Gdynia chce się zmienić dla rowerzystów
Dwa lata dają sobie gdyńscy urzędnicy na stworzenie lepszych warunków dla rowerzystów w centrum miasta. Nie obędzie się bez przebudowy części ulic i zmian w sygnalizatorach. Na początku przebudowane mają być ulice Obrońców Wybrzeża i 3 maja , reszta w ramach możliwości finansowych i technicznych.
W najbliższych latach ma się to radykalnie zmienić. Zarząd Dróg i Zieleni czeka na fachową koncepcję tras rowerowych. Ma być gotowa jesienią i rozpocząć proces dostosowywania śródmieścia do ruchu rowerowego zgodnie z zalecaniami po audycie według metodologii Bypad. Badanie wymusza też m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa oraz poprawę jakości drogi na ul. Morskiej.
Jeśli chodzi o centrum to praktycznie pewne jest, że powstaną dwa pasy dla ruchu rowerowego na ul. Obrońców Wybrzeża. Kolejny potrzebny będzie na ul. 3 maja (od Obrońców Wybrzeża do Starowiejskiej). To oznacza przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu 3 maja i 10 lutego. Niewykluczone, że pojawią się śluzy rowerowe - powierzchnia o szerokości co najmniej jednego pasa ruchu, znajdująca się pomiędzy skrzyżowaniem, a resztą zatrzymujących się pojazdów, wspomagająca rowerzystów w ruchu.
Koncepcja ma także zawierać plany i opis skutków, jakie pociągnie za sobą stworzenie dróg rowerowych w ulicy Władysława IV od Armii Krajowej do planowanej Nowej Węglowej, w ulicy Waszyngtona do drogi na bulwarze, w alei 17 Grudnia oraz dodatkowy pas ruchu dla rowerzystów na al. Piłsudskiego od bulwaru do ul. Tetmajera .
- Chcemy zrealizować jak najwięcej zamierzeń do końca 2016 roku. To, na ile wszystkie zmiany są możliwe ma pokazać opracowanie. Po zapoznaniu się z nim przystąpimy do działania. Zaczynamy zmieniać śródmieście i zapraszać do niego mieszkańców, którzy dziś na pewno nie czują się zbyt komfortowo podróżując rowerem - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ.
By dać większą swobodę rowerzystom konieczne będą zmiany w ruchu samochodowym. Dokument ma dać odpowiedź, ile miejsc parkingowych trzeba będzie zlikwidować. Nieuniknione są też małe inwestycje, takie jak budowa dodatkowych zjazdów czy ustawienie sygnalizatorów.
- Chcemy mieć spójny materiał pokazujący skalę i wymiar zmian oraz ocenę ich skutków, by później nie dyskutować osobno nad każdą ulicą. Optujemy przede wszystkim za kontrapasami, bo są rozwiązaniem stosowanym powszechnie w Europie i, co pokazuje przykład Gdańska, bezpiecznym - przekonuje Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Wątpliwości kierowców mają rozwiać konsultacje przeprowadzone przede wszystkim z mieszkańcami śródmieścia i Kamiennej Góry.
- Będziemy chcieli wsłuchiwać się w uwagi kierowców i wspólnie wypracowywać rozwiązania jak najbardziej optymalne dla wszystkich, choć na pewno nie zrezygnujemy z tego, by jak najbardziej promować ruch rowerowy - dodaje Karmoliński.
Opinie (467) 7 zablokowanych
-
2014-04-27 15:42
Chce się zmieniać?
To niech się zmienia, a nie tylko mówią, mówią i mówią.
Połączcie wreszcie DDR w całość, bo teraz prowadzą znikąd donikąd.
Namalujcie przejazdy dla rowerów obok każdego przejścia dla pieszych. Nie mam ochoty schodzić z roweru 27 razy dziennie, bo zabrakło farby na przejazd dla rowerów.
Obniżcie krawężniki.
Montujcie wyłącznie stojaki w kształcie odwróconego U, a nie wyrwikółka (nie można się przypiąć U-Lockiem, a tylko linką).
I najważniejsze: współpracujcie z rowerzystami, bo czasami mam wrażenie, że za drogi rowerowe w Gdyni odpowiada osoba nie jeżdżąca na rowerze.
Czy to tak wiele?- 30 7
-
2014-04-27 15:12
Teraz to już za późno! (2)
Dziękujemy, pojeździmy gdzie indziej
- 35 20
-
2014-04-27 15:26
zapóżno ?gdzie indziej? Najwyrazniej odezwał sie celebryta co od ewięta na górala bez swiateł
w skoczy na siodełko na godzinę się po lansować w białym dresiku już takiego nieraz widziałem w Gdyni.Dla nas rowerzystów co kol wiek kiedy kol wiek to dobrze bo co dziennie do pracy do sklepu rowerem śmigamy.Bo taki normalny rowerzysta nie zadrze nosa do nieba obrażony i nie będzie do pracy przez Gdańsk jechał do Gdyni bo dla niego to za późno :)
- 2 3
-
2014-04-27 15:14
Żartoa
Co żeś żarł, że taki wzdęty jesteś
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.