Gdynia chce się zmienić dla rowerzystów
Dwa lata dają sobie gdyńscy urzędnicy na stworzenie lepszych warunków dla rowerzystów w centrum miasta. Nie obędzie się bez przebudowy części ulic i zmian w sygnalizatorach. Na początku przebudowane mają być ulice Obrońców Wybrzeża i 3 maja , reszta w ramach możliwości finansowych i technicznych.
W najbliższych latach ma się to radykalnie zmienić. Zarząd Dróg i Zieleni czeka na fachową koncepcję tras rowerowych. Ma być gotowa jesienią i rozpocząć proces dostosowywania śródmieścia do ruchu rowerowego zgodnie z zalecaniami po audycie według metodologii Bypad. Badanie wymusza też m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa oraz poprawę jakości drogi na ul. Morskiej.
Jeśli chodzi o centrum to praktycznie pewne jest, że powstaną dwa pasy dla ruchu rowerowego na ul. Obrońców Wybrzeża. Kolejny potrzebny będzie na ul. 3 maja (od Obrońców Wybrzeża do Starowiejskiej). To oznacza przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu 3 maja i 10 lutego. Niewykluczone, że pojawią się śluzy rowerowe - powierzchnia o szerokości co najmniej jednego pasa ruchu, znajdująca się pomiędzy skrzyżowaniem, a resztą zatrzymujących się pojazdów, wspomagająca rowerzystów w ruchu.
Koncepcja ma także zawierać plany i opis skutków, jakie pociągnie za sobą stworzenie dróg rowerowych w ulicy Władysława IV od Armii Krajowej do planowanej Nowej Węglowej, w ulicy Waszyngtona do drogi na bulwarze, w alei 17 Grudnia oraz dodatkowy pas ruchu dla rowerzystów na al. Piłsudskiego od bulwaru do ul. Tetmajera .
- Chcemy zrealizować jak najwięcej zamierzeń do końca 2016 roku. To, na ile wszystkie zmiany są możliwe ma pokazać opracowanie. Po zapoznaniu się z nim przystąpimy do działania. Zaczynamy zmieniać śródmieście i zapraszać do niego mieszkańców, którzy dziś na pewno nie czują się zbyt komfortowo podróżując rowerem - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ.
By dać większą swobodę rowerzystom konieczne będą zmiany w ruchu samochodowym. Dokument ma dać odpowiedź, ile miejsc parkingowych trzeba będzie zlikwidować. Nieuniknione są też małe inwestycje, takie jak budowa dodatkowych zjazdów czy ustawienie sygnalizatorów.
- Chcemy mieć spójny materiał pokazujący skalę i wymiar zmian oraz ocenę ich skutków, by później nie dyskutować osobno nad każdą ulicą. Optujemy przede wszystkim za kontrapasami, bo są rozwiązaniem stosowanym powszechnie w Europie i, co pokazuje przykład Gdańska, bezpiecznym - przekonuje Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Wątpliwości kierowców mają rozwiać konsultacje przeprowadzone przede wszystkim z mieszkańcami śródmieścia i Kamiennej Góry.
- Będziemy chcieli wsłuchiwać się w uwagi kierowców i wspólnie wypracowywać rozwiązania jak najbardziej optymalne dla wszystkich, choć na pewno nie zrezygnujemy z tego, by jak najbardziej promować ruch rowerowy - dodaje Karmoliński.
Opinie (467) 7 zablokowanych
-
2014-04-27 16:50
a kiedy zmiany z mysla o pieszych? (1)
motloch na rowerach ma w d..pie wszelkie przepisy i stanowi realne zagrozenie dla pieszych!
cala polityka rowerowa w Gdyni to jest totalnie nieporozumienie - znikaja chodniki by zrobic miejsca dla rowerow..... to jest kompletna patologia. Motloch na rowerach probuje terroryzowac wiekszosc ....
Nie zamierzam glosowac na Szczura - mam juz dosc jego nieudolnosci:
- 100 000 000 utopione na lotnisku
- infobox z niewaznym pozwoleniem na budowe
- represje wobec zmotoryzowanych:
- platne parkowanie w centrum
- miasto nie zbudowalo zadnego parkingu ogolnodostepnego w okolicach centrum
- durne uleganie wplywom lobby rowerowego
zagosuje na kandydata, ktory w przeciwienstwie do Szczura nie bedzie lazil na pasku rowerzystow.- 43 13
-
2014-04-27 19:03
zgadzam się w 100%
- 10 6
-
2014-04-27 19:02
"czeka na fachową koncepcję tras rowerowych".
Akurat to jest zaprzeczeniem w Gdyni. Za przykład niedawno stworzona ścieżka przy ul. Puckiej. Od torów do Hutniczej niecały kilometr i już zmiana stron ulicy przy Krzywoustego !!! Po co ?
- 3 1
-
2014-04-27 18:02
jojojo kiełbasa wyborcza
miasto jest tak zsubyrbanizowane, ze ruch rowerowy zawsze bedzie kolidowal z drogami dla lordow z szemudu czy koleczkowa
- 6 7
-
2014-04-27 18:00
Namalują tylko nową białą linię za kilka milionow i to bedzie droga rowerowa,,,
to tylko zarty w tym smutnym UM Gdynia.
- 11 2
-
2014-04-27 16:45
Hurrraaaaa!
Gdynia zmieni się dla rowerzystów rękami autorów "estakady rowerowe", ścieżki przez klif, kontrapasa na starowiejskiej ....
Dzięki tym samym urzędnikom, którzy nawet nie potrafią sprawić, aby nowo powstające ścieżki były w tym samym kolorze.
Wiwat pozoranci i nieudacznicy, pod wodzą Żmudy Trzebiatowskiego.- 20 5
-
2014-04-27 16:23
Chodniki w fatalnym stanie
drogi dziurawe a taki Stępa rowerami się zajmuje.Pora rozliczyć tych gdyńskich nierobów
- 24 6
-
2014-04-27 16:13
Jak czytam takie artykuły to mam dreszcze!
przypominają mi pewien telewizyjny sPOt.
- 8 8
-
2014-04-27 16:12
NIC się nie zmieni dopóki na ulicach nie będzie życzliwości. A nie będzie, bo nigdzie jej nie ma
- 13 2
-
2014-04-27 16:00
Poprawa jakości przy Morskiej?
Znaczy się namalują nową białą linię na asfalcie pamiętającym Gierka i dziurawym jak ser.
- 23 0
-
2014-04-27 15:50
Ludzie !
W artykule nie ma nic o Gdańsku, a tu w coktórejś wypowiedzi ktoś się odnosi do Gdańska. Widać jak na dłoni kto tu ma kompleksy i ulega propagandzie Szczurka. W Gdyni (a zwłaszcza w kręgu władzy) mile widziane jest kpienie z Gdańska a zwłaszcza z Adamowicza, za to w złym tonie jest źle mówić o Szczurku.
- 17 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.