• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: będą nowe drogi rowerowe

Patryk Szczerba
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe odcinki dróg rowerowych rozwiążą m.in. kwestię przejazdu między al. Zwycięstwa i Władysława IV. Większość przejeżdża przez przejście tworząc niebezpieczne sytuacje, choć powinni jechać kładką. Nowe odcinki dróg rowerowych rozwiążą m.in. kwestię przejazdu między al. Zwycięstwa i Władysława IV. Większość przejeżdża przez przejście tworząc niebezpieczne sytuacje, choć powinni jechać kładką.

Połączenie skrzyżowania ul. Władysława IV i Armii Krajowej z drogą na 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni przy budynku PLO, zmiany w okolicach węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdyni oraz nowa droga rowerowa przy Uniwersytecie Morskim zobacz na mapie Gdyni to najbliższe inwestycje dla rowerzystów w Gdyni. Do połowy lipca trwać będzie poszukiwanie projektantów.



Czy jeździsz rowerem po chodniku?

O tym, że planowane inwestycje są potrzebne, od dawna można było usłyszeć od rowerzystów. Szczególnie w centrum poszatkowane drogi sprawiają im sporo problemów. Dwa zamówienia na projekt dotyczą "dziur" przy głównych arteriach w Śródmieściu.

Chodzi o okolice węzła Wzgórze a także przejazd ul. Władysława IV za skrzyżowaniem z Armii Krajowej w kierunku dworca i dalej ul. 10 Lutego.

Połączenie Władysława IV z 10 Lutego



W pierwszym przypadku nowa droga rowerowa ma prowadzić ul. Władysława IV od skrzyżowania z Armii Krajowej i później 10 Lutego do skrzyżowania z Mściwoja i łączyć się z trasą zbudowaną przy okazji przebudowy skrzyżowania przy dworcu.

Planowane są dwa warianty:

  1. zawężenie jezdni ul. Władysława IV i wysunięcie miejsc postojowych, droga rowerowa przy autach, pozostawienie żywopłotu. Droga za pomnikiem ks. H. Jastaka
  2. zmiana żywopłotu, droga rowerowa przed pomnikiem ks H. Jastaka

Projektowane trasy mają być połączone z inwestycjami powstającymi w ramach umów drogowych. Chodzi o drogę rowerową na 10 Lutego przy Banku Polskim, gdzie buduje Moderna oraz Armii Krajowej, gdzie powstaje inwestycja Hossy pod nazwą Plac Unii.

Uporządkowanie przejazdu przy Węźle Wzgórze



W planach jest też uporządkowanie jazdy przy stacji SKM Wzgórze. Drugie opracowanie projektowe ma pozwolić na budowę drogi rowerowej od okolic przystanku autobusowego "Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana - Kapliczka" do przystanku "Urząd Miasta - Władysława IV" w pasie drogowym ul. Władysława IV po stronie zachodniej.

Proponowane zmiany:

  • Odcinek południowy do przystanku autobusowego "Wzgórze Św. Maksymiliana SKM" ma zostać poszerzony do 2,5 m oraz wyprostować łuki. Nawierzchnia drogi rowerowej pozostaje bez zmian - będzie to dalej kostka.
  • Odcinek przy samym przystanku "Wzgórze Św. Maksymiliana SKM" pozostaje bez zmian.
  • Na odcinku od przystanku do skrzyżowania z al. Piłsudskiego ma pojawić się nowa droga rowerowa o szerokości 2,5 m w nawierzchni bitumicznej.
  • Na odcinku od al. Piłsudskiego do zjazdu do szkoły - X Liceum Ogólnokształcącego - zostanie zamieniony chodnik z drogą rowerową i powstanie skrzyżowanie dróg rowerowych (do al. 17 Grudnia). Nawierzchnia drogi rowerowej bitumiczna.

Nowa droga rowerowa przy Uniwersytecie Morskim



W planach jest także zaprojektowanie drogi rowerowej na wysokości głównego budynku Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz remont odcinka drogi rowerowej do wysokości przystanku SKM Gdynia-Stocznia.

- Nowe projekty mają za zadanie uzupełnienie ciągłości kolejnych części tras rowerowych: w Śródmieściu, Wzg. Św. Maksymiliana oraz przy Uniwersytecie Morskim. Najbardziej istotny z punktu widzenia poprawy komunikacji rowerowej jest odcinek łączący ul. Armii Krajowej z drogą rowerową na ul. 10 Lutego - mówi Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Do połowy lipca trwa przetarg na wybór projektantów. Jeśli uda się go rozstrzygnąć bez przeszkód i w terminie, to dokumentacja będzie gotowa do końca roku.

- W sprzyjających warunkach realizacja mogłaby odbyć się w przyszłym roku - wskazuje Furkal.

Opinie (317) ponad 10 zablokowanych

  • Śląska

    brak jakiegokolwiek połączenia ze Śląską lub Morską, nad obwodnicą można było zrobić ścieżki rowerowe, a nad torami nie? Gdynia już chyba pozostanie miastem przeciwnym rowerzystom, pozdrawiam odpowiedzialnych.

    • 3 1

  • Rumia (2)

    Przydałby się pas rowerowy na hutniczej. Jest wystarczająco szeroko żeby go wydzielić na drodze

    • 9 7

    • Rumianin

      Gdynia na to gdzieś, bo to nie oni jeżdżą do Rumi, tylko my do Gdyni.

      • 1 0

    • motopsychole nie pozwolą, bo będzie im smutno

      • 3 3

  • Ulica Handlowa

    Może ktoś z włodarzy miasta przejedzie się ulicą Handlową w Gdyni i pomyśli co tam zrobić?Dlaczego tylko centrum jest oczkiem w głowie?

    • 2 1

  • (2)

    To moze zlikwidowac wszystkie jezdnie i zrobic tylko sciezki rowerowe?

    • 10 2

    • (1)

      zakazac jazdy po miescie smrodziarzom wystarczy. tylko służby i komunikacja publiczna. prywatne auta jedynie z przepustkami czasowymi. wszystkie problemy miast znikną z dnia na dzień

      • 5 1

      • Razem z ludźmi no i będzie cisza , spokój

        • 2 1

  • Tempo (8)

    Wszystko ładnie. Tylko tempo realizacji tych inwestycji jest koszmarne. Tygodniami nic się nie działo między Kościelną A Orlowem. Skrzyżowanie Al Zwycięstwa i Wielkopolskiej rozgrzebane. Wyżej przy stacji benzynowej termin oddania połowa lipca a ktoś zaskoczył że okres ochronny i drzewka ( mizerne ) nie wycięte. Czekamy do jesieni ?

    • 51 6

    • System prosty ogłaszasz przetarg ze niby sie cos dzieje (7)

      a póżniej rozkładasz roboty w czasie jak w miejskiej kasie nakapie to kolejny etap , a każdy etap wykonywany przez ten sam zespół 4-5 osobowy no i tak to powoli idzie niby sie coś dzieje ale jak spojrzysz na czas realizacji i jakosc wykonania to ręce opadają

      • 13 6

      • (6)

        to rozgrzebane coś na rogu wielkopolskiej straszy już od kwietnia a ja już musiałem jadąc przepisowo jezdnią kłócić się z jakimś samochodowym głupolem który się dziwił dlaczego nie chcę jechac po rozkopanej ziemi.Pseudo ścieżki rowerowe to zwykły sh*t który rowerzyście tak naprawdę jest potrzebny jak umarłemu kadzidło a tylko chamstwo i k..stwo samochodowe upewnia że rowerzysty na drodze ma nie być bo d**il jeden z drugim sobie chce zapiep**ac 8 czy 9 dych po mieście.Te pseudo ściezki powodują tylko kolizje i agresję drogową. Raz że pałęta się po nich masa pieszych teraz doszły jeszcze te durne mevo i hulajnogi prowadzone przez nieodpowiedzialnych głupców dwa że jakakolwiek twoja jazda w innym kierunku niż te śmiesznostki prowadzą naraża ciebie na głupie gadki szeryfów drogowych i nauczycieli.Żeby człowiek musiał się wdawać w dyskusje z i**otami którzy usiłują ci pokazać jak to oni się znają jak to oni wiedzą gdzie i dokąd masz jechać chore.A te miejskie dzbany jeszcze pchają na chodnik ścieżkę na 10 lutego jakby to nie wiem jaka autostrada była

        • 9 3

        • zaczepianie i pouczanie rowerzystów na drodze jest wszędzie traktowane jako agresja drogowa (5)

          W Polsce jest przyzwolenie na "szeryfów", którzy chcą za policję decydować, czy naruszyłeś przepisy, czy nie. Ba! Tak znają przepisy, że nie interesuje ich, czy ta droga jest w kierunku, czy nie, czy nie jest w remoncie itd. i czy rzeczywiście masz obowiązek nią jechać.
          Uroili sobie, że obecność jakiejkolwiek infrastruktury w pobliżu jezdni jest równoznaczny z zakazem jazdy rowerem, więc zawsze w razie spięć, jakieś foto i na policję z czubkami.
          Ostatnio czytałem teoretyków, że rowerzysta jadący po jezdni przyczynia się do wypadku!

          • 3 6

          • Rowerzystom wszystko wolno (3)

            Paranoja to wszędobylscy chamscy rowerzyści na chodnikach. Policji nie ma w Gdyni to też robią co chcą. Nie pomyśli jeden z drugim jakie stwarza zagrożenie dla pieszych w każdym wieku.

            • 3 5

            • Do tej pory się nie zgadzałem. Ale w Orłowie machnęli po jednej stronie Al. Zwycięstwa nową ścieżkę rowerową, dla pieszych zostawiając tylko wąski kawałek. Mniej więcej od Nowego Orłowa w stronę Redłowa po drugiej stronie nie ma ścieżki. Ale rowerzyści oczywiście radośnie slalomem między pieszymi jeżdżą, choć jest tam miejscami cholernie wąsko. To jest chodnik, chcę móc włożyć słuchawki i słuchać muzyki, a nie nasłuchiwać, czy kolejny rajdowiec mnie z irytacją obdzwania, chociaż jedzie tam, gdzie nie powinien.

              • 3 2

            • Badania na ten temat nie potwierdzają tych sformułowań

              Najbardziej niebezpiecznym miejscem w Europie dla pieszych są przejścia dla pieszych w polskich miastach. Źródłem zagrożenia są nie rowerzyści, którzy nie schodzą z rowerów gdy jadą w poprzek jezdni po przejściu dla pieszych, ale kierowcy lekceważący limity prędkości na terenie zabudowanym.

              • 2 1

            • To samo można napisać o kierowcach... a nawet wiecej

              • 4 0

          • Polskie przepisy bywają interpretowane tak, że wejście staruszki na przejście dla pieszych

            bywa traktowane jako "wtargnięcie na jezdnię" a ona jest traktowana jako osoba, która spowodowała wjazd samochodu w rufę samochodu, który zahamował, by ją przepuścić (lub ją potrącił i dopiero wtedy ostro zahamował).
            Istnienie drogi dla rowerów niestety bywa traktowane jako coś, co automatycznie implikuje zakaz poruszania się rowerem po biegnącej obok jezdni. Tak nie powinno być na terenie miejskim. Proponuję jednak wyluzować się i nauczyć oglądania rzeczywistości z wielu punktów widzenia. Sensowne zmiany w przepisach prawa są potrzebne.

            • 2 0

  • Były różne epoki w Gdyni... (5)

    teraz jesteśmy w epoce Bareizmu....Tak jak w PRL-u było takie hasło : program partii- programem narodu...Partia nakreślała ambitne cele. Partia wiedziała wszystko, nawet to co jest dla narodu potrzebne-teraz-zaraz i już,-, a co nie jest....Były też plany ,5-cio letnie, 6-cio letnie.....
    Teraz akurat w tej epoce w Gdyni najbardziej potrzebne są drogi i ścieżki rowerowe oraz parki w miejscu parków.... Przerabialiśmy już strefy tempo 30. Jakiś czas temu bardzo potrzebny był Port Lotniczy, a że drogo trochę wyszło i nie działa ale co tam....Był taki plan realizacji i go wykonano- jest !--zobaczcie to nasze ! Warto dodać takie nowatorskie rozwiązania drogowe typu-rondo turbinowe- wykonane w całości z barier "Plastcon U-14" i kontra-bus-pasy....
    Już chyba najwyższy czas aby "zejść ze sceny"....Tym Panom już dziękujemy.

    • 24 2

    • 100 %racji

      • 0 0

    • a co konkretnie proponujesz? (2)

      • 1 1

      • (1)

        normalny rozwój miasta skoro ludzie piszą że na hutniczej można urwać koło to dlaczego decydenci mają to w d..pie?I serwują np samolociki red bull?Myślę że mieszkańcy Gdyni by zrozumieli że zamiast lotów na bele czym beznadziejnego open era do którego miasto też dokłada jeden czy dwa lata miasto zbastowało z igrzyskami i wzięło się za realne problemy o których donoszą i postulują rady dzielnic od lat to byłoby lepiej.Szczur wydał broszurkę o 15 leciu wejścia do UE i wszystko czym tam się chwalił realizowano w latach 2005-2008 od ponad 10 lat nie ma żadnych większych inwestycji

        • 5 1

        • dziękuję za przejaw refleksji. Mam wrażenie, że lista dużych inwestycji w infrastrukturę Gdyni

          zrealizowanych w ciągu ostatnich 10 lat byłaby całkiem pokaźna. (por. np kolejka linowa na Kamienną Górę :-) Myślałem, że stać cię jednak na lepsze przemyślenia i większe konkrety. Dla mnie realnym problemem jest nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości. Dlatego proponuję zbudowanie zwodzonej kładki pieszo - rowerowej od ulicy admirała Wagi na Oksywiu do placu Gombrowicza przy Muzeum Emigracji. Chętnie bym posłuchał, jakie masz inne propozycje mające służyć poprawie dojazdu z północnych dzielnic Gdyni do jej centrum (placu Kaszubskiego).

          • 1 0

    • I paniom...

      Ekipa mentalnie rodem ze spoldzielni mieszkaniowych.

      • 6 2

  • (3)

    A kiedy nowe drogi?

    • 20 5

    • (1)

      Nie są potrzebne nowe drogi tylko ograniczenia w budowaniu nowych bloków na terenie Gdyni

      • 2 3

      • potrzebny jest pomysł na zahamowanie odpływu mieszkańców Gdyni do gmin ościennych

        im dłuższy przeciętny dojazd do pracy, tym większe uzależnienie od samochodu i tym więcej korków na drogach dojazdowych do miejsc pracy.

        • 1 0

    • za dużo ich i tak jest.

      • 3 5

  • Po prostu to zróbcie - czytanie ciagle o planach już mnie znudzilo (5)

    Kochany portalu przestań proszę pisać ciagle o planach w GDYNI dotyczących drog rowerowych. Przestań również pisać o nowych odcinkach które maja po kilkadziesiąt metrów.
    Drogi portalu napisz o drogach Rowerowych w Gdyni, kiedy będzie to minimum 1000 m i więcej nowej drogi rowerowej. Pisanie o tym że w Gdyni dzięki pędzęzlowi z farbą zrobiono ścieżkę o długości 100 m lub są nowe genialne plany to jest jakiś żart. Piszcie proszę o konkretach wartych pisania.

    • 20 1

    • każda zmiana powinna być poprzedzona refleksją i informacją o zamiarze jej wprowadzenia

      Warto domagać się jakiejś całośiowej wizji roli ruchu pieszego i rowerowego w mieście. Jak na razie to przekonanie, że liczba samochodów i skłonności do ich korzystania w mieście zdaje się dominować, mimo faktu, że w przeliczeniu na 1000 mieszkańców w Gdyni jest dwa razy więcej samochodów niż w Berlinie i trzy razy więcej niż w Kopenhadze. NIestety jakość życia we wzmiankowanych miastach jest coraz lepsza, a w Gdyni.... mimo wielkich inwestycji w infrastrukturę drogową w mieście i jego okolicach jest coraz gorsza.

      • 0 0

    • To propaganda! Gadają gadają aż ludzie uwierzą, ze to się dzieje

      • 2 0

    • 1000m w jednym kawałku

      oczywiście...

      • 1 0

    • No to wtedy, nic by nie mogli napisać

      • 3 2

    • Te 1000 metrow to raczej w tym zapyziałym mieście z władzą oderwaną od rzeczywistości co nawet nigdy nie wsiadła na rower to marzenia raczej nie do spełnienia w 21 wieku.

      • 6 0

  • (11)

    A Witomino jedna z największych dzielnic dalej bez ścieżki rowerowej!!!!!!!!!!

    • 15 11

    • skąd się bierze ta ścieżkowa patola? (7)

      po kiego komuś tam ścieżki? Jedziesz jezdnią normalnie.

      • 5 6

      • (2)

        To może zlikwidujmy wszystkie ścieżki rowerowe skoro można ulicą.

        • 3 2

        • (1)

          wszystkie nie. wzdłuż tras przelotowych lub poza miastami mają jak najbardziej sens.

          natomiast w centrum gdzie są wyjazdy, skrzyżowania, przejścia .... co kilka metrów to jak najbardziej można likwidować. Są mega kolizyjne, niebezpieczne, niewygodne i powolne.

          • 3 3

          • w centrum miasta należy przedewszystkim uspokajać ruch i redukować jego skalę

            przy pomocy tworzenia przyjaznych dla pieszych i cyklistów stref wolnych od parkujących gdzie bądź samochodów - takich jak powstała niedawno ulica 6 sierpnia i Traugutta w Łodzi i bodajże ulica Abrahama w Gdyni.

            • 2 0

      • ścieżki rowerowe nie są budowane dla kolarzy (3)

        tylko dla mieszkańców, którzy niekoniecznie dysponują doświadczeniem w jeździe szosowej ani tez nie mają takiej wydolności jak szosowcy. Wiele mieszkanek oczekuje wydzielonych dróg rowerowych - same pasy malowane na jezdni nie są dla nich wystarczająco bezpieczne. Dlatego warto tworzyć udogodnienia do jazdy rowerem dla osób zainteresowanych jazdą ale oczekujących bardziej odseparowanych od normalnego ruchu pasów do jazdy rowerem lub wydzielonych dróg dla rowerow.

        • 5 2

        • (1)

          o jakiej wydolności mówisz człowieku?Ja szosowcem nie jestem nie mam takiego sprzętu ani ubrań ale lubię sobie dziennie zrobić czasem 90 czy 100 km i nic mnie tak nie irytuje jak te głupawe ścieżki prowadzące nigdzie i nie pozwalające na normalną jazdę tzn w tempie 25-30 na godzinę. Ciągle jakieś szykany slalomy przeszkody na drodze czasem człowiek się zastanawia czy dojedzie tam gdzie chce kiedy się właduje na taką durną ścieżkę.

          • 1 1

          • po co się tak denerwujesz? wystarczy, byś zaczął rozumieć

            że budowa wydzielonych (oddzielonych od jezdni) dróg rowerowych nie powinna automatycznie prowadzić do zakazu poruszania się rowerem po biegnącej obok jezdni. Do tego trzeba wielu rzeczy: głównie zmiany prawa (od tego są posłowie na Sejm) ale także zmiany sposobu myślenia kierowców, którzy posłów wybierają. Wielu kierowców uważa, że jedyny sens budowy dróg dla rowerów to właśnie pozbawianie przy ich pomocy kolarzom - szosowcom prawa do korzystania z jezdni. Jak to zrozumiesz, to nie będziesz taki nerwowy w prowadzonych tutaj dyskusjach.

            • 3 0

        • nie są budowane dla nikogo. w tym problem

          zamiast nich należałoby budować szerokie chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerowego.
          Proste. Wilk syty i owca cała.
          Rowerzysta komunikacyjny pojedzie sobie jezdnią. Niedzielny rowerzysta chodnikiem.

          Trasy rowerowe powinny przede wszystkim pełnić funkcje komunikacyjną jeżeli chcemy żeby ludzie się przesiadali na rowery z samochodów. Obecna infrastruktura rowerowa w 3miescie głównie utrudnia poruszanie się rowerem. taka prawda. jak ktoś raz na rok rower wyciąga na wycieczkę to mu to styknie.
          Jak ktoś codziennie używa roweru do przemieszczania to raczej unika "ścieżek". Są wolne, mało komfortowe i mniej bezpieczne od jezdni.

          • 3 3

    • (1)

      A kto tam będzie jeżdził pod tą górkę i po co jak to dzielnica komuny same bloki i wieżowce i mohery z rocznikow 40 -47.A kto chce to może sobie jechać chodnikiem do Redłowa jest mało używany i szeroki.

      • 3 7

      • d**ilu w mieście przeważnie są bloki w tzw. dzielnicach. Komuna była w całej Polsce, nie tylko na Witominie. Nie pij więcej d**ilu, najlepiej wracaj na wiochę.

        • 2 3

    • ja bym sie cieszył. jezdnią sie lepiej jezdzi

      • 5 4

  • kiedy?

    szanowni włodarze; ja mieszkaniec Dąbrówki kolejny raz się pytam:kiedy będzie droga rowerowa lub jakaś ścieżka wzdłuż jezdni przez las z Dąbrowy do Wiczlina!!!!!!!!!! Czekamy aż wydarzy się tragedia!!!?????????

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum