• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Krzysztof Koprowski
17 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plaża na Stogach: zdecyduj o zmianach
Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.). Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.).

Gdańszczanie częściej i chętniej korzystają z samochodów, a coraz rzadziej z transportu zbiorowego. Rośnie też ruch rowerowy, choć podróży wykonywanych rowerem jest 3,5-krotnie mniej niż pieszo. Urzędnicy przedstawili właśnie podstawowe dane statystyczne z tegorocznych badań ruchu.



Jaki środek transportu wybierasz najczęściej przy podróżach w mieście?

Badania ruchu w Gdańsku ostatni raz były prowadzone w 2009 r., czyli jeszcze przed okresem wielkich inwestycji drogowych oraz dotyczących transportu zbiorowego, a także przed budową wielu dróg rowerowych. W tym roku zostały powtórzone m.in. w związku z pracami nad nowym studium.

Najważniejszy wskaźnik, czyli podział zadań przewozowych pokazuje, że gdańszczanie coraz chętniej korzystają z transportu indywidualnego samochodowego. Stanowi on już 41,2 proc. tzw. podziału zadań przewozowych (w 2009 r. - 39 proc.).

Bardzo duży spadek zanotowano w transporcie zbiorowym, który wykorzystywany jest do realizacji 32,1 proc. podróży (w 2009 r. - 38 proc.).

Wciąż znaczący udział w podziale zadań przewozowych posiada ruch pieszy - 20,8 proc. (21 proc. siedem lat temu). Wykorzystanie roweru jest na poziomie 5,9 proc., czyli o 3,9 punktów proc. więcej niż w 2009 r.

Średnie napełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, zaś średni czas codziennej podróży gdańszczanina (dowolnym środkiem transportu) to 25 minut. Średnio w ciągu doby każdy mieszkaniec miasta dokonuje 2,1 podroży - na ogół na trasie inne (zakupy, rozrywka) - dom oraz dom - praca.

Samochód obecny jest już w 67,2 proc. gospodarstw domowych. 51,2 proc. gospodarstw dysponuje jednym autem, a 14,3 proc. dwoma pojazdami.

Rower posiada 67,4 proc. gospodarstw domowych. W 22,9 proc. gospodarstw znajduje się jeden rower, a w 24,2 proc. dwa rowery.

Badania ruchu w Gdańsku
Create bar charts


Wykorzystywane środki transportu przekładają się na oczekiwania mieszkańców (w ankiecie można było wskazać kilka odpowiedzi). Aż 45,2 proc. ankietowanych opowiada się za dalszą rozbudową układu drogowego, ale tylko 7,1 proc. za powiększeniem strefy płatnego parkowania.

44,8 proc. badanych popiera rozbudowę układu tramwajowego, zaś 31,9 proc. zwiększenie oferty przewozowej transportu zbiorowego. 27,5 proc. chce rozbudowy tras rowerowych, a 10,8 proc. utworzenia systemu roweru miejskiego.

W tegorocznych badaniach ruchu postanowiono sprawdzić także, jakie środki transportu wykorzystywane w celu dotarcia do portu lotniczego. Pomimo budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, najczęściej używany jest samochód (38,6 proc. jako pasażer, 29,2 proc. jako kierowca). Z pociągu skorzystało tylko 10,2 proc. ankietowanych, a z taksówki - 8,7 proc.

  • Podział zadań przewozowych na dolnym i górnym tarasie.
  • Udział podróży w dobie.
  • Liczba pasażerów w transporcie zbiorowym w podziale w godz. 6 - 18.
  • Udział przemieszczeń wewnętrznych i zewnętrznych na dolnym i górnym tarasie.
  • Suma pojazdów wjeżdżających do Gdańska w szczycie porannym.
  • Suma pojazdów wyjeżdżających z Gdańska w szczycie popołudniowym.
  • Gdańsk na tle innych miast 350 - 600 tys. mieszkańców
- Takie badania to już standard we współczesnych dużych miastach. Stanowią dla nas materiał wyjściowy do dalszych prac, w tym prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dzięki wynikom badania będzie można też zweryfikować politykę miasta w zakresie planowania przestrzennego czy mobilności - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Gdańskie Badania Ruchu 2016 przeprowadzono w okresie między 4 kwietnia a 11 czerwca br. na reprezentatywnej grupie ponad 11 tys. osób (w tym 1 tys. na lotnisku). Pytania dotyczyły m.in. wielkości gospodarstwa domowego, wykorzystywanych środków transportu czy kierunków codziennych podróży. Badano również natężenie ruchu na wybranych skrzyżowaniach oraz napełnienie pojazdów transportu zbiorowego. Przedstawione w artykule wyniki to tylko niewielki fragment większego opracowania.

Gdańskie Badania Ruchu 2016 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (442) 10 zablokowanych

  • komunikacja a Kaszub (1)

    Mieszkańcy Banina, Miszewa, itp. BARDZO chętnie w większej ilości jeździliby komunikacją, ale... tu jest patologia:( Jeden przepełniony autobus raz na godzinę, PKM zamiast do Gdańska, wymusza uciążliwe przesiadki we Wrzeszczu, jakby nam wszyscy robili pod górkę, a Kaszuby toną w korkach:(

    • 9 1

    • Akurat z 126 jest tak, że przez ronda w Zukowie autobus o 7.04 jest wiecznie spóźniony.Natomiast ten o 6.30 rano jest juzprzepełniony od pętli a nawet wczęsniej bo masa młodzieży nim jeździ. Ale fakt faktem, że GMINA Żukowo musi zacząc wspólpracować z Gdańskiem w tej kwestii .

      • 5 0

  • Wprawdzie osattnio jechałem z dzieckiem do Gdańska (Copernicus) z Oliwy prawie 40 min w korkach do Szpitala bo ,

    nigdzie indziej w Gdańsku nie ma oddziału dla dzieci, potem parkowałem na chodniku bo tam nigdy prawie na ma miejsca do parkowania, ale czekanie tylko 1,5 godziny. W połowie tego czasu pierwszy opatrunek! (nasz przeciekał krwią na bluzę dziecka) ale to i tak o niebo sensowniej niż podróżowanie w tym czasie komunikacją miejską. swoją droga kiedy ktoś skróci kolejki na SORach? Nam mimo zielonego paska (krwawienie ustało) udało się ale słyszałem że dzień wcześniej wszystkie miejsca stojące, leżące i siedzące były zajęte! Kiedyś jak miałem szycie jechałem z Oliwy do przychodni w Oliwie i już, a teraz jeden chirurg na cały Gdańsk w porze podwieczorku!.

    • 2 2

  • Ja jeżdżę tramwajem od ponad roku (4)

    I niedługo kupuję auto. Mam już dość tych awarii, ostatnio jest jakaś kulminacja. Dodatkowo gburowaci motorniczy, którzy zamiast ładnie przeprosić w imieniu firmy i się uśmiechnąć to wyganiają jak bydło i nic ich nie obchodzi, nie podadzą żadnej informacji co dalej (czy ruszy za chwilę, czy będzie autobus zastępczy). Fajnie, że są nowe tory, "nowe" tramwaje, itp. ale pozioma całej tzw. "obsługi" to jest jakaś porażka.

    • 53 2

    • Na kartuskiej wywalił (1)

      ludzie do autobusu, a pod dworcem "zepsuty tramwaj" zabrał podróżnych w dalszą drogę. To sie nadaje do filmu. Autor autor autor!
      i premia dla la presidente adamovicius

      • 2 0

      • Naprawili :)

        • 0 0

    • Wytrzymałem w komunikacji miejskiej prawie 20 lat

      Teraz uważam, że to prawie 20 lat za dużo.

      • 3 2

    • No i wykrakalem, znowu stoja na jana z kolna...

      • 1 1

  • Samochodem szybciej taniej i wygodniej... (3)

    Jakbym miał kupić 3 bilety miesięczne na ZKM i SKM to bym poszedł z torbami...

    • 17 3

    • Slyszales moze o bilecie metropolitalnym? :-) (1)

      • 3 2

      • Za 220?

        Pogieło cię?

        • 1 1

    • I to należałoby zmienić. Wszyscy samochodem jezdzić nie mogą. Nie ma tyle miejsca

      • 1 0

  • Na jaki gwint te super badania

    Wystarczy aby 10 urzędników co jakiś czas przejechało się w lewo i prawo i już wiadomo że pomysł na przerobienie planowanej od lat czerwonej drogi to ewidentne kręcenie lodów przez lobbystów developerów.
    Tak samo jak usilne utrzymywanie lewoskrętu na Kołobrzeskiej w Słupską co totalnie hamuje przelotowość jest ewidentym przykładem lobbingu biurowców w okolicach Arkońskiej i Lęborskiej. itd itp.

    • 8 1

  • WB (1)

    Tramwajem szybciej ale smrodno. Często korzystam z komunikacji miejskiej
    ale brak czystości.Jeżdżą , śpią pijaki i zasmrodzą cały tramwaj.Jak tu jeździć
    komunikacją miejską.

    • 23 3

    • Szybciej, ale tylko wtedy gdy porównujesz trasę wzdłuż torów. Gdy jest przesiadka, gdy musisz dojść do przystanku.

      To samochód wygrywa.

      • 2 1

  • Głupota

    Jak zwykle kompletnie ignorują dojeżdzających spoza miast aktórzy stanowią 1/3 poruszających się w godzinach szczytu.

    • 1 3

  • (2)

    Trasa Gdansk - Osowa:
    Bus 210 okolo 70 minut
    Skm Pkm okolo 50 minut plus 15 minut pieszo z pkp Osowa w rejon ul. Kielnienskiej
    Rower okolo 80-90 minut plus morderczy dla zwyklego Kowalskiego podjazd
    Motocykl okolo 35 minut jadac Spacerowa, spokojnie i bez lamania przepisow.
    Wszystko przetestowalem osobiscie. Teraz tylko czekam do wiosny by znow pomykac motocyklem.
    P.s. Wszystkie podane czasy testowalem w godzinach szczytu.Pozdrawiam.

    • 31 2

    • (1)

      Możesz jeszcze Osowa -> Oliwa PKP -> Gdańsk Główny. Wyjdzie jakieś 40 minut, ale ze spacerkiem z bus na dworzec w Oliwie.

      • 1 1

      • Osowa - Gdansk busem przez Spacerowa i Oliwe w godzinie szczytu? Nie dziekuje:) Samochodem tez kiepsko.

        • 1 2

  • Komunikacja powinna byc darmowa. Oplacana np z podatkow

    • 7 5

  • Wprowadzic nowy podatek

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum