

Ulotki, pouczenia na końcu mandaty



Rowerowe patrole straży miejskiej mają pouczać, wręczać ulotki, ale też karać mandatami.

- Naszą intencją nie jest prześladowanie rowerzystów. Chodzi wyłącznie o uporządkowanie zasad korzystania z przestrzeni wspólnej, jaką są chodniki. To miejsce przede wszystkim dla pieszych, a rower może się tam znaleźć wyłącznie, jeśli odbywa się to w zgodzie z przepisami - opowiada Andrzej Bień, pełnomocnik prezydenta ds. bezpieczeństwa miasta.

Nie tylko rowerzyści, ale też kierowcy



Strażnicy mają skupić także uwagę na jeżdżących na hulajnogach, które według przepisów wciąż nie są traktowane jako pojazd (według prawa są... zabawką) oraz kierowcach zastawiających pasy i kontrapasy rowerowe w śródmieściu.

Pod "lupę" zostanie również wzięta gdyńska infrastruktura rowerowa. Patrole rowerowe mają współpracować z Zarządem Dróg i Zieleni, sugerując rozwiązania poprawiające jej stan i bezpieczeństwo.

Jazda po chodniku zdarza się nawet wtedy, gdy obok jest droga rowerowa

Miejsca

Opinie (896) ponad 20 zablokowanych

  • Infrastruktura ścieżek (2)

    To proszę przyjrzeć się ścieżkom w Gdyni. Są tak wytyczone, że trudno się połapać. Kończą się nagle, nie wiadomo gdzie dakej jechać. Potem człowiek widzi kontynuację po przeciwnej stronie ulicy. Trzeba tę ulicę pokonać itd... większość rowerzystów korzysta ze ścieżek, ale przydałoby się je zrobić tak, żeby nie były utrudnieniem w poruszaniu sie po mieście.

    • 90 1

    • Możesz jechać korzystając z zasady "kierunku jazdy"

      Art. 33 wcale nie zmusza cię do kluczenia z prawej na lewo. Jak kończy się infrastruktura po prawej, możesz kontynuować prawą stroną jezdni i jest to w pełni legalne, chyba że inne przepisy i znaki tego zabraniają np. zakaz jazdy rowerem.
      Bądź jednak przygotowany, że możesz być obiektem agresji w takiej sytuacji i zamordowany na drodze celowo przez kierowcę chcącego ci pokazać, że mu się wydawało, że po lewej jesteś zobowiązany jechać i że miał pełne prawo cię w ten sposób potraktować, gdyż mógł się w tej sytuacji nie spodziewać rowerzysty, co jest akurat największą bzdurą na którą powołują się kierowcy i adwokaciny motomorderców.

      • 3 0

    • Bezsens

      A po co na siłę zrobiono jednokierunkowe ścieżki na wysokości KLIFU na al. Zwycięstwa? Jadę do Sopotu od strony morza, a tu nagle malutki znak zakaz wjazdu i musżę 2 razy kombinować na skrzyżowaniach przed Klifem i dalej koło stacji benzynowej. Komu to przeszkadzało??????

      • 0 0

  • Dobrze że nie wystawiają mandatów za parkowanie na chodnikach (1)

    Ufff

    • 40 4

    • To celowe działanie - im więcej samochodów zaparkowanych na chodnikach tym mniej rowerzystów się tam zmieści, proste!

      • 14 1

  • Opinia wyróżniona

    Rowery w Gdyni (2)

    Co tu dużo mówić niech straż miejska może zobaczy najpierw jak wyglądają drogi rowerowe w Gdyni. Zaczynają się nagle i kończą się nagle, to po pierwsze.
    Po drugie totalnie zły stan jezdni przy krawężniku co praktycznie uniemożliwia jazdę rowerem przy krawędzi jezdni a jazda środkiem pasa drogowego powoduje nerwowe reakcje kierowców (proponuję przejechać się ul. Płk. Dąbka tak dla przykładu jazda w kierunku oksywia jest wręcz niemożliwa.
    Kolejną sprawą jest brak odświeżania oznakowań o rowerach na asfalcie przykład Janka Wiśniewskiego od Pomnika 1970 w kierunku stacji Shell.
    Kolejny przykład kończąca się nagle ścieżka rowerowa na wysokości Dworca PKP/SKM w Gdyni i masa innych absurdów drogowych.
    Jeszcze jeden przykład do zjazd z Estakady rowerowej i chęć jazdy w kierunku Oksywia ul. Unruga, przecież tam ścieżka kończy się na przejściu dla pieszych.
    Brak znaków o zachowania odstępu od rowerzystów (tak jak to jest np. w Gdańsku) oraz brak drastycznych ograniczeń prędkości na drogach na których współdzielony jest pas z rowerami.
    Najpierw niech Gdyni zapyta się mieszkańców gdzie potrzebne są bezpieczne ścieżki lub wydzielone pasy, a przy okazji niech urzędnicy ZDiZ odpowiedzialni za stan dróg i infrastruktury ruszą w teren i zobaczą jak to wygląda.
    Ja mogę poświęcić swój czas i wysłać Wam setki zgłoszeń o stanie dróg infrastruktury i braku prawidłowego oznakowania.

    • 127 6

    • Nawet gdy jedziesz dalej od krawędzi, to kierowca ma i tak cały sąsiadujący pas, żeby wyprzedzić. Nerwowa reakcja kierowców wynika z tego, że utrudniasz mu wyprzedzanie bez zachowania minimalnej odległości od ciebie.
      Ty zły zawsze, oni lubić łamać prawo!

      • 0 2

    • Nigdzie nie sa potrzebne te wasze sciezynki.

