• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce się zmienić dla rowerzystów

Patryk Szczerba
27 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Niewielu rowerzystów w centrum Gdyni decyduje się na opuszczenie chodników i jazdę po ulicy. Na zdj. przejazd zorganizowany w ramach Masy Krytycznej. Niewielu rowerzystów w centrum Gdyni decyduje się na opuszczenie chodników i jazdę po ulicy. Na zdj. przejazd zorganizowany w ramach Masy Krytycznej.

Dwa lata dają sobie gdyńscy urzędnicy na stworzenie lepszych warunków dla rowerzystów w centrum miasta. Nie obędzie się bez przebudowy części ulic i zmian w sygnalizatorach. Na początku przebudowane mają być ulice Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni3 maja zobacz na mapie Gdyni, reszta w ramach możliwości finansowych i technicznych.



Czy w centrum Gdyni da się obecnie jeździć bezpiecznie po ulicy?

Obecnie rowerzyści w centrum nie są mile widzianymi gośćmi. Mogą korzystać z drogi przy chodniku na ul. Władysława zobacz na mapie Gdyni. Trasa kończy się się jednak na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdyni. Zostaje jeszcze kontrapas na Starowiejskiej, który szybko zdążył wywołać sporo kontrowersji, zwłaszcza wśród parkujących. By kontynuować podróż w kierunku 10 lutego i Świętojańskiej odważniejsi zmuszeni są wjechać na ulicę. Wielu wybiera chodnik, który jednak także nie jest miejscem, gdzie można czuć się bezpiecznie.

W najbliższych latach ma się to radykalnie zmienić. Zarząd Dróg i Zieleni czeka na fachową koncepcję tras rowerowych. Ma być gotowa jesienią i rozpocząć proces dostosowywania śródmieścia do ruchu rowerowego zgodnie z zalecaniami po audycie według metodologii Bypad. Badanie wymusza też m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa oraz poprawę jakości drogi na ul. Morskiej.

Jeśli chodzi o centrum to praktycznie pewne jest, że powstaną dwa pasy dla ruchu rowerowego na ul. Obrońców Wybrzeża. Kolejny potrzebny będzie na ul. 3 maja (od Obrońców Wybrzeża do Starowiejskiej). To oznacza przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu 3 maja i 10 lutego. Niewykluczone, że pojawią się śluzy rowerowe - powierzchnia o szerokości co najmniej jednego pasa ruchu, znajdująca się pomiędzy skrzyżowaniem, a resztą zatrzymujących się pojazdów, wspomagająca rowerzystów w ruchu.

Koncepcja ma także zawierać plany i opis skutków, jakie pociągnie za sobą stworzenie dróg rowerowych w ulicy Władysława IV od Armii Krajowej do planowanej Nowej Węglowej, w ulicy Waszyngtona do drogi na bulwarze, w alei 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni oraz dodatkowy pas ruchu dla rowerzystów na al. Piłsudskiego od bulwaru do ul. Tetmajera zobacz na mapie Gdyni.

- Chcemy zrealizować jak najwięcej zamierzeń do końca 2016 roku. To, na ile wszystkie zmiany są możliwe ma pokazać opracowanie. Po zapoznaniu się z nim przystąpimy do działania. Zaczynamy zmieniać śródmieście i zapraszać do niego mieszkańców, którzy dziś na pewno nie czują się zbyt komfortowo podróżując rowerem - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ.

By dać większą swobodę rowerzystom konieczne będą zmiany w ruchu samochodowym. Dokument ma dać odpowiedź, ile miejsc parkingowych trzeba będzie zlikwidować. Nieuniknione są też małe inwestycje, takie jak budowa dodatkowych zjazdów czy ustawienie sygnalizatorów.

- Chcemy mieć spójny materiał pokazujący skalę i wymiar zmian oraz ocenę ich skutków, by później nie dyskutować osobno nad każdą ulicą. Optujemy przede wszystkim za kontrapasami, bo są rozwiązaniem stosowanym powszechnie w Europie i, co pokazuje przykład Gdańska, bezpiecznym - przekonuje Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.

Wątpliwości kierowców mają rozwiać konsultacje przeprowadzone przede wszystkim z mieszkańcami śródmieścia i Kamiennej Góry.

- Będziemy chcieli wsłuchiwać się w uwagi kierowców i wspólnie wypracowywać rozwiązania jak najbardziej optymalne dla wszystkich, choć na pewno nie zrezygnujemy z tego, by jak najbardziej promować ruch rowerowy - dodaje Karmoliński.

Opinie (467) 7 zablokowanych

  • a kiedy zmiany z mysla o pieszych? (1)

    motloch na rowerach ma w d..pie wszelkie przepisy i stanowi realne zagrozenie dla pieszych!
    cala polityka rowerowa w Gdyni to jest totalnie nieporozumienie - znikaja chodniki by zrobic miejsca dla rowerow..... to jest kompletna patologia. Motloch na rowerach probuje terroryzowac wiekszosc ....

    Nie zamierzam glosowac na Szczura - mam juz dosc jego nieudolnosci:
    - 100 000 000 utopione na lotnisku
    - infobox z niewaznym pozwoleniem na budowe
    - represje wobec zmotoryzowanych:
    - platne parkowanie w centrum
    - miasto nie zbudowalo zadnego parkingu ogolnodostepnego w okolicach centrum
    - durne uleganie wplywom lobby rowerowego

    zagosuje na kandydata, ktory w przeciwienstwie do Szczura nie bedzie lazil na pasku rowerzystow.

    • 43 13

    • zgadzam się w 100%

      • 10 6

  • "czeka na fachową koncepcję tras rowerowych".

    Akurat to jest zaprzeczeniem w Gdyni. Za przykład niedawno stworzona ścieżka przy ul. Puckiej. Od torów do Hutniczej niecały kilometr i już zmiana stron ulicy przy Krzywoustego !!! Po co ?

    • 3 1

  • jojojo kiełbasa wyborcza

    miasto jest tak zsubyrbanizowane, ze ruch rowerowy zawsze bedzie kolidowal z drogami dla lordow z szemudu czy koleczkowa

    • 6 7

  • Namalują tylko nową białą linię za kilka milionow i to bedzie droga rowerowa,,,

    to tylko zarty w tym smutnym UM Gdynia.

    • 11 2

  • Hurrraaaaa!

    Gdynia zmieni się dla rowerzystów rękami autorów "estakady rowerowe", ścieżki przez klif, kontrapasa na starowiejskiej ....

    Dzięki tym samym urzędnikom, którzy nawet nie potrafią sprawić, aby nowo powstające ścieżki były w tym samym kolorze.

    Wiwat pozoranci i nieudacznicy, pod wodzą Żmudy Trzebiatowskiego.

    • 20 5

  • Chodniki w fatalnym stanie

    drogi dziurawe a taki Stępa rowerami się zajmuje.Pora rozliczyć tych gdyńskich nierobów

    • 24 6

  • Jak czytam takie artykuły to mam dreszcze!

    przypominają mi pewien telewizyjny sPOt.

    • 8 8

  • NIC się nie zmieni dopóki na ulicach nie będzie życzliwości. A nie będzie, bo nigdzie jej nie ma

    • 13 2

  • Poprawa jakości przy Morskiej?

    Znaczy się namalują nową białą linię na asfalcie pamiętającym Gierka i dziurawym jak ser.

    • 23 0

  • Ludzie !

    W artykule nie ma nic o Gdańsku, a tu w coktórejś wypowiedzi ktoś się odnosi do Gdańska. Widać jak na dłoni kto tu ma kompleksy i ulega propagandzie Szczurka. W Gdyni (a zwłaszcza w kręgu władzy) mile widziane jest kpienie z Gdańska a zwłaszcza z Adamowicza, za to w złym tonie jest źle mówić o Szczurku.

    • 17 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum