Gdynia: Trasa rowerowa zamiast zaniedbanej alei?
O rewitalizacji alei 17 Grudnia w Gdyni mówi się od lat. Wciąż jednak nie ma nawet gotowego projektu, więc sprawę w swoje ręce chcą wziąć aktywiści rowerowi. W ramach budżetu obywatelskiego chcą zmienić trasę w przyjazną cyklistom i pieszym drogę łączącą bezkolizyjnie Wzgórze z dworcem.
Przymiarki miasta
Miasto od kilkunastu miesięcy przymierza się do rewitalizacji alei. Jak mówią urzędnicy z ZDiZ, w tym roku zostanie zlecony projekt. O terminie wykonania nic na razie nie wiadomo, choć niewykluczone, że inwestycję przyspieszy przebudowa skrzyżowania Dworcowa, Podjazd, 10 lutego zaplanowana na ten rok. Póki co, kończy się na drobnych lub poważniejszych - jak w przypadku zakończenia montażu ekranów akustycznych przy torach przez PKP - pracach porządkowych. Tymczasem bez względu na nie, na stan infrastruktury narzekają spacerowicze napotykający tam amatorów alkoholu.
Trasa ma powstać w śladzie istniejącej alejki parkowej. Idealnym rozwiązaniem będzie uzupełnienie jedną lub dwoma lekkimi kładkami w miejscach obniżenia terenu.
Najbardziej niezadowoleni z dotychczasowego wykorzystania terenu są jednak rowerzyści, którzy - nie chcąc czekać na działania miasta - coraz mocniej naciskają na poprowadzenie w tym miejscu porządnej drogi rowerowej. Biegnąca wzdłuż Władysława IV, dzięki swojemu położeniu, omijałaby skrzyżowania z ulicami Obrońców Wybrzeża oraz Żwirki i Wigury.
Oszczędność czasu
Entuzjaści poprowadzenia trasy w tym miejscu przekonują, że dzięki temu zostanie zaoszczędzony m.in. czas cyklistów.
- Przejazd obecną trasą jest dłuższy o pół kilometra. Liczy ona teraz 1600 metrów, a po drodze trzeba pokonać liczne punkty kolizyjne, cztery sygnalizacje świetlne, łącznie z niebawem wybudowaną przy ul. Obrońców Wybrzeża. Do tego nachylenia terenu oraz brukowaną nawierzchnię na ul. Starowiejskiej. Przejazd trwa ok. 10 minut. Gdyby trasa wiodła przez aleję 17 Grudnia, skróciłby się według naszych wyliczeń do 3 minut - przekonuje Jakub Furkal, ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Plany zakładają uporządkowanie terenu i przystosowanie go do jazdy rowerem. W tym celu konieczne jest zbudowanie m.in. łagodnego podjazdu przy węźle Cegielskiej.
Bez strat dla pieszych
- Trasa ma powstać w śladzie istniejącej alejki parkowej. Idealnym rozwiązaniem będzie uzupełnienie jedną lub dwoma lekkimi kładkami w miejscach obniżenia terenu. O pełnym zakresie zdecyduje kosztorys. Przestrzeń dla spacerowiczów zostanie zachowana - przekonuje Furkal, dodając, że to na razie wstępne przymiarki, które mogą przyjąć kształt konkretnego projektu do budżetu obywatelskiego.
Wiadomo, że gdyby koncepcja miała trafić pod głosowanie, konieczna byłaby zgoda właścicieli części działek, po których biegnie droga, co w ramach projektów realizowanych z budżetu obywatelskiego jest dopuszczalne. Sprzymierzeńcem pomysłodawców jest fakt, że plan miejscowy dopuszcza w tym miejscu przebieg trasy rowerowej.
W puli dla śródmieścia Gdyni w tym roku ma być ok. pół miliona złotych, więc jest o co walczyć. Przypomnijmy, że do jej zgarnięcia przymierzają się też przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska, planujący zaproponować mieszkańcom zmiany na ulicach Zygmunta Augusta , Abrahama na odcinku od 10 Lutego do Batorego oraz lewej części ul. od Batorego do Armii Krajowej. Chodzi o stworzenie strefy Woonerf, która przywędrowała do Polski z Holandii. Po ulicach brzmiącego bardziej swojsko podwórca mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno, a pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści.
Opinie (152) 1 zablokowana
-
2016-03-13 22:43
A gdzie Mtematyk, do tego kierowca?
I jego teorie o terrorze mniejszości rowerowej?
- 1 0
-
2021-10-22 06:33
Relax
Teraz jest dziko,trudniej dla tych co korzystaj z tej starej przestrzeni zieleni, za to można spokojnie pospacerować, ale jak zaczną remontować to znowu znikną drzewa, będzie beton
... 2 lata remontu i zakaz wstępu a potem... Wielkie NIC... poddaję się!- 1 0
-
2024-03-20 14:36
K
Czekamy na realizacje tego projektu !!!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.