      • 0 2

  • Strach jechać ścieżka rowerową jak co kawałek na środku słupki postawione jak na Morskiej. (2)

    • 45 5

    • Trzeba być ostatnia niedojdą żeby się władować na te słupki. Często przejeżdżam tamtędy i nie mam z nimi problemu. Nie wszyscy muszą jeździć na rowerach.

      • 2 3

    • Morska i po temacie...

      O to dobre, 2 dni temu pokazali to cudo koło Lidla w Telexpersie. Szacun dla projektanta tylko kolorek ostrzegawczy mu nie wyszedł. A dzisiaj już wiszą flagi i żądanie dojazdu do posesji.

      • 0 0

  • do komendanta SM w Gdyni (4)

    Panie komendancie skoro rowery i hulajnogi chce pan przepędzić z chodników dla pieszych to, bardzo proszę wypędzić samochody parkujące na chodnikach. trzeba być konsekwentnym w działaniach ale i sprawiedliwym wobec innych. Rowerzyści sa sobie sami winni bo jeżdżą jak oszalali nie zwracając uwagi na pieszych i tu jestem za tym by rowerzyści zjechali z chodników ale pod warunkiem ze zapewni się należyte bezpieczeństwo na jezdniach. Sama farba nie wystarczy.

    • 65 11

    • Jest tylko pewien drobiazg (1)

      Postój na chodniku jest dozwolony i jazda rowerem po chodniku też. Pod pewnymi warunkami. Dokładnie reguluje to prawo o ruchu drogowym. Tylko przepisy yrzeba znać

      • 6 1

      • To niech komendant zmoenia niech lobbuje

        • 1 1

    • Komediant SM, to tam może sobie chcieć

      • 2 0

    • Auta też maja w nosie

      Najpierw to trzeba ukarać kierowców parkujących na Świętojańskiej pod prąd. Po kilka aut dziennie, podwójna ciągła itd....może kilka blokad na koło????

      • 0 0

  • Niech władze Gdyni przejadą się po tych niebezpiecznych malunkach na dziurawym asfalcie

    • 39 3

  • 80 pouczeń i mandatów od początku wakacji... (1)

    Toż to średnio 2 dziennie. Skuteczność "niesamowita", szczególnie gdy 2 rowerzystów na chodniku ul. Świętojańskiej to widzę w ciągu max pół h, szczególnie na MEVO.

    • 37 0

    • Jak nie będą mogli jeździć chodnikiem, to połowa użytkowników mevo odpadnie

      • 1 0

  • Akurat

    Czekaj tatka latka, nie zmienisz nawyków tych co sie bogami uważają

    • 12 8

  • (8)

    jadę z córeczką to tylko chodnikami jak nie ma ścieżek, nie mam zamiaru narażać życia swojego dziecka na wypadek. Niestety musi jeszcze minąć wiele lat zanim nasi kierowcy zrozumieją że się przemieszczają a nie uczestniczą w jakimś rajdzie.

    • 51 12

    • .. (2)

      Jadac z dzieckiem po chodniku nie łamie sie zadnych przepisow, akurat w tym wypdku jest to zgodne z prawem.

      • 10 2

      • (1)

        Zapoznaj się z przepisami a dowiesz się, w jaki przypadku możesz jechać z dzieckiem chodnikiem.
        "Jazda rowerem po chodniku dlaczego nie wolno, a czasem jednak można?

        Jazda rowerem po chodniku co do zasady jest zabroniona i stanowi wykroczenie. Chodnik powiem przeznaczony jest dla ruchu pieszych.

        Od powyższej zasady jest jednak kilka wyjątków.

        Po pierwsze z chodnika musi korzystać dziecko kierujące rowerem, które nie ukończyło 10 lat (nie może poruszać się jezdnią ani drogą dla rowerów).

        Po drugie z chodnika może korzystać także rowerzysta w poniższych sytuacjach:
        1)Opiekuje się osobą do lat 10, która jedzie na rowerze (nie może zatem jechać chodnikiem osoba z dzieckiem w foteliku)
        2)Ruch pojazdów na drodze wzdłuż chodnika jest dozwolony z prędkością wyższą niż 50 km/h, a chodnik ma co najmniej 2m szerokości i nie ma wyznaczonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów.
        3)Warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

        Korzystając z chodnika w powyższych sytuacjach należy pamiętać o podstawowych zasadach: po chodniku należy jechać wolno, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Przepisy nie pozwalają także rowerzyście przejeżdżania przez przejście dla pieszych nawet w sytuacji, gdy z chodnika może korzystać na zasadzie powyższych wyjątków. Przed przejściem dla pieszych należy zawsze zsiąść z roweru i go przeprowadzić.

        • 6 2

        • Tyle, że dzieciak na rowerze jest pieszym w myśl ustawy

          A przy tej konstrukcji aktów prawnych pieszym jest także jego opiekun

          • 1 0

    • Z dzieckiem wolno. Poczytaj przepisy

      • 6 1

    • Akurat na moto-terror jest pełne przyzwolenie!

      To jest nawet pożądane, gdyż rower, to nie Polski wynalazek!

      • 0 0

    • jeśli dziecko ma max 10 lat to masz takie prawo (a nawet chyba nakaz) - szkoda że o tym nawet nie wiesz rodzicu (1)

      • 1 0

      • Nie wymadrzaj sie, pajacu..

        • 0 0

    • Inną ciekawostką w naszych przepisach jest to, że w jazdy rowerem razem dzieckiem do 10 r.ż. jesteście traktowani jako piesi więc jest to uzasadnilne

      • 0 0

  • zabawa dyletantów za publiczne pieniądze

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